En pysty lukemaan tuosta Marikasta, jota hoitaneet vanhemmat ja 7 hoitajaa 22 vuotta kotona
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin. Kamalaa, miten koko perheen elämä meni pilalle sen takia, että joku puppa👴 nukahti rattiin. Vanhusten autoilua pitäisi rajusti vähentää, ovat vaaraksi kaikille muille..
Viime aikoina on kyllä enemmän puhuttu näistä 17-kesäisistä, jos et ole vielä huomannut. Sorry.
Joo. Ne tappaa yleensä itsensä ja kaverinsa, koska kaahaavat yöllä. Nämä pupat taas ajelee päivällä lapsien ja perheitten seassa ja ovat vaaraksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana olen vanhempien kanssa samaa mieltä, laitoksessa kuolee hyvin pian.
Äiti on sen ikäinen, että tekisi täyttä päivää hoivalaitoksessa, olematta turvallisuusriski.
Laitokseen laittaminen on käytännössä suomessa ainoa tapa vapauttaa kituva kärsimyksestä. Hoitajat kyllä pitävät huolen, että viimeinenkin elämänhalun ripe katoaa heidän seurassaan. Lisäksi kun heidän käsityksensä "hyvinvoinnista" perustuu lääketeolliseen soopaan, mitään toiveita mistään paranemisesta ei ole, ellei saa muuta apua.
Vierailija kirjoitti:
Mun oma lapsi syntyi vammaisena ja kuoli toisella vuodellaan. Surullista, mutta mun täytyy myöntää, etten haluais tuollaista elämää. Enkä siis varsinkaan lapselleni.
Näyttää olevan limaimupumppu eli tuttuja välineitä. Vaikeahan se on toisen elämästä päättää, mutta itse en haluaisi olla pyörätuolissa halvaantuneena kykenemättä kommunikoimaan.
Ja ehdottomasti olisin itse mennyt töihin, jos lapseni olisi elänyt. Ei monen elämän uhraaminen auta mitään.
Kommunikoda voi muutenkin kuin puhumalla. Laitoksessa ei tunneta Marikaa ja tuskin "osataan lukea" häntä yhtä hyvin kuin vanhemmat ja tutut hoitajat osaavat. Oletko varma että nuo vanhemmat kokevat uhranneensa elämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Huomaan olevani vähän kateellinen, kuinka helposti ja paljon vammaiset saavat esim. fysioterapiaa. Vanhuksille ja vammattomille ei heru kuin paperiohje.
Tähän tapaukseen en ota kantaa, mutta luulen että jatkossakin vammaisten on mentävä laitoksiin, koska henkilökohtaiset kotiin menevät hoitajat tulevat todella kalliiksi ja hoitajista on muutenkin pulaa.
😂 Voi hyvä luoja miten päästään pipejä ihmisiä sitä löytyykin. Sinä kykenet itse katsomaan ne ohjeet paperilta ja suorittamaan liikkeet omatoimisesti ilman apua, mutta kun ei huvita ja vauvapalstalla uhriutuminen on mielekkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän loukkaavaa tuo "laitoksessa turvallisempaa kuin kotona". Hyvin ovat hoitaneet ja rakkaudella, ei varmasti Marika olisi onnellisempi vieraassa paikassa ilman vanhempiaan. Se joku sotepomo vetosi siihen että Marika ei pysty itse kertomaan mitä haluaisi - no ei tarvitse olla mikään meedio tajutakseen että taatusti hän valitsisi kodin ja perheensä.
Samoilla argumenteilla laitostajat kaappailevat nykyään vauvat mutilaatioon ja miesten omistukseen, ja huostapäätökset tehdään. Instituution edustaja argumentoi jollain puppututkimuksella, että lapsi ei ymmärrä omaa parastaan ja tarvitsee enemmän siittäjäänsä kuin emoaan, tai lääkärin väkivaltaa ja draamaa, kuin turvallista ja rauhallista äidin syliä.
