Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä työssä joudut ostamaan omalla rahalla työvaatteesi?

Vierailija
13.04.2025 |

Tähän artikkeliin perustuen varhsiskasvatuksen työntekijät joutuvat ostamaan työvaatteensa omilla rahoillaan Heinolassa ( https://www.itahame.fi/paakirjoitus-mielipide/8438511#kommentit). Samoin on täällä Vantaalla. Missä työssä itse olet etkä saa työvaatteita työnantajalta?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko joku oikeesti maksamaan niistä firman vaatteista? Esim kaupassa joku cittarin kassa?

Ei firman vaatteista vaan tuövaatteista. Kaikessa työssä jossa ei käytetä firman vaatteita, joutuu itse maksamaan työvaatteista

Vierailija
42/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan itse omat stringit joita käytän etätöissä koko päivän

M50

Minäpä olen syntymäasussa! T: M65+

Ostikko omalla rahalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei maksa vaatteita, heillä on oikeus vain suositella jonkin tyylistä pukeutumista, mutta eivät voi käskeä vaihtamaan vaatteita vaikka vaatetus olisi täysin päinvastaista heidän ehdotukseensa verrattuna.

Eli voit tehdä töitä esim. päiväkodissa farkkushortseissa ja napapaidassa jos he eivät tarjoa vaatteita.

- Lakimies

Vierailija
44/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu ostamaan omat työvaatteet ne voi laittaa verotukseen vähennyksiin.

Vain, jos ne vaatteet eivät ole soveltuvia arkikäyttöön. Jos ostan esim. vedenpitävän ulkoilupuvun kyetäkseni ulkoilemaan lasten kanssa, se ei ole vähennyskelpoinen, koska voin käyttää ko. pukua myös vapaa-ajallani.

t. pph

Voit ulkoilla vaikka verkkareissa - ihan oma valinta.

Ulkoile sinä vaan 3 tuntia märissä verkkareissa - ihan oma valintasi. 

eri

Miksi ulkoilisin? Kaupasta saa vaatetta ... turha siitä on työnantajalle ulista.

No mitä sitten uliset? Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, mistä puhutaan. Miksi?

Vierailija
45/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa sosiaalialan töissä. Ihan ollaan omissa vaatteissamme työpaikalla. Kotikäynneillä asunnoissa voi olla luteita, paskaa seinillä jne. Jotkut pitävät töissä omia varavaatteita tämän vuoksi. Jotkut asunnot ovat sellaisia, että niistä pitää tehdä esim. ilmoitus palotaakasta pelastusviranomaisille. Päiväkoti työympäristönä on minun näkökulmasta siisti.

Vierailija
46/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko joku oikeesti maksamaan niistä firman vaatteista? Esim kaupassa joku cittarin kassa?

Ei firman vaatteista, mutta työvaatteista kyllä. Työvaate ei välttämättä ole ole firman vaate. Itse olen ollut töissä mm. Lindexillä ja ihan omasta vaatekaapista otin vaatteet aina kun menin töihin. 

No olis se mun mielestä pöljää että työnantajan tulis maksaa sun vaatteet, tai muuten tulet alasti töihin.

Olisihan se ihan reilua työnantajalta tarjota esim. paita ja housut yhdistelmä kerran vuodessa. Kyllähän jotkut yritykset tarjoavat tällaisia etuja. 

Vierailija
47/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu ostamaan omat työvaatteet ne voi laittaa verotukseen vähennyksiin.

Vain, jos ne vaatteet eivät ole soveltuvia arkikäyttöön. Jos ostan esim. vedenpitävän ulkoilupuvun kyetäkseni ulkoilemaan lasten kanssa, se ei ole vähennyskelpoinen, koska voin käyttää ko. pukua myös vapaa-ajallani.

t. pph

Säilytä ulkoilupukua työpaikalla vaatekaapissa, niin on.

T. Verotarkastaja

Pöljä ei tiedä, mitä pph tarkoittaa. NOLO!

Vierailija
48/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa sosiaalialan töissä. Ihan ollaan omissa vaatteissamme työpaikalla. Kotikäynneillä asunnoissa voi olla luteita, paskaa seinillä jne. Jotkut pitävät töissä omia varavaatteita tämän vuoksi. Jotkut asunnot ovat sellaisia, että niistä pitää tehdä esim. ilmoitus palotaakasta pelastusviranomaisille. Päiväkoti työympäristönä on minun näkökulmasta siisti.

No enpä tiedä. Paskaa ja räkää sielläkin päälleen saa. Joskus myös kusta ja oksennusta. Ja täitä ja kihomatoja. Ja mitäs muuta kivaa sitä olikaan. 

Vierailija
49/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistohommissa. Niissä ei tosin ole mitään vaadittua formaalia työvaatetusta.

