Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
521/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää kadehtiko eläkkeitä. Eläkeläisten eläkkeillä tää maa pyörii, teidänkin työpaikat. Muuten nuokin rahat hassattaisiin ja hukattaisiin johonkin ulkomaiseen projektiin.

Olisin voinut vastata mihin tahansa kateusaiheiseen kommenttiin, mutta vastaan nyt tähän. Vastaus koskee kuitenkin kaikkia kateusjankkareita.

Kateus syntyy epäoikeudenmukaisuudesta, joko koetusta tai todellisesta. Tässä tapauksessa voidaan mielestäni melko objektiivisesti todeta, etteivät eläkkeet jakaudu sukupolvien kesken reilusti. Epäoikeuden kokemus on siis tässä tapauksessa todellinen. Kateuskortti on manipulointia, jolla yritetään painostaa ihminen hyväksymään epäoikeudenmukaisuus sen sijaan, että yrittäisi muuttaa asioita. Yleensä niin päin, että se epäoikeudenmukaisesta järjestelmästä hyötyvä osapuoli yrittää vaientaa sorretun osapuolen äänen leimaamalla kaikki muutostoiveet "

Sä voit jatkaa sun höpinää kateudesta sen jälkeen kun myönnetään että kaikki eläkeläiset eivät ole samassa asemassa eläkkeineen ja aikanaan maksettuine eläkemaksuineen ja lopetetaan yleistäminen.

Vierailija
522/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttiin että ei missään nimessä äänestetä mitään eläkeikäisiä vaan nuoria uusia nimiä politiikkaan. 

Alle 40-vuotiaita äänestetään vaaleissa.

Halutaan uudet päättäjät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat on syntyneet sodan jälkeen. 

Raihaiset vuodet vielä edessä! 20 seuraavaa vuotta tukkivat hoitolaitoksia ja rahaa palaa! 

Meinaatko että elän 100-vuotiaaksi?  Nyt 80.

Luulen etteivät vielä runsain määrin suuret ikäluokat ole hoitolaitoksissa, nyt 30-luvulla syntyneet ja vanhemmat.

Vierailija
524/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on jännä päivä. 

Uudet päättäjät valtuustoihin.

Moni vanha menettää kokouspalkkionsa kiitos hallituksen. 

Vierailija
525/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä työpaikassa valtiolla missä oli 69-vuotiaita vielä töissä eikä he halunneet jäädä pois.

Minä meinaan kanssa olla. Jos saa työpaikan myöhemmin niin pitää olla töissä. 90-vuotiaaksi.

Valtion virastoissa on 69-vuotiaita töissä. 

Yksi otettiin vakituiseksi 64-vuotiaana, olisi päässyt jo eläkkeelle. 

Höpö höpö. 68 vuotiaana potkitaan viimeistään ulos! 

Vierailija
526/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Isäni saa eläkettä yli 2000 käteen. Hän kävi 3 kk ammattikoulutusta aikanaan ja työskenteli sitten duunarina.

Minä saan käteen palkkana melkein saman, minulla on yliopistotutkinto. 

Olisit alkanut duunariksi. Tai voithan vieläkin alkaa.

Tämä.Itse tehdään vääriä valintoja ja sitten syytetään siitä muita.

Vierailija
527/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä monella pitkä aika nauttia eläkettä! Osa pääsi jo 56 vuotiaina eläkkeelle ja siitä helposti 30-40 vuotta saa köllöttää hyvällä työeläkkeellä! Lopussa pitkitetään vielä kallilla hoidoilla elinikää hoitolaitoksissa. Itse olen 56 v ja ollut 30 vuotta töissä. 9 vuotta ainakin vielä eläkeikään, jos jaksan!!! 

Kyllä joistakin ammateista pitäisi päästä edelleen eläkkeelle viimeistään 60-vuotiaana. Olen ammatillinen opettaja. Työ ei ole fyysisesti raskasta. On aivotyötä, paljon puhumista, jatkuvaa vuorovaikutusta, altistuu metelillle ja stressille. Tulee kiirehuippuja ihan laistakin johtuen (esim. näytön arviointi pidettävä pian näytön jälkeen, ja niitä saattaa olla 11 samalla viikolla opetustyön lisäksi).

Muisti kuormittuu, kun ikää tulee. Nuoremmillakin iskee epävarmuus, minne olin menossa opettamaan, mikä ryhmä, onko tehtävät ja kokeet tarkastettu, kuka on lähdössä työssä oppimaan ja kenelle pitää tehdä koulutussopimus ja muistaa tehdä kaikki sähköiset allekirjoitukset ja arkistoinnit. Vastuuopettaja työmäärää on lisätty vuosien mittaan. Siinäkin on omat muistinvaraiset asiat; milloin hoks-keskustelut, milloin opintojen seurantakokoukset, milloin valmistuu, pitääkö anoa lisäaikaa opinnoille vai lyhentää, arvo-palautteet ja kaikki muut kyselyt teettää, muistuttaa terveydenhoitajan tarkastukset, pyytää opo luokkaan, samoin kuraattori ja koulupsykologi, puuttua jos opinnot ei etene, tehdä valtava määrä merkintöjä sinne sun tänne järjestelmiin jne. Välillä pää on sekamelska, ja samaan aikaan pitää jaksaa olla esillä luokassa 3-7,5 tuntia päivässä. Valmistelut ja pedagogiset ratkaisut jaksaa tehdä etukäteen.

Ei hyvänen aika entisaikaan yksikään ammatillinen opettaja tehnyt töitä 60 ikävuotta pidemmälle, tai korkeintaan joitakin tunteja viikossa. Moni kollega nykyäänkin joutuu pyytämään välillä vapaata, ihan kuukausiakin, ettei tule burn-out. Ei pitäisi yleistää, mutta kyllä minä omista kollegoistani 63-64 v. huomaan, että aikaa työ olla liian vaativaa.

Vierailija
528/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.

63 oli todella myöhäinen eläköitymisikä 1930-luvulla syntyneille. Oma isäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana, moni jäi samoista hommista 58-vuotiaana. 58 oli hänen ikäluokassaan aika yleinen eläköitymisikä. Muistan kun isäni arpoi usein:"Voisin jäädä eläkkeelle jo, mutta sinnittelen kuusikymppiseksi niin saan paremman eläkkeen!"

No ei ollut.

Mun vanhemmat olivat duunareita ja isä jäi 60v ja äiti 63v:nä. Syntyneeg 22 ja 27.

Tai ehkä 30-luvulla oli paremmin?

Vierailija
529/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä työpaikassa valtiolla missä oli 69-vuotiaita vielä töissä eikä he halunneet jäädä pois.

Minä meinaan kanssa olla. Jos saa työpaikan myöhemmin niin pitää olla töissä. 90-vuotiaaksi.

Ei potkita. 

Mun sukulainen on syntynyt 1955 ja on edelleen valtion virastossa töissä. 

Vierailija
530/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli superkarttuma ja eläke määräytyi viimeisten työvuosien mukaan. 

Mutta se poistettiin. 

Nuo eivät olleet yhtä aikaa voimassa. Vuoden 2005 eläkeuudistuksessa tuli tuo superkarttuma (4.5%, 63-68-vuotiaille), mutta samalla muutettiin, että eläke kertyi koko työssäoloajalta. Sitä ennen se oli ollut jo 10 viimeistä vuotta v. 1996 lähtien. Sitä ennen  neljästä viimeisimmästä kaksi keskimmäistä (v:sta 1979)

Superkarttuma EI ole enää voimassa! Eläkeuudistus tehtiin 2017, jossa otettiin kaikki herkut pois ja eläkeikää nostettiin. 

En ole väittänytkään, että se olisi. Vastasin vain edelliselle.

Vierailija
531/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei potkita. 

Ei kaikki halua jäädä eläkkeelle ja yksin kotiin. 

Vierailija
532/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työtön haluaisi kovasti töihin, mutta heitä ei oteta.

Vierailija
533/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut nollatuntisopimuksien tuomaa epävarmuutta edes nykyeläkeläisillä eikä vuokratyörumbaa. Töitä oli aina vakituisesti tiettyyn kellon aikaan, eikä niin että saat aamulla puhelinsoiton, että pääsetkö tänään tulemaan neljäksi tunniksi ja sen jälkeen monta viikkoa ilman tunteja.

Jos sun mielestä oli töitä niin miksi 90-luvulla maksettiin työttömyyskorvauksia?Ja lamaakaan ei ollut?

Vierailija
534/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä demarisyöpä-häkkyrä nimeltä Suomi, tämä kaatuu tähän demareiden loisintaan ja kuppaukseen, kun muiden rahat vihdoinkin loppuvat. Lopputulos on tasan sama kuin kreikassa 2008/2009 jälkeen. Sosiaalisyöpäläiset pakottaa koko valtion hakemaan vauhtia pohjalta, konkurssin kautta.

Vierailija
535/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön haluaisi kovasti töihin, mutta heitä ei oteta.

Töihin ja asuntovelkaa, mutta heitä ei oteta töihin.

Vierailija
536/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei potkita. 

Potkitaan eläkkeelle, mutta uuden työsopimuksen voi eläkkeelläkin tehdä.

Vierailija
537/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä demarisyöpä-häkkyrä nimeltä Suomi, tämä kaatuu tähän demareiden loisintaan ja kuppaukseen, kun muiden rahat vihdoinkin loppuvat. Lopputulos on tasan sama kuin kreikassa 2008/2009 jälkeen. Sosiaalisyöpäläiset pakottaa koko valtion hakemaan vauhtia pohjalta, konkurssin kautta.

Yritystuet jotka menee osinkoihin pitäisi lopettaa.

Vierailija
538/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sai perintöä, kun oma lapsi 5 - vuotta. Terveydenhoito ei ollut niin hyvää kuin nyt.

Nyt saadaan perintöä, kun on itsellä lapsenlapsia. 

Ottaisit mieluummin kuolleet vanhemmat ja perinnön??

Hrr, toivottavasti omat lapseni eivät ole noin julmia vaikka heidän lapsensa ovat jo koulussa. 

Omat vanhempani kuolivat kun olin 34/40v pienten lasten äiti ja olisin mielelläni pitänyt heidät! 

Vierailija
539/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei potkita. 

Potkitaan eläkkeelle, mutta uuden työsopimuksen voi eläkkeelläkin tehdä.

En tiedä, mutta ainakin tekee valtion virastossa työtä ympäri vuoden ja täydet työtunnit.

Vierailija
540/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaikki kaupunkinsa tukityöt kiertänyt julkisilla ja kaupoissa eikä  tule valituksi jos hakee niistä  työpaikkaa en tiedä mitä se sitten kertoo.