Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tekeekö jotkut äidit virpomavitsat valmiiksi lapsille?

Vierailija
12.04.2025 |

Törmäsin somessa äitiin, joka vääntää virpimavitsoja lapsille lauantai-illan puhteiksi. Onko tämä yleistäkin nykyään? Tekikö sinun vanhemmat sinulle virpomavitsat valmiiksi kun oli lapsi?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ristuksen takia yksivuotiaan pitäisi päästä virpomaan?!

Eikös tuo koko juttu perustu siihen, että tehdään yhdessä retki ja haetaan oksat ja oksien askartelu  on osa hommaa? Siis sen ikäisille kuin tuo nyt on sopivaa puuhaa.

Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? 

No se, että saadaan söpöjä kuvia someen jaettavaksi. 

"Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? "

Yhtälailla voidaan kysyä, miksi yksivuotiaan kanssa tehdään yhtään mitään kun se ei tajua. Miksi synttäreitä, miksi joulua, miksi pöytätapoja, miksi hoploppiin, miksi äit

Niin. KANSSA. Tässä tehtiin puolesta. See the difference?

Vierailija
82/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli lapset pieniä niin yhdessä tehtiin virpomavitsat, minä hain pajunoksat ja ostin kaupasta eri värisiä höyheniä mitä laiettiin kiinni virpomavitsoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, teimme yhdessä, kun lapset oli pieniä. Ensin isänsä kanssa hakivat oksat, sitten talkoot pystyyn keittiön pöydän ääreen. Tekijöitä olivat lapset ja me autoimme. Pienenä virpoivat vain lähimmät. Sitten tuli se vaihe, kun piti kieltää se loputon kiertäminen, kun ahneuttaan halusivat mahdollisimman paljon karkkia. Tämä vaihe oli siellä 8-11 -vuotiaana. 12-vuotiaana kävimme keskustelun, voiko enää virpoa. Vanhempi lapsi jäi pois ja nuorempi enää kaverin kanssa. Nuorempi sitten kierona 12-vuotiaana keksi, että hän voi virpoa, kun menee kahden pikkuisen serkkunsa kanssa. Apua. En tajua tuota ahneutta. Meillä on aina ollut karkkia saatavilla ja sanoinkin, että jos se on karkista kiinni, niin mennään kauppaan ja minä ostan. Virpominen on ok, mutta jossain menee jo ikäraja ja se ahneuden raja, kun kierretään kymmeniä taloja.

Odotan itse pikkuvirpojia tänään. Meillä ei viime vuonna käyn

Nykyään kuuluu laittaa lappu saa virpoa. Silloin tullaan kyllä.

Vierailija
84/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kukaan mitään 1-2-vuotiasta minnekään virpomakierrokselle vie (ellei ole isompia sisaruksia joiden mukaan pienin haluaa), mutta tietysti myös sen yksivuotiaan vanhempi voi haluta nätit oksat kotiinsa. Nykyään kun harvoin tulee edes kukaan virpomaan, itse täytyy tehdä jos meinaa oksan pääsiäiskoristeeksi saada. Ja sitten voi sen taaperon kanssa leikkiä että tämä "virpoo" ja opetella loruja. 

Vierailija
85/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiiiiiiis öööööööööööööh oikeeeeeeeeeeeesti? 🗑

Vierailija
86/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, teimme yhdessä, kun lapset oli pieniä. Ensin isänsä kanssa hakivat oksat, sitten talkoot pystyyn keittiön pöydän ääreen. Tekijöitä olivat lapset ja me autoimme. Pienenä virpoivat vain lähimmät. Sitten tuli se vaihe, kun piti kieltää se loputon kiertäminen, kun ahneuttaan halusivat mahdollisimman paljon karkkia. Tämä vaihe oli siellä 8-11 -vuotiaana. 12-vuotiaana kävimme keskustelun, voiko enää virpoa. Vanhempi lapsi jäi pois ja nuorempi enää kaverin kanssa. Nuorempi sitten kierona 12-vuotiaana keksi, että hän voi virpoa, kun menee kahden pikkuisen serkkunsa kanssa. Apua. En tajua tuota ahneutta. Meillä on aina ollut karkkia saatavilla ja sanoinkin, että jos se on karkista kiinni, niin mennään kauppaan ja minä ostan. Virpominen on ok, mutta jossain menee jo ikäraja ja se ahneuden raja, kun kierretään kymmeniä taloja.