Raatokärpäsiä, loisia ovat nämä yhteiskunnalle. Sen sijaan että pysyisivät kodeissaan kiduttamassa omia lapsiaan ja läheisiään, maalittavat kaikkia yhteiskunnan jäseniä. Sairaita, surullisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan olevani vähän kateellinen, kuinka helposti ja paljon vammaiset saavat esim. fysioterapiaa. Vanhuksille ja vammattomille ei heru kuin paperiohje.
Tähän tapaukseen en ota kantaa, mutta luulen että jatkossakin vammaisten on mentävä laitoksiin, koska henkilökohtaiset kotiin menevät hoitajat tulevat todella kalliiksi ja hoitajista on muutenkin pulaa.
😂 Voi hyvä luoja miten päästään pipejä ihmisiä sitä löytyykin. Sinä kykenet itse katsomaan ne ohjeet paperilta ja suorittamaan liikkeet omatoimisesti ilman apua, mutta kun ei huvita ja vauvapalstalla uhriutuminen on mielekkäämpää.
Jotkut ihmiset ajattelevat, että kaikki palvelut missä on ihmisiä töissä, ovat huomiopalveluita. Oma päästään lahonnut ja tulehtuneessa kehossa elävä isä kertoi kateellisena, kuinka anoppi on niin hyvä "hakemaan huomiota" lääkäristä. Eikä muuten ole todellakaan epäeettisimmistä keinoista, millä kyseinen henkilö on "huomiota hakenut". Surullista ja sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun oma lapsi syntyi vammaisena ja kuoli toisella vuodellaan. Surullista, mutta mun täytyy myöntää, etten haluais tuollaista elämää. Enkä siis varsinkaan lapselleni.
Näyttää olevan limaimupumppu eli tuttuja välineitä. Vaikeahan se on toisen elämästä päättää, mutta itse en haluaisi olla pyörätuolissa halvaantuneena kykenemättä kommunikoimaan.
Ja ehdottomasti olisin itse mennyt töihin, jos lapseni olisi elänyt. Ei monen elämän uhraaminen auta mitään.
Kommunikoda voi muutenkin kuin puhumalla. Laitoksessa ei tunneta Marikaa ja tuskin "osataan lukea" häntä yhtä hyvin kuin vanhemmat ja tutut hoitajat osaavat. Oletko varma että nuo vanhemmat kokevat uhranneensa elämänsä?
En, en ole ollenkaan varma. Mulle jäi omasta lapsestani vain valju surun tunne, ei muuta.
Todennäköisesti vanhemmat hoitavat niin vanhoiksi kuin jaksavat. Ellei Marika kuole ennen sitä. Miltähän perheen muista lapsista tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Luin vain alun. Onko nykyinen seitsemän hoitajan rinki kunnan tai hyvinvointialueen palkkalistoilla?
jutun mukaan hyvinvointialue ostaa palvelut kahdelta yksityiseltä palveluntuottajalta.
Enemmän ahdistaa Kauhavalla 10 vuotta autossa yksin vankina pidetty kissa yksin kylmässä/kuumassa vuodenaikojen mukaan, vailla edes mahdollisuutta liikkua normaalisti tai saada inhimillisiä kontakteja. Marikankin kohtalo on kauhea mutta hänellä on hyvä koti missä on rakkautta ja hoivaa. En pystynyt edes lukemaan tätä enkä katsomaan kuvaa kuin vilaukselta, ihmisen julmuus on pohjatonta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d45f5caa-b4e9-4f2a-8ff7-66545757ec88
Vierailija kirjoitti:
Tosta saa hyvän kuvan siitä millaista Schuminkin elämä on. Sillä tosin on enemmän hoitajia, mutta sitähän se ei itse tietenkään ymmärrä, kuten ei varmaan juuri mitään muutakaan.
Schumi maksaa hoitonsa itse eikä yhteiskunta kuten Marikan tapauksessa.
