Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tekeekö jotkut äidit virpomavitsat valmiiksi lapsille?

Vierailija
12.04.2025 |

Törmäsin somessa äitiin, joka vääntää virpimavitsoja lapsille lauantai-illan puhteiksi. Onko tämä yleistäkin nykyään? Tekikö sinun vanhemmat sinulle virpomavitsat valmiiksi kun oli lapsi?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)

Vasta kolme? Kyllä meillä kolmen vanha osaa jo varsin hyvin askarrella. Mutta eipä sillä, päiväkodin eteisessä näen kun osa vanhemmista edelleen pukee tämän ikäisiä 🙄

Päiväkodin eteinen on koko maailma teille jessemammoille

Vierailija
62/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken soi ovikello kolmannen kerran tänä aamuna. En avaa ovea, en keksi yhtäkään syytä, miksi pitäisi käyttää rahat vieraiden lasten suklaaherkkuihin.

Vanhemmat voisi sopia, missä voi käydä virpomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, teimme yhdessä, kun lapset oli pieniä. Ensin isänsä kanssa hakivat oksat, sitten talkoot pystyyn keittiön pöydän ääreen. Tekijöitä olivat lapset ja me autoimme. Pienenä virpoivat vain lähimmät. Sitten tuli se vaihe, kun piti kieltää se loputon kiertäminen, kun ahneuttaan halusivat mahdollisimman paljon karkkia. Tämä vaihe oli siellä 8-11 -vuotiaana. 12-vuotiaana kävimme keskustelun, voiko enää virpoa. Vanhempi lapsi jäi pois ja nuorempi enää kaverin kanssa. Nuorempi sitten kierona 12-vuotiaana keksi, että hän voi virpoa, kun menee kahden pikkuisen serkkunsa kanssa. Apua. En tajua tuota ahneutta. Meillä on aina ollut karkkia saatavilla ja sanoinkin, että jos se on karkista kiinni, niin mennään kauppaan ja minä ostan. Virpominen on ok, mutta jossain menee jo ikäraja ja se ahneuden raja, kun kierretään kymmeniä taloja.

Odotan itse pikkuvirpojia tänään. Meillä ei viime vuonna käynyt ketään. Yleensä on käynyt. Lieneekö perinne menossa ohi? Laatikossa on odottamassa suklaita. Erityisesti arvostan näitä pienempiä, jotka on somasti puettu ja nätit oksat annettavana. 

Vierailija
64/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)

Vasta kolme? Kyllä meillä kolmen vanha osaa jo varsin hyvin askarrella. Mutta eipä sillä, päiväkodin eteisessä näen kun osa vanhemmista edelleen pukee tämän ikäisiä 🙄

Meillä on pakko pukea, eteinen on ahdas ja aikaa vähän. Vanhemmille on ilmoitettu, että max 3 min siinä saisi olla, joten lapsia pitää auttaa,

No tää nyt on vähän eri. Ei liity motenkään siihen, annetaanko lasten harjoitella vai tehdäänkö kaikki puolesta.

Vierailija
65/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän teki niitä 1- ja 2-vuotiaille lapsille. 

Ja miksi? 

Vierailija
66/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kolmen vanha voi kokea vmaisenä koko homman, ja varmasti katkaisee perinteen kun tulee ajankohtaiseksi.

No eipä ainakaan omille lapsille käynyt niin, vaikka tein itsekin tuohon tapaan aikaisemmin. Ihan tekevät itse vitsansa ja käyvät virpomassa nyt koululaisena. Okei, voi olla etten ihan malta pitää näppejäni erossa, vaan vähän osallistun kun se näperrys on vaan niin kivaa. Miksi lapset kokisi vmäisenä jonkun yhteisen tekemisen josta saa kehuja ja ihalua (niiltä sukulaisilta)? 

Vierailija
67/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnellinen lapsuudesta Varsinais-Suomessa. Meillä ei ollut mitään virpomisperinnettä, suklaamunia sai isovanhemmilta ja kummeilta ilman mitään lorutteluja.

Harva enää virpoo siunatuilla oksilla, kuten oikeaoppisesti pitäisi.

Nykysysteemi on kerjuuta. En avaa ovea saadakseni jonkun äidin tekemän virpomisoksan, jota 1v ikäinen somasti heiluttaa. Sitten koko porukalle - ehkä jopa 6 lasta ja aikuista - pitää antaa maidoton, pähkinätön, gluteeniton, sokeriton jne. vegaanipääsiäismuna. Ihanan kallista!

