En pysty lukemaan tuosta Marikasta, jota hoitaneet vanhemmat ja 7 hoitajaa 22 vuotta kotona
Kommentit (231)
youtubessa on video missä äiti kertoo hoidosta, kuvattu 12-v sitten
Et sitten voinut linkittää juttua
Vierailija kirjoitti:
Näissä olisi hyvä mainita hintalappu. Ja suhteuttaa sitä siihen, kuinka moni ihminen saisi samalla rahalla hoitoa ja kuinka monen henki voitaisiin samalla rahalla pelastaa, jos rahaa olisi esim. seulontoihin.
Vakuutus ei siis korvaa sitä mihin se on maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan olevani vähän kateellinen, kuinka helposti ja paljon vammaiset saavat esim. fysioterapiaa. Vanhuksille ja vammattomille ei heru kuin paperiohje.
Tähän tapaukseen en ota kantaa, mutta luulen että jatkossakin vammaisten on mentävä laitoksiin, koska henkilökohtaiset kotiin menevät hoitajat tulevat todella kalliiksi ja hoitajista on muutenkin pulaa.
Olet täysin ulapalla jos kuvittelet kotiin vietävän hoidon maksavan enemmän, kuin laitospaikan. Ei kannata kommentoida mitään sote-palveluihin liittyvää jatkossa.
Ja mitä tulee kateuteen vammaisia kohtaan..niin voimia sinulle sen(kin) kanssa.
Kotiin viety hoito maksaa todella paljon enemmän kuin laitoshoito, ja tämä on fakta. Epämiellyttävä fakta mutta fakta silti.
Olen nimittäin aikanaan istunut tilaisuuksissa, joissa budjettia on käsitely ja nämä kotihoidettavat tulevat todella kalliiksi. Miettikääpä, että tämä ihminen työllistää seitsemän hoitajaa. Seitsemän!
Olen ikävä kyllä ollut sitä mieltä jo pitkään, että tämmöisiä kotihoitorinkejä ei pitäisi yhteiskunnan maksaa millekään sairaudelle, niin ikävää kuin se onkin. Ikävä kyllä kaikkeen ei vain ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana olen vanhempien kanssa samaa mieltä, laitoksessa kuolee hyvin pian.
Äiti on sen ikäinen, että tekisi täyttä päivää hoivalaitoksessa, olematta turvallisuusriski.
Laitokseen laittaminen on käytännössä suomessa ainoa tapa vapauttaa kituva kärsimyksestä. Hoitajat kyllä pitävät huolen, että viimeinenkin elämänhalun ripe katoaa heidän seurassaan. Lisäksi kun heidän käsityksensä "hyvinvoinnista" perustuu lääketeolliseen soopaan, mitään toiveita mistään paranemisesta ei ole, ellei saa muuta apua.
Edelleen samana hoitajana, pienestä hyvinvointialueen lakkauttamasta hoitokodista mummoloitten kanssa isoon hoitolaitokseen muuttaneena, en syyttäisi hoitajia, suurin osa meistä on ihan sydämellisiä ihmisiä, mutta jos hupsista tänä aamuna hoidettavanasi on 10 vanhusta tai vammaista, joista 6 vuodepotilasta, samanlaisia kuin Marika, 4 tallustaa märät vaipat polvissa tai pylly paljaana pitkiin käytäviä, voin sanoa, että epätoivo, kiire ja lopulta väsymys hyydyttää hymyn herttaisemmannin kasvoilta. Toki omaisille on pakko sanoa, että hyvin me täällä pärjätään, tietäen että onko mitään muutakaan paikkaa mihin tämä epätoivoinen omainen läheisensä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosta saa hyvän kuvan siitä millaista Schuminkin elämä on. Sillä tosin on enemmän hoitajia, mutta sitähän se ei itse tietenkään ymmärrä, kuten ei varmaan juuri mitään muutakaan.
Schumi maksaa hoitonsa itse eikä yhteiskunta kuten Marikan tapauksessa.
