Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
121/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.

Nykysysteemissä pyrkimyksenä taitaa olla siirtää eläkeläisten ylisuuret eläkkeet suoraan hoitokotisijoittajien taskuihin.

Vierailija
122/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä eläkemalli olisi katto:   esim. max. 1500 bruttoeläke kaikille.  Siitä ylimenevän osan voi sitten jokainen halutessaan itse säästää tai sijoittaa palkkatuloistaan.  Tähän etenkin jokaisella isompituloisella on täysi mahdollisuus.

Nämä eläkekaton vaatijat asettavat sen katon aina siihen, mitä itse tulevat saamaan. Jos tulisi tuollainen eläkekatto, niin vastaavasti työntekijöiden, jotka ylittävät sen, ei tarvitse sitten maksaa 25% eläkemaksua ja voivat itse säästää sen lisäeläkkeen siitä. Mikä hyöty?

Juu, maksetaan eläkemaksua 5 % niinkuin ennen, tosin sitten nykyisiä eläkkeitä ei pystytä maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eläkkeeni tulee olemaan sama kuin eläkkeellä olevalla äidilläni. Erona on vain se, että minä tienaan n. 1500 euroa enemmän kuussa kuin äitini aikoinaan. Lisäksi hän pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, minä n. 66-vuotiaana. Että ei ole oikeudenmukaista. 

Vierailija
124/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta. 

Ja kotihoito käyntejä vähennetään 700 000 käyntiä, tilalle tulee digipalvelua. 

Vierailija
125/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eivät tietenkään ymmärrä mitä tämä todellisuus on.

Amk tutkinto, palkkani nettona pari tonnia. 

Asuntolaina ja lyhennykset+ vastike vie valtaosan mitä saa. Lisäksi epävarmuus töistä.

Sitten ihmettelevät kun ajan parin tonnin romulla vaikka olen jo vuosia ollut töissä. Eläkkeellä olevat vanhemmat, heillä on okt ja kaksi uutta autoa joita päivitetään säännöllisesti aina uudempiin.

Rahaa näyttää olevan. Sitten nämä buumerit ostelevat ruohonleikkureita ja kaikkea koko ajan.

En minä ainakaan pysty ostamaan uutta autoa käteisellä enkä oikein mitään muutakaan.

Johtuu siitä että maksat asumisesta tuplasti enemmän kuin vanhempasi aikoinaan.  Tätä ei minunkaan boomeri vanhempani ymmärrä vaikka kuinka monesti sen selitän. Itkua alkaa tuhertaa kun kerron että tämän päivän työntekijät maksaa suurimman osan hänen eläkkeestään ja omaansa samalla. Että voisi olla hiljaa eikä jatkuvasti kitistä huonosta eläkkeestään kun tileillä makaa satoja tuhansia euroja.

Vierailija
126/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkkani oli 3440e, eläkkeeni parin vuoden korotusten jälkeen alle 2200e. Jollain minunkin pitää yhä elää, ei syöminen, asuminen, vaatetus tai laskut lopu töiden loputtua!!

Saa kadehtia mutta ennenkaikkea pyri parantamaan palkkaustasi työuralla eteenpäin! 

Jep, kenenkään ei pidä tehdä siivoustyötä sairaaloissa. 

Tottakai täytyy tehdä mutta jo brutto on 30v:nä 2000e se on varmasti jo tuossakin työssä parempi 35 vuoden kuluttua! 

Näin myös itsellä - v 90 palkkani oli n 5000 markkaa

Vierailija
127/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.

Miksei isäsi auta sinua arjessa?

Vierailija
128/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap : ko on hönö.

Hönöllä on vakituinen työpaikka. 

Vierailija
129/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, tällä jutulla kaivat maata jalkojesi alta. Mieti jos Purra huomaa tuon kirjoituksesi, mitä toimia hän voisi saada aikaan.

