Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etenkin autottomana miten hankalaa ns. ongelmajätteen eli lääkkeiden, pienelektroniikan, ledien, paristojen ym. kierrätys on

Vierailija
11.04.2025 |

Täällä kiertää kaksi kertaa vuodessa HSY keräysauto, toisella kertaa ottavat vastaan ledejä, maaleja ym mutta eivät elektroniikkaa ja toisella kerralla sähkölaitteita ja haitallista jätettä, mutta eivät esim ongelmajätettä kuten vanhaksi menneitä lääkkeitä. Sitten vielä erikseen on paristojen kierrätys. Niin ja tiesittekö, että myös mustekasetit, kynsilakat ja hiuslakat ym. ovat ongelmajätettä, joka täytyy viedä erilliseen kierrätykseen?

Lain mukaan elektroniikkaa myyvien liikkeiden tulisi ottaa vastaan kierrätettäväksi vanhat laitteet, mutta käytännössä tämäkään ei aina mene niin, vaan myymälöillä on erilaisia käytäntöjä. Esim niitä ei oteta vastaan kaikkina myymälän aukioloaikoina, asiakas ei itse voi lajitella niitä kierrätettäväksi mihinkään kierrätysastiaan, vaan täytyy olla myyjä paikalla osastolla, joka ei hänkään aina ehdi eikä viitsi hoitaa asiaa. Jos viet HSY konttiin, joudut täyttelemään lomakkeita, ja sekin on taas erillinen reissu eri paikkaan.

Kaikkia näitä kuitenkin kertyy huomaamattakin nykyaikana kotiin. Tulee ostettua uusi laturi ja vanha rikkinäinen jää nurkkiin pyörimään. Apteekissa myytävissä lääkkeissä on usein nykyään todella lyhyt käyttöaika, esim viimeinen käyttöpäivä voi olla alle vuoden päässä ostoajankohdasta. Kynsilakkoja ja hiuslakkoja, sekä muita aerosoleja voi myös kertyä nurkkiin pyörimään. Todella monet laitteet imureista nukanpoistajiin toimivat nykyään litiumakuilla, jotka ovat ongelmajätettä. Entä kaikki vanhat puhelimet, kuulokkeet ja kaiuttimet? Nurkissa pyörivät vanhat johdot ja hilavitkuttimet?

Olen siivonnut kaappeja ja laatikoita viime kuukausien aikana ja kiikutellut kaikkia näitä eri kierrätyspisteille sen mukaan mikä missäkin ottaa mitäkin ongelmajätteen lajityyppiä vastaan, ja voin sanoa, että aikaa ja vaivaa on asian eteen täytynyt nähdä. On tullut monta kertaa mieleen, että eikö tämä voisi olla yhtään yksinkertaisempaa? Ja muutaman kerran olen myös miettinyt, että kuinka moni ihminen oikeasti edes lajittelee näitä, koska yhteen kauppaan kierrätykseen viedessäni myyjä oli melkein yllättynyt asiasta. Enkä edes itse ole mikään varsinainen pienelektroniikan suurkuluttaja, tai ostele uusia laitteita koko ajan.

Esim, jos vaikka kauppakeskuksessa olisi kaikelle ongelmajätteelle kierrätyspiste, johon voi todella viedä kaikki: paristot, laitteet, mustekasetit, lääkkeet, maalit, kynsilakat ym. ja se olisi auki koko kauppakeskuksen aukioloajat, niin helpottaisi elämää kovasti. Kun tämä on ihan pääkaupunkiseudulla näin hankalaa, niin miten lienee pienemmillä paikkakunnilla ja kuinka moni vaan nakkaa nämä sitten sekajätteeseen?

