Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidillä alkava muistisairaus ja kieltäytyy kaikesta avusta

Vierailija
13.04.2025 |

Ei kelpaa kauppa-apu, apteekissa asiointi. Ei se että minä hoidan hänen puolestaan lääkärin ajanvarauksen. Tai, että laitan lääkkeet dosettiin. Ei kelpaa siivousapu, ei mikään. Haluaa hoitaa itse, ja jos ei pysty, jää tekemättä. Annanko olla vaan?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt seuraavaksi että toimitetaanko laitokseen jos ei apu kelpaa. Luulenpa että alkaa yllättäin apu kelpamaan.

Ai niinkuin mihin laitokseen??

Ainahan sillä uhkailla voi. Onko edes diagnoosia ja lääkkeitä? Dementia on erittäin hankalasti käsiteltävä, kun asianomaisella itsellään ei yleensä ole sairaudentuntoa ja elämä on juuri tuollaista.

Muistihoitajalla käyty ja nyt odotetaan pääsyä jatkotutkimuksiin, eli todellakin muisti pätkii

Ap

Nyt on yhdestoista hetki tehdä edunvalvontavaltuutus. Nettilomakkeet kelpaavat hyvin, kunhan on kaksi todistajaa. Vaikka sitten muistihoitaja.

Vierailija
22/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on. Oma äitini ei saanut edes kotihoitoa kun väitti itse olevansa ihan kykenevä kaikkeen. Soittelin vaikka mihin ja vaadin ja pyysin, mutta puhelimessa jo osattiin kertoa, että ei kuulemma tarvinnut. Lopulta kaatui pahasti kotona ja oli myös ottanut lääkkeensä tuplana sitä tajuamatta ja sen jälkeen myönnettiin pitkin hampain 1 käynti per päivä. Hoitokotiin pääsi vasta kun oli pariin otteeseen harhaillut talvipakkasella ulkona ja kertaalleen onnistunut sytyttämään tulipalon vahingossa. Muistisairausdiagnoosi tuli vasta yli vuoden päästä, koska ei suostunut testeihin ennen kuin sairaus oli edennyt niin, ettei enää ymmärtänyt kieltäytyä.

Tuohon saakka aivan kaiken hoitaminen kaatui minulle ja jouduin hoitamaan asiat oman päivätyön ohella ja työaikana. Ei mitään järkeä. Mutta tätähän tässä maassa nykyään vaaditaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt seuraavaksi että toimitetaanko laitokseen jos ei apu kelpaa. Luulenpa että alkaa yllättäin apu kelpamaan.

Jopa muistisairas äiti tietää, ettei mihinkään laitokseen nykyään enää toimiteta ketään.🤯

Vierailija
24/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai  terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.

Ap

En nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa "kieltäytyy kaikesta avusta" kun kuitenkin pyytää apua kuljetuksiin.

No ole sitten tahallasi ymmärtämättä, ei se meiltä muilta pois ole.

Ap:n äiti ilmeisesti haluaa hoitaa kaikki asiat, kuten kaupan, pankin, lääkärit, itse eikä suostu niissä autettavaksi, MUTTA tarvitsee kulkemisapua. YMMÄRSITKÖ?

Vierailija
25/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään ns. laitokseen ei niin vain toimiteta. Jonotusajat esimerkiksi ympärivuorokautisen hoivan paikkoihin ovat kuukausia eikä sinne noin vaan mennä, varsinkaan vastoin ihmisen omaa tahtoa.

Vierailija
26/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai  terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.

Ap

No jos ei ole kaapissa ruokaa eikä ole omaa autoa niin pakkohan sitä on sitten hänen jossain vaiheessa mennä sinne kauppaan vaikka sillä taksilla sitten jos sinä et häntä vie. 

Vierailija
27/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa hoitaa itse, vaikka jotkut asiat jäisikin huonolle tolalle kuten siivous. Aktiivisuus on hyvästä muistisairaalle. Mene välillä mukaan ja tarkkaile miten kauppa-asiat hoituvat ja puutu sitten vasta jos alkaa olla oikeasti ongelmia esimerkiksi holtittomuutta rahankäytössä tms. tai eksymistä.

Apteekista voi saada annosjakelun, mutta en ole varma saako jos ei ole kotihoidon asiakas, se voi joillekin kelvata avuksi.

Vierailija
28/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas äitini kuoli vähän aikaa sitten. Hän ei myöskään suostunut mihinkään. Hänellä ei ollut virallista diagnoosia, ei suostunut lääkäriin.