Ei tartte antaa palkka kuin sille joka antaa vitsan. Jos ei Kinderin tai Panda muna kelpaa, niin voi voi. Ei ole minun ongelma.

Täällä on jo nyt kaupunginosaryhmässä palmusunnuntaiviestejä, joissa äidit valittavat, miten virvottavat eivät ota huomioon sitä, että tasapuolisuuden vuoksi

Ei oo todellista...pää räjähtää 😵

Vierailija
68/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken soi ovikello kolmannen kerran tänä aamuna. En avaa ovea, en keksi yhtäkään syytä, miksi pitäisi käyttää rahat vieraiden lasten suklaaherkkuihin.

Vanhemmat voisi sopia, missä voi käydä virpomassa.

Niin kuuluukin tehdä. Virpominen sovitaan ennakkoon, se ei ole mitään ovelta ovelle kerjuuta. 

Vierailija
69/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän teki niitä 1- ja 2-vuotiaille lapsille. 

Ja miksi? 

Koska halusi ne virpomaoksat kotinsa koristeeksi/viedä isovanhemmille ilahduttaakseen? Ja haluaa opettaa lapsilleen tämän perinteen? 

Vierailija
70/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tehdään, jokainen osallistuu kykyjensä mukaan. Pienin ilman muuta mukaan virpomaan vaikka ei mitään vielä siitä ymmärrä. Tuttuja virvotaan ei ovelta ovelle. 

Vierailija
71/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ristuksen takia yksivuotiaan pitäisi päästä virpomaan?!

Eikös tuo koko juttu perustu siihen, että tehdään yhdessä retki ja haetaan oksat ja oksien askartelu  on osa hommaa? Siis sen ikäisille kuin tuo nyt on sopivaa puuhaa.

Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? 

No se, että saadaan söpöjä kuvia someen jaettavaksi. 

"Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? "

Yhtälailla voidaan kysyä, miksi yksivuotiaan kanssa tehdään yhtään mitään kun se ei tajua. Miksi synttäreitä, miksi joulua, miksi pöytätapoja, miksi hoploppiin, miksi äitienpäivää, miksi yhtään yhtään mitään. 

Jotkut vanhemmat panostaa niihin tenaviin vaikka ovat vasta yksivuotiaita. Siitä vaan, vaikka me muut ei aina ymmärretäkään. ...ja kyllä mä luulen, että yksivuotiaskin jotain tajuaa, vaikka ei osaakaan sitä vielä selkeästi ilmaista. 

Vierailija
72/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuisen saisi vanhemmat katsoa millaisia virpomisoksia lapset tekee. Kerran me saatiin oksa, johon oli laitettu yksi sulka maalarinteipillä kiinni. Ei ollut sen pääsiäismunan arvoinen varsinkaan, kun lapsi ei osannut edes lorua.

Meillä puolestaan kävi joskus teini-ikäinen poika, jolla vain yksi sulka maalarinteipillä kiinni oksassa. 

Vierailija
73/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pennut vaan somettaa, ei ne osaa eikä viitsi askarrella.

Kyllä ne on mammat, jotka somettaa. Ei oo ainuttakaan syytä laittaa vuoden vanhaa virpomaan, paitsi äidin tarve saada tykkäyksiä somessa lapsen varjolla.

Minä tein mun lapsille pienenä virpomavitsat, mutta en kyllä julkaise somessa mitään 😃 minusta se oli vaan hauskaa.

Nyt lapset on isompia ja tekee itse. Viime vuonna yksi äitini työkaveri oli oikein pyytänyt että voisiko heillä käydä virpomassa kun asuu aika lähellä, eikä heillä yleensä käy ketään. 

Vierailija
74/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä että teillä lapsi kehittyy ikätasolla, ja pääsit sen tähän kertomaan. Kaikkien lapset ei kehity speksien mukaan, ja tippuvat milloin miltäkin käyrältä.

Minä jouduin pukemaan vielä eskari-ikäistäkin. Ja kolmevuotiaana meni todellakin kaikki askartelut vielä suuhun, jotain tehtiin mutta aika paljon sain tehdä vieressä ja auttaa. 

Vierailija
75/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään, jokainen osallistuu kykyjensä mukaan. Pienin ilman muuta mukaan virpomaan vaikka ei mitään vielä siitä ymmärrä. Tuttuja virvotaan ei ovelta ovelle. 

