Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidillä alkava muistisairaus ja kieltäytyy kaikesta avusta

Vierailija
13.04.2025 |

Ei kelpaa kauppa-apu, apteekissa asiointi. Ei se että minä hoidan hänen puolestaan lääkärin ajanvarauksen. Tai, että laitan lääkkeet dosettiin. Ei kelpaa siivousapu, ei mikään. Haluaa hoitaa itse, ja jos ei pysty, jää tekemättä. Annanko olla vaan?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää nyt huolta, että nämä alkavaa muistisairautta potevat ainakin kuulevat ja näkevät hyvin (kuulolaitteet, silmälasit) ettei heiltä näiden aistien vajaavuuksien takia ala toimintakyky heikentyä, heiltä alkaa menemään asioita ohi ja alkavat jopa vältellä ihmiskontakteja. 

Vierailija
42/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai  terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.

Ap

En nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa "kieltäytyy kaikesta avusta" kun kuitenkin pyytää apua kuljetuksiin.

Ap haluaa auttaa vain omilla ehdoillaa. Ihan ymmärrettävää, mutta ei vaan toimi.

Vierailija
44/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt seuraavaksi että toimitetaanko laitokseen jos ei apu kelpaa. Luulenpa että alkaa yllättäin apu kelpamaan.

Jopa muistisairas äiti tietää, ettei mihinkään laitokseen nykyään enää toimiteta ketään.🤯

Mun äiti olisi jo halunnut palvelukotiin mutta palvelutarpeen arvion mukaan pärjää kotipalvelun turvin kotona kuten toistaiseksi pärjääkin. Sairaus on selkeästi edennyt.

Vierailija
45/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on. Oma äitini ei saanut edes kotihoitoa kun väitti itse olevansa ihan kykenevä kaikkeen. Soittelin vaikka mihin ja vaadin ja pyysin, mutta puhelimessa jo osattiin kertoa, että ei kuulemma tarvinnut. Lopulta kaatui pahasti kotona ja oli myös ottanut lääkkeensä tuplana sitä tajuamatta ja sen jälkeen myönnettiin pitkin hampain 1 käynti per päivä. Hoitokotiin pääsi vasta kun oli pariin otteeseen harhaillut talvipakkasella ulkona ja kertaalleen onnistunut sytyttämään tulipalon vahingossa. Muistisairausdiagnoosi tuli vasta yli vuoden päästä, koska ei suostunut testeihin ennen kuin sairaus oli edennyt niin, ettei enää ymmärtänyt kieltäytyä.

Tuohon saakka aivan kaiken hoitaminen kaatui minulle ja jouduin hoitamaan asiat oman päivätyön ohella ja työaikana. Ei mitään järkeä. Mutta tätähän tässä maassa nykyään vaaditaan. 

Ottakaa kuvia henkilön asumuksesta. Kuvia siitä, mitä on jääkaapissa. Kuvia tiskialtaasta. Kuvia sängystä, johon on ulostettu. Kuvia tavararöykkiöistä, joita asuntoon on kertynyt.

Hoivavastuu ei kaadu omaiselle, kun omainen ottaa yhteyttä vanhuspalveluihin ja esittää todisteet henkilön todellisesta tilanteesta ja kertoo, että minä en hoida, mulla on oma elämä, omat työt, oma perhe huolehdittavana.

Meillä on tehty aikoinaan sellainen yhteiskuntasopimus, että työikäiset on työmarkkinan käytettävissä. Se tarkoittaa, että yhteiskunta hoitaa lapset, sairaat ja vanhukset. Te liian kiltit lähimmäiset olette mahdollistaneet Kokoomuksen ja Persujen törkeän sopimusrikkomuksen. Te säästätte vuodessa miljoonia veroeuroja, jonka nämä päättäjät sitten lapioivat Pörssi-Pörriäisten osakkeenomistajille eli itselleen.

Älkää hoitako. Se on yhteiskunnan homma ja jos ei se hoida, sitten haastetaan ensin viranomaiset, sitten poliittiset päättäjät oikeuteen perustuslain sekä hoivalakien rikkomisesta olemalla rahoittamatta SOTEA riittävästi. Tämä homma on jo käynnissä. Kolmesta eri ministeriöstä on esitutkinta käynnissä.

Päättäjät eivät ole koskemattomia ja lain yläpuolella, vaikka persut miten kuvittelisivat olevansa.

T. vanheneva äiti, joka ei todellakaan halua, että lapset haaskaavat elämänsä minua hoivaten. Ennemmin  kuolen oman käden kautta.

Vierailija
46/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai  terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.

