Yo-juhlat kohta tulossa, ehkä. Te, joilla kokemusta tarjoilusta,
pystyisittekö vastaamaan muutamaan kysymykseen, jotka mietityttää?
1. Riittääkö kaksi 15 hengen levymallista täytekakkua, kun vieraita arvioidaan tulevan noin 20 ja omaa perhettä lisäksi 5. Kaikki aina sanovat, että pitää ottaa ylimääräistä, jos osa vieraista santsaa, mutta kuinka paljon ylimääräistä?
2. Teen samalla macaron-tilauksen. Onko niitä tapana tilata 1 per hlö? Vai 2 per hlö? Ne on aika kalliita.
3. Mitä itse mieluiten söisit suolaisena vaihtoehtona? Siellä on valittavissa voileipäkakkuja (lohi, kinkku, kasvis tai omavalintaiset täytteet). Toinen vaihtoehto suolainen piiras (savuporo, tomaatti-mozzarella, kana tai kreikkalainen piiras). Kolmas suolainen vaihtoehto oli pizzapasteijat (pasteijataikinan sisällä pizzan tyyppiset täytteet).
Kommentit (282)
Kakkujen suhteen on vaikea sanoa mitään varmaa, koska yhden leipomon 15 hengen kakku on paljon suurempi kuin toisen leipomon 15 hengen kakku. Ottaisin lisäksi varalle yhden 8-10 hengen kakun sellaista laatua, että sen voi pakastaa, jos sitä ei tarvita.
Jos macaronsit ovat tavallista kokoa (eli aika pieniä), pitää niitä varata 2 / vieras.
Voileipäkakku on selvästi juhlavampi kuin suolainen piiras, mutta se jakaa myös mielipiteitä selvästi enemmän eli jotkut eivät pidä voileipäkakuista ollenkaan. Parasta olisi, jos pöydässä olisi kumpikin. Suolaisen piirakan voi helposti tehdä juhlia edeltävänä päivänä itsekin. Erityisesti kaupan pakastetaikinoita käyttämällä pääsee todella helpolla.
Tarjottavien menekki riippuu tosiaan paljon siitä, käyvätkö vieraat useissa yo-juhlissa päivän aikana vai onko tämä heille ainoa juhlapaikka.
Kannattaa kysyä pitopalveluista myös tarjoiluja. Täällä ainakin kakut ovat isompia kuin tilaisi leipomosta. Jos tarjottavaa on kolmea eri sorttia, niin niitä otetaan enemmän myös. Itse ottaisin jotain muita piparkakkuja ja ihan hinnan takia. Pasteijoita saa kaupastakin eli aika arkista. Itse ottaisin liha ja kala voileipäkakku ja jonkin kasvisversion. Ja enemmän kuin tuo kaksi kakkua. Piparkakkuja ainakin 2 per henkilö. Jos juhlijoissa on pikkulapsia, niin he voivat ottaa niitä pipareita enemmän. Kaikkein nolointa on jos tarjoilu loppuu kesken. Kakunkin voi pakastaa ja syödä myöhemmin.
Ei mitään makeita kakkuja. Paljon ryynimakkaroita ja perunasalaattia. Vieraat ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
15 hengen kakku 25 hengelle? Aika vähän.
malta lukia sie. hää sannoo 2 kpl niitä 15 hengen kaakkuloita, mie otan kolme, niin hulluja ovat kermamansikkakun perää nää tuntemani. ei tos yks riitä kute ap itsekkin totesi
Jos tunnet vieraitasi, tidät varmaan onko heistä suurin osa laihiksella olevia nuoria naisia, tai nuoria miehiä jotka syövät kuin hevoset, tai esim teini-ikäisä poikia jotka ovat hyvin arvaamattomia. Eli arvioi kuinka hotoja vieraasi ovat ja sen mukaan sitten tilaat extraa.
Kannattaa ensin katsoa mikä on kodin kylmäsäilytystilojen koko. Itse tehdyt pikkuleivät ovat helppoja, halpoja ja säilyvät huoneenlämmössä. Noita osaa tehdä teinitkin.
Voileipäkakku on siitä hyvä, että sen pystyy tekemään etukäteen ja se menee pieneen tilaan, täyttä tavaraa kun on. Ainakin meidän juhlissa kaikki ovat tykänneet siitä iästä riippumatta. Niissäkin on eroja, joten kannattaa tehdä koeversio, jos resepti ei ole tuttu. Yksissä juhlissa voileipäkakku oli ihan uskomattoman upean näköinen, mutta pettymys oli melkoinen, kun se ei maistunut miltään.
Meidän sukulaisilla ja myös kavereilla on ollut tapana tarjota lämmin ruoka ja sen jälkeen kakut kahvin kanssa jälkiruoaksi. Kaikkea pitää olla niin paljon ettei lopu kesken. Ylimääräiset eivät mene hukkaan, koska niitä voi syödä perheen kesken seuraavina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos välttämättä haluatte macaronseja, osta ne Lidlistä. Ovat vähintään yhtä hyviä kuin leipomon tuotteet ja paljon halvempia. 12 kpl maksaa jotain vitosen. Ovat pakastetuote.
Ne on just niitä pahvin makuisia. Ostin kerrran enkä arvokkaaseen juhlaan ikimaailmassa laittaisi tarjolle.
Kuten on jo sanottukin, se vaikuttaa miten kaukaa vieraat tulevat. Jos on pari tuntia ajettu, monille tulee päivän mittaan nälkä ja syövät enemmän. Ja samoin tuo, onko jo 'viidennet' yo-juhlat sinä päivänä, vai ainoat.