Tässä on asioita, joita et ehkä ole järkevästi ajatellut. Loppujen lopuksi vanhempiesi eläkesetelit tulevat ajastaan sinun käyttöösi. Ole jo nyt kiitollinen siitä. Mielummin anna aktiivisesti vanhemmillesi säästövinkkejä kaikkiin mahdollisiin menoihin / tilanteisiin. Todella otollinen ja toimiva maaperä kitsasteluun ovat juuri nuo vanhat ihmiset.

Olen jopa hieman kateellinen sinun herkulliselle tulevaisuudelle, suuret rahat tulossa ja sinä raukka et edes sitä ymmärrä.

Vierailija
130/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina ja lyhennykset+ vastike vie valtaosan mitä saa. Lisäksi epävarmuus töistä.

Sitten ihmettelevät kun ajan parin tonnin romulla vaikka olen jo vuosia ollut töissä. Eläkkeellä olevat vanhemmat, heillä on okt ja kaksi uutta autoa joita päivitetään säännöllisesti aina uudempiin.

Rahaa näyttää olevan. Sitten nämä buumerit ostelevat ruohonleikkureita ja kaikkea koko ajan.

En minä ainakaan pysty ostamaan uutta autoa käteisellä enkä oikein mitään muutakaan.

Tottakai heillä on, he tekivät koko ikänsä töitä. Sulla työvuosia oletettavasti kymmeniä joten ehdit itsekin hankkia omaisuutta.

Törkeää kadehtia omia vanhempiaan ja sinähän heidät perit joten suuta soukemmalle, pösilö.

Vierailija
131/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkkani oli 3440e, eläkkeeni parin vuoden korotusten jälkeen alle 2200e. Jollain minunkin pitää yhä elää, ei syöminen, asuminen, vaatetus tai laskut lopu töiden loputtua!!

Saa kadehtia mutta ennenkaikkea pyri parantamaan palkkaustasi työuralla eteenpäin! 

Jep, kenenkään ei pidä tehdä siivoustyötä sairaaloissa. 

Tottakai täytyy tehdä mutta jo brutto on 30v:nä 2000e se on varmasti jo tuossakin työssä parempi 35 vuoden kuluttua! 

Näin myös itsellä - v 90 palkkani oli n 5000 markkaa

No, ei todellakaan. 

Jos olet kaupungin siivooja niin ei se palkka mihinkään nouse. 

Ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. 

Vierailija
132/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko sen että myyt itsellesi pienempää eläkettä tulevaisuudessa ?

- tosin AP  väite vaikuttaa hieman erikoiselta mitä minä tiedän normi eläkkeensaajista.

Vierailija
133/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Itsekkö maksoit kaiken koulutuksesi?Vai vanhempasi  ja yhteiskunta.

Vierailija
134/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaupan alalle sopimus.

Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa."

https://yle.fi/a/74-20147691

Vierailija
135/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on vielä toiset 20 vuotta jäljellä sitä työuraa.

Kun suuret ikäluokat menevät kummun alle. Syntyvyys on laskussa koko ajan.

Voit olla aika varma. Et eläkejärjestelmä joudutaan muuttamaan. Ennen kuin itse pääset eläkkeelle.

Pullamössöjen hartain toive toteutuu. Saavat leikattua omia eläkkeitään. Jippii.

Tätä kostonhimoista ja kuolemaa pelkäävää ryhmää jokainen puoluejohtaja pelkää, vielä. Eläkeläiset ovat kateellisia nuorille, sillä nuorilla on vielä edessä kaikki elämän irstailut ja synnit. Siksi eläkeläiset kostavat nuorille seksittömän vanhuutensa ryöstämällä valtion kassan kaikissa tulevissa vaaleissa, vielä.

Kokoomuksen uskol

LÄSSYN, LÄSSYN

Vierailija
136/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä täällä ovat täysin hatusta vedettyjä. Itse ihan kohtuu palkalla työnjohtajana ja tuotantopäällikkönä, työura 47 vuotta ja eläke 1900 brutto. Enemmän voisi käyttää kuukaudessa, jos maksettaisiin kerralla kaikki maksamani eläkemaksut. Nykyään työkin on valtavasti kevyempää kuin ennen... Tai onhan se kännykän pärjääminen raskasta, mitä jos vielä tekisivät töitä siinä ohessa. 

Sillä kohtuupalkalla on ollut 47 vuotta aikaa kerryttää varallisuutta, velaton hulppea asunto ja sijoituksia, varmaan mukavia bonuksiakin maksettu silloin tällöin johtajalle? Isoja menoeriäkään ei eläkkeellä enää ole, ja tilillä riittää rahaa.

Samalla viivalla ei todellakaan ole se nuori palkansaaja, joka saa sen 1900 e/kk, mahdollisesti pätkä työssä joka voi loppua milloin vaan. Sillä pitäisi kustantaa eläminen

En tiedä, koska näitä urakkapalkkoja ei missään ole enää käytössä. Olen ollut parissakin tehtaassa töissä 2010-luvulla, lähtöpaikka oli n. 10-11 e/h suoraan TES:in taulukosta. Yölisä oli alkuun sovittu paikallisesti hyväksi, mutta sekin joutui lopulta leikkuriin ja meni TES:in minimiksi. Lisää palkkaa ei tule yhtään enempää vaikka kuinka suorittaisit.

Vierailija
137/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai heillä on, he tekivät koko ikänsä töitä. Sulla työvuosia oletettavasti kymmeniä joten ehdit itsekin hankkia omaisuutta.

Törkeää kadehtia omia vanhempiaan ja sinähän heidät perit joten suuta soukemmalle

Jep, odotan tässä. 53-vuotiaana vakituista työpaikkaa niin voi alkaa säästää vohdoin omistusasuntoon. 

Vierailija
138/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto olisi pakko saada aikaan, mutta jos asiasta ovat päättämässä ne, jotka siitä eniten kärsivät, niin tietäähän sen miten siinä käy.

Eihän siinä ole järkeä, että jotkin vuorineuvokset ja professorit jatkavat rikastumistaan vielä eläkkeelläkin.

Vierailija
139/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon ostaminenkin on täysin epärealistinen vaihtoehto suurimmalle osalle nykyään, jos asuu yhtään suuremmassa kaupungissa, suurille ikäluokille tämäkin oli lähinnä täysin itsestäänselvyys, sai asua uudessa ja hienossa talossa.

Halvalla saa lähinnä näiden eläkeläisten purkukuntoisia taloja, joita ei ole ikinä remontoitu, remonttiin saisikin upottaa sitten enemmän kuin talon arvo on, palkka ei uuteen taloon riitä ikinä.

Vähän ristiriitaista, ne eläkeläisten talot oli uusia ja hienoja ja yht'äkkiä ne kaikki on purkukuntoisia. 😂

Miksi kuvittelet, ettei niissä ole tehty yhtään remontteja. Taidat nyt ajatella niitä tyhjiä rintamamiestaloja, joiden alkuperöiset omistajat löhes kaikki haudassa🤯

Vierailija
140/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että maksat asumisesta tuplasti enemmän kuin vanhempasi aikoinaan.  Tätä ei minunkaan boomeri vanhempani ymmärrä vaikka kuinka monesti sen selitän. Itkua alkaa tuhertaa kun kerron että tämän päivän työntekijät maksaa s

Äitisi työnantajan tilittämillä tel-maksuilla silloin aikanaan maksettiin silloisten eläkeläisten eläkkeet.  Minäkin itkisin jos huomaisin tyhmän lapsen kasvattaneeni.

Nytkin työnantajat pääosin maksavat eläkkeet.

Minun ei ole koskaan tullut mieleeni sanoa että maksoin jonkun eläkkeen tai ees omaani. Työnantajathan sen tekivät.  Tosin 17vuotta maksoin sitä korotettua tyel-maksua.