Veli asui ulkomailla ja minä parin sadan kilometrin päässä. Kävin kun pääsin, asunto oli ihan kaaoksessa. Kun kävin en ehdottanut tai kysellyt että teenkö jotain vaan aloin vain toimeen, tiskasin, siivosin, vein roskat ja kävin kaupassa. Muuten ei olisi suostunut. Jos olisin asunut samalla paikkakunnalla olisin voinut käydä useammin. 

Rankkoja juttuja hoitaa työn ohessa.

Vierailija
29/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ei auta äitisi muistia millään tavalla, että toimitat netissä hänen asiansa. Yhdessä kauppaan. Toimintakyky pysyy vain toimimalla itse. Nettitilausten aika on huomattavasti myöhemmin.

En ole AP ja ymmärrän, että toimintakyky säilyy pidempään vain toimimalla itse.

Kysymys kuuluukin, miten autat häntä toimimaan ja asioimaan itse apteekissa jos vanhuksen mielestä siellä on käytävä kesken oman työpäiväsi? Meiltä esim. ei voi poistua kesken päivän, on lyhyt ruokatauko jonka aikana ei ehdi jo. asioita hoitaa. 

Vierailija
30/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kun otat asiaksesi ja jos äitisi saa diagnoosin ja kotipalvelun ajankanssa niin ainakin meillä he hoitavat myös apteekkiasiat, mun äidin vaippatilaukset, lääkkeen annos,  suihkussa auttaminen, ruuan lämmitys, riippuu palvelun tarpeesta. Hyvä kun on säästöjä .

Vierailija
31/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas äitini kuoli vähän aikaa sitten. Hän ei myöskään suostunut mihinkään. Hänellä ei ollut virallista diagnoosia, ei suostunut lääkäriin.

Veli asui ulkomailla ja minä parin sadan kilometrin päässä. Kävin kun pääsin, asunto oli ihan kaaoksessa. Kun kävin en ehdottanut tai kysellyt että teenkö jotain vaan aloin vain toimeen, tiskasin, siivosin, vein roskat ja kävin kaupassa. Muuten ei olisi suostunut. Jos olisin asunut samalla paikkakunnalla olisin voinut käydä useammin. 

Rankkoja juttuja hoitaa työn ohessa.

Näin juuri. Kannattaa vain ryhtyä toimeen, ainakin ajoittain. Kyllä sekin jo auttaa jos edes joskus käy siivoamassa kunnolla. Mutta jos tekee koko ajan joka päivä kaiken niin muistisairas ei saa ikinä mitään muuta apua, koska katsotaan että omaiset hoitavat kaiken ja siinä tuhoaa vain oman jaksamisensa. Itselläni äitini auttaminen johti poissaoloihin töistä ja koko muun elämän täydelliseen katoamiseen, kaikki oli vain sitä, että hoidin hänen loputtomia asioitaan, joskus yölläkin piti kuskata päivystykseen ja vastata puheluihin kymmeniä kertoja päivässä. Lopulta tein hänestä huoli-ilmoituksen ja laitoin siihen etten itse enää jaksa. En tiedä vaikuttiko, mutta tämän jälkeen hänelle järjestyi kotiapua ja melko pian hoivakotipaikka.

Vierailija
32/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos ei ole kaapissa ruokaa eikä ole omaa autoa niin pakkohan sitä on sitten hänen jossain vaiheessa mennä sinne kauppaan vaikka sillä taksilla sitten jos sinä et häntä vie. 

Me tilasimme ruokapalvelun, tuodaan kotiin  lämmin ruoka ja jälkiruoka, mä hoidan maidot, leivät, kahvit, leikkeleet kaupasta kerran viikossa.

Vierailija
33/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus on yksi pahimmista sairauksista vanhuksella. Kamalaa elämää itselle ja pilaa omien lastenkin elämän. 

Vierailija
34/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kun otat asiaksesi ja jos äitisi saa diagnoosin ja kotipalvelun ajankanssa niin ainakin meillä he hoitavat myös apteekkiasiat, mun äidin vaippatilaukset, lääkkeen annos,  suihkussa auttaminen, ruuan lämmitys, riippuu palvelun tarpeesta. Hyvä kun on säästöjä .

Kotihoidosta ei ainakaan täällä saa enää mitään saattajapalveluita eikä siivouspalveluita. Ne on hankittava ja maksettava itse kallilla joltain yksityiseltä tuottajalta. Kotitalousvähennys on yhtä tyhjän kanssa, koska usein vanhuksilla ei ole mistä vähentää. Äidilläni oli jonkin aikaa siivouspalvelu yksityiseltä tuottajalta, mutta se maksoi 350 euroa kuussa ja kämppä oli silti jatkuvasti sotkuinen. Edes tiskipöytää ei ollut pyyhitty ilmeisesti viikkokausiin.

