Siis tekeekö jotkut äidit virpomavitsat valmiiksi lapsille?
Törmäsin somessa äitiin, joka vääntää virpimavitsoja lapsille lauantai-illan puhteiksi. Onko tämä yleistäkin nykyään? Tekikö sinun vanhemmat sinulle virpomavitsat valmiiksi kun oli lapsi?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)
Se kolmen vanha voi kokea vmaisenä koko homman, ja varmasti katkaisee perinteen kun tulee ajankohtaiseksi.
Miksi virvotte, jos ette ole ortodokseja? Lopettakaa kulttuurinen omiminen ja hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi virvotte, jos ette ole ortodokseja? Lopettakaa kulttuurinen omiminen ja hävetkää!
Unissas 💩💩💩💩💩💩💩💩
Meillä 2 ja 3-vuotiaat jaksoi askarrella muutaman oksan. Pienempää autoin vähän. Eivät sen enempää tarvitsekaan vielä tuon ikäisinä, pari kolme paikkaa riittää kun virpovat. Isompana sitten pidempään, jos haluavat tehdä enemmän oksia.
Ikätason mukaan mennään, ei mitään järkeä, että aikuinen tekisi puolesta. Koko jutun ideahan on askartelu, ei sitä voi lapsen puolesta harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet ettei olla?
1-vuotias tuskin vielä syö karkkiakaan, mutta äiti...
Voisko joku lainata mulle taaperoaan virpomisrekvisiitaksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)
Hän on jo 3 tuota hommaa ajatellen. Nyt lopeta puolesta tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajana teen, lapset jaksavat tehdä ehkä 5 per nenä ja loput näperrän itse... en kyseenalaista, koska siitä mulle Palkka maksetaan
Paljonko te niitä teette? Yksi oksa /lapsi riittää kun hoidossa tehdään.
Aikoinaan ei vanhemmat puolesta tehneet. Yhdessä haettiin oksia ja hankkivat tarvikkeita. Me lapset itse koristeltiin ja lähdettiin kierrokselle. Olisinko ollut 3v kun ekakerran mukaan pääsin.
No nehän virpovatkin lastensa puolesta. Täällä on käynyt sellaisia, joita tuodaan autolla ja äiti lukee lorua lapsen puolesta.
Toinen ääripää on varhaisteinit, joilla on lähes koristelematon oksa mukana eivätkä ole pukeutuneet miksikään ja tullaan vain karkkia kerjäämään.
Itse tilaan vitsat edullisesti. Temusta, Kiinasta.
Olemme niin kiireisiä ihmisiä. Sitäpaitsi kiinalainen piiska on paljon laadukkaampi.
Sillä irtoaa enemmän namua. Tassäkin se on tulos tai ulos.
Huono vitsa, huono lapsi. Ei namua. Oppi on opittava jo pienenä.
Kilpailu on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
1-vuotias tuskin vielä syö karkkiakaan, mutta äiti...
Voisko joku lainata mulle taaperoaan virpomisrekvisiitaksi?
Lötyisikö Henkilövuokrausfirmoista tai ohjelmatoimistoista suloista lasta virpomaan? Provikkapalkalla?
Vitsa sulle, palkka mulle. -10% provikkaa.
Kun oli lapsi 80-luvulla, teimme äidin kanssa vitsat yhdessä. Samoin askartelin omien lasten kanssa nuo vitsat. Jotta homma olisi edennyt hyvin, tein suuren osan koristeista, kun lapset olivat niin hitaita, ja jaksu loppui, jos olisi mennyt tunteja tuohon.
Tulen ortodoksisesta suvusta, joten oksiin on todella panostettu. Ei olisi käynyt mummojen virpomimen vitsalla, kossa on vain höyheniä tai naruja. Kyllä piti olla kunnollisia kreppipaperi-(tai lapsena servetti) kukkasia, lehtiä jne.
Viime vuonna yks mustilaispoika tuli virpomaan. Ei se osannut värsystä muuta kuin se lopun, 'palkka mulle'. Vitsa oli leppärisu, johon oli solmittu karkkipapereita. Pitihän sille palkka antaa, jos poika isäänsä tulee, niin montaa tilinauhaa se ei tule eläessään saamaan.
Olen onnellinen lapsuudesta Varsinais-Suomessa. Meillä ei ollut mitään virpomisperinnettä, suklaamunia sai isovanhemmilta ja kummeilta ilman mitään lorutteluja.
Harva enää virpoo siunatuilla oksilla, kuten oikeaoppisesti pitäisi.
Nykysysteemi on kerjuuta. En avaa ovea saadakseni jonkun äidin tekemän virpomisoksan, jota 1v ikäinen somasti heiluttaa. Sitten koko porukalle - ehkä jopa 6 lasta ja aikuista - pitää antaa maidoton, pähkinätön, gluteeniton, sokeriton jne. vegaanipääsiäismuna. Ihanan kallista!
Onhan tehty Excelillä kannattavuuslaskelmat käytetystä ajasta, tarvikkeista ja kilometreista?
Paljonko namuja pitää tulla, ennenkuin ollaan "break even"?
Virpomapisnes on myös pisnes. Ei luoja laiskoja elätä.
Ja työttömät ja sossulapset! Ilmoitus sitten Kelalle ja työkkärille tunneista ja tienesteistä!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ristuksen takia yksivuotiaan pitäisi päästä virpomaan?!
Eikös tuo koko juttu perustu siihen, että tehdään yhdessä retki ja haetaan oksat ja oksien askartelu on osa hommaa? Siis sen ikäisille kuin tuo nyt on sopivaa puuhaa.
Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan?
No se, että saadaan söpöjä kuvia someen jaettavaksi.
no ei tod. ei. lapselle näytetään,opetetaan malleja. itse saa materiaaleista tehdä ja soveltaa. reilusti matskua. joskus niin rumia ja köyhiä vitsoja,että noilla ei heru palkkaa,ihan onnettomia.
on sanottukin, tuolla oksaala et saa palkkaa,jos komeempi, saatkin kivan palkanjos mua on virvottu. noita kääntyy takasi, tulee uudelleen.. no pitää olla sanojensa mittainen aikuisenkin.
monet noidat-yhtään edes yritä. ottaa aivoon,joku keräilyreissu. jopa töykeitä. ilmaisen karkin perässä töykeest. pojatkin olisi ok,mutta he eivät senkään vertaa panosta.
Kohta niitä alkaa tulemaan.
Kytkin jo virran ovikelloon. Saavat sätkyt. Oppivat olemaan häiritsemättä.
Kaikkea sitä lukee kun vanhaksi elää. Sitten ihmetellään kun lapsista kasvaa uusavuttomia. Miten voi oppia tekemään, jos ei harjoittele?
Aika itsestään selvää että jos haluaa virpomaan niin hakee ja askartelee itse oksat. Aikuinen auttaa tietenkin lapsen ikätason mukaan.