Missä työssä joudut ostamaan omalla rahalla työvaatteesi?
Tähän artikkeliin perustuen varhsiskasvatuksen työntekijät joutuvat ostamaan työvaatteensa omilla rahoillaan Heinolassa ( https://www.itahame.fi/paakirjoitus-mielipide/8438511#kommentit). Samoin on täällä Vantaalla. Missä työssä itse olet etkä saa työvaatteita työnantajalta?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työläiselle tulee nyt varmaan yllätyksenä, että kaikki korkeakoulutetut hankkivat ihan omat vaatteensa.
Korkeakoulutetulle tulee yllätyksenä että suurin osa duunareistakin käyttää ihan omia vaatteita.
Vielä suurempana yllätyksenä voi tulla, että hyvin moni korkeakoulutettukin tekee ihan duunarihommia.
eri
Se nyt ei mikään yllätys ole. Ihan normia
Kyllä se voi olla yllätys, jos ei edes sitä tiedä, että duunareitkin ostavat omat vaatteensa ihan itse.
En tiedä onko jo mainittu, mutta muusikko, ainakin siellä ruohonjuuritasolla. Tein puoliammattilaisena musiikkihommia toista kymmentä vuotta, ja tasan yksi keikkapaita oli hankittu bändin yhteisestä kassasta. Kaikki muut keikat mentiin 100% omilla vaatteilla.
Isommissa ympyröissä voi olla vähän toiset systeemit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu ostamaan omat työvaatteet ne voi laittaa verotukseen vähennyksiin.
Tietenkin voi. Nehän vähentävät sitä palkkstuloa, minkä muutoin saisi.
Tuollaoset vaatte hankinnat ovat verotuksessa vähennyskelpoisia.
Veroiomoituksessa on ihan oma kihtansa tuolle.
Sama koskee työhuonetta. Siitäkin voi saada verovähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Työläiselle tulee nyt varmaan yllätyksenä, että kaikki korkeakoulutetut hankkivat ihan omat vaatteensa.
Miksi teet tästä jonkun korkeakoulu - duunari -asetelman? Olen itsekin käynyt yliopiston, mutta opiskeluaikana olen tehnyt paljon erilaisia töitä, myös niitä perinteisiä duunarin töitä, ja kyllä niissäkin joutuu moni itse vaatteensa hankkimaan. Ja onhan näin moni kertonut, mikäli satuit lukemaan ihmisten viestejä. Toisaalta esim. lääkärit ovat korkeakoulutettuja ja olettaisin, että työnantaja tarjoaa heille työvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tästä jonkun korkeakoulu - duunari -asetelman? Olen itsekin käynyt yliopiston, mutta opiskeluaikana olen tehnyt paljon erilaisia töitä, myös niitä perinteisiä duunarin töitä, ja kyllä niissäkin joutuu moni itse vaatteensa hankkimaan. Ja onhan näin moni kertonut, mikäli satuit lukemaan ihmisten viestejä. Toisaalta esim. lääkärit ovat korkeakoulutettuja ja olettaisin, että työnantaja tarjoaa heille työvaatteet.
Ei ne tarjoa kuin sen valkoisen takin. Sen alla meillä on ihan omat vaatteet.
t. työterveyslääkäri
Asianajalta "edellytetään" ainakin oikeudenkäynnissä pukupukeutumista. Melko varma, ettei yksikään työnantaja niitä vaatteita osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työterveyslääkäri
Entä sairaalassa? Esim. leikkaussalit?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta muusikko, ainakin siellä ruohonjuuritasolla. Tein puoliammattilaisena musiikkihommia toista kymmentä vuotta, ja tasan yksi keikkapaita oli hankittu bändin yhteisestä kassasta. Kaikki muut keikat mentiin 100% omilla vaatteilla.
Isommissa ympyröissä voi olla vähän toiset systeemit kyllä.
Muusikoilla harvemmin edes on työnantajaa, joka voisi jotain vaatetta kustantaa. Sama toki kaikilla muillakin yrittäjillä tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työterveyslääkäri
No mietipä aivoillasi meneekö kukaan leikkaussaliin kotivaatteissaan.