Kummankin hoitokulut menevät yksityiseltä, myös Marikan, sillä se menee päälle ajajan liikennevakuutuksesta eli Siun Sote laskuttaa yksityistä vakuutusyhtiötä.
Ei mene vakuutusyhtiö maksaa kerta korvauksen, jolla järjestetään se hoito itse. Jutussa lukikin että vanhemmilla on oikeus OSTAA palvelut itse, hyvinvointi alue on maksanut tähän asti. Ja pysyvästä haitasta esim vammautuneen hoito korvataan laitokseen ei kotiin
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on elää tuollasena vihanneksena. Eutanasia ois kohdallaan.
Ei ole mikään vihannes vaikka ei pysty puhumaan ja liikkumaan. On rakastettu ja tärkeä perheenjäsen. Kauan sitten tuli tv:sta dokumentti Marikan päivä, hän oli silloin vielä lapsi ja jo siitä näki että hän oli iloinen tyttö joka nautti elämästä vaikka se elämä ei ole samanlaista mitä me normaalina pidämme. Mieti vähän ennen kuin tuollaisia suustasi päästelet.
näkyy youtubessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marikallahan on kaikki hyvin, saa priimaa hoitoa omassa kotona omien rakkaiden huomassa. Toivottavasti saa olla jatkossakin kotona
Saa olla jos vanhemmat maksaa hoidon
Sittenkö pitää valita kallein hoitomuoto jos yhteiskunta maksaa?
Mikä siinä on, että heti jos yhteiskunta maksaa niin pitää alkaa tuhlaamaan ilman mitään rajaa? Luuletko sinä oikeasti, että yhteiskunnalla on varaa maksaa kaikille vammaisille ja vanhuksille laitoshoito? Kotihoito on huomattavasti edullisempaa.
Ehkä kuolema on kuitenkin armollinen "ratkaisu" näissä/tämäntapaisissa tapauksissa. Siis lempeä eutanasia. Kun ajattelemme kokonaisuutta ja aikaa ja monen ihmisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on elää tuollasena vihanneksena. Eutanasia ois kohdallaan.
Eutanasia ei tarkoita ihmisten tapppamista.
Aika monet eutanasian kannattajat kuvittelevat näin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuolema on kuitenkin armollinen "ratkaisu" näissä/tämäntapaisissa tapauksissa. Siis lempeä eutanasia. Kun ajattelemme kokonaisuutta ja aikaa ja monen ihmisen elämää.
Voit valita eutanasian vain itsellesi. Et kenellekään muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marikallahan on kaikki hyvin, saa priimaa hoitoa omassa kotona omien rakkaiden huomassa. Toivottavasti saa olla jatkossakin kotona
Saa olla jos vanhemmat maksaa hoidon
Sittenkö pitää valita kallein hoitomuoto jos yhteiskunta maksaa?
Mikä siinä on, että heti jos yhteiskunta maksaa niin pitää alkaa tuhlaamaan ilman mitään rajaa? Luuletko sinä oikeasti, että yhteiskunnalla on varaa maksaa kaikille vammaisille ja vanhuksille laitoshoito? Kotihoito on huomattavasti edullisempaa.
Ei ole, mikä tämänkin henkilön tapauksesta tulee selkeästi esiin.
Häntä hoitaa seitsemän hoitajaa. Vuodeosastolla jos hoitajia on yksi per hoidettava, on kyseessä jo aivan julmetun hyvä miehitys.
Väite, että tällaisten paljon resursseja tarvitsevien hoitaminen kotona olisi halvempaa, ei pidä paikkaansa laisinkaan. Asia on täsmälleen päinvastoin.
Toivoisin, että tämäntapaisissa shokkitilanteessa olevin huoltajien kanssa puhuisi "järkeä" ja tulevaisuusnäkymät auki tervejärkinen asiantuntija.