Minä tein ne vaativimmat kukat, ruusut, tulppaanit, anemonit. Nyt tyttäreni teki lastensa kanssa ihania kukkia. 

Vierailija
76/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin nauhoista ruusuja. Tulppaaneihin käytettiin kreppipaperia.

Vierailija
77/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuisen saisi vanhemmat katsoa millaisia virpomisoksia lapset tekee. Kerran me saatiin oksa, johon oli laitettu yksi sulka maalarinteipillä kiinni. Ei ollut sen pääsiäismunan arvoinen varsinkaan, kun lapsi ei osannut edes lorua.

Meillä puolestaan kävi joskus teini-ikäinen poika, jolla vain yksi sulka maalarinteipillä kiinni oksassa. 

Joskus mua olisi ärsyttänyt tämä vietävästi, mutta nyt kun itsellä on teini-ikäisiä poikia, niin näen tuossa sen pienen pojan, joka vielä haluaisi olla pieni mutta ei tietenkään kehtaa. Tosissaan ei voi panostaa, tai joku vielä luulee että tykkää hommasta. 

- helpommalla ja nopeammin se teini olisi hakenut suklaata kaupasta, mutta että lähtee "virpomaan", voi että. :) Hellyttävä. 

...tai sitten hän yritti olla vitsikäs. Niin tai näin, teini haki positiivista huomiota aikuiselta, ja se on minusta ihan ok. 

Vierailija
78/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, teimme yhdessä, kun lapset oli pieniä. Ensin isänsä kanssa hakivat oksat, sitten talkoot pystyyn keittiön pöydän ääreen. Tekijöitä olivat lapset ja me autoimme. Pienenä virpoivat vain lähimmät. Sitten tuli se vaihe, kun piti kieltää se loputon kiertäminen, kun ahneuttaan halusivat mahdollisimman paljon karkkia. Tämä vaihe oli siellä 8-11 -vuotiaana. 12-vuotiaana kävimme keskustelun, voiko enää virpoa. Vanhempi lapsi jäi pois ja nuorempi enää kaverin kanssa. Nuorempi sitten kierona 12-vuotiaana keksi, että hän voi virpoa, kun menee kahden pikkuisen serkkunsa kanssa. Apua. En tajua tuota ahneutta. Meillä on aina ollut karkkia saatavilla ja sanoinkin, että jos se on karkista kiinni, niin mennään kauppaan ja minä ostan. Virpominen on ok, mutta jossain menee jo ikäraja ja se ahneuden raja, kun kierretään kymmeniä taloja.

Odotan itse pikkuvirpojia tänään. Meillä ei viime vuonna käynyt ketään. Yleensä on käynyt. Lieneekö perinne

Meilläkään ei ole koskaan käynyt kukaan muu kuin yhdet naapurin lapset. Olen kyllä aina varannut jotain herkkua mutta ei. Ja ollaan viimeiset 10v asuttu pientalolähiöissä joissa kyllä olisi lapsia, selvästi nykyään ei enää käydä kuin tutuilla.

Vierailija
79/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin kerrostalossa ja oven avattuani ovella seisoi kaksi t o d e l l a pientä lasta, siis jotain 2-3-vuotiaita, pelästyin, kun pennut kyllä loruilivat, MUTTA ihan eka järkytyin että niin pienet lapset olivat yksin liikenteessä, ja sitten siitä, että kuulin heidän äitinsä raskaan hengityksen siitä porraskaiteen takaa, johon hän oli kyykistynyt ja kurkisti kaiteen välistä.  Kaikkiaan jotenkin kiusallinen tilanne.

siis niin noloooooo, mikä häpee..olist huhuilut. haluuko äiteeki virpoo. olist.. akkako kävi pimpauutta ovekelloo ja juoks piiloon. mulla ei ois jäänyt tuohon.  tai tulkaa lapset sisälle ja ovi kiinni, olisit etsimällä etsinyt -hyvän tovin palkkaa- olis akka piilossa akanut hätääntyy. 

Vierailija
80/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä aloituksessa tosissaan kyse vauvasta ja taaperosta? Kyllä minäkin tein oman 2-vuotiaan vitsat, vaikka lapsi siinä vähän "auttelikin". Ne tehtiin vain isovanhemmille, jotka käytiin ilahduttamassa. Ei siitä mitään palkkoja annettu.

Eri asia jos isommalle lapselle tehdään valmiiksi, mutta eipä täällä sellaisia kommentteja ole näkynyt.