Ärsyttää etenkin autottomana miten hankalaa ns. ongelmajätteen eli lääkkeiden, pienelektroniikan, ledien, paristojen ym. kierrätys on
Täällä kiertää kaksi kertaa vuodessa HSY keräysauto, toisella kertaa ottavat vastaan ledejä, maaleja ym mutta eivät elektroniikkaa ja toisella kerralla sähkölaitteita ja haitallista jätettä, mutta eivät esim ongelmajätettä kuten vanhaksi menneitä lääkkeitä. Sitten vielä erikseen on paristojen kierrätys. Niin ja tiesittekö, että myös mustekasetit, kynsilakat ja hiuslakat ym. ovat ongelmajätettä, joka täytyy viedä erilliseen kierrätykseen?
Lain mukaan elektroniikkaa myyvien liikkeiden tulisi ottaa vastaan kierrätettäväksi vanhat laitteet, mutta käytännössä tämäkään ei aina mene niin, vaan myymälöillä on erilaisia käytäntöjä. Esim niitä ei oteta vastaan kaikkina myymälän aukioloaikoina, asiakas ei itse voi lajitella niitä kierrätettäväksi mihinkään kierrätysastiaan, vaan täytyy olla myyjä paikalla osastolla, joka ei hänkään aina ehdi eikä viitsi hoitaa asiaa. Jos viet HSY konttiin, joudut täyttelemään lomakkeita, ja sekin on taas erillinen reissu eri paikkaan.
Kaikkia näitä kuitenkin kertyy huomaamattakin nykyaikana kotiin. Tulee ostettua uusi laturi ja vanha rikkinäinen jää nurkkiin pyörimään. Apteekissa myytävissä lääkkeissä on usein nykyään todella lyhyt käyttöaika, esim viimeinen käyttöpäivä voi olla alle vuoden päässä ostoajankohdasta. Kynsilakkoja ja hiuslakkoja, sekä muita aerosoleja voi myös kertyä nurkkiin pyörimään. Todella monet laitteet imureista nukanpoistajiin toimivat nykyään litiumakuilla, jotka ovat ongelmajätettä. Entä kaikki vanhat puhelimet, kuulokkeet ja kaiuttimet? Nurkissa pyörivät vanhat johdot ja hilavitkuttimet?
Olen siivonnut kaappeja ja laatikoita viime kuukausien aikana ja kiikutellut kaikkia näitä eri kierrätyspisteille sen mukaan mikä missäkin ottaa mitäkin ongelmajätteen lajityyppiä vastaan, ja voin sanoa, että aikaa ja vaivaa on asian eteen täytynyt nähdä. On tullut monta kertaa mieleen, että eikö tämä voisi olla yhtään yksinkertaisempaa? Ja muutaman kerran olen myös miettinyt, että kuinka moni ihminen oikeasti edes lajittelee näitä, koska yhteen kauppaan kierrätykseen viedessäni myyjä oli melkein yllättynyt asiasta. Enkä edes itse ole mikään varsinainen pienelektroniikan suurkuluttaja, tai ostele uusia laitteita koko ajan.
Esim, jos vaikka kauppakeskuksessa olisi kaikelle ongelmajätteelle kierrätyspiste, johon voi todella viedä kaikki: paristot, laitteet, mustekasetit, lääkkeet, maalit, kynsilakat ym. ja se olisi auki koko kauppakeskuksen aukioloajat, niin helpottaisi elämää kovasti. Kun tämä on ihan pääkaupunkiseudulla näin hankalaa, niin miten lienee pienemmillä paikkakunnilla ja kuinka moni vaan nakkaa nämä sitten sekajätteeseen?
Kommentit (166)
Munkin mielestä näiden juttujen kierrätyksen voisi tehdä helpommaksi. Pienelektroniikkaa on kyllä helppo viedä mihin tahansa prismaan tai cittariin. Pattereillekin on keräyslaatikot melkein joka lähikaupassakin. Mutta tukkeutunut puolillaan oleva hiuslakkapullo ja tyhjä pieni retkikaasupullo aiheuttaa päänvaivaa. Molemmat on ymmärtääkseni vaarallista jätettä.
Täällä päin on kyllä välillä kiertäviä keräyspisteitä, mutta ne aina kiertää keskusta-alueet todella kaukaa. Autoa mulla ei ole, kuten ei varmaan monella muullakaan keskusta-asujalla. Kaatopaikka on melko kaukana, eikä sinne mene bussia.
