Missä työssä joudut ostamaan omalla rahalla työvaatteesi?
Tähän artikkeliin perustuen varhsiskasvatuksen työntekijät joutuvat ostamaan työvaatteensa omilla rahoillaan Heinolassa ( https://www.itahame.fi/paakirjoitus-mielipide/8438511#kommentit). Samoin on täällä Vantaalla. Missä työssä itse olet etkä saa työvaatteita työnantajalta?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
No ihan missä tahansa korkeakoulutetun ihnisen työssä. Duunarit elävät kyllä niin omassa todellisuudessa ettei tosikaan.
Kyllä me duunaritkin ihan omat vaattemme ostamme. Ja aika monelle meistä ne omat vaatteet ovat myös työvaatteet. Poislukien joku tehdastyö tms. jossa on pakko olla suojavaatteet ja turvarusteet kunnossa työnantajan piikkiin.
Kokki. Työhousut ja työkengät pitää ostaa itse. Työnantaja tarjoaa mutta on niin huonot että kukaan ei niitä pysty käyttää. Työhousuja kuluu vähintään 2 vuodessa ja kenkiä myös. Housut 50-70€ ja kengät 120-160€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen kampaajana (huom. En OLE kampaaja, sillä se on vain yksi monista ammateistani), työnantaja edellyttää siistiä olemusta, siistit mustat vaatteet päästä varpaisiin + firman työtakki/essu jotka pitää maksaa itse. Naama pitää olla meikattu ja hiukset + kynnet hyvin hoidetut. Muuten tulee fudut. Raikas olemus on suotavaa.
Herään joka aamu viideltä käymään suihkussa ja meikkaan huolellisesti ennen duunia. Käyn säännöllisesti itse kampaajalla ja käytän rahaa kauneudenhoitoon. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Ainakin tulee pidettyä itsestä huolta, kun sitä edellytetään. Lomalla on silti ihanaa olla meikittä, hassunvärisissä kuviollisissa vaatteissa, vaikka reikäisissä legginseissä ja välillä skipata se hiustenpesu. Kesämökillä pesen hiukset vaan koivunlehdillä.
Aika kuiva pesu, kun pelkkiä lehtiä käyttää....
No ne liotetaan tietty vedessä, pahvi:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistohommissa. Niissä ei tosin ole mitään vaadittua formaalia työvaatetusta.
Ellei ole sairaalan toimistossa, siellä on kaikilla samanlaiset vaatteet riippumatta ammatista
Anteeksi mitä? Missä toimistossa kaikilla on samanlaiset vaatteet?
Sairaalassa käytetään sairaalan työvaatteita, myös sihteerit käyttää niitä
Mutta missään sairaalassa ei kaikilla ole samanlaisia vaatteita ammatista riippumatta. Kyllä siellä on eri ammattikunnilla erilaiset asut. Ei kulje puhelinvaihteen hoitaja lääkärintakissa tai lääkäri vartijan asussa jne.
Eikä kaikki lääkärit käytä lääkärintakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Työläiselle tulee nyt varmaan yllätyksenä, että kaikki korkeakoulutetut hankkivat ihan omat vaatteensa.
Nyt ei puhuta omista vaatteista, vaan työvaatteista. En itse ainakaan kirurgin hommiin mene omissa vaatteissani, vaan puen päälleni ihan ne työnantajan tarjoamat työvaatteet.
Oon pappi. Laina-alba ja stoola useimmissa paikoissa on. Muuten ostan työvaatteeni itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen kampaajana (huom. En OLE kampaaja, sillä se on vain yksi monista ammateistani), työnantaja edellyttää siistiä olemusta, siistit mustat vaatteet päästä varpaisiin + firman työtakki/essu jotka pitää maksaa itse. Naama pitää olla meikattu ja hiukset + kynnet hyvin hoidetut. Muuten tulee fudut. Raikas olemus on suotavaa.
Herään joka aamu viideltä käymään suihkussa ja meikkaan huolellisesti ennen duunia. Käyn säännöllisesti itse kampaajalla ja käytän rahaa kauneudenhoitoon. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Ainakin tulee pidettyä itsestä huolta, kun sitä edellytetään. Lomalla on silti ihanaa olla meikittä, hassunvärisissä kuviollisissa vaatteissa, vaikka reikäisissä legginseissä ja välillä skipata se hiustenpesu. Kesämökillä pesen hiukset vaan koivunlehdillä.
Aika kuiva pesu, kun pelkkiä leh
Kunhan viisastelin. Kirjoitit ihan itse, että peset hiukset VAIN koivunlehdillä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole sairaalan toimistossa, siellä on kaikilla samanlaiset vaatteet riippumatta ammatista
Mutta missään sairaalassa ei kaikilla ole samanlaisia vaatteita ammatista riippumatta. Kyllä siellä on eri ammattikunnilla erilaiset asut. Ei kulje puhelinvaihteen hoitaja lääkärintakissa tai lääkäri vartijan asussa jne.
