Missä työssä joudut ostamaan omalla rahalla työvaatteesi?
Tähän artikkeliin perustuen varhsiskasvatuksen työntekijät joutuvat ostamaan työvaatteensa omilla rahoillaan Heinolassa ( https://www.itahame.fi/paakirjoitus-mielipide/8438511#kommentit). Samoin on täällä Vantaalla. Missä työssä itse olet etkä saa työvaatteita työnantajalta?
Kommentit (102)
ihan KAIKISSA töissä joissa olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko joku oikeesti maksamaan niistä firman vaatteista? Esim kaupassa joku cittarin kassa?
Ei firman vaatteista, mutta työvaatteista kyllä. Työvaate ei välttämättä ole ole firman vaate. Itse olen ollut töissä mm. Lindexillä ja ihan omasta vaatekaapista otin vaatteet aina kun menin töihin.
No olis se mun mielestä pöljää että työnantajan tulis maksaa sun vaatteet, tai muuten tulet alasti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoliikkeessä maksamme "alennetun" hinnan firman brodeeratuista vaatteista. En tiedä onko laillistakaan.
Siis mikä tuossa ei olisi laillista?
Se että ovat firman logoilla eli ei voi käyttää muualla kuin töissä.
Miten niin ei voi? Siitä vaan baariin vetämään hirveät perseet firman vetimissä.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko joku oikeesti maksamaan niistä firman vaatteista? Esim kaupassa joku cittarin kassa?
En tiedä noista, mutta itse olen ollut töissä kaupassa, missä työntekijöillä oli firman liivi omien vaatteiden päällä, mutta vaatteet omia.
Kaikissa töissä, joissa ei ole virallista työasua firman puolesta. Ainut paikka, jossa itselläni on ollut työasu firman puolesta oli sairaala. Muuten olen tehnyt töitä ihan omissa vaatteissani.
t. lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu ostamaan omat työvaatteet ne voi laittaa verotukseen vähennyksiin.
Ei kuule läheskään aina voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan tavallisia jakkupukuja tms. saa vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans.
Tarviiko siinä vaatteita?
Ostan itse omat stringit joita käytän etätöissä koko päivän
M50
Menin verkkareilla ja kumisaappailla duuniin. Nopeasti järjestyi turvakengät ja oikeat työvaatteet kun uhkasin vammaisia työturvallisuustarkastuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos ne vaatteet eivät ole soveltuvia arkikäyttöön. Jos ostan esim. vedenpitävän ulkoilupuvun kyetäkseni ulkoilemaan lasten kanssa, se ei ole vähennyskelpoinen, koska voin käyttää ko. pukua myös vapaa-ajallani.
t. pph
Voit ulkoilla vaikka verkkareissa - ihan oma valinta.
Kyse ei nyt ollut siitä, mitä voin tehdä ja mitä en. Kyse oli siitä, milloin vaatteen voi laittaa verovähennykseen. Ei ne verkkaritkaan sinne käy, koska niitäkin voi käyttää myös vapaa-ajalla. Ratakiskosta: aika harvasaa työssä on sellaista työasua, joka pitää itse maksaa ja joka olisi verovähennyskelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoliikkeessä maksamme "alennetun" hinnan firman brodeeratuista vaatteista. En tiedä onko laillistakaan.
Siis mikä tuossa ei olisi laillista?
Se että ovat firman logoilla eli ei voi käyttää muualla kuin töissä.
Tietenkin voi käyttää. Siis tietenkin firma saa myydä vaikka kuinka rumia vaatteita vaikka millä hinnalla. Eri asia on, voiko firma edellyttää niiden hankkimista ja käyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos ne vaatteet eivät ole soveltuvia arkikäyttöön. Jos ostan esim. vedenpitävän ulkoilupuvun kyetäkseni ulkoilemaan lasten kanssa, se ei ole vähennyskelpoinen, koska voin käyttää ko. pukua myös vapaa-ajallani.
t. pph
Säilytä ulkoilupukua työpaikalla vaatekaapissa, niin on.
T. Verotarkastaja
Vierailija kirjoitti:
Ostan itse omat stringit joita käytän etätöissä koko päivän
M50
Minäpä olen syntymäasussa! T: M65+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pph
Ulkoile sinä vaan 3 tuntia märissä verkkareissa - ihan oma valintasi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans.
Tarviiko siinä vaatteita?
kyllä kai ne kumihameet ja verkkosukatkin vaatteiksi luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei firman vaatteista, mutta työvaatteista kyllä. Työvaate ei välttämättä ole ole firman vaate. Itse olen ollut töissä mm. Lindexillä ja ihan omasta vaatekaapista otin vaatteet aina kun menin töihin.
No olis se mun mielestä pöljää että työnantajan tulis maksaa sun vaatteet, tai muuten tulet alasti töihin.
Maksaahan ne siellä Cittarissakin niistä vaatteista, joita käytetään töissä. Ihan hyvin voisi myös Lindex hommata työasut työntekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pph
Ulkoile sinä vaan 3 tuntia märissä verkkareissa - ihan oma valintasi.
eri
Miksi ulkoilisin? Kaupasta saa vaatetta ... turha siitä on työnantajalle ulista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pph
Säilytä ulkoilupukua työpaikalla vaatekaapissa, niin on.
T. Verotarkastaja
Luuletko sä Veeti-pieni olevasi kovinkin hauska? Voin kertoa ,ettet onnistunut.