Ap

Hyvä kun otat asiaksesi ja jos äitisi saa diagnoosin ja kotipalvelun ajankanssa niin ainakin meillä he hoitavat myös apteekkiasiat, mun äidin vaippatilaukset, lääkkeen annos,  suihkussa auttaminen, ruuan lämmitys, riippuu palvelun tarpeesta. Hyvä kun on säästöjä .

Kotihoidosta ei ainakaan täällä saa enää mitään saattajapalveluita eikä siivouspalveluita. Ne on hankitta

No, tämä siivous oli myöskin sen noin 40 e/h alviton. Minimikäynti 3 h, joten tosiaan joinain kuukausina tuli 3 käyntiä, joka toinen viikko. Ei kyllä riittänyt, asunnossa oli hirveä sotku aina kun kävin.

Vierailija
47/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa "kieltäytyy kaikesta avusta" kun kuitenkin pyytää apua kuljetuksiin.

Ap haluaa auttaa vain omilla ehdoillaa. Ihan ymmärrettävää, mutta ei vaan toimi.

Työssäkäyvän henkilön ei ole mahdollista auttaa läpi vuorokauden. Silloin todellakin on autettava omilla ehdoillaan eli ei työpäivän aikana. Ymmärrät sinäkin sitten kun sinulta aletaan vaatia apua.

Vierailija
48/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hänen ei tarvitse auttaa millään tavalla, koska ei ole vanhempansa holhooja. Mene sinä hoitamaan kun moralisoit noin mielelläsi. Dementikkojen ja muiden vaivaisten hoito on tässä maassa yhteiskunnan eli viime kädessä Petteri Orpon hallituksen vastuulla järjestää ja rahoittaa.

Itseasiassa meillähän olisi täystyöllisyys, kun Orpo patistaisi terveet mutta työttömät persulortit vaihtamaan dementikkojen vaippoja ja pesemään paskat. Kyllä se onnistuu pelkän peruskoulun käyneeltä savolaismieheltäkin. 

Vierailija
49/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan maakunnat tulvillaan työttömiä raavaita miehiä, jotka hyvinkin nopeasti oppisivat kääntelemään vanhuksia, lusikoimaan ruuan suuhun ja pesemään sontaa sekä siivoamaan huushollin. Eikä tartte maksaa kuin se peruspäiväraha plus ajokilometrit. Ehkä järkätä äijälle katkaisuhoito ja halpa auto, jossa alkolukko. Ja päivärahan saamisen ehto on työnteko.

Itseasiassa kumma juttu, että näiden ukkojen annetaan hapantua pitkäaikaistyöttöminä samalla kun alueilla on huutava pula hoitoväestä. Ei sen hoitajan nainen tartte olla, hoidossa ei käytetä jalkoväliä.

Miehet on luonnostaan vahvempia, eli kääntely ja nostelu sujuu. Miehet on luonnostaan paskaisempia, joten ne on tottuneet sontaan.

Vierailija
50/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan hoito saattaa olla monimutkainen juttu. Minun äidilleni ei millään tahtonut kelvata kenenkään muun apu kuin minun. Kotihoidon arvioinnissa sanoi, että pärjää hyvin itse ja kun kotihoito lopulta saatiin, sanoi aina hoitajille, ettei tarvitse mitään apua ja on syönyt ja ottanut lääkkeet (jotka kuitenkin sitten lojuivat dosetissa). Hämmästyttävää, miten kotihoidossa hyvin helposti reagoitiin näihin muistisairaan omiin arvioihin ja soiteltiin minulle, että vähennetään käyntejä ja lopetetaan sitä ja tätä palvelua. Luulisi, että he tietäisivät, että jossain vaiheessa ei enää voi 100 % luottaa siihen mitä muistisairas itse kertoo esim. lääkkeenotosta.

Vierailija
51/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä mikä on oikeasti välttämätöntä ja mikä ei. Ettei rasita häntä liikaa. Ja voi auttaa.

Autan miten? Kun hän ei halua

Ap

Vierailija
52/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä mikä on oikeasti välttämätöntä ja mikä ei. Ettei rasita häntä liikaa. Ja voi auttaa.

Ap

Auta vain niissä asioissa mihin haluaa apua.

Vierailija
53/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäpolven ihmiset eivät suostu taksia käyttämään. Ennemmin vaaditaan lapsia vaikka satojen kilometrien päästä käyttämään apteekki- ym asioilla kesken työpäivän.

Vaatii kyllä kovaa pokkaa osata kieltäytyä mutta pakko on. 

Täytyy vetää rajat oman jaksamisen ja oman elämän takia.