Eikä kaikki lääkärit käytä lä
Ei niin. Mutta ei ne myöskään kulje hoitajien asuissa. Lääkäreille on ihan omat työasunsa, jos niitä käyttävät. Monissa sairaaloissa henkiön ammatin tunnistaa työvaatteen väristä. Turkoosit labrassa, vihreät osastoilla, harmaat lääkäreinä jne. jne.
Opetusalalla luokanopettajapuolella tarvitaan erilaisia vaatteita:
- sisäliikunta
- ulkoliikunta
- ulkovalvonta
Lisäksi käsityössä ja kuvataiteessa tehdään usein sellaisia töitä, jotka vaikuttaa vaatteiden valitsemiseen. Ei voi le mukavaa sotkea omia vaatteita savi- tai pulloväritöissä tai maalaus- tai lakkaushommissa.
Vierailija kirjoitti:
Työläiselle tulee nyt varmaan yllätyksenä, että kaikki korkeakoulutetut hankkivat ihan omat vaatteensa.
Korkeakoulutetulle tulee yllätyksenä että suurin osa duunareistakin käyttää ihan omia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Lääkäreillä on erilaiset asut kuin hoitajilla, hoitajilla erilaiset asut kuin potilaskuljettajilla, siivojilla erilaiset asut kuin hoitajilla jne. jne. Vartijoillakin ihan erilaiset asut kuin muilla.
Olen sairaalassa töissä ja kyllä siellä hoitajilla ja sihteereillä on aivan samat asut. Potilaskuljettajatkin niitä käyttävät.
Kaikissa sairaaloissa ei ole sama käytäntö kuin sinun työpaikallasi. Itse olen potilaskuljettaja ja minun työasuni on ihan eri värinenkin kuin hoitajilla. Potilaan helpompi erottaa kuka on kuka kun kaikilla ei ole samanlaista asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Mutta ei ne myöskään kulje hoitajien asuissa. Lääkäreille on ihan omat työasunsa, jos niitä käyttävät. Monissa sairaaloissa henkiön ammatin tunnistaa työvaatteen väristä. Turkoosit labrassa, vihreät osastoilla, harmaat lääkäreinä jne. jne.
Näin minäkin kuulin kunnes menin sairaalaan töihin.
Minulla on aina omat vaatteet töissä. Olen freelancer eli vapaa taiteilija eli yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetulle tulee yllätyksenä että suurin osa duunareistakin käyttää ihan omia vaatteita.
Vielä suurempana yllätyksenä voi tulla, että hyvin moni korkeakoulutettukin tekee ihan duunarihommia.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Lääkäreillä on erilaiset asut kuin hoitajilla, hoitajilla erilaiset asut kuin potilaskuljettajilla, siivojilla erilaiset asut kuin hoitajilla jne. jne. Vartijoillakin ihan erilaiset asut kuin muilla.
Olen sairaalassa töissä ja kyllä siellä hoitajilla ja sihteereillä on aivan samat asut. Potilaskuljettajatkin niitä käyttävät.
Kaikissa sairaaloissa ei ole sama käytäntö kuin sinun työpaikallasi. Itse olen potilaskuljettaja ja minun työasuni on ihan eri värinenkin kuin
Minkä värinen?
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla luokanopettajapuolella tarvitaan erilaisia vaatteita:
- sisäliikunta
- ulkoliikunta
- ulkovalvonta
Lisäksi käsityössä ja kuvataiteessa tehdään usein sellaisia töitä, jotka vaikuttaa vaatteiden valitsemiseen. Ei voi le mukavaa sotkea omia vaatteita savi- tai pulloväritöissä tai maalaus- tai lakkaushommissa.
Niissä ulkoliikuntavaatteissa voi hoitaa myös valvonnat. Ei tarvita kaksia eri ulkovaatteita. Ja fiksu ihminen hommaa sotkuisiin töihin suojaessun eikä sotke vaatteitaan.
Olen konsultin homman it-alalla. Ihan omalla rahalla ostetuilla vaatteilla olen 25 vuotta tehnyt töitä! Housujen takamuksia on kulunut vuosien kuluessa puhki vaikka kuinka monta, mutta aina on pitänyt uudet housut itse ostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä suurempana yllätyksenä voi tulla, että hyvin moni korkeakoulutettukin tekee ihan duunarihommia.
eri
Se nyt ei mikään yllätys ole. Ihan normia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sairaaloissa ei ole sama käytäntö kuin sinun työpaikallasi. Itse olen potilaskuljett
Tummanvihreä. Hoitajilla on vaaleampi vihreä. Paitsi labrassa, joka on Fimlabin ja työasu on väriltään Fimlabin sininen.