Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat eivät tietenkään ymmärrä mitä tämä todellisuus on.
Amk tutkinto, palkkani nettona pari tonnia.
Asuntolaina ja lyhennykset+ vastike vie valtaosan mitä saa. Lisäksi epävarmuus töistä.
Sitten ihmettelevät kun ajan parin tonnin romulla vaikka olen jo vuosia ollut töissä. Eläkkeellä olevat vanhemmat, heillä on okt ja kaksi uutta autoa joita päivitetään säännöllisesti aina uudempiin.
Rahaa näyttää olevan. Sitten nämä buumerit ostelevat ruohonleikkureita ja kaikkea koko ajan.
En minä ainakaan pysty ostamaan uutta autoa käteisellä enkä oikein mitään muutakaan.
Tottakai heillä on, he tekivät koko ikänsä töitä. Sulla työvuosia oletettavasti kymmeniä joten ehdit itsekin hankkia omaisuutta.
Törkeää kadehtia omia vanhempiaan ja sinähän heidät perit joten suuta soukemmalle
Eivät tehneet.yli kymmenen vuoden työttömyysjakso molemmilla
Vierailija kirjoitti:
No ei se aina näin ole. Oma äitini jäi eläkkeelle viime keväänä melkein 50v työuran jälkeen. Parturi-kampaajana, ja aivan käsittämättömän surkea eläke. Bruttona jotain 1200€, josta siis vielä menee verot. Ainakaan yrittäjäksi Suomessa ei kannata kenenkään alkaa, tämän opin jo ajat sitten. Huonon eläkkeen takia äiti tekee töitä edelleen, muutama päivä viikossa jne. Isäni jäi myös, molemmat syntyneet -56. Isällä periaatteessa hyvä eläke koska ollut Ruotsissa ja Norjassa teollisuudessa töissä viimeiset 30v mutta Suomen valtio tuplaverottaa eläkkeen, vaikkei saisi. Saa käteen saman rupisen tonnin kuin äiti. Joten siinäpä kiva palkkio pitkistä työurista, loppuelämä kituutellen ja toivoen ettei sairastu.
Minun äidilläni sama ura ja ala ja eläke. Mutta saa leskeneläkettä lisäksi. Tilillä mahtavat säästöt, ei tarvitse murehtia viimeisinä vuosina saako palveluita. Kiinteistökauppoja tehnyt eläkkeelle jäätyään. Eläke riittää hyvään elämiseen omassa talossa. Mutta jaksaa valittaa jatkuvasti köyhyyttään. Kun mikään ei riitä.
Koko ajan tulee perikuntien asuntoja myyntiin, mutta työikäiset ei saa asuntolainaa.
Me asutaan vuokralla, ei voida ostaa noita perikuntien asuntoja, ei pankki anna edes lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok, no toivotaan sitten, että sinä ja ikätoverisi saatte sitten aikanaan paljon vähemmän eläkettä.
Tottakai. Juuri siksi eläkkeitä pitääkin leikata että minä saisin mahdollisimman pientä eläkettä.
Toivon mukaan eläkeikä olisi 75 vuotta kun itse pääsen eläkkeelle. Sellainen 600e kuussa olisi minulle sopiva eläke...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkkeeni tulee olemaan sama kuin eläkkeellä olevalla äidilläni. Erona on vain se, että minä tienaan n. 1500 euroa enemmän kuussa kuin äitini aikoinaan. Lisäksi hän pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, minä n. 66-vuotiaana. Että ei ole oikeudenmukaista.
Milloinkaan tämä aika on ollut, että pääsi jo 60 vuotiaana eläkkeelle? Omat vanhempani pääsivät eläkkeelle 62 vuotiaina 80 luvulla.
Esim. armeijan väki pääsi eläkkeelle alle 50-vuotiaina vielä 90-luvulle asti.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ottaa tämä epäkohta puheeksi kun menette vanhempienne luo pääsiäisaterialle.
Jep ja tulkaa kertomaan mitä vanhempanne sanoivat haukkuessanne heidät.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tulee perikuntien asuntoja myyntiin, mutta työikäiset ei saa asuntolainaa.
Me asutaan vuokralla, ei voida ostaa noita perikuntien asuntoja, ei pankki anna edes lainaa.
Ei voi ostaa mitään muutakaan, koska määräaikaisesta työstä pitää säästää työttömyysajan ruokaan.