Oon aika velvollisuudentuntoinen ja aion kesällä käydä pyöräilemässä kaatopaikalla parin kymmenen kilometrin reissun vain noiden parin pullon takia. Nyt ei ehdi, kun kaatopaikka on auki vaan arkisin työaikaan. Mutta en ihmettele yhtään, jos joku vähemmän velvollisuudentuntoinen todellakin heittäisi tällaiset vaan sekajätteeseen. Uskon, että vaarallisen jätteen kierrätys paranisi huomattavasti, jos kierrätyksestä tehtäisiin myös autottomille pikkuisen helpompaa.
Paristojen keräyslaatikoitahan on ihan pikkukauppojen tuulikaapeissakin. Gigantissa on "kierrätysseinä" jonne olen vienyt pieniä sähköromuja.
Vaarallista jätettä jos on kertynyt, niin pyydän kaveria kuskiksi Sortti-asemalle. Maksan bensat ja vaivanpalkkaa. Kerran parissa vuodessa korkeintaan on tälle tarvetta.
Yhden kerran tilasin jonkun kuljetuksen joka haki kotoa max 3 kodinkonetta tai sähkölaitetta. Haku maksoi muutaman kympin. Vantaalla asuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Paristojen keräyslaatikoitahan on ihan pikkukauppojen tuulikaapeissakin. Gigantissa on "kierrätysseinä" jonne olen vienyt pieniä sähköromuja.
Vaarallista jätettä jos on kertynyt, niin pyydän kaveria kuskiksi Sortti-asemalle. Maksan bensat ja vaivanpalkkaa. Kerran parissa vuodessa korkeintaan on tälle tarvetta.
Yhden kerran tilasin jonkun kuljetuksen joka haki kotoa max 3 kodinkonetta tai sähkölaitetta. Haku maksoi muutaman kympin. Vantaalla asuin silloin.
Olet varmaan käyttänyt samaa kierrätyskuljetusta kuin minä. Asun pk-seudulla ja mulle kans könttäsummaan kuului max 3 konetta/laitetta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka monellä vanhoja lääkkeitä kertyy riesaksi asti. Kai jokainen joskus käy apteekissa, johon voi vanhat lääkkeet viedä. Munkin lähikaupasta hävisi se loota, mihin laitetaan käytetyt patterit,vien ne edelleen navat teipattuna ja annan kassalle, ovat ottaneet vastaan.
Noista kierrätysrekoista; joka vuosi tulee monelta kanavalta tietoa, milloin rekat kiertää ja missä. Mulla on aina viemistä sekä Kierrätyskeskuksen että HSY: n rekkaan. Miksi ihmiset ei käytä hyväkseen näitä ilmaisia palveluja. Ihmiset valittaa pää punaisena, kuinka taloyhtiöt ei enää tilaa pihalle lavoja, mihin voi vanhat kamat heittää, mutta kierrätysautoihin ei jakseta viedä. Meidänkin talosta sata metriä paikkaan, johon rekat parkkeraa. Jaksetaan kyllä kantaa roskakatokseen kaikki kiellettykin materiaali.
Isohkon tai painavan huonekalun saatat saada yksin hissillä alas ja jollain ilveellä sinne lavalle, mutta miten kannat sitä sata metriä....yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bisnesidea. Woltin tapainen yritys joka tulee kotiin ja hakee jätteet, lajittelee ne ja vie pois. Vaatteet, elektroniikka, huonekalut, polkupyörät, lelut, paristot, ym.ym. Itse laittaa vain rojut kasaan ja joku kerää ne siitä pois ja vie asianmukaiseen kohteeseen.
Olisin valmis maksamaan pienen summan jos joku hakisi kotoa pois kierrätykseen menevät isot tavarat, esim nyt on iso televisio ja pöytätietokone pölyttymässä nurkassa. Pyörällä ei sitä televisiota ainakaan pysty viemään 3 km päähän kierrätysasemalle.
Appi tavaran kuljetuspalveluun on jo olemassa.
Joitain vuosia sitten tilasin joiltain partiolaisilta mikroaaltouunin haun (netin kautta, joku nuorten partiolaisyhdistys, mainostivat pientä maksua vastaan että hakevat jätteet kotoa ja vievät kierrätykseen).
Pk-seudun Kierrätyskeskus hakee myös maksua vastaan kotoa. Kun itse heidän palveluaan monta vuotta sitten käytin, yhdellä könttäsummalla veivät 3 laitetta, itse laitoin heidän matkaan pöytätietokoneen, pöydän sekä juoksumaton.