Aikoinaan Kodin Ykkösessä ei tarvinut ostaa vaatteita. Sain housut, hameen, paitapuseron ja liivin.
Itse piti pestä, mutta pesuainetta sai ilmaiseksi tietyin väliajoin, ja niin usein, ettei koskaan tarvinut ostaa pesuainetta muihinkaan pyykkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työterveyslääkäri
Joo paskaisissa verkkareissa menäään tietenkin leikkaussaliin. Tuleehan se potilaskin sinne ihan omissa vaatteissaan. #eikun
t. eri
Lääkäri voi myös miettiä aivoillaan, ennen kuin väittää, että työnantaja tarjoaa vain valkoisen takin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille työnantaja tarjoaa vain välttämättömät suojavarusteet esim. leikkaussalia varten. Jos olet töissä perusvastaanotolla, olet siellä ihan omissa vaatteissasi. Korkeintaan se firman valkoinen takki siinä päällä. Lastenlääkärinä en käytä edes sitä, koska monet lapset pelkäävät enemmän valkotakkista setää kuin tavallisissa vaatteissa olevaa setää.
eri
Itse olin joskus rakennusalalla töissä ja jouduin ostamaan kaikki vaatteeni kenkiä myöten itse. En siksi, ettei vaatteita olisi ollut tarjolla, olihan niitä. Ne vain olivat kaikki miesten malleja ja kokoja, eikä S- kokoiselle naiselle ollut sopivia vaatteita. Työskentelin ensimmäisen vuoden niissä aivan liian isoissa ja/tai huonosti istuvissa vaatteissa ja luvattiin kyllä aina hankkia sopivia, mutta ei niitä koskaan näkynyt. Ostin omat mukavuuden takia kun työskentely niissä huonoissa vaatteissa oli ihan kamalaa.
Jokin epäkohta tämäkin, sittemmin opiskellut uuden ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi myös miettiä aivoillaan, ennen kuin väittää, että työnantaja tarjoaa vain valkoisen takin.
No ei se muuta tarjoa, jos olet työterveyslääkäri. Kannatttaa lukea ihan koko viesti. Lääkäreitä työskentelee hyvin monenlaisissa paikoissa.
Kaupan kassalla olin aikoinaan ihan omissa vaatteissani. Kun valmistuin fysioterapeutiksi, olen aina saanut työvaatteet firman puolesta. Firman väreissä ja logolla, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se muuta tarjoa, jos olet työterveyslääkäri. Kannatttaa lukea ihan koko viesti. Lääkäreitä työskentelee hyvin monenlaisissa paikoissa.
Nimenomaan. Minä sanoin, että lääkäreille työnantaja varmaankin tarjoaa työasun. En puhunut mitään työterveyslääkäreistä. Turha tulla aukomaan aivojen käytöstä, kun aika monelle lääkärille työnantaja sen työasun myös tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Minä sanoin, että lääkäreille työnantaja varmaankin tarjoaa työasun. En puhunut mitään työterveyslääkäreistä. Turha tulla aukomaan aivojen käytöstä, kun aika monelle lääkärille työnantaja sen työasun myös tarjoaa.
Mutta sinulle vastasi työterveyslääkäri, joka kertoi mikä on tilanne työterveyslääkäreillä. Opettelet vain reippasti lukemaan, mitä sinulle vastataan niin ei tarvitse jälkikäteen itkeä.
P.S. Suurin osa lääkäreistä työskentelee hommissa, joissa ei ole työasua, joten heille ei sitä mikään taho myöskään tajoa. Kirurgit sitten oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovinkaan monelle. Sinun täytyy ymmärtää, että lääkäri on eri asia kuin kirurgi. Lääkäreistä aika harva on töissä leikkausssalissa. Ainakaan päätyönään. Anestesialääkärit oikeastaan ainut ryhmä, joiden työ on lähes pelkästään salityöskentelyä.
eri
Yhdessä isossa kansainvälisessä siivousfirmassa saat pelkästään t-paidan. Muut vaatteet omasta puolesta...