Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlat kohta tulossa, ehkä. Te, joilla kokemusta tarjoilusta,

Vierailija
13.04.2025 |

pystyisittekö vastaamaan muutamaan kysymykseen, jotka mietityttää?

1. Riittääkö kaksi 15 hengen levymallista täytekakkua, kun vieraita arvioidaan tulevan noin 20 ja omaa perhettä lisäksi 5. Kaikki aina sanovat, että pitää ottaa ylimääräistä, jos osa vieraista santsaa, mutta kuinka paljon ylimääräistä?

2. Teen samalla macaron-tilauksen. Onko niitä tapana tilata 1 per hlö? Vai 2 per hlö? Ne on aika kalliita.

3. Mitä itse mieluiten söisit suolaisena vaihtoehtona? Siellä on valittavissa voileipäkakkuja (lohi, kinkku, kasvis tai omavalintaiset täytteet). Toinen vaihtoehto suolainen piiras (savuporo, tomaatti-mozzarella, kana tai kreikkalainen piiras). Kolmas suolainen vaihtoehto oli pizzapasteijat (pasteijataikinan sisällä pizzan tyyppiset täytteet). 

Kommentit (282)

Vierailija
1/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä, mutta ainakin 2 makaroonia per henkilö. Suolaiseksi joko voileipäkakku tai piiras. Pasteijat on aika mitäänsanomattomia, jos ovat ainoa suolainen.

Vierailija
2/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikkea ei tarvitse tilata sellaista määrää, että joka vieraalle riittää kaikkea oma ja vielä santsikierros. Jos joku tarjoiltava loppuu, se loppuu ja otetaan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikkea ei tarvitse tilata sellaista määrää, että joka vieraalle riittää kaikkea oma ja vielä santsikierros. Jos joku tarjoiltava loppuu, se loppuu ja otetaan muuta.

Ei yo-juhlissa saa mikään loppua. On niin arvokas ja ainutkertainen juttu.

Vierailija
4/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yo-juhlissa saa mikään loppua. On niin arvokas ja ainutkertainen juttu.

Samaa mieltä. Noloa, jos juhlissa jokin loppuu. Aina pitää varata vähän ylimääräistä.

Vierailija
5/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 hengen kakku 25 hengelle? Aika vähän.

Vierailija
6/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. KAKSI 15 hengen levykakkua! Tuon kyllä pitäsi riittää.

Vierailija
7/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Leipomoiden kakkujen annosmäärät ovat aina alimitoitettuja. Tosin jos tiedät vieraiden käyvän päivän aikana muissakin kahvipöydissä, ne saattavat riittää. Itse kyllä varautuisin vielä yhdellä, mahdollisesti pienemmällä kakulla.

2. Macaronien sopivaksi määräksi heittäisin n. 40. Kaikille ei tarvitse varata kahta, mutta on hyvä varautua että moni santsaa. Varalle voi hankkia vaikka kaupan pikkuleipiä siltä varalta että macaronit loppuvat.

3. Suolaisiin ehdottaisin voileipäkakuksi kala- tai lihavaihtoehtoa ja toiseksi lihaton piiras. Näitä kannattaa kumpaakin varata n. 30-35 annosta, rippuen hieman kakkujen ja piiraiden koosta. Muista, että ainakin oma väki syö päivän mittaan tarjoiluja myös nälkäänsä.

Bonuksena varaa riittävästi alkoholittomia kylmiä juomia, varsinkin jos sattuu lämmin päivä.

Vierailija
8/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on aika vaikeita ennustaa. Tarjottava ei kuitenkaan saa loppua kesken. Meillä on tehty aina tosi paljon tarjottavaa, ja syöty sitä sitten oman perheen kesken, kun sitä on yleensä jäänyt. 

Tottakai kaiken saa tilata, mutta jos mietit jo macaronsien hintaa, niin kannattaako? Jotkut pizzatäytteiset pasteijat on esim. niin halpoja ja helppoja tehdä itse, että niitä saa jo moninkertaisen määrän sillä hinnalla, kun tilaa. Samoin suolaiset piirakat, ovat aika kalliita ostaa, ja itse tehtynä ei maksa paljon mitään. Jos tekisi jotain itse, niin sitten voisi säästyneellä rahalla tilata enemmän kakkua ja muuta tarjottavaa, ettei lopu kesken.

Vierailija
9/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsin motto, opin tämän aikoinaan äidiltäni. Jos juhlat järjestää niin järjestetään kunnolla. Tarjottavat ei saa loppua, siinä loppuu tunnelma omilta ja vierailta. Mahdolliset yljäävät voi pakastaa, syödä oman porukalla, viedä työpaikalle tai naapureille. 

Vierailija
10/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 30 hlö kakku ei riitä 25:lle. Leipomoiden kakut on aina alimitoitetu, ihmiset ottavat reiluja paloja. Ottaisin 3 15 hlön kakkua. 

2. 1 macarons ei riitä, laske 2 per henkilö ja kuten joku ehdotti niin tavallisia keksejä jatkoksi jos loppuu.

3. Jos rahaa pitää miettiä tee suolainen piirakka ja pasteijat itse. Valmistaikinoista saat helposti tehtyä ja loput voit pakastaa.  Voileipäkakku kannattaa tilata jos koristelusilmää ei ole. Oma kokemus on että voileipäkakkua ottavat lähinnä suvun vanhat tädit ja mummot. Nuoremmat ja miehet syövät muita.