Ellei ole sairaalan toimistossa, siellä on kaikilla samanlaiset vaatteet riippumatta ammatista

Vierailija
50/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole sairaalan toimistossa, siellä on kaikilla samanlaiset vaatteet riippumatta ammatista

Anteeksi mitä? Missä toimistossa kaikilla on samanlaiset vaatteet? 

Vierailija
51/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluvuosinani siivosin markettia, ja sain työnantajaltani kirkkaankeltaisen paidan ja oliko punaiset housut, joita oli pakko pitää työaikana. Vaatteet piti omalla ajalla itse pestä kotona, mutta jos ne pesussa tai ihan vaan käytössä kuluivat, niin ne piti korvata työnantajalle. Näin 90-luvulla siinä keltaisessa siivousfirmassa.

Vierailija
52/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lääkäreillä on erilaiset asut kuin hoitajilla, hoitajilla erilaiset asut kuin potilaskuljettajilla, siivojilla erilaiset asut kuin hoitajilla jne. jne. Vartijoillakin ihan erilaiset asut kuin muilla. 

Vierailija
53/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kampaajana (huom. En OLE kampaaja, sillä se on vain yksi monista ammateistani), työnantaja edellyttää siistiä olemusta, siistit mustat vaatteet päästä varpaisiin + firman työtakki/essu jotka pitää maksaa itse. Naama pitää olla meikattu ja hiukset + kynnet hyvin hoidetut. Muuten tulee fudut. Raikas olemus on suotavaa.

Herään joka aamu viideltä käymään suihkussa ja meikkaan huolellisesti ennen duunia. Käyn säännöllisesti itse kampaajalla ja käytän rahaa kauneudenhoitoon. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Ainakin tulee pidettyä itsestä huolta, kun sitä edellytetään. Lomalla on silti ihanaa olla meikittä, hassunvärisissä kuviollisissa vaatteissa, vaikka reikäisissä legginseissä ja välillä skipata se hiustenpesu. Kesämökillä pesen hiukset vaan koivunlehdillä.

Vierailija
54/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluvuosinani siivosin markettia, ja sain työnantajaltani kirkkaankeltaisen paidan ja oliko punaiset housut, joita oli pakko pitää työaikana. Vaatteet piti omalla ajalla itse pestä kotona, mutta jos ne pesussa tai ihan vaan käytössä kuluivat, niin ne piti korvata työnantajalle. Näin 90-luvulla siinä keltaisessa siivousfirmassa.

SOL <3 Muistan aina lämmöllä kun piti palkkakin hakea palkkaturvasta ennen kuin sen sai tilille. Oi niitä aikoja <3

Vierailija
55/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa käytetään sairaalan työvaatteita, myös sihteerit käyttää niitä

Vierailija
56/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen kampaajana (huom. En OLE kampaaja, sillä se on vain yksi monista ammateistani), työnantaja edellyttää siistiä olemusta, siistit mustat vaatteet päästä varpaisiin + firman työtakki/essu jotka pitää maksaa itse. Naama pitää olla meikattu ja hiukset + kynnet hyvin hoidetut. Muuten tulee fudut. Raikas olemus on suotavaa.

Herään joka aamu viideltä käymään suihkussa ja meikkaan huolellisesti ennen duunia. Käyn säännöllisesti itse kampaajalla ja käytän rahaa kauneudenhoitoon. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Ainakin tulee pidettyä itsestä huolta, kun sitä edellytetään. Lomalla on silti ihanaa olla meikittä, hassunvärisissä kuviollisissa vaatteissa, vaikka reikäisissä legginseissä ja välillä skipata se hiustenpesu. Kesämökillä pesen hiukset vaan koivunlehdillä.

Aika kuiva pesu, kun pelkkiä lehtiä käyttää....

Vierailija
57/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa käytetään sairaalan työvaatteita, myös sihteerit käyttää niitä

Mutta missään sairaalassa ei kaikilla ole samanlaisia vaatteita ammatista riippumatta. Kyllä siellä on eri ammattikunnilla erilaiset asut. Ei kulje puhelinvaihteen hoitaja lääkärintakissa tai lääkäri vartijan asussa jne. 

Vierailija
58/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan missä tahansa korkeakoulutetun ihnisen työssä. Duunarit elävät kyllä niin omassa todellisuudessa ettei tosikaan.

Vierailija
59/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkutöistä otin loparit kun ei kunnollisia kenkiä saanut.

Siinä kun kengännauhat kerran tarttuu raudoituksiin ja kaatuu naamalleen timanttisahaan niin sitten ihmetellään että tulipa kalliiksi.

None of my problem.

Vierailija
60/102 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lääkäreillä on erilaiset asut kuin hoitajilla, hoitajilla erilaiset asut kuin potilaskuljettajilla, siivojilla erilaiset asut kuin hoitajilla jne. jne. Vartijoillakin ihan erilaiset asut kuin muilla. 

Olen sairaalassa töissä ja kyllä siellä hoitajilla ja sihteereillä on aivan samat asut. Potilaskuljettajatkin niitä käyttävät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme