Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Se ei riitä että söitte kakun, jätitte paskanne lastenne ja lastenlasten riesaksi haisemaan, vaan teidän pitää vielä olla röyhkeitä, häpeämättömiä, ilkeitä ja aukoa naamaanne inhottavasti siihen kaiken päälle.
En kunnioita tuollaisia ihmisiä, enkä sure pisaraakaan kun teistä VIHDOINKIN aika jättää.
Ei tuollaisia sikoja voi kukaan jäädä kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se ei riitä että söitte kakun, jätitte paskanne lastenne ja lastenlasten riesaksi haisemaan, vaan teidän pitää vielä olla röyhkeitä, häpeämättömiä, ilkeitä ja aukoa naamaanne inhottavasti siihen kaiken päälle.
En kunnioita tuollaisia ihmisiä, enkä sure pisaraakaan kun teistä VIHDOINKIN aika jättää.
Ei tuollaisia sikoja voi kukaan jäädä kaipaamaan.
Toivottavasti saat asianmukaista apua ja ymmärrystäkin miten yhteiskunta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
Aloitiko 15-vuotiaana? Oletko tehnyt pakkotahtista työtä tehtaissa tai urakkapalkalla jossa x raha yhdestä kappaleesta. Jos et saavuttanut määrättyä tasoa, perustuntipalkka siltä päivältä.
Menkää töihin ja maksakaa niitä eläkemaksuja, että me eläkeläiset päästään talvella Rohdokselle. Uus tojotakin pitäs ostaa, entinen on jo kolmevuotta vanha.
Minulla ei koskaan ole ollut ap:n ongelmaa, kun vanhemmat olivat todella pienituloisia ja itse olen ollut keskituloinen. Kannattaa syntyä köyhään perheeseen, niin ei tarvitse kadehtia omia vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on vielä toiset 20 vuotta jäljellä sitä työuraa.
Nykyisin pyritään potkimaan pois viimeistään 50-vuotiaana, joten monellakaan ei ole niin pitkää työuraa edessä kuin voisi kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan ole ollut ap:n ongelmaa, kun vanhemmat olivat todella pienituloisia ja itse olen ollut keskituloinen. Kannattaa syntyä köyhään perheeseen, niin ei tarvitse kadehtia omia vanhempiaan.
Taisit kuitenkin periä vanhempiesi tyhmyyden. Sinä olit onnekas. Moni köyhän lapsi pysyy köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?
Eihän pieni palkka ole tässä pääasiassa, vaan se että eläkkeitä pitäisi leikata. Ap ja muut pullamössöt maksaisvat mielellään satasen, ettei eläkeläinen saa viittäkymppiä.
Nythän todellisuudessa työssäkävijät maksaa eläkemaksuissaan pääosin eläkeläisten eläkkeitä. Eli joka satasesta menee suurin osa sinunkin eläkkeeseesi. Eläkerahastot vaan kasvavat ja tulevat eläkkeet pienenevät.
Arvaa mitå? Aivan samalla tavalla nyt eläkkeellä olevat maksoivat koko työuransa ajan edellisten sukupolvien eläkkeitä. Nyt on heidän vuoronsa saada maksamiaan eläkerahoja takaisin. Myöhemmin sitten on sinun sukupolvesi vuoro ja vielä myöhemmin teidän lastenne, jne. Näin se menee. Paitsi että eläkkeet eivät pienene, vaan suurennevat eläkeiän nousun ja siitä seuraavan pidemmän eläkekarttuman johdosta. Viimeinen eläkeuudistus nosti kaikkien 60-luvun jälkeen syntyneiden tulevia eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien keskimääräinen eläkkeelle jäämisikä oli 59 vuotta. Tilastokeskuksesta voi tarkistaa. On siinä muille maksamista kun boomerit lomailee täydellä palkalla. Suuret ikäluokat ajattelevat jalomielisesti että jonkunhan se täytyy yltäkylläisyydestä nauttia niin miksei samantien he. Lapset sitten saavat maksaa.
Suuria ikäluokkia syntyi vain 11v ajan. Ovat nyt 69-80 vuotiaita...
Kukaan eläkeläinen ei saa "täyttä palkkaa", eläke on maksimissaan aloitushetkellä ollut 55-60% palkasta!
Itse asiassa Suuriksi ikäluokiksi kutsutaan 45-50 syntyneitä. Heitä on elossa n 300 000 (kun kaikkiaan eläkeläisiä on 1.6 milj) ja lukumäärä vähenee koko ajan. Mietin vaan, että ketä sitten haukutaan, kun tuo ikäluokka on kokonaisuudessaan poistunut keskuudestamme.