Macaronsit on sellainen mikä jäisi minulta syömättä, en pidä niistä, mutta kahvipöydissä olen huomannut että varsinkin lapset (jos sellaisia tulossa juhliin) yleensä rohmuavat noita kaksin käsin.
Jos omaa perhettä noinkin paljon (25 osallistujasta 5hlö:ä) voi heitä ohjeistaa ottamaan viimeinä ja valikoimaan sen mukaa mitä eniten jäljellä, jos pihistelee tarjottavissa. Toki fiksuinta olisi varata kaikkea riittävästi, niin että vähän jää ylikin.
Kannattaa varmistaa kakkujen koko, jos eivät ole minikokoisia niin 2kpl riittänee. Macaronsit vaihtaisin yo-leivoksiin (noita on tehty myös macarons-versiona jos sellaset haluatte) ja varalle joku toinen keksipaketti.
Suolasena voileipäkakkua, ja jos itse voi viedä jotain (ei siis ole ravintola tm. missä tarjottavat pitää ottaa samasta paikkaa) tee vielä joku toinen suolainen, tai osta vaikka pakasteesta 'varalle' (pasteijat tmv.)
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukulaisilla ja myös kavereilla on ollut tapana tarjota lämmin ruoka ja sen jälkeen kakut kahvin kanssa jälkiruoaksi. Kaikkea pitää olla niin paljon ettei lopu kesken. Ylimääräiset eivät mene hukkaan, koska niitä voi syödä perheen kesken seuraavina päivinä.
Meille ei tule tarjolle lämmintä ruokaa lainkaan. Vain kylmää ja olen jo varannut astiat (vuokrattuna kotiovelle ja hakevat pois maanantaina pestynä). Se on huomattavasti kalliimpi, jos on myös isot lautaset ja paljon aterimia. Lisäksi kun pestään itse astianpesukoneessa, meidän lyhin pesuohjelma on 2 tuntia. Menee paljon aikaa, jos on paljon astioita. Nyt on arvioitu, että pienemmät lautaset 30 kpl, juomalasit 30 kpl, kahvikuppi ja vati 20 kpl. Jos kahvikupit loppuu kesken, kotoa sitten otetaan kaapista eri sarjaa.
-ap
Jos macaroneja on 1-2 per henkilö, ne loppuvat kesken ilman muuta. Itse korvaisin ne esimerkiksi konvehdeilla ja marmaladimakeisilla.
Minulle mieleisin suolainen olisi voileipäkakku. Pasteijat ovat raskaita ja arkisia.
Arvostan myös sitä, että pöydässä on jotain tuoretta. Se saa kattauksenkin näyttämään paremmalta. Esimerkiksi meloniviipaleet ovat helppo ja edullinen lisä pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tule tarjolle lämmintä ruokaa lainkaan. Vain kylmää ja olen jo varannut astiat (vuokrattuna kotiovelle ja hakevat pois maanantaina pestynä). Se on huomattavasti kalliimpi, jos on myös isot lautaset ja paljon aterimia. Lisäksi kun pestään itse astianpesukoneessa, meidän lyhin pesuohjelma on 2 tuntia. Menee paljon aikaa, jos on paljon astioita. Nyt on arvioitu, että pienemmät lautaset 30 kpl, juomalasit 30 kpl, kahvikuppi ja vati 20 kpl. Jos kahvikupit loppuu kesken, kotoa sitten otetaan kaapista eri sarjaa.
-ap
Muistithan kuoharilasit myös?
Ei riitä. Jos tilaat kakut ne on laskettu "sen seitsemän sortin kahvipöydän tarjoilujen mukaan" . Makaronseja ehkä kolme per nuppi jos ei muuta makeaa tarjota. On aina hyvä jos jää yli kuin että tarjottavat loppuu kesken,tai on niin vähän että kukaan ei uskalla ottaa .
Vanilja-hilloviinerit olis kiva saada joskuskaan juhlissa. Ja rahkapullaa, dallaspullaa.
Sitten pois se voileipäkakku. Savuporo ja Keikkalainen piiras olis hyvät.
Kekseiksi toffee- tai muutäytteisiä keksejä.
entäs jtk lämmintä. esim jansonin kiusausta reilusti,salaatti ja toki suolaistakin kahvin kanssa. kermakakkua reilusti,siitä vaan tykätään. miks ei munavoi ja laatupiirakat,joku alueen oma leipuri,tai pakastepiirakat ja tarjoilu siihen suht pian,pysyy freesinä. ihana tuoksukin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 hengen kakku 25 hengelle? Aika vähän.
Siinä lukee kaksi 15 hengen kakkua. Paljonko yhteensä?
niin on ja leipomot alimitoittaa. kermakakut on kruunu ,ja niistä tykätään.
Ei kunnolla piisaa,jos ei vähän jää. Vanha hyvä sanonta juhlien järjestäjälle.
Fazerin Doris keksit maistuisi makaronsien tilalta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole oikeasti mitään juhlittavaa! Ei ole mikään saavutus tuo ylioppiluus tänä päivänä. Meillä ei juhlittu.
no jotkut juhlii nimipäiviäänkin isommin tai pienemmin. tiedän niitä isomminjuhlivia,on kermakakkua.iso, yms,toki eri mittakaava kuin ylppärit. mutta on joo panostettu,juhlavaa,esteettinen panostus jne.
Ehkä tuosta voileipäkakusta, niin tein viime keväänä itse yo-juhliin kaksi isoa graavilohivoileipäkakkua. Juhlissa kävi vain kolme mummoksi tai vanhaksi tädiksi luokiteltavaa henkilöä ja silti nuo kakut oli juhlien suurin menestys. Oli ainut tuote, joka loppui juhlissa kesken!