Faktat pöytään mitä on tulevaisuus. Martyyriksi ei kannata alkaa. Monen elämä "pilalla". Oikeasti. Eutanasia vapauttaa. Luovuttaminen on joskus paras päätös. Tämänkaltainen tilanne: eutanasia paras päätös. Lahja vakavasti vammautuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit valita eutanasian vain itsellesi. Et kenellekään muulle.
Tähän olisi hyvä tulla muutos. Puolikuolleita vanhuksia kohta joka paikka pullollaan. Ja nämä nyky väkivaltaiset adhd-nepsyt, mitä ovat vanhuksina? Väkivaltaisia vai täysin lääkittyjä zombieita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan olevani vähän kateellinen, kuinka helposti ja paljon vammaiset saavat esim. fysioterapiaa. Vanhuksille ja vammattomille ei heru kuin paperiohje.
Tähän tapaukseen en ota kantaa, mutta luulen että jatkossakin vammaisten on mentävä laitoksiin, koska henkilökohtaiset kotiin menevät hoitajat tulevat todella kalliiksi ja hoitajista on muutenkin pulaa.
Olet täysin ulapalla jos kuvittelet kotiin vietävän hoidon maksavan enemmän, kuin laitospaikan. Ei kannata kommentoida mitään sote-palveluihin liittyvää jatkossa.
Ja mitä tulee kateuteen vammaisia kohtaan..niin voimia sinulle sen(kin) kanssa.
Kotiin viety hoito maksaa todella paljon enemmän kuin laitoshoito, ja tämä on fakta. Epämiellyttävä fakta mutta fakta silti.
Olen nimittäin aikanaan istunut tilaisuuksissa, joissa bud
Pelkkä istuminen ei auta, teepä seitsemälle ihmiselle työvuorolista kolmeen vuoroon, kolme vuorokaudessa töissä ja neljä vapaalla? Täysi päiväisesti ei edes ilmesti hoitajaa ole, ymmärsin ettei yöhoitaja edes ole, enkä edes ymmärrä miksi pitäisi.
Tästähän saisi jo huimoriohjelman tehtyä.
Säästösyistä siirretään vanhukset laitoksista kotihoitoon. Seuraavaksi irtisanotaan kaikki omaishoitajat ja siirretään vammaiset kotihoidosta laitoshoitoon. Säästösyistä.
Oikein kunnon hölmöläishommaa. Kulut vaan kasvaa. Paitsi niiden kotihoitoon siirrettyjen vanhusten osalta.
Itselläni hoitotahto: jos vammaudun vakavasti esim. liikenteessä, minua ei elvytetä. Kivuttomaksi lääkkeillä ja saa mennä.
Kukaan ei tiedä mitä tämä potilas on oikeasti mieltä? Entä jos haluaisi pois? Minä ainakin haluaisin pois ja tuhkaksi tuossa tilanteessa.
Tasavertaisuusperiaatteen mukaisesti myös esimerkiksi kotonaan yksin pärjäämättömille vanhuksille tulisi saada oikeus ympärivuorokautiseen hoitajarinkiin, 7 hoitajaa per hoidettava.
Ei pitäisi olla ongelma, kun kerran kotihoito on halvempaa, eikös juu?
Vanhempia tulisi kuunnella tässä. Toisaalta mietin, että jossain kohtaa (aika pian?) heidän on pakko luovuttaa. Minun läheinen hoiti vastaavassa tapauksessa 18+ vuotiaaksi kotona ja sitten hakivat paikan sopivaan hoitokotiin, jossa tytär on hoidossa ma-pe ja viikonloput kotona. Näin kotona hoitanut vanhempi pääsi takaisin työelämään. Iso muutoshan se on, ja kun hoidettava ei puhu, ei syö, ei liiku itse, pitää olla varma, että hoitokoti on hyvä. Mutta kun vanhemmat ikääntyy niin joskus tuo muutos kumminkin tulee.
Miksei noiden vanhempien kanssa voida keskustella? Nyt kun sossu ajaa väen vängällä omaa tulkintaansa läpi, niin siitä ei seuraa kuin vastarintaa.
Tarkoitatko ettei vakuutus korvaa mitä lupaa?