Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Eli vakituisessa kokoaikatyössä oleva ei saa asuntovelkaa ja maksaa palkastaan veroa ja eläkeläiselle omistusasuntoon asumistukea.
Eläkemaksu on yhteensä 25 % ja koska palkan sivukulut on niin suuret ei nuoria oteta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suon vanhemmille hyvän eläkkeen vaikka olisi parempi kuin minun palkka, koko ikänsä töitä tehneet ja veroja maksaneet! Ihmeen kateellista porukkaa täällä.
Ei tässä ole kysymys mistään "suomisesta". Vaan siitä, että pienipalkkainen työväestö ei pysty maksamaan omaa palkkaansa suurempia eläkkeitä eläkeläisille.
Ihan pakko kysyä, miten pienipalkkainen maksaa kenenkään eläkkeitä? Eivät maksa euroakaa, ei edes suurituloiset.
Työeläkkeet maksetaan yksityisistä vakuutusyhtiöistä 100% ja eläkevakuutusmaksut maksaa kokonaisuudessaan työnantajat.
Ja se pieni % mitä työntekijän palkasta peritään, on tulonsiirto työnantajalle, eikä se kerrytä myöskään työntekijän eläkettä, koska se on verovähennyksenä eli näin maksetaan vähemmän
Tuohon viimeisimpään korjaus: kyllä myös tuo työntekijän työeläkemaksuosuus kerryttää työeläkettä. Muutos tehtiin v. 2017, sitä ennen ei kerryttänyt.
Täytyy pääsiäisenä kysyä miten paljon lapset, ansiot 60 000 - 120 000 vuodessa, kadehtivat eläkettäni 1900 brutto, siitä suurin osa leskeneläkettä, oma 900 euroa.
Minkälaisia totuuden sanoja heltä kuulee? Toistaiseksi olen heidän omaisuuttaan kartuttanut huolehtimalla asunnosta ja kesämökistä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy pääsiäisenä kysyä miten paljon lapset, ansiot 60 000 - 120 000 vuodessa, kadehtivat eläkettäni 1900 brutto, siitä suurin osa leskeneläkettä, oma 900 euroa.
Minkälaisia totuuden sanoja heltä kuulee? Toistaiseksi olen heidän omaisuuttaan kartuttanut huolehtimalla asunnosta ja kesämökistä.
Me tienataa 36000 vuodessa yhteensä - verot. Puolison palkka kokoaikatyöstä 26000 vuodessa - verot ja eläkemaksut ja minun työttömyyskorvaus 10000 brutto - verot.
Ja kaksi lasta elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataa 36000 vuodessa yhteensä - verot. Puolison palkka kokoaikatyöstä 26000 vuodessa - verot ja eläkemaksut ja minun työttömyyskorvaus 10000 brutto - verot.
Ja kaksi lasta elätettävänä.
Noilla tuloilla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Joten odotetaan Potkulakia ja ihmisten mielipiteitä pienillä tuloilla elämisestä.
Ei elämässä ole nykyään mitään järkeä, kun ei voi ottaa edes lemmikkiä, vaikka toisella vakituinen työpaikka.
Ja joudutaan asumaan vuokralla mikä on ahdistavaa.
Ahdistava olo joka päivä.
Nyky politiikan tarkoitus on, että ihmisillä on ahdistunut ja masentunut olo joka päivä.
Eikä he jaksa yhtään mitään. Ei edes lähteä kävelylle.
Elämä on ahdistavaa ja masentavaa ja köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?
Eihän pieni palkka ole tässä pääasiassa, vaan se että eläkkeitä pitäisi leikata. Ap ja muut pullamössöt maksaisvat mielellään satasen, ettei eläkeläinen saa viittäkymppiä.
Nyt me nuoret maksamme viisikymppiä, jotta eläkeläinen saisi satasen. Ei tällainen järjestelmä ole kestävällä pohjalla.
Työskentelen opettajana yläkoulussa kuten äitinikin työskenteli. Minulla on kaksi ikälisää ja paljon ylitunteja. Saan 350 Euroa enemmän palkkaa kuin äitini saa eläkettä samasta työstä. Hänen eläkeikänsä oli 60, jäi kyllä eläkkeelle vasta 62v eli siksi saa hiukan enemmän kuin olisi saanut normaalisti. Minun eläkeikä on 68+ ja eläke-ennuste noin 30% vähemmän kuin äitini.
Ei siinä. Kiva, että äidillä on rahaa. isälläkin on hyvä eläke (myös julkisella virka) ja ovat nuukia, joten säästöön jää lähes 3000 Euroa/kk. Netot on yhteensä selvästi yli 5000. Tuosta säästöstä sitten jää perintöä ja antavat rahaa matkoihin, auton vaihtoon jne. Jos lapsi tarvitsee vaikka uuden polkupyörän, tulee isä tai äiti kortin kanssa maksamaan. Jos tilaan matkan Kreikkaan perheelle, vanhemmat maksaa verkkopalvelussa laskun. Kokevat, että ei hirveästi kannata enää säästää, kun on jo varallisuutta riittävästi ja parempi antaa nyt, kun jättää sitten sinne perittäväksi kaikki aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on yhteensä 25 % ja koska palkan sivukulut on niin suuret ei nuoria oteta töihin.
Palkan sivukulut ovat 60-70% ja jokainen työnantaja ne huomioi kun palkkaa työvoimaa ja laskee kannattavuutta.
Eikä Suomi ole mikään poikkeus, Suomessa palkan sivukulut ovat Eu-maiden keskitasoa.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen opettajana yläkoulussa kuten äitinikin työskenteli. Minulla on kaksi ikälisää ja paljon ylitunteja. Saan 350 Euroa enemmän palkkaa kuin äitini saa eläkettä samasta työstä. Hänen eläkeikänsä oli 60, jäi kyllä eläkkeelle vasta 62v eli siksi saa hiukan enemmän kuin olisi saanut normaalisti. Minun eläkeikä on 68+ ja eläke-ennuste noin 30% vähemmän kuin äitini.
Ei siinä. Kiva, että äidillä on rahaa. isälläkin on hyvä eläke (myös julkisella virka) ja ovat nuukia, joten säästöön jää lähes 3000 Euroa/kk. Netot on yhteensä selvästi yli 5000. Tuosta säästöstä sitten jää perintöä ja antavat rahaa matkoihin, auton vaihtoon jne. Jos lapsi tarvitsee vaikka uuden polkupyörän, tulee isä tai äiti kortin kanssa maksamaan. Jos tilaan matkan Kreikkaan perheelle, vanhemmat maksaa verkkopalvelussa laskun. Kokevat, että ei hirveästi kannata enää säästää, kun on jo varallisuutta riittävästi ja parempi antaa nyt,
Itsellä kans vanhempi oli ope. Eläke yli 3000 €. Mua pyydettiin tekemään open sijaisuutta (ilman pätevyyttä) ja palkka 2200 €
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä tulee leikata. Työttömien vika ei ole se, että verorahat menevät vanhusten patjojen alle ja m a tujen ilmaiseen terveydenhuoltoon ym kuluihin.
Minkä suuruisia eläkkeitä ja kuinka paljon leikkaisit? Ota huomioon vuokra ym. menot.
Eivät itse edes joutuneet eläkkeitään maksaan tyel-maksuina. kesälomat pyörivät jo 20v ja senioriloma alkoi 58v. Vttu miten helppo elämäntaival heille sattui. Mutta kuitenkin juuri he pitävät itseään sankari-ikäluokkana ja nuorempia jotka heidän lomailunsa maksaa kaiken muun ohessa pullamössöinä. Että ihminen ilkeääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?
Eihän pieni palkka ole tässä pääasiassa, vaan se että eläkkeitä pitäisi leikata. Ap ja muut pullamössöt maksaisvat mielellään satasen, ettei eläkeläinen saa viittäkymppiä.
Nyt me nuoret maksamme viisikymppiä, jotta eläkeläinen saisi satasen. Ei tällainen järjestelmä ole kestävällä pohjalla.
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet nykyisten nuorten koulutuksen.Aivan kamalalla pohjalla on asiat.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä tulee leikata. Työttömien vika ei ole se, että verorahat menevät vanhusten patjojen alle ja m a tujen ilmaiseen terveydenhuoltoon ym kuluihin.
Ei mulla ole patjan alla verorahoja eikä muutakaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.
Tuo superkarttuma oli suurten ikäluokkien koijaus. Se poistettiin heitä nuoremmilta.
Kuten eläkeputkikin poistettiin demarijohtoisen hallituksen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä. Kiva, että äidillä on rahaa. isälläkin on hyvä eläke (myös julkisella virka) ja ovat nuukia, joten säästöön jää lähes 3000 Euroa/kk. Netot on yhteensä selvästi yli 5000. Tuosta säästöstä sitten jää perintöä ja antavat rahaa matkoihin, auton vaihtoon jne. Jos lapsi tarvitsee vaikka uuden polkupyörän, tulee isä tai äiti kortin kanssa maksamaan. Jos tilaan matkan Kreikkaan perheelle, vanhemmat maksaa verkkopalvelussa laskun. Kokevat, että ei hirveästi kannata enää säästää, kun on jo varallisuutta riittävästi ja parempi antaa nyt,
Sinun vanhempasi kuuluvat todella harvinaiseen ryhmään
Kaikista eläkkeensaajista, naisista vain 0.4% ja miehistä 1.3% saa työeläkettä yli 3000€/kk ja kun mennään yli 4000€/kk lasku on vielä suurempi.
Ja jos vanhempasi ovat jääneet eläkkeelle 62v niin todennäköisesti he ovat itse maksaneet yksityistä lisä vapaaehtoista eläkevakuutusmaksua, joka nostaa eläkettä, mutta sitä maksetaan vain määräajan.
Ihan pakko kysyä, miten pienipalkkainen maksaa kenenkään eläkkeitä? Eivät maksa euroakaa, ei edes suurituloiset.
Työeläkkeet maksetaan yksityisistä vakuutusyhtiöistä 100% ja eläkevakuutusmaksut maksaa kokonaisuudessaan työnantajat.
Ja se pieni % mitä työntekijän palkasta peritään, on tulonsiirto työnantajalle, eikä se kerrytä myöskään työntekijän eläkettä, koska se on verovähennyksenä eli näin maksetaan vähemmän veroa.
Jos noista eläkkeistä jonkun pitäisi meuhata ja räksyttää, niin se olisi elinkeinoelämä, eikä suinkaan työntekijät, jotka eläkeasioissa eivät tarvitse laittaa tikkua ristiin, vaan se otetaan yrittäjien selkänahasta.
Toisaalta, eläkeyhtiöt toimivat myös yrityselämän rahoittajana ja investoijina, niin siksi työnantajat ovat hiljaa ja hoitavat yhteiskunnalliset velvotteensa.