Siis tekeekö jotkut äidit virpomavitsat valmiiksi lapsille?
Törmäsin somessa äitiin, joka vääntää virpimavitsoja lapsille lauantai-illan puhteiksi. Onko tämä yleistäkin nykyään? Tekikö sinun vanhemmat sinulle virpomavitsat valmiiksi kun oli lapsi?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä oli lapset pieniä niin yhdessä tehtiin virpomavitsat, minä hain pajunoksat ja ostin kaupasta eri värisiä höyheniä mitä laiettiin kiinni virpomavitsoihin.
Niin? Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään on paljon semmoista puolesta tekemistä. Vakaopena olen nähnyt selvän muutoksen ihan viimeisen 5-10 vuoden aikana.
Tuntuu, että monet vanhemmat ei oikein osaa olla lastensa kanssa enää. Some vie paljon huomiota ja aikaalapsilta. Syötetään, puetaan ja pidetään vaippoja, koska niin on helpompi kuin antaa lapsen harjoitella. Sotkuista puuhaa ja vaatii vaivannäköä.
Ymmärrän kyllä, ettei aina kyse ole laiskuudesta vaan voi olla uupumusta ym. Silti vähän surullista huomata, että ns. vaippaikä nousee koko ajan. Pottaharjoittelu vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, ja some voittaa usein tämän kilpailun.
Tuossa se on se pointti; "vaatii aikaa". Kun molemmat vanhemmat tekevät täyttä työpäivää, niin aikaa ei arkena yksinkertaisesti ole. Vain viikonloput ovat perheen yhteistä aikaa ja riittääkö se harjoitteluun, ehkä ei. Ymmärrän sen oikein hyvin että työelämä vie mehut ja vanhemmilla on se pikkulapsiaika tosi tiukalle vedettyä. Kyllä mä joitain tehoäitejä - ja isejä tunnen, mutta myös toisenlaisia jotka on tosi väsyneitä.
Yhden tehoäidin (kokopäivätyö, leipoo ja tekee ruoan alusta asti itse, lastenkutsut kuin sisustuslehdestä, lasten kanssa käydään siellä ja täällä ei paljon kotona löhötä) ... kaikki lapset oppi suht myöhään päiväkuiviksi. Ei se kuitenkaan näytä haitanneen, nyt yksi jo aikuinen ja kaksi muuta koulussa, kaikilla sujuu todella hyvin.
Neuvolahan ohjaa nykyään että lapsi oppii kun on itse siihen valmis, eli vanhempia ei enää ohjata "nyt opetatte" vaan tyyli on tosi lapsilähtöinen. Sitten kun sen aika on.
Jos lapsi ei itse osaa/jaksa kävellä vielä eikä osaa opetella virpomislorua niin silloin on liian pieni lähtemään minnekään kiertelemään. Ärsyttää sellaiset äidit, jotka tuovat tällaisia toisten oville rattailla ja sitten itse hihittelevät vähän matkan päässä kun penska änkyttää vieraalla ovella saadakseen karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään on paljon semmoista puolesta tekemistä. Vakaopena olen nähnyt selvän muutoksen ihan viimeisen 5-10 vuoden aikana.
Tuntuu, että monet vanhemmat ei oikein osaa olla lastensa kanssa enää. Some vie paljon huomiota ja aikaalapsilta. Syötetään, puetaan ja pidetään vaippoja, koska niin on helpompi kuin antaa lapsen harjoitella. Sotkuista puuhaa ja vaatii vaivannäköä.
Ymmärrän kyllä, ettei aina kyse ole laiskuudesta vaan voi olla uupumusta ym. Silti vähän surullista huomata, että ns. vaippaikä nousee koko ajan. Pottaharjoittelu vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, ja some voittaa usein tämän kilpailun.
Tuossa se on se pointti; "vaatii aikaa". Kun molemmat vanhemmat tekevät täyttä työpäivää, niin aikaa ei arkena yksinkertaisesti ole. Vain viikonloput ovat perheen yhteistä aikaa ja riittääkö se ha
Tuskinpa kaikki ovat missään mehut vievissä töissä. Se on vain tekosyy. Jättää sitten ne lapset tekemättä jos työelämä on tärkeämpi eikä sen takia jaksa olla lastensa kanssa.
Mä tein suurimman osan, neljävuotias oli mukana aluksi. No virpoja on kipeä eli oksat jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisen saisi vanhemmat katsoa millaisia virpomisoksia lapset tekee. Kerran me saatiin oksa, johon oli laitettu yksi sulka maalarinteipillä kiinni. Ei ollut sen pääsiäismunan arvoinen varsinkaan, kun lapsi ei osannut edes lorua.
Meillä puolestaan kävi joskus teini-ikäinen poika, jolla vain yksi sulka maalarinteipillä kiinni oksassa.
Ai kauheeta , luin ensin että otsassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se on se pointti; "vaatii aikaa". Kun molemmat vanhemmat tekevät täyttä työpäivää, niin aikaa ei arkena yksinkertaisesti ole. Vain viikonloput ovat perheen yhteistä aikaa ja riittääkö se ha
Miten ennen sitten lapset oppi kuivaksi alle kaksivuotiaina? Silloinko ei vanhemmat olleet töissä? Elämä oli helpompaa ennen kun ei ollut astianpesukoneita ja robotti-imureita ja joustavia työaikoja ym.? 😅
Ei lapsella ole mitään mahdollisuutta oppia kuivaksi, jos ei vaippaa oteta pois ja pottaa esille. Ei se pottaharjoittelu sen kummempaa ole.