Niin, että mitä halusitkaan kysyä?
Yli mummeli oli ollut 13 v supolla pelkkä arkistoija jne, sitä ennen matkustellut ja kotirouva, koulutus oli ikinä pelkkä keskikoulu ja osteli vaan ökyasuntoja. Kyllä vituttti katsella sitä leveää elämää. MUisti vielä leveillä sillä keskikoulullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on sellaiset 40 vuotta tallettanut joka palkasta siivun vaikka 7% vuotuisella korolla, ja korkoa korolle -ilmiö on päässyt toimimaan kunnolla, rahaa pitääkin olla todella paljon.
Koska muka on ollut tuollainen reaalikorko?
Ei tässä tarkoiteta pankin talletuskorkoa, vaan sijoitusten tuottoa. Historiallisesti pörssisijoitukset ovat tuottaneet keskimäärin 7% vuodessa.
Silloin kun nykyiset eläkeläiset maksoivat palkastaan eläkevähennyksiä, niin laskettiin että se riittää. Ei ollut oletuksena, että yhteiskunnan kulut nousevat näin paljon. Lisäksi nykyiset eläkeläiset ja monet jopa 80 luvulla syntyneistä ovat tehneet muutaman vuoden töitä ennen kuin eläke alkoi edes kertyä. Eläkekertymä alkoi maksajan hyväksi vasta 25 vuotiaana ja itse ainakin aloitin osa-aikatöissä jo 16 vuotiaana, joten 9 vuotta makselin jollekin muulle eläkettä. Olen alle 50v joten en kuulu parjaamaasi ryhmään.
Tuo suuri ikäluokka on kuitenkin mahdollistanut meille terveydenhuollon, koulutuksen, tiet ja monet muut palvelut. Jossain vaiheessa on laskelmat pettäneet mutta se ei missään nimessä ole näiden nykyisten eläkeläisten vika enkä sanoisi heitä ahneeksi. Suurimmalla osalla eläke on nyky palkkoihin nähden pieni, kuten omilla vanhemmillani.
Sulla on sitten hyvin outo tilanne. Mä saan ihan hyvin palkkaa ja autan vanhempiani, koska heillä on pieni eläke. Sun vanhempasi ovat tainneet sitten loppujen lpuksi saada ihan sairasta palkkaa tai sitten sä olet huonossa firmassa. Vai lasketko heidän yhteensä saamansa eläkkeen siihen, mitä tienaat yksin? Silloin sulla taas on matemaattinen ongelma ja vertaat eri asioita.
'Arvaa mitå? Aivan samalla tavalla nyt eläkkeellä olevat maksoivat koko työuransa ajan edellisten sukupolvien eläkkeitä. Nyt on heidän vuoronsa saada maksamiaan eläkerahoja takaisin. Myöhemmin sitten on sinun sukupolvesi vuoro ja vielä myöhemmin teidän lastenne, jne. Näin se menee. Paitsi että eläkkeet eivät pienene, vaan suurennevat eläkeiän nousun ja siitä seuraavan pidemmän eläkekarttuman johdosta. Viimeinen eläkeuudistus nosti kaikkien 60-luvun jälkeen syntyneiden tulevia eläkkeitä.'
Potaskaa. Nykyään ei pääse kuin noin 45 % prosentin tasoon vaikka eläkemaksut paljon korkeammat kuin suurilla ikäluokilla. He saivat parhaimmillaan jopa 65 % tason eläkkeitä vaikka eläköityivät vuosia aiemmin kuin mitä meille on tiedossa.
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Kun työttömyyskorvauksia vain 4 miljardia
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
"Vuoden 2024 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
Opiskele historiaa. Tuohon aikaan ei ollut eläkejärjestelmää vielä olemassa. Joten suuret ikäluokat ei maksanut kenenkään eläkkeitä, ei edes omiaan, vaan jättivät sen laskun jälkipolville.
Suurten ikäluokkien keskimääräinen eläkkeelle jäämisikä oli 59 vuotta. Tilastokeskuksesta voi tarkistaa. On siinä muille maksamista kun boomerit lomailee täydellä palkalla. Suuret ikäluokat ajattelevat jalomielisesti että jonkunhan se täytyy yltäkylläisyydestä nauttia niin miksei samantien he. Lapset sitten saavat maksaa.
Suuria ikäluokkia syntyi vain 11v ajan. Ovat nyt 69-80 vuotiaita...
Kukaan eläkeläinen ei saa "täyttä palkkaa", eläke on maksimissaan aloitushetkellä ollut 55-60% palkasta!