Ainut mitä voi tehdä loppuelämän on siivota vuokra-asuntoa. Mitään tavaroita eikä kalusteita ei ole rahaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis paljonko he saavat? Itse katsoin juuri, että ei kannata vielä jäädä eläkkeelle. Eläke tulisi olemaan 1700€. Siitä verot pois (eläkeläisen verotus korkeampi kuin työssä käyvällä). Katsotaan nyt, miten kauan jaksaa olla töissä, kun on monenlaista vaivaa jo olemassa. Voisin jäädä jo syksyllä, mutta pakko yrittää jatkaa, että saisi sen leivän päälle juustoakin. Eläke on karkeasti arvioiden noin puolet palkkatulosta. Toki on ihmisiä, jotka ovat ottaneet vapaaehtoisia eläkkeitä.
Vapaaehtoisissa verotus kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.
Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.
Mihin isäsi sitten kuluttaa 2200 euroa kuukaudessa kun muuten elää niin vaatimattomasti?
Hallitus leikkasi ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia eläkeläisiä kadehditaan ja heiltä haluttaisiin leikata. Minkälaisia (en viitsi sanoa) täällä palstalla oikein on!?
Työttömiltä vanhemmilta leikattiin 400 kuukaudessa.
Millainen Suomi tämä on?
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 750 netto, kun 3 lasta.
Jopa takuueläke 986 netto.
Työttömiltä pitääkin leikata, koska heitä on hyysätty jo aivan liian kauan. Eläkeläiset työeläkettä saavat ovat ansainneet eläkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat eivät tietenkään ymmärrä mitä tämä todellisuus on.
Amk tutkinto, palkkani nettona pari tonnia.
Asuntolaina ja lyhennykset+ vastike vie valtaosan mitä saa. Lisäksi epävarmuus töistä.
Sitten ihmettelevät kun ajan parin tonnin romulla vaikka olen jo vuosia ollut töissä. Eläkkeellä olevat vanhemmat, heillä on okt ja kaksi uutta autoa joita päivitetään säännöllisesti aina uudempiin.
Rahaa näyttää olevan. Sitten nämä buumerit ostelevat ruohonleikkureita ja kaikkea koko ajan.
En minä ainakaan pysty ostamaan uutta autoa käteisellä enkä oikein mitään muutakaan.
Tottakai heillä on, he tekivät koko ikänsä töitä. Sulla työvuosia oletettavasti kymmeniä joten ehdit itsekin hankkia omaisuutta.
Törkeää kadehtia omia vanhempiaa
Ja nyt vasta keksit työttömyydet mainita, just.
Itse olen ajatellut, että satsaan vuokra-asunnon siivoukseen ja ostan pelkkää ruokaa.
Eli halpaa ruokaa ja siivousaineita ja kaikki vapaa-aika vuokraasunnossa kotona.
Rahaa ei tule olemaan mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia eläkeläisiä kadehditaan ja heiltä haluttaisiin leikata. Minkälaisia (en viitsi sanoa) täällä palstalla oikein on!?
Työttömiltä vanhemmilta leikattiin 400 kuukaudessa.
Millainen Suomi tämä on?
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 750 netto, kun 3 lasta.
Jopa takuueläke 986 netto.
Työttömiltä pitääkin leikata, koska heitä on hyysätty jo aivan liian kauan. Eläkeläiset työeläkettä saavat ovat ansainneet eläkkeensä.
Ei pidä, koska työpaikkoja ei ole ja työttömillä on lapsia.
Lapsiperheitä asuu vuokrakaksioissa.
Minun eläkkeeni on 1450 brutto. Poikani palkka on 5600 br ja tyttäreni 3500 br. Tytärellä opiskelut loppusuoralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkkeeni tulee olemaan sama kuin eläkkeellä olevalla äidilläni. Erona on vain se, että minä tienaan n. 1500 euroa enemmän kuussa kuin äitini aikoinaan. Lisäksi hän pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, minä n. 66-vuotiaana. Että ei ole oikeudenmukaista.
Milloinkaan tämä aika on ollut, että pääsi jo 60 vuotiaana eläkkeelle? Omat vanhempani pääsivät eläkkeelle 62 vuotiaina 80 luvulla.
Esim. armeijan väki pääsi eläkkeelle alle 50-vuotiaina vielä 90-luvulle asti.
Heitä onkin ihan hirveä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Siis ton saa tekemättä yhtään mitään? Miksi? Ja on vielä omaisuuttakin? Kyllä olisi aika perata nämä turhat tuet!
Ei ollut nollatuntisopimuksien tuomaa epävarmuutta edes nykyeläkeläisillä eikä vuokratyörumbaa. Töitä oli aina vakituisesti tiettyyn kellon aikaan, eikä niin että saat aamulla puhelinsoiton, että pääsetkö tänään tulemaan neljäksi tunniksi ja sen jälkeen monta viikkoa ilman tunteja.
Ei moni työikäinen saa lainaa.
Pitää olla molemmilla vakituiset kokoaikatyöt ja lisäksi säästöjä.