Tuli huono olo kun luin tuosta seitsemän henkilön hoitaja ringistä jonka veronmaksajat maksaa joko valtion tai vakuutusyhtiön kautta. Liian huono hyötysuhde.
Jäin miettimään että liikkuuko silmät kunnolla? Jos reagoi televisioon ja "katselee". Miksei hänelle ole hankittu silmillä käytettävää monitoria jonka avulla voi kommunikoida?? Vai onko yritetty? Luin jutun, en kuunnellut. Kauhea kohtalo ja mihin hän ikinä päätyykin toivon ettei tule kohdelluksi kaltoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on elää tuollasena vihanneksena. Eutanasia ois kohdallaan.
Ei ole mikään vihannes vaikka ei pysty puhumaan ja liikkumaan. On rakastettu ja tärkeä perheenjäsen. Kauan sitten tuli tv:sta dokumentti Marikan päivä, hän oli silloin vielä lapsi ja jo siitä näki että hän oli iloinen tyttö joka nautti elämästä vaikka se elämä ei ole samanlaista mitä me normaalina pidämme. Mieti vähän ennen kuin tuollaisia suustasi päästelet.
Mistä tiedät, että hän nauttii elämästä? Luulen, että nuo kaikki hoitotoimenpiteetkin on todella kivuliaita.
Vierailija kirjoitti:
Tuli huono olo kun luin tuosta seitsemän henkilön hoitaja ringistä jonka veronmaksajat maksaa joko valtion tai vakuutusyhtiön kautta. Liian huono hyötysuhde.
Toivottavasti tuli oikein huono olo ja pysyy jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä törkeämpää on tuo hyvinvointialeen tulkinta uudesta vammaispalvelulaista! Siun sote, onko kiva kiusata ihmisiä, joilla jo muutenkin vaikeaa? Sosiaalityöntekijä vaihtui ja ongelmat alkoivat, liikaa valtaa yhdellä ihmisellä?
No otetaan nyt se järki käteen, nyt jo hoitajia juoksee kotona useampia, vanhemmat vanhenee eivätkä itse jaksa hoitaa kun ovat itsekin kohta hoidettavia. Kyllä ei ole ensimmäinen tämmöinen sänkyyn hoidettava joka lähtee laitokseen vanhempien vanhuuden takia, sitä on ennenkin sattunut. Järkyttävintä tässä on rahaa palaa siihen hoitaja rinkiin joka näiden luona juoksee, se on muilta pois. Nyt voi sanoa jos ei halua lastaan laitokseen niin hoitaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuli oikein huono olo ja pysyy jonkin aikaa.
Tuli todellakin. Tässä jos jossakin on priorisoimisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä tule yhteiskunnalle kalliiksi, sillä kulut menevät liikennevakuutuksesta, vaikka sote tarjoaa ne mutta laskuttaa vakuutusyhtiötä. Eikä tässä ole kysymys rahasta, vaan turvallisuudesta. Juuri tämän takia vakuutusmaksut korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä tule yhteiskunnalle kalliiksi, sillä kulut menevät liikennevakuutuksesta, vaikka sote tarjoaa ne mutta laskuttaa vakuutusyhtiötä. Eikä tässä ole kysymys rahasta, vaan turvallisuudesta. Juuri tämän takia vakuutusmaksut korkeat.
Eli tulee veronmaksajille kalliiksi. Veronmaksajat ne juuri niitä vakuutusmaksuja maksavat. Jotain kohtuutta näihin pitäisi saada.
Hirveän loukkaavaa tuo "laitoksessa turvallisempaa kuin kotona". Hyvin ovat hoitaneet ja rakkaudella, ei varmasti Marika olisi onnellisempi vieraassa paikassa ilman vanhempiaan. Se joku sotepomo vetosi siihen että Marika ei pysty itse kertomaan mitä haluaisi - no ei tarvitse olla mikään meedio tajutakseen että taatusti hän valitsisi kodin ja perheensä.