Äidillä alkava muistisairaus ja kieltäytyy kaikesta avusta
Ei kelpaa kauppa-apu, apteekissa asiointi. Ei se että minä hoidan hänen puolestaan lääkärin ajanvarauksen. Tai, että laitan lääkkeet dosettiin. Ei kelpaa siivousapu, ei mikään. Haluaa hoitaa itse, ja jos ei pysty, jää tekemättä. Annanko olla vaan?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas äitini kuoli vähän aikaa sitten. Hän ei myöskään suostunut mihinkään. Hänellä ei ollut virallista diagnoosia, ei suostunut lääkäriin.
Veli asui ulkomailla ja minä parin sadan kilometrin päässä. Kävin kun pääsin, asunto oli ihan kaaoksessa. Kun kävin en ehdottanut tai kysellyt että teenkö jotain vaan aloin vain toimeen, tiskasin, siivosin, vein roskat ja kävin kaupassa. Muuten ei olisi suostunut. Jos olisin asunut samalla paikkakunnalla olisin voinut käydä useammin.
Rankkoja juttuja hoitaa työn ohessa.
Tällä systeemillä äitini laihtui 40-kiloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.
Ap
No jos ei ole kaapissa ruokaa eikä ole omaa autoa niin pakkohan sitä on sitten hänen jossain vaiheessa mennä sinne kauppaan vaikka sillä taksilla sitten jos sinä et häntä vie.
Me tilasimme ruokapalvelun, tuodaan kotiin lämmin ruoka ja jälkiruoka, mä hoidan maidot, leivät, kahvit, leikkeleet kaupasta kerran viikossa.
Monen muistisairaan kohdalla
Hoitaja lämmittää ruuan ja antaa hänelle, syö itse hyvin, ei enää itse ota mitään jääkaapista.
Monen muistisairaan kohdalla jonkun pitää istua vieressä ja vahtia että syö. Siihen voi mennä tuntikin/ateria.