En pysty lukemaan tuosta Marikasta, jota hoitaneet vanhemmat ja 7 hoitajaa 22 vuotta kotona
Kommentit (231)
Jotenkin hämmentävää, että he tappelavat hoitopaikkaa vastaan ja samaan aikaan moni omaishoitajan taakan alle kuoleva yrittää epätoivoisesti saada sitä hoitopaikkaa läheiselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika monella ymmärryksen takia ongelmia, nyt vakuutus maksaa sillä hänellä siihen kotihoitoon laillinen oikeus. Jos häneltä se evätään ja haetaan laitospaikkaa niin vanhempien pitää maksaa se hoito kotiin, eikä ole varaa kymppitonniin kuussa. Sanoisin, että tuo 12-13 tuntia vrk hoito on kyllä paljon, pitää muistaa että hän myöskin nukkuu (toivottavasti hyvin), joten vanhemmille jää hoidettavaksi murto-osa ajasta. Silti tulee valitusta. Tätä en ymmärrä.
Hoidan 24h Alzheimer isää ja ALS äitiä(joka vastaa hoidoltaan Marikaa), 3 vrk saan vapaata kuussa. Kotihoito hoitaisi 5 tuntia per vrk päiväsaikaan jos haluaisin. Tiedän mitä on olla koko ajan hermolla. Meillä on erittäin toimiva kotihoito ja ihmettelen miten on varaa maksaa näistä kunnilla. En ihmettele näitä säästötoimia.
Marika saa n. 73h/viikko hoitoa hoitoringiltä. Siitä 20 tuntia öisin.
Marikan oma etu olisi päästä omaan kotiin silloin kun vanhemmat vielä ovat voimissaan. Voivat vierailla tyttären luona ja ottaa joskus kotiinkin. Se on edessä kuitenkin joskus. Laitoksia ei enää ole. Nyt on pieniä kodinomaisia hoivakoteja. Ei laitoskaan paha paikka ollut. Omat huoneet ja pienet osastot. Olin sellaisessa töissä monta vuotta. Hyvin hoidettiin asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Kysy itseltäsi haluaisitko viettää loppuelämäsi Marikan tavoin.
Tämä. Menkää hoitamaan empatiaa pursuavat sinne ja tänne näitä vakavasti vammautuneita.
Tehkääpä ihmiset se HOITOTAHTO kuntoon. Tuskinpa haluatte lapsellenne tai itsellenne vastaavaa tilannetta. Täällä on turha esittää martyyria. Kukaan ei halua tuollaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hämmentävää, että he tappelavat hoitopaikkaa vastaan ja samaan aikaan moni omaishoitajan taakan alle kuoleva yrittää epätoivoisesti saada sitä hoitopaikkaa läheiselleen
No ero on siinä, että tavallisesti vaihtoehtona ei ole ammattiapua kotiin, koska ei ole maksajaa. Silloin hoitopaikka on ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vetoatte siihen että 'Marika hymyilee'? Tiedättekö, että aivovammautuneen (pitkälle edennyt Alzheimer, aivovamma tai muu rappeuttava aivosairaus) vanhuksen tai vammaisen 'hymy' hoitotoimenpiteiden tai kirkkaan valon aikana on merkki kivusta? Ei siis hymyä ollenkaan vaan aivovammautuneen reaktio kipuun.
Oisko jotain lähdettä tälle... 🥱
Aika paljon tässä keskustelussa tuotu ilmi että ei itse haluaisi elää Marikan tilassa ja että eutanasia olisi armollisempaa, vanhempien pitäisi päästää irti.
Kai tajuatte että eutanasia ei ole laillinen/mahdollinen ja sitä pitäisi itse pyytää.
Vanhemmat ei myöskään voi yhtäkkiä päättää että nyt ei lasta enää hoideta millään tavalla vaan lipuu pois nälkään ja janoon. Kyllä hoitotahokin jo tuohon puuttuisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy itseltäsi haluaisitko viettää loppuelämäsi Marikan tavoin.
Tämä. Menkää hoitamaan empatiaa pursuavat sinne ja tänne näitä vakavasti vammautuneita.
Tehkääpä ihmiset se HOITOTAHTO kuntoon. Tuskinpa haluatte lapsellenne tai itsellenne vastaavaa tilannetta. Täällä on turha esittää martyyria. Kukaan ei halua tuollaiseen tilanteeseen.
Marikan puolesta sitä ei vain voi tehdä ja tuskinpa hän kaksivuotiaana kun on ollut vielä terve tyttö olisi ollut itse pätevä sitä tekemään.
Mutta jokaisen haluan hoitaa itse vanhemman pitäisi jossain vaiheessa tajuta, että jos lapsi elää pitkään, ei itsellä enää ne voimat jossain vaiheessa riitä, ihan ikä tuo ongelmia tullessaan. Minä olen vasta 60 ja henkisesti virkeä sekä normaalipainoinen, en ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta siitä huolimatta minulle on kertynyt mm. nivelrikkoja niin etten voi nostella hirveän painavia tavaroita ilman apua ja minulla on vaivoja, jotka yleensä ovat ylipainoisten ongelmia. Lääkäri sanoi että geenit.
Surullinen kohtalo tytöllä ja ymmärrän vanhempia.
Itseäni jäi kuitenkin mietityttämään muutama seikka, kuten esimerkiksi mitkä ovat ne syyt, joiden takia vedotaan turvallisuuteen. Se, että tyttöä on hoidettu kotona jo yli 20 vuotta, niin ei itsessään tee tilanteesta turvallista. Asiat muuttuu paljon tuossa ajassa. Kuten tytön kunto, hoidon tarve, ulkopuolisen avun määrä sekä omaishoitajina toimivien vanhempien kunto. Vaikka vanhemmat eivät sinänsä ole iäkkäitä, niin jutussa tuodaan esiin, että äiti on sairastellut. Eli kaikkinensa tuossa on vain perheen näkemys, koska hyvinvointialue ei voi kommentoida yksittäisen potilaan tilannetta. Joka tapauksessa toivon kaikkea hyvää tytölle sekä perheelle ja toivottavasti asia ratkeaa kaikkia osapuolia tyydyttyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin 20 vuotta neliraajahalvaantuneena ollut tarvitsee fysioterapiaa?
Vähäisen liikkuvuuden ylläpitämiseen, jotta ei jäykisty ja saa lisää ongelmia sekä kiputiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aivan hirveetä, tunteeko nuo syyllisyyttä vai mikä saa rakentamaan vammaisen lapsen ympärille elämän. Nainn on yllä lähihoitaja mutta silti. Yritän vain ymmärtää. Joskus itsekkyys on ihan tervettä.
No jos on mahdollista niin miksi ei? Mitä ihmeen "omaa elämää" sen sijaan olisi, että olisi käynyt nämä vuodet tekemässä raskasta kolmivuorotyötä hoitaen muita? Kyllä itsekin mieluummin valitsisin oman lapsen.
No vois vaikka keskittyä niihin terveisiin lapsiin ja lapsenlapsiin. Takuuvarmasti he ovat aika pitkälti jääneet omilleen nuorena. Ei vaan aika riitä moneen sadan prosentin panostukselle. Ihminen ei ole kone.
Jos tytär olisi laitoshoidossa, jossa vanhemmat voisivat (olisivat voineet) halutessaan osallistua hoitoon, olisivat huomanneet, että perheessä on muitakin.
En ymmärrä mihin 20 vuotta neliraajahalvaantuneena ollut tarvitsee fysioterapiaa?