Vierailija
35/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sillä uhkailla voi. Onko edes diagnoosia ja lääkkeitä? Dementia on erittäin hankalasti käsiteltävä, kun asianomaisella itsellään ei yleensä ole sairaudentuntoa ja elämä on juuri tuollaista.

Muistihoitajalla käyty ja nyt odotetaan pääsyä jatkotutkimuksiin, eli todellakin muisti pätkii

Ap

Palvelutarpeen arviointiin on  hyvä kysyä kun jatkotutkimuksiin menette.

Vierailija
36/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kotihoidosta ei ainakaan täällä saa enää mitään saattajapalveluita eikä siivouspalveluita. Ne on hankittava ja maksettava itse kallilla joltain yksityiseltä

Aika kallis siivous. Mun omaisella käy kerran kuussa 2h kerrallaan, maksaa alle 80€/kerta. Riittää ylläpitosiivoukseksi. Siitä saa vielä alvit pois. https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/alviton-kotipalvelu/

Vierailija
37/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaus on yksi pahimmista sairauksista vanhuksella. Kamalaa elämää itselle ja pilaa omien lastenkin elämän. 

Ei meillä siskon kanssa oma elämä pilalle ole mennyt vaikka äiti sairastui, päinvastoin kun sai kotipalvelun niin emme ole niin huolissamme kun hoitajat käy päivittäin.

Vierailija
38/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anopin kuoltua paljastui appiukon dementia. Heille tuli siivouspalvelut jo anopin eläessä. Anopin kuoleman jälkeen tuli ruoka-apu, mutta koska appi unohti syödä, tuli vielä sossusta hoitajia päivittäin käymään. Meni niin huonoon kuntoon, että päätyi hoitokotiin, jossa eli yli 10 vuotta.

Ja näistä papparaisista ja mummukaisista Kaisa Juuso sanoi, että eivät he halua vierasta ihmistä nurkkiinsa neljä kertaa päivässä.

Totta sinänsä, mutta Kaisa Juuson mielestä nämä saavat sitten nääntyä nopeasti nälkään haaskaamasta hänen kustannuspaikkansa rahoja.

Miten kylmä ja paskantäyttämä onkaan persun sydän? Miksi vastustavat eutanasialakia, joka olisi monelle kivuissaan kituvalle hyvä ratkaisu ja aina oma. Vakavasti muistisairaitahan se ei koskisi, koska heiltä puuttuu kyky itsenäiseen tahdonilmaisuun.

Moni valitsisi muistisairauden alkuvaiheessa, vielä oikeustoimikelpoisena, mieluummin eutanasian kuin tuollaisen paskavaipoissa ja makuuhaavoissa makaamisen, joka käy hemmetin kalliiksi eikä ole ihmisarvoista elämää. Minä valitsisin mieluummin eutanasian kuin aivojen reikiintymisen ja sen, että jätän surkean muiston lapsilleni ja heitän hoitajaa puhelimella naamaan.

Syntymää voidaan aikaistaa hätäsektiolla. Miksei myös poistumista voida hiukan aikaistaa ihmisen omasta pyynnöstä?

KD ja PS vastustavat eutanasialakia. Kaikki muut kannattavat.

Vierailija
39/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt on yhdestoista hetki tehdä edunvalvontavaltuutus. Nettilomakkeet kelpaavat hyvin, kunhan on kaksi todistajaa. Vaikka sitten muistihoitaja.

Hoitaja ja omainen eivät kelpaa todistajiksi. Pitää olla kaksi riippumatonta todistajaa, esim. naapurit.

Ap, sun ei ole pakko hoitaa. Ota yhteys henkilön kotikunnan vanhuspalveluun.

Vierailija
40/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on jo muutaman kuukauden asunut ympärivuorokautisen hoidon yksikössä eikä mielestään edelleenkään tarvitse apua. Varmaan erittäin rasittavaa hoitohenkilökunnallekin. Mutta muistisairaus voi olla juuri tällainen. Joskus pelottaa mitä tulevaisuudessa seuraa, kun kaikesta leikataan ja kaikkea vähennetään ja kuvitellaan, että muistisairas selviää jonkin älylaitteen varassa. Muistisairaalle olisi tosi tärkeää, että olisi ihmiskontakteja ja ihmishoitajat.