Vanhemmat, millä summalla tuette kuukausittain kotoa pois
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Lukee tätä palstaa niin aika härskisti ihmiset vaan ohittaa tuon lahjaveroasian. se on n. 138 euroa kuussa, kun yksi vanhempi voi antaa. Ei mikään järjen suuri summa. Jos tarkistus tulisi, niin monelle muksulle lähtis lahjaverolasku.
Älkää nyt tilille ainakaan suoraan rahaa laittako isompaa summaa. Maksakaa laskuja, ostakaa ruokaa, käteistä..
näinhän se on sanottu, ettei verottajaa kiinnosta noin pienet summat, mutta noista summista tulee iso tili. Entä jos verottaja tässä maailman tilanteessa kiristää myös otettaan valtion kassaa täyttääkseen? Ei saa tuudittautua tuohon idiotismiin, että ei verottaja pieniä summia verota. :D
Sitte maksetaan se lahjavero. Jos lahjoitan 200 euroa kuussa kolmessa vuodessa, niin lahjavero on vain 276 euroa.
Lastaan saa elättää ilman lahjaveroa. Rahaa ei vain saa laittaa suoraan tilille, vaan tulee maksaa esim. vuokra, laskuja yms. eli mennä suoraan elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200-300e kuussa, antaisin enemmän mutta lapsia on kolme joten jokaiselle pitää riittää. Lomat ulkomaille maksan 100%.
Muista maksaa lahjavero.
3v aikana saa antaa 4999 verottomasti. Vasta tämän jälkeen alkaa mennä lahjaveroa.
Se on alle 150 kuussa
Ei verottajaa kiinnosta tuollaiset.
Erikoista kyllä täällä sääntösuomessa, että että ensin asetetaan raja eurolleen, ja sitten ei kiinnosta.
Kerro, miten tuota voisi valvoa? Kukaan ei ilmoita summia verottajalle oma-aloitteisesti. Pitäisikö palkata 1000 verotarkastajaa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset huutaa heti kun joku vähän auttaa omaa nuortaan elämässä alkuun. Säälittävää.
Typerä argumentti. Minulla olisi varaa tukea, mutta valitsen olla tukematta. Kyse on periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset huutaa heti kun joku vähän auttaa omaa nuortaan elämässä alkuun. Säälittävää.
Typerä argumentti. Minulla olisi varaa tukea, mutta valitsen olla tukematta. Kyse on periaatteesta.
Ymmärrän. Taidat kuulua pihien heimoon. Pihi ei luovu omistaan edes lastensa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä. Jollei sillä summalla, jonka minä ja toinen vanhempansa hänelle hänen ollessaan vielä alaikäinen, tuilla, potentiaalisella työllä ja potentiaalisella opintolainalla pärjää, niin jotain on mennyt pahasti pieleen. Ja tuo säästetty summa on aika merkittävä. Elastusvelvollisuuteni loppui siihen, kun täytti 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Taidat kuulua pihien heimoon. Pihi ei luovu omistaan edes lastensa hyväksi.
Joo, oon mä pihi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitte ihmetellään, kun niistä tulee työtä vieroksuvia vetelyksiä. Miksiköhän.
Onhan se ihan tutkittu juttu, että nimenomaan vanhempien tukemat nuoret menestyvät. Kun opiskeluaikana voi mennä oman alan töihin pienellä palkalla, etenee urallaan paremmin kuin ne, jotka istuvat kaupan kassalla eikä oman alan työkokemusta synny. Kassatyö on ihan OK, mutta siitä ei ole etua insinööriopinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitte ihmetellään, kun niistä tulee työtä vieroksuvia vetelyksiä. Miksiköhän.
Opiskelijan työ on opiskelu.
Helpommin pääsee kiinni työelämään ja etenee urallaan, kun tekee töitä jo opiskeluaikana.
No minä sain heti töitä vaikka en opiskeluiden ohessa tehnyt töitä. Siis kesätöitä tein, mutta silloin oltiin lomalla, mutta päivääkään en töitä tehnyt lukukautena.
Harmitti toisten puolesta, jotka joutuivat tekemään töitä pitkin vuotta.
Kaikki eivät joudu tekemään töitä vaan haluavat tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken. Asumisen, sähkön, netin, ruuat, vakuutukset, matkat jne.
Minulla on rahaa, hänellä ei, joten miksi ihmeessä en maksaisi? Ei rahojaan saa mukanaan, hauskempi jakaa niitä nyt lapsilleen, kun raha on oikeasti tarpeen.
Miten ajattelit että lapsesi oppii käyttämään järkevästi rahaa kun vanhemmat maksavat kaiken? Sinä et kuitenkaan voi heitä ikuisesti elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pääsee kiinni työelämään ja etenee urallaan, kun tekee töitä jo opiskeluaikana.
No minä sain heti töitä vaikka en opiskeluiden ohessa tehnyt töitä. Siis kesätöitä tein, mutta silloin oltiin lomalla, mutta päivääkään en töitä tehnyt lukukautena.
No moni joutui nimenomaan tekemään töitä rahoittaakseen opinnot. Ei ne työt liittynyt mitenkään niihin opintoihin, joten ei niitä ilomielin tehty. Eri asia, jos olisi ollut alaan liittyvät työt.