Odotan itse pi

Nykyään kuuluu laittaa lappu saa virpoa. Silloin tullaan kyllä.

Ei kyllä tulla. Ei kukaan kierrä katselemassa sellaisia lappuja. Pitää ilmoittaa alueen puskaradioryhmässä, että voisko joku tulla ja antaa osoite halukkaille yv:llä. 

Vierailija
87/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo koko juttu perustu siihen, että tehdään yhdessä retki ja haetaan oksat ja oksien askartelu  on osa hommaa? Siis sen ikäisille kuin tuo nyt on sopivaa puuhaa.

Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? 

"Mikä järki laittaa yksivuotias, joka ei (tietenkään) osaa itse askarrella vitsaa eikä koko hommasta mitään ymmärrä, virpomaan? "

Yhtälailla voidaan kysyä, miksi yksivuotiaan kanssa tehdään yhtään mitään kun se ei tajua. Miksi synttäreitä, miksi joulu

No eiköhän se virpominen tehdä lapsen kanssa kuitenkin?

Vierailija
88/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)

Vasta kolme? Kyllä meillä kolmen vanha osaa jo varsin hyvin askarrella. Mutta eipä sillä, päiväkodin eteisessä näen kun osa vanhemmista edelleen pukee tämän ikäisiä 🙄

On se hyvä että teillä lapsi kehittyy ikätasolla, ja pääsit sen tähän kertomaan. Kaikkien lapset ei kehity speksien mukaan,

Ymmärsitkö pointin?

Minunkin lapsistani yksi on erityislapsi, mutta tässä oli nyt kyse siitä, että lapsi oppii vain harjoittelemalla. Riippumatta siitä kehittyykö lapsi käyrillä vai ei, hänen kuuluu saada harjoitella pukemista, askartelua ym. 

Meillä lapset osasi pukea sukkia myöten kaiken 1,5 vanhana, myös tämä erityinen. Koska ovat poikkeuksellisen lahjakkaita? Nope. Koska ovat saaneet itse yrittää ja harjoitella.

Vierailija
89/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ole kyse siitä, että äiti vaan haluaa oikeasti itse askarrella. Yksivuotiaan kanssa askartelu on aika rasittavaa... 

Vierailija
90/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, teimme yhdessä, kun lapset oli pieniä. Ensin isänsä kanssa hakivat oksat, sitten talkoot pystyyn keittiön pöydän ääreen. Tekijöitä olivat lapset ja me autoimme. Pienenä virpoivat vain lähimmät. Sitten tuli se vaihe, kun piti kieltää se loputon kiertäminen, kun ahneuttaan halusivat mahdollisimman paljon karkkia. Tämä vaihe oli siellä 8-11 -vuotiaana. 12-vuotiaana kävimme keskustelun, voiko enää virpoa. Vanhempi lapsi jäi pois ja nuorempi enää kaverin kanssa. Nuorempi sitten kierona 12-vuotiaana keksi, että hän voi virpoa, kun menee kahden pikkuisen serkkunsa kanssa. Apua. En tajua tuota ahneutta. Meillä on aina ollut karkkia saatavilla ja sanoinkin, että jos se on karkista kiinni, niin mennään kauppaan ja minä ostan. Virpominen on ok, mutta jossain menee jo ikäraja ja se ahneuden raja, kun kie

Ai, missäpäin asutte? Meillä pientaloalueella Helsingissä kova kuhina kun on kyltti portinpielessä.

Vierailija
91/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mutta lapsi on vasta 3. Hän ei tosin virvo kuin ainoastaan meidät vanhemmat, isovanhemmat ja yhden kummitädin, keille oikeasti on tärkeää, että lapsi heidät "virpoo". Sitten kun lapsi on isompi, niin tietysti saa myös itse koristella vitsansa, koska en itse välitä yhtään mistään askartelusta tai vastaavasta näpertelystä. (Onneksi lapsi jo kuitenkin vähän osaa auttaa koristelussa, hän päättää mielellään esim. minkä värisiä sulkia kenenkin vitsaan laitetaan yms.)

Vasta kolme? Kyllä meillä kolmen vanha osaa jo varsin hyvin askarrella. Mutta eipä sillä, päiväkodin eteisessä näen kun osa vanhemmista edelleen pukee tämän ikäisiä 🙄

On se hyvä että teillä lapsi kehittyy ikätasolla, ja pääsit sen tähän ke

Ymmärsitkö pointin?

Minunkin lapsistani yksi on erityislapsi, mutta tässä oli nyt kyse siitä, että lapsi oppii vain harjoittelemalla. Riippumatta siitä kehittyykö lapsi käyrillä vai ei, hänen kuuluu saada harjoitella pukemista, askartelua ym. 

Meillä lapset osasi pukea sukkia myöten kaiken 1,5 vanhana, myös tämä erityinen. Koska ovat poikkeuksellisen lahjakkaita? Nope. Koska ovat saaneet itse yrittää ja harjoitella.

No minä taas puin kuopustani aika pitkään, se oli semmoinen "valitse taistelusi"-tyyppinen ratkaisu. Ihan tuo on silti oppinut itsensä pukemaan ennen kouluun menoa ja on hyvinkin (välillä turhankin) itsenäinen ja taitava tekemään kaikenlaista. 

Ei nämä asiat ole mitään mustavalkoisia, vaikka onkin niin kiva kiillotella omaa sädekehää ja tuomita muut. Toki on totta että jotkut paapoo liikaa, mutta ei sitä voi jostain yksittäisestä hetkestä päiväkodin eteisessä päätellä. 

Vierailija
92/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä lukee kun vanhaksi elää. Sitten ihmetellään kun lapsista kasvaa uusavuttomia. Miten voi oppia tekemään, jos ei harjoittele?

Aika itsestään selvää  että jos haluaa virpomaan niin hakee ja askartelee itse oksat. Aikuinen auttaa tietenkin lapsen ikätason mukaan.

Uusavuttomuus oli yhteen aikaan muotisana. Sitä ei enää kuule niin usein. Samalla lailla joku mies voi olla uusavuton, kun ei osaa nikkarointia ja helpompia remonttitöitä. Miten osaiskaan, jos ei lapsena nähnyt kenenkään tekevän niitä eikä ollut työkaluja tai paikkaa, jossa kokeilla sahaamista ja muuta. Kaikilla ei muutenkaan ole käden taitoja. Naisetkaan eivät syntyessään tehdä käsitöitä tai keittää ruokaa. Se kaikki opitaan myöhemmin, jos opitaan.

Vierailija
93/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että hienoa kun pienikin on tunnelmassa mukana 😄 vaikka pukeutunut joksikin eläimeksi , vauvoille on ihania asuja..

Vierailija
94/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-vuotias tuskin vielä syö karkkiakaan, mutta äiti...

Voisko joku lainata mulle taaperoaan virpomisrekvisiitaksi? 

Hauska ajatus!

Vierailija
95/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nehän virpovatkin lastensa puolesta. Täällä on käynyt sellaisia, joita tuodaan autolla ja äiti lukee lorua lapsen puolesta.

Toinen ääripää on varhaisteinit, joilla on lähes koristelematon oksa mukana eivätkä ole pukeutuneet miksikään ja tullaan vain karkkia kerjäämään.

He ovat mieleltään vielä lapsia, joten suotakoon se heille. Lapsen ja aikuisen välimaastossa. Se voi olla eräänlainen sosiaalisen kontaktin muoto näin nykyaikana. Näen sen positiivisena.

Vierailija
96/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä palmusunnuntai on ollut (tai oli) iso juttu. Vitsoihin panostettiin, ja lapset kävivät aina virpomassa parilla iäkkäällä naapurilla ja sukulaisella, jotka arvostivat ja odottivat visiittiä. Olin mukana niin oksienhaussa umpihangessa tarpoen kuin koristeiden tekemisessä ja koristelemisessa. Vuosi vuodelta vähemmän, vaikka tykkään asiasta melkein yhtä paljon kuin lapset. Tänä vuonna lapset koristelivat oksakimpun vain isovanhemmilleen pääsiäistervehdykseksi. Vähän haikea olo, kun tämä ihana pääsiäisperinne alkaa olla omien lasten osalta ohi. 

Vierailija
97/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla voidaan kysyä, miksi yksivuotiaan kanssa tehdään yhtään mitään kun se ei tajua. Miksi synttäreitä, miksi joulu

Lainatussa kommentissa puhuttiin myös virpomisesta, ei vain askartelusta. Lainatun kommentin päälause vielä tähän: "Mikä järki laittaa yksivuotias --- virpomaan."

"see the difference", luepa ajatuksella niin näet sinäkin mistä puhuttiin. 

Vierailija
98/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa BB-Kaki kertomaan virpomisvitsejä.

Vierailija
99/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on paljon semmoista puolesta tekemistä. Vakaopena olen nähnyt selvän muutoksen ihan viimeisen 5-10 vuoden aikana.

Tuntuu, että monet vanhemmat ei oikein osaa olla lastensa kanssa enää. Some vie paljon huomiota ja aikaalapsilta. Syötetään, puetaan ja pidetään vaippoja, koska niin on helpompi kuin antaa lapsen harjoitella. Sotkuista puuhaa ja vaatii vaivannäköä.

Ymmärrän kyllä, ettei aina kyse ole laiskuudesta vaan voi olla uupumusta ym. Silti vähän surullista huomata, että ns. vaippaikä nousee koko ajan. Pottaharjoittelu vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, ja some voittaa usein tämän kilpailun.

Vierailija
100/133 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä että teillä lapsi kehittyy ikätasolla, ja pääsit sen tähän ke

Ymmärsitkö pointin?

Mun mielestä sun kommentissa ei tuollaista pointtia ollut alunalkaenkaan. Varsinkin, kun edelleen jatkat siitä, että lapsi kuin lapsi oppii, kun vaan saa harjoitella, että siitä se vain on kiinni.

Et tunne ilmeisesti sellaisia erityisiä, jotka tosiaan laittavat kaiken suuhun, myös ne sukat. Hiekan kenkien pohjasta jne. Toki voi antaa harjoitella, mutta ilman aikuista ei silti suju moneen vuoteen, jos on oikeasti erityinen. Ja joka aamu ei voi käyttää 45 min vain sisävaatteiden pukemiseen. Oppimisvaikeudet, keskittymisvaikeudet, aistiherkkyydet, on vaikka mitä syitä että lapsella on vaikeuksia selvitä tavallisista asioista.

Millä tavalla sun lapsi on erityinen? Jos osasi pukea jo tuossa iässä kaiken? Mikä erityinen osaa tuon? Erityisyys on tyyliä lukihäiriö?

Anteeksi että kuulostan jo kärkkäältä, mutta kun oma lapsi on pienluokassa jossa on viisi aikuista, lapsi ei osaa 12-vuotiaana edes ottaa oikeaa kirjaa repusta ilman ohjausta,  kouluopetus on mukautettu, on oma ohjaaja ja jatkuvasti valvotaan myös välitunnit, ja sitten joku tulee fleksaamaan miten hänen erityinen osasi pukea kaiken 1,5 vuotiaana kun vaan antoi harjoitella niin tekisi mieli sanoa rumasti. Luulisi että erityistä arkea eläneeltä löytyisi ymmärrystä muitakin erityisiä kohtaan.