Vie paljon aikaa, jos kaikesta pitää somettaa ja perhe-elämän pitää näyttää täydelliseltä.
Ei silloin kerkiä siivota lasten askartelusotkuja tai pojan ohi menneitä pissoja. Parempi tehdä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Siis jenkeissä on nykyään vaippoja neljävuotiaan koossa. Ja ei, niitä ei käytä vain erityislapset.
Meillä on vaippoja aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)
Vasta kolme? Kyllä meillä kolmen vanha osaa jo varsin hyvin askarrella. Mutta eipä sillä, päiväkodin eteisessä näen kun osa vanhemmista edelleen pukee tämän ikäisiä 🙄
Meillä on pakko pukea, eteinen on ahdas ja aikaa vähän. Vanhemmille on ilmoitettu, että max 3
Minusta tuo liittyy varsin selkeästi asiaan! Jos joku ihmettelee, miksi päiväkodin eteisessä osa vanhemmista pukee lapsia, niin ehkä kannattaisi ensin miettiä syyt ja vasta sitten kauhistella, että eikö ne saa itse opetella edes päiväkodissa.
Kyllä tein vitsat päiväkoti ikäiselle. Nyt koululainen haluaa tehdä yhden vitsan, jolla virpoo mummon. En näe tässä mitään ongelmaa. Ei noita lapsia enää kouluikäisenä asia kiinnosta, kun osaisivat ne vitsat itse tehdä. Omassa lapsuudessa tehtiin kaverin kanssa vitsat, mutta silloin virvottiin vielä 10v iässä.
Enemmän harmittaa se ettei enää anneta kunnon palkkoja. Joku halppis pussi, josta pikku patukka. Lapset tulee naamiaisasuissa kaikkea pokemonista frozeniin. Ei pikku noitia. Vitsat myös sellaisia mihin kiinnitetty muutama onneton valmis sulka tai koriste, joten eipä kiinnosta itsekään mitään kunnon palkkoja hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se on se pointti; "vaatii aikaa". Kun molemmat vanhemmat tekevät täyttä työpäivää, niin aikaa ei arkena yksinkertaisesti ole. Vain viikonlopu
Ja koska lapset on ison osan valveillaoloajasta päiväkodissa, on varhaiskasvattajien tehtävän huolehtia siitä, että lapsia potatellaan ja opastetaan tässä asiassa. Ei varhaiskasvatuksessa koko ajan voida mennä siihen, että tämä ja tämä kuuluu vanhemmille, me vain varastoimme lapsia. Kun siitä hoidosta kaiken lisäksi joutuu maksamaan, niin vanhemmilla on oikeus vähän vaatia varhaiskasvattajilta. Ei se potatus sen kummempaa heillekään ole!
Mukava minusta kun käydään virpomassa. En ole kotona koko päivää, niin yksi tai kaksi virpojaa ehtii käydä. Minä sain selvästi itse tehdyn virpomisvitsan, arvostan että olivat itse sen tehneet. Suklaapatukat annoin, hyvä mieli oli varmaan molemmilla.
Ihmettelin miksei tule virpojia kunnes tajusin, että oli unohtanut viedä "saa virpoa" kyltin portin pieleen 😅
No nyt on ovikello soinut tiuhaan ja kohta loppuu munat 😄
Vierailija kirjoitti:
Miten itse näet työsi vakaopena, oletko koskaan ajatellut, että myös sinulla on iso vastuu siitä, mihin päiväsi käytät. Miksi vakaopet eivät voisi opastaa lapsia pottailuun tai askarteluun, miksi niin kovin usein valitaan satutuokio ruudulta katsottavine kuvineen?
Vierailija kirjoitti:
Sehän teki niitä 1- ja 2-vuotiaille lapsille.
No en tuon ikäiselle lapsille vielä hirveästi suklaa munia antaisi syödä. Maistaa saisi vähän. Mämmiä kai voi antaa tuon ikäiselle?
No tuleeko niitä ahkeria äitejä virpomaan? Pitäisi lähteä äänestämään eikä näy mamman mammaa oven takana.
Tietenkin tässä taas alettiin jauhaa erityislapsista, vaikka suurin osa ei sellaisia ole. Lapselle kaiken valmiiksi tekemisessä ei useimmissa tapauksissa ole kyse mistään erityislapsesta vaan puhtaasti siitä, että vanhemmilla on kasvatustaidot aivan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Siis jenkeissä on nykyään vaippoja neljävuotiaan koossa. Ja ei, niitä ei käytä vain erityislapset.
Meillä on vaippoja aiku
Niin on mutta kuten itsekin varmasti ymmärrät, se ei liity tähän aiheeseen. Miksi postaat tyhjänpäiväisen kommentin, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa opetetaanko lapsi tekemään itse vai tehdäänkö kaikki puolesta. Se tässä keskustelussa oli aiheena, ei aikuisten pidätyskyvyttömyys.
Tämä