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kuussa
Sama, suunnilleen näin plus maksan isommat menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rahaa, hänellä ei, joten miksi ihmeessä en maksaisi? Ei rahojaan saa mukanaan, hauskempi jakaa niitä nyt lapsilleen, kun raha on oikeasti tarpeen.
Miten ajattelit että lapsesi oppii käyttämään järkevästi rahaa kun vanhemmat maksavat kaiken? Sinä et kuitenkaan voi heitä ikuisesti elättää.
Mulle maksettiin kaikki opiskeluaikana, mutta ihan hyvin olen oppinut käyttämään rahaa päästyäni työelämään. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee tätä palstaa niin aika härskisti ihmiset vaan ohittaa tuon lahjaveroasian. se on n. 138 euroa kuussa, kun yksi vanhempi voi antaa. Ei mikään järjen suuri summa. Jos tarkistus tulisi, niin monelle muksulle lähtis lahjaverolasku.
Älkää nyt tilille ainakaan suoraan rahaa laittako isompaa summaa. Maksakaa laskuja, ostakaa ruokaa, käteistä..
näinhän se on sanottu, ettei verottajaa kiinnosta noin pienet summat, mutta noista summista tulee iso tili. Entä jos verottaja tässä maailman tilanteessa kiristää myös otettaan valtion kassaa täyttääkseen? Ei saa tuudittautua tuohon idiotismiin, että ei verottaja pieniä summia verota. :D
Omaa lasta saa tukea elinkustannuksissa ihan niin paljon kuin haluaa kunhan ei maksa tukea rahana, jonka voi käyttää muuhun kuin tuettuun asiaan. Lapsen kaikki laskut saa maksaa laillisesti ilman veroseuraamuksia. Tämä ei koske pelkäst
Sä siis toistit saman mitä tuo toinen jo sanoi. Mitä vaan, että pääsee pätemään vai?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No moni joutui nimenomaan tekemään töitä rahoittaakseen opinnot. Ei ne työt liittynyt mitenkään niihin opintoihin, joten ei niitä ilomielin tehty. Eri asia, jos olisi ollut alaan liittyvät työt.
Moni joutuu, moni ei. On myös opiskelijoita, jotka tekevät oman alansa töitä koko opiskeluaikansa ja etenevät urallaan jo opintojen aikana. Valmistuttuaan ovat jo erittäin hyväpalkkaisessa oman alan vakinaisessa työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni (3 kpl) ovat itsenäisesti hoitaneet sijoitussalkkunsa ja raha-asiansa 12v iästä alkaen. Kaksi vanhinta on jo työelämässä, kumpikin tienaa yli 80 000 e/v. Vain nuorin opiskelee ja hänkin on osa-aikatöissä omalla alalla, palkka suunnilleen 3900 e/kk. Minun ei ole tarvinnut elättää heitä, mutta olen voinut jo näin eläissäni siirtää heille varallisuutta maksamalla mahdollisimman paljon elantokuluistaan. Se on ihan laillista. He ovat voineet käyttää tienaamansa rahat haluamallaan tavalla vaikka sijoittamalla kultaan. Lasteni rahankäyttö on varsin järkevää ja maltillista, onhan sitä opetettu jo ennen kouluikää ja jatkettu aina siihen asti, kun muuttivat pois kotoa. Heille oli selvää jo kauan ennen lukion yhteiskuntaopin valinnaisia kursseja rahasto- ja osakesijoittamisen edut ja riskit jne.
Rahaa oppii käyttämään vain käyttämällä sitä. Kun tekee virheitä pienillä summilla, oppii aika lailla ja silloin ei tarvitse toistaa samaa virhettä isoilla summilla.
Maksan vuokrat, ja jos käymme kaupassa, maksan kaikki ostokset. Myös harrastusvälineet, huonekalut, opiskeluvälineet, puhelimen, läppärin, terveydenhoitokulut jne. Opintoraha on surkean pieni. Minulla on vain yksi lapsi, olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 eurolla.
Sama. Miksi niitä tukea pitäisi? Meillä on kasvatettu siten, että pitää itse pärjätä. Opiskelun ohessa joko töitä tai jos se ei onnistu, niin opintolaina. Mulla olisi kyllä varaa tukeakin, mutta kun en halua. Ei ne paapomalla opi!
Periaatteessa pitäisi pärjätä, mutta en ymmärrä kovuuttasi. Minulle oli itsestäänselvyys auttaa itsenäistyviä lapsiani elämän alkuun heidän kotoa pois muutettuaan, esim. ostamalla välttämättömiä huonekaluja, ruokaa silloin tällöin tai ostamalla opiskelun kannalta välttämättömiä asioita.
Miksi ihmeessä olisin halunnut omalle jälkikasvulleni yhtä kovat oltavat, kuin minulla oli 16-vuotiaana kotoa pois muuttaessani - piti vain yksin selvitä tuli mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mun tulousta, joskus 200e, joskys 400e. Enemmän antaisin kun vaan olis
Tosta menee sitten lahjavero jos kolme vuotta jatkat tuota tahtia.
Lahjaveroa ei mene ollenkaan, jos maksaa toisen puolesta asioita, esim bussilipun, vuokran, kännykkäliittymän tms.
Itse ajattelin tukea osallistumalla suoraan joihinkin kuluihin, ehkä jotain 200 - 300 euroa kuussa. Lapsi muuttaa opiskelemaan ensi syksynä.
Muistuta sinäkin jälkikasvua lahjaverosta.