Mitä paremman makuiset makeat sen enempi niitä menee. Pienille lapsille varasin jäätelöbuffetin, kelpasi kakkuja paremmin ja lämpösenä juhlapäivänä aikuisetkin kävivät apajilla.

Vierailija
11/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä lukee kaksi 15 hengen kakkua. Paljonko yhteensä?

Vierailija
12/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole oikeasti mitään juhlittavaa! Ei ole mikään saavutus tuo ylioppiluus tänä päivänä. Meillä ei juhlittu.

Vierailija
13/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä, mutta ainakin 2 makaroonia per henkilö. Suolaiseksi joko voileipäkakku tai piiras. Pasteijat on aika mitäänsanomattomia, jos ovat ainoa suolainen.

Jätä ne pahvinmakuiset macaronit pois. Niitä ei kukaan kaipaa.

Vierailija
14/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat on aika vaikeita ennustaa. Tarjottava ei kuitenkaan saa loppua kesken. Meillä on tehty aina tosi paljon tarjottavaa, ja syöty sitä sitten oman perheen kesken, kun sitä on yleensä jäänyt. 

Tottakai kaiken saa tilata, mutta jos mietit jo macaronsien hintaa, niin kannattaako? Jotkut pizzatäytteiset pasteijat on esim. niin halpoja ja helppoja tehdä itse, että niitä saa jo moninkertaisen määrän sillä hinnalla, kun tilaa. Samoin suolaiset piirakat, ovat aika kalliita ostaa, ja itse tehtynä ei maksa paljon mitään. Jos tekisi jotain itse, niin sitten voisi säästyneellä rahalla tilata enemmän kakkua ja muuta tarjottavaa, ettei lopu kesken.

Tuo on monessa perheessä ajankäytöllinen kysymys, onko aikaa tehdä itse ja ne pitää saada jäähtymäänkin ajoissa. Meillä on aina ostettu kaikki, jos on isommat juhlat, koska sitä aikaa menee muuhunkin. Muistetaan, että esim. yo-juhlat on lauantaina, jolloin monilla täysi työviikko takana. Jopa meidän häihin ostettiin ihan kaikki, vaikkei juhla ollut edes kotona. Jos on kotona, kyllä siinä riittää siivousta ja vastaavaa, vaatteita silitetään, juomia haetaan, kuohuviinilaseja pestään, joku istuu ehkä kampaamossa/parturissa vielä edellisenä iltana jne. Sellaista se on meillä ainakin ollut. Nyt viimeksi kun oli nuorimmaisen rippijuhlat, oli peräti sellainen luksus, että minulla oli vuosilomaa se viikko. Oli vähän helpompaa kyllä, mutta vieraita oli yli 30, mikä aiheutti omat haasteensa, kun meillä ei ole istumapaikkoja nii paljon. Tuoleja haettiin lainaksi. Juhlat oli tarkoitus pitää osittain ulkona, mutta oli tuulista ja vähän sateli, niin oltiinkin sisällä.

Vierailija
15/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi macaronseja ollenkaan. Viimeksi meille tilattiin rippijuhliin, maksoi 2,60€/kpl ja loppuivat kesken. Eihän ihmiset ymmärrä, että ne ei ole perinteisiä pikkuleipiä, joita voi ottaa useamman lautaselle. Ainakin meillä tehtiin se virhe, että otettiin 3 eri makua, kun ajateltiin, että vieraat valitsee mieleisensä. Moni taisi ottaa sitten kaikkia makuja, kun eivät riittäneet, vaikka oli tilattu ylimääräisiä. Ja ne tosiaan on hinnakkaita leipomoissa ja cateringissa.

Vierailija
16/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. KAKSI 15 hengen levykakkua! Tuon kyllä pitäsi riittää.

Ihmiset ottavat kahta kakkua yhteensä enemmän kuin mitä ottaisivat yhtä. 

Vierailija
17/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilujen menekki riippuu siitäkin, onko kaukaa tulevia vieraita, jotka tulevat vain teidän juhliin, vai sellaisia, jotka käväisevät samalla paikkakunnalla useammissa juhlissa.

Vierailija
18/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei macaronseja! Ne on ihan yliarvostettuja ja kalliita. Mieluummin leipomon pikkuleipiä, levyleivosta tmv. Tai rehdisti pullaa! 

Tsekkaa minkälaisia ne kakut on. Esim. Sokerileipuri Alenius Helsingissä tekee valtavan suuria kakkuja. Toiset paikat puolet siitä. 

Suolaisena viime aikojen hitti on ollut mun juhlissa focaccia. Helppo tehdä ja edullinen vs piiraat ja pasteijat. Vieraat rakastaa sitä. Täytettynä myös ruokaisa ja hienokin. 

Kivoja juhlia! 

Vierailija
19/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus riippuu siitäkin millaisesta porukasta vieraat koostuu. Jos vieraat ovat kaikki sukulaisia, jotka tulee vaikka jostain kauempaa ja ovat tuntitolkulla, niin tarjoiluja kuluu ihan eri tavalla verrattuna tilanteeseen, että moni vieras tulee vain puoleksi tunniksi pistäytymään, koska heillä on samana päivänä useammat muutkin yo-juhlat.

Vierailija
20/282 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluatte macaronseja, osta ne Lidlistä. Ovat vähintään yhtä hyviä kuin leipomon tuotteet ja paljon halvempia. 12 kpl maksaa jotain vitosen. Ovat pakastetuote. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän