Ärsyttää etenkin autottomana miten hankalaa ns. ongelmajätteen eli lääkkeiden, pienelektroniikan, ledien, paristojen ym. kierrätys on
Täällä kiertää kaksi kertaa vuodessa HSY keräysauto, toisella kertaa ottavat vastaan ledejä, maaleja ym mutta eivät elektroniikkaa ja toisella kerralla sähkölaitteita ja haitallista jätettä, mutta eivät esim ongelmajätettä kuten vanhaksi menneitä lääkkeitä. Sitten vielä erikseen on paristojen kierrätys. Niin ja tiesittekö, että myös mustekasetit, kynsilakat ja hiuslakat ym. ovat ongelmajätettä, joka täytyy viedä erilliseen kierrätykseen?
Lain mukaan elektroniikkaa myyvien liikkeiden tulisi ottaa vastaan kierrätettäväksi vanhat laitteet, mutta käytännössä tämäkään ei aina mene niin, vaan myymälöillä on erilaisia käytäntöjä. Esim niitä ei oteta vastaan kaikkina myymälän aukioloaikoina, asiakas ei itse voi lajitella niitä kierrätettäväksi mihinkään kierrätysastiaan, vaan täytyy olla myyjä paikalla osastolla, joka ei hänkään aina ehdi eikä viitsi hoitaa asiaa. Jos viet HSY konttiin, joudut täyttelemään lomakkeita, ja sekin on taas erillinen reissu eri paikkaan.
Kaikkia näitä kuitenkin kertyy huomaamattakin nykyaikana kotiin. Tulee ostettua uusi laturi ja vanha rikkinäinen jää nurkkiin pyörimään. Apteekissa myytävissä lääkkeissä on usein nykyään todella lyhyt käyttöaika, esim viimeinen käyttöpäivä voi olla alle vuoden päässä ostoajankohdasta. Kynsilakkoja ja hiuslakkoja, sekä muita aerosoleja voi myös kertyä nurkkiin pyörimään. Todella monet laitteet imureista nukanpoistajiin toimivat nykyään litiumakuilla, jotka ovat ongelmajätettä. Entä kaikki vanhat puhelimet, kuulokkeet ja kaiuttimet? Nurkissa pyörivät vanhat johdot ja hilavitkuttimet?
Olen siivonnut kaappeja ja laatikoita viime kuukausien aikana ja kiikutellut kaikkia näitä eri kierrätyspisteille sen mukaan mikä missäkin ottaa mitäkin ongelmajätteen lajityyppiä vastaan, ja voin sanoa, että aikaa ja vaivaa on asian eteen täytynyt nähdä. On tullut monta kertaa mieleen, että eikö tämä voisi olla yhtään yksinkertaisempaa? Ja muutaman kerran olen myös miettinyt, että kuinka moni ihminen oikeasti edes lajittelee näitä, koska yhteen kauppaan kierrätykseen viedessäni myyjä oli melkein yllättynyt asiasta. Enkä edes itse ole mikään varsinainen pienelektroniikan suurkuluttaja, tai ostele uusia laitteita koko ajan.
Esim, jos vaikka kauppakeskuksessa olisi kaikelle ongelmajätteelle kierrätyspiste, johon voi todella viedä kaikki: paristot, laitteet, mustekasetit, lääkkeet, maalit, kynsilakat ym. ja se olisi auki koko kauppakeskuksen aukioloajat, niin helpottaisi elämää kovasti. Kun tämä on ihan pääkaupunkiseudulla näin hankalaa, niin miten lienee pienemmillä paikkakunnilla ja kuinka moni vaan nakkaa nämä sitten sekajätteeseen?
Kommentit (166)
Bussipysäkkien roskapönttöön vaan. Yhteiskunta ei ole vielä valmis joukkoliikenteen ehdoilla elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sä oikein asut, kun on mukamas noin vaikeeta? Täällä ainakin on isoimpien kauppojen yhteydessä keräyspömpeli paristoilla ja pienille sähkölaitteille. Vanhat lääkkeetkin voi viedä apteekkiin, ja pitäisikin viedä sinne.
Itse ajattelin että rikki mennyt vedenkeitin on pieni, mutta ei mahdu siihen kierrätysastiaan. Ne on tarkoitettu sähköhammasharjoille ja kihartimille
Jos kauppa myy vedenkeittimiä, niin sinne voi viedä sen vanhan. Kysyä myyjältä kenelle/mihin annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Just. Eli pitäisi sinun mielestä lisää vaan tehdä kalliita kierrätyspisteitä? Ne maksaa rahaa, ja jokuhan senkin maksaa. Meillä on 50 metrin päässä sellainen, minne saa lasipurkit, pahvit, paperit ja uffin vaatekeräys. En muista enää paljonko yksi uusi maksaa, mutta kovat hinnat. Muovi esimerkiksi menee eri paikkaan kuin pahvi.
No pitäisi. Mulla on n. 400m tuollaiseen kuvailemasi kaltaiseen kierrätyspisteeseen ja se on täysin eri suunnassa kuin kävelymatkani kauppaan, eli ylimääräinen reissu tai koukkaus sen kautta.
Ongelmajätteelle ja pienelektroniikalle, esim hajonneet pienet kahvinkeittimet jne pikkulaitteet, pitäisi olla keräyspisteitä lähellä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli tästä ketjusta. Yrität tehdä oikein ja saat pelkkää v**tuilua osaksesi.
Aloitus ei ollut provo ja pari kertaa kävi niin, että jouduin palaamaan kotiin lajiteltujen roskien kanssa, koska eivät ottanutkaan niitä vastaan enkä ollut ainoa, jolle kävi niin esim HSY vaarallisen jätteen keräyspaikassa. Tilanne Prismassa myös tapahtui. Täällä ei ole mitään omatoimisia laatikkoja, joihin voi vaan laittaa, voi kun olisikin. Myyjä oli todella vihainen ja ärsyyntyt, kun edes kysyn asiaa.
Se on hyvä, että edes jollain asuinalueilla kierrätys toimii eikä sitä ole tehty kohtuuttoman vaikeaksi. Tässä lähiössä ei ole edes apteekkia eikä edes markettia, niin kun lähdet julkisilla kuskaamaan näitä jonnekin, niin se on tosi ikävää tehdä täysin hukkareissu. Ap
No miten sä saat ne lääkkeet sieltä apteekista sitten ostetuksi?
Pakkohan sun silloinkin on sinne apteekkiin vaan mennä, tavalla tai toisella. Sillä samalla reissulla voit jättää ne vanhentuneet lääkkeet sinne apteekkiin. Mikä siinä muka on vaikeata? Ei sun sinne erikseen tarvitse niitä lähteä kuskaamaan. Viet silloin kun sinne apteekkiin on muutenkin asiaa.
Tämä valitus vaan taas kuulostaa siltä, että jostain syystä vaan kaikki on taas ihan hemmetin vaikeata tai jopa mahdotonta. Mikään ei toimi mitenkään päin.
On sun ilman autoa pärjättävä muutenkin, ei voi olla siitä kiinni. Missähän tosi pikkukylässä asut, jos lähistölläkään ei ole kauppaa, missä olisi kierrätysastia niille piensähkölaitteille, paristoille ym.
Onko naapureita? Kysypä niiltä, miten ne on asian hoitaneet.
Juu ei tietenkään ole naapureita, ketään et siellä tunne.
Käykö sun luona joskus joku auton omistava kylässä? Voisit antaa sille pussin paristoja ja pyytää sitä viemään keräykseen siihen isompaan liikkeeseen, missä on keräyspiste. Mutta tietenkään kukaan sun ystävistä ei omista autoa eikä sulla käy ketään.
Minä asun pienessä taajamassa ja ei täälläkään ole keräyspistettä, mutta sentään käyn keskustassa aika ajoin, siellä on keräyspisteet kyllä. Ei tuota ongelmaa. En kuitenkaan ikinä lähde sinne keskustaan pelkästään sen takia, että palautan nämä ongelmajätteet.
Miten muuten hoidat paperin- ja kartongin keräyksen? Sen luulisi olevan sulle isompi ongelma. Kuka ne paperit ja kartongit ja muovijätteet sun puolesta vie keräykseen?
Kaupoissa on yleensä lokerot kaikenlaiselle roinalle, sinne vaan viet rohkeesti. Isommat pilkot pienemmäksi ja sama osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sä oikein asut, kun on mukamas noin vaikeeta? Täällä ainakin on isoimpien kauppojen yhteydessä keräyspömpeli paristoilla ja pienille sähkölaitteille. Vanhat lääkkeetkin voi viedä apteekkiin, ja pitäisikin viedä sinne.
Apstä en tiedä mutta itse asun 10000 asukkaan pikkukaupungissa ja meillä apteekki on lähellä, ser jätettä voi viedä yhteen kauppaan ja se pyöreä luukku on todella pieni eli käytännössä voit palauttaa sähköhammasharjan ja paristot. Kaiken suuremman kierrättäminen on todella työlästä ilman autoa. Pyörällä on mahdoton kuljettaa rikkinäisiä televisioita tai tietokoneita tai loisteputkia. Ei kierrä minkäänlaista keräysautoa ja lähin piste on kilometrien päässä. Kroonisesti sairaana ei voimat riitä sinne saakka ajaa. Käytännössä kaikki kerääntyy nurkkiin pyörimään. Raivostuttavan tehotonta ja vaikeaksi tehty jäteongelma. Miksi k
Eikö ole ketään sukulaistakaan tai läheistä ystävää, jolla on auto, ja jota voi joskus pyytää viemään joku telkkari tai mikro keräykseen?
Taas on tämäkin ketju todistanut, että se varsinainen ongelmajäte on ihminen itse. Niin ap kuin moni muu.
Kulutetaan aivan yli äyräitten: jos jatkuvasti jää kynsilakkoja ja hiuskiinteitä käyttämättä tai ylimääräisiä lääkkeitä niin valtoimenaan, että niitä ei voi vaikka kahta vuotta kotona säilöä (jos todellakin käy siellä apteekissa vain joka toinen vuosi), varsinkin kun lääkkeistä on saatavilla myös pieniä kappalemääriä, on ostokäyttäytymisessä jotakin pielessä.
Toisekseen jos kerran tietää, että omilla kotikulmilla käy kaksi kertaa vuodessa ongelmajätteen keräysauto, niin ongelma ei voi olla se, että "Sen aikataulu pitää ITSE ETSIÄ netistä." Voi hyvä päivä!
Nykyajan ongelmajätteelle nimeltä ihminen kaikki pitäisi tuoda nenän eteen, tehdä puolesta ja viedä mennessä. Varmaan vielä maksaa ja kiittääkin lähtiessä. Som Moro!
Vähän ristiriitaisin tuntein luen tätä keskustelua. Ensinnäkin voimia urakkaasi, ap! Sinulla vaikuttaa olevan voimakas pyrkimys kierrättää asianmukaisesti, joka on tietysti hieno juttu. Kaikilla ei ole, kuten tämäkin keskustelu kertoo. Meitä on monenlaisia ja siihen vielä eri elämäntilanteet päälle.
Asun itse keskisuuressa kaupungissa ja olemme myös autottomia. Tosin keskustassa asuvina valtaosan jätteistä kierrättäminen on helppoa: apteekki on lähellä, samoin market, joka ottaa vastaan paristot ja pienen elektroniikkajätteen. Muuta vaarallista jätettä meille kertyy vain harvoin. Myös täällä kulkee samanlainen kierrätysauto kerran vuodessa, varsinainen jäteasema on vajaan 10 kilometrin päässä.
Jäteasemat tuntuu usein olevan vähän syrjässä siksi, että niihin pääsee autolla helposti. Monilla on isoja kuormia erilaisia jätelajeja. Veikkaan, että vaarallisen jätteen säilytykseenkin liittyy omia säännöksiään. Mutta onhan se kurjaa, jos kaupan myyjät tylyttävät sinua siitä, että haluaisit kierrättää.
Itse olen ratkonut tämän niin, että koetan tuottaa mitään isompaa ser-jätettä tai vaarallisia jätteitä mahdollisimman vähän. Ja jos ser-jätettä tulisikin paljon, niin sitten maanittelen kaverin lounaspalkkiolla käyttämään jäteasemalla tai vuokraan auton. Joskus olen fillaroinutkin jäteasemalle imuri köytettynä tarakalle. Jos jokin kosmetiikkatuote yms. ei miellytäkään, senhän voi myös kierrättää esim. somen roskalavaryhmissä. Mutta isommat kaapintyhjennysprojektit vaatii usein sitä auton lainaamista tai vuokraamista, jos kierrätettävää on paljon. Tavallaanhan se on ymmärrettävääkin, koska eihän ne tavarat ole viikossa kaappiin kertyneetkään.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole hankalaa, sekajätteeseen vaan.
Tollo
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkkien roskapönttöön vaan. Yhteiskunta ei ole vielä valmis joukkoliikenteen ehdoilla elämiseen.
Väärin.
Sinä et ole valmis moderniin yhteiskuntaan.
Onko tutkittu, voisko esim hoitaa jotenkin ettet olisi niin paljon haitaksi?
Mä laitan kaikki tavalliseen roskikseen. En maksa siitä että vien ne jonnekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä se asia on noin, kuten kirjoitin. Jokaiselle on eri paikkansa, minne pitää viedä eikä ole mitään pömpeleitä, joihin voi vaan itse laittaa.
Apteekista löytyy pömpeli johon voi vanhat lääkkeensä käydä tipauttamassa.
Esim. Gigantti ottaa vastaan kaiken pien-elektroniikan, johdot yms ilman mitään kyselyitä.
Paristot kauppaan, kaikissa kaupoissa taitaa olla vastaan-otto piste.
Ei ole vaikeaa...
M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä se asia on noin, kuten kirjoitin. Jokaiselle on eri paikkansa, minne pitää viedä eikä ole mitään pömpeleitä, joihin voi vaan itse laittaa.
No mutta apteekkiin voi ainakin ne vanhat lääkkeet viedä. Se joka paikassa niin.
Joo, niin voi, mutta sekin on taas sitten reissu eri paikkaan erikseen. Täälläkin oli aiemmin paristoille boxi lähikaupan aulassa ja oli pienelektroniikan kerätys boxi Tokmannin yhteydessä, mutta ne on molemmat poistettu jo yli vuosi sitten. En tiedä miksi? Prismasta
Miten niin erikseen? Kun tarvit jotain apteekista, niin otat vanhat lääkkeet SILLÄ kertaa mukaan , niin ei tarvi tehdä eri reissua.
Patterit ja lääkkeet nyt ei vaan VOI olla ongelma, koska niitä kierrätyspisteitä on niin tiuhassa eikä ne toisaalta paljoa tilaa vie kotoa. Varmasti jokainen edes muutaman kerran vuodessa asioi apteekissa ja isommassa kaupassa missä on kierrätyspiste, kai niitä sen aikaa voi säilöä.
Tuon muun pienelektroniikan ja vaikka niitten aerosolien hankaluuden ymmärrän, ne vie enemmän tilaa eikä kierrätyspisteitä ole samaan tapaan joka nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Eli pitäisi sinun mielestä lisää vaan tehdä kalliita kierrätyspisteitä? Ne maksaa rahaa, ja jokuhan senkin maksaa. Meillä on 50 metrin päässä sellainen, minne saa lasipurkit, pahvit, paperit ja uffin vaatekeräys. En muista enää paljonko yksi uusi maksaa, mutta kovat hinnat. Muovi esimerkiksi menee eri paikkaan kuin pahvi.
No pitäisi. Mulla on n. 400m tuollaiseen kuvailemasi kaltaiseen kierrätyspisteeseen ja se on täysin eri suunnassa kuin kävelymatkani kauppaan, eli ylimääräinen reissu tai koukkaus sen kautta.
Ongelmajätteelle ja pienelektroniikalle, esim hajonneet pienet kahvinkeittimet jne pikkulaitteet, pitäisi olla keräyspisteitä lähellä ihmisiä.
400 metriä matkaa ja sinä valitat että on kaukana ja hankalaa? Okei ehkä ymmärrän jos olet pahasti liikuntarajoitteinen...
Monet asiat ovat pienellä paikkakunnalla helpompia kuin isolla. Asun keskustassa ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Otan lähes jokaisella kauppareissulla jotakin jätettä mukaan. Nakkaan sitten esim. paristot kaupan keruupisteeseen. Autokin on, mutta en sitä käytä kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat ovat pienellä paikkakunnalla helpompia kuin isolla. Asun keskustassa ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Otan lähes jokaisella kauppareissulla jotakin jätettä mukaan. Nakkaan sitten esim. paristot kaupan keruupisteeseen. Autokin on, mutta en sitä käytä kovin usein.
Joo ihmiset aina puhuu miten Helsingissä pitää asua kun siellä on palvelut lähellä, ja muualla on pitkät etäisyydet ja pakko olla auto... Ei. Oikeasti semmoisessa pikkukaupungissa on kaikki niin lähellä että voi kävellä. Monet elää ilman autoja. Isompaan kaupunkiin pääsee bussilla tai junalla tai taksilla sen kerran kuin tarttee. Mutta toki ei ole sitä oopperaa. Ja työpaikkoja vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellistä. Kaiken muun kierrätys onnistuu, mutta elektroniikka, sähkölaitteet, on todellakin autottomalle ongelmallista. Lähin Sortti-asema ei kovin lähellä ole.
Itse ajattelin että rikki mennyt vedenkeitin on pieni, mutta ei mahdu siihen kierrätysastiaan. Ne on tarkoitettu sähköhammasharjoille ja kihartimille