Kotihoitoon huoli-ilmoitus saatesanoilla ettei omaiset pysty hoitamaan.

Sitten voi vaikka kerran viikossa käydä viemässä kauppaostokset ja katsomassa miten menee. Vaikeita tilanteita!

Onneksi oma isäni ja appivanhemmat jo kuolleet ja äiti hoivakodissa turvassa.

Vierailija
54/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy niinkin, että lapsi joutuu käytännössä vanhempansa kotiorjaksi, vaikka lapsi itsekin tarvitsisi apua itselleen omien diagnoosiensa ja vaikeuksiensa takia sitä saamatta, eikä pysty huolehtimaan edes itsestään. Jokainen voi kuvitella millaista on kun autistinen ja mm. mielenterveysongelmista kärsivä aikuinen lapsi pakotetaan käytännössä vanhempansa omaishoitajaksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi, assistentiksi ja kodinhoitajaksi. Viralliselta asemaltaan on toki työtön tuloinaan Kelasta saamansa rahat.

Vierailija
55/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus käy niinkin, että lapsi joutuu käytännössä vanhempansa kotiorjaksi, vaikka lapsi itsekin tarvitsisi apua itselleen omien diagnoosiensa ja vaikeuksiensa takia sitä saamatta, eikä pysty huolehtimaan edes itsestään. Jokainen voi kuvitella millaista on kun autistinen ja mm. mielenterveysongelmista kärsivä aikuinen lapsi pakotetaan käytännössä vanhempansa omaishoitajaksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi, assistentiksi ja kodinhoitajaksi. Viralliselta asemaltaan on toki työtön tuloinaan Kelasta saamansa rahat.

Terveydenhoidon ammattilaisena olen sivusta tällaisia useampaakin seurannut. Sote vastuuttaa viimeiseen saakka, ja lopulta tulos on se, että hoitaja on itse hoitojaksolla, ja vanhus pelastetaan saastaisesta kodista kaikki asiat hoitamatta. Koko rulianssi tulee huomattavasti kalliimmaksi täten, mutta ilmeisesti joillakin on pakkomielle ainakin kokeilla. 

Vierailija
56/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sitten auta ja sillä selvä. Mitä ihmettelemistä siinä on? Sinulla itselläsi tässä on joku pakkomielle siitä, että sinun kuuluu tyrkyttää apua vaikka hän on selväsanaisesti sen kieltänyt. Niin kauan kun ei ole edunvalvontaa, hänellä on itsemääräämisoikeus. Kun pyytää kyytiä apteekkiin, kauppaan, lääkäriin, niin ilmoitat hänelle soittavasi taksin ja suljet puhelimen. Ja tee huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen.

Vierailija
57/63 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sitten auta ja sillä selvä. Mitä ihmettelemistä siinä on? Sinulla itselläsi tässä on joku pakkomielle siitä, että sinun kuuluu tyrkyttää apua vaikka hän on selväsanaisesti sen kieltänyt. Niin kauan kun ei ole edunvalvontaa, hänellä on itsemääräämisoikeus. Kun pyytää kyytiä apteekkiin, kauppaan, lääkäriin, niin ilmoitat hänelle soittavasi taksin ja suljet puhelimen. Ja tee huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen.

Tämäpä juuri. Monesti annetaan näiden dementikkojen pompotella koko lähipiiriä. En ymmärrä miksi. Turha ruikuttaa, jos siihen itse suostuu ja alistuu. 

Vierailija
58/63 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ei auta äitisi muistia millään tavalla, että toimitat netissä hänen asiansa. Yhdessä kauppaan. Toimintakyky pysyy vain toimimalla itse. Nettitilausten aika on huomattavasti myöhemmin.

Ei muistisairaan muistia tarvitse "auttaa" byrokratia hoitamatta jättämisellä.

Muistia voi auttaa vaikka sudokulla, ristikoilla tai tanssimalla.

Vierailija
59/63 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ja lääkäri on pakko tehdä, muuten voi olla kuin Ellun kana.

Ne kaksi varmistat ja muuten annat olla rauhassa.

Vierailija
60/63 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tälläinen äiti toisella paikkakunnalla. Kun sai kotihoitajat, närkästyi. Löi ovia kiinni kotihoitajien nenän edestä ja räyhäsi.

Kotihoidon ratkaisu oli sitten soittaa minulle joka päivä töihin ja valittaa miten vaikea asiakas äitini on ja että minun pitäisi heti tehdä jotain. Heillä oli siis ajatuksena että keskeytän työpäivän monta kertaa viikossa ja lähden heti toiselle paikkakunnalle. Mikään työntajahan ei hyväksy tälläista.