Kommentit (166)

Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin autottomana ymmärrän ap:ta, mutta sitten pitää vaan asiat organisoida. Oletko ihan varma, ettei lähimmässä ruokakaupassasi ole paristonkeräyspistettä? Mä huomasin ihan vahingossa, että meidän lähikaupan (pieni K-Market) tuulikaapissa on paristonkeräyspiste. Mulla on pieni kankainen pussi, johon laitan käytetyt paristot. Teippaan niistä ensin päät ja sitten pussiin. Kun pussi on täynnä, otan sen seuraavalle kauppareissulle mukaan ja kippaan pussin sisällön paristonkeräyslaatikkoon. Lääkkeet tosiaan menee apteekkiin. Vaikka ei olisikaan mitään säännöllistä lääkitystä, niin ehkä nyt kerran vuodessa tai kahdessa käy apteekissa? Ottaa lähtiessään vanhat lääkkeet mukaan. Jos on jokin säännöllinen lääkitys, niin sittenhän apteekissa joutuu käymään kolmen kuukauden välein. Toki jos tilaa lääkkeensä aina verkkoapteekista kotiinkuljetuksella, niin sitten ei käy apteekeissa ollenkaan. Mutta silloinkin voi varmaan kerran vuodessa käydä jossain, missä on apteekki?

Isompi elektroniikka on sitten haastavampi juttu. Mun tekisi mieli ostaa uusi mikroaaltouuni. Luonnollisestikaan en saa sellaista raahattua bussilla kauppakeskuksesta kotiin, joten en saa myöskään raahattua tota vanhaa bussilla minnekään sorttiasemalle tai muuhun kierrätyspuisteeseen. Uuden mikron saan kuitenkin tilattua netistä kotiinkuljetuksella, mutta en ole vielä tsekannut, saisko mikroon esim Gigantista samanlaisen toimituksen kuin esim hellaan  tai pesukoneeseen eli tuovat uuden kotiovelle ja vievät vanhan mennessään. Pitää selvittää. Näille nurkille on nyt toukokuussa tulossa kierrätysauto, mutta sen verran kauas kotoani, etten mä saa vanhaa mikroa sinnekään asti kannettua. Mulla on tällä hetkellä ulkovarastossa muutakin vanhaa elektroniikkaa ja olen harkinnut kokoontaitettavan kuljetuskärryn hankkimista. Sillä saisin vietyä enemmänkin roinaa kierrätysautolle. 

Intouduin noin kuukausi takaperin sisustamaan ja vähän remontoimaan kotiani. Naapuri kertoi, että bussimatkan päähän on tullut uusi K-Rauta. Kun kävin ekaa kertaa, huomasin, että siellä oli keräyspisteitä monenlaiselle tavaralle. Kiinnitin huomioni lähinnä laatikkoon, johon voi jättää loisteputket. Mulla on pyörinyt lähes 10 vuotta läjä loisteputkia kotona. Nyt on sitten paikka, mihin järkevällä tavalla saan kuljettua. Seuraavalla käynnillä pitää katsoa, mitä ne muut keräyslaatikot oli. Mutta ei mulla sinne suunnalle olisi muuten mitään asiaa, jos en tekisi nyt näitä pieniä remppajuttuja.

Sanoisin, että kyse on autottomanakin enimmäkseen siitä, että asioille lähtiessään ottaa  mukaansa ne jätteet, joiden keräyspiste on siellä, minne on menossa. Ihan kuten ottaa tyhjät palautuspullotkin mukaansa, kun lähtee ruokakauppaan. Tosi usein mullakin aiemmin kävi niin, että vasta bussissa muistin, että ei hitto, ne lääkkeet tms unohtui kotiin. Mulla on nyt sellainen muistikuva, että siellä K-Raudassa olisi ollut keräysastia SER-jätteellekin, mutta ennenkuin menen seuraavan kerran käymään, soitan sinne ja varmistan asian. 

Vierailija
102/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä oikein asut, kun on mukamas noin vaikeeta? Täällä ainakin on isoimpien kauppojen yhteydessä keräyspömpeli paristoilla ja pienille sähkölaitteille. Vanhat lääkkeetkin voi viedä apteekkiin, ja pitäisikin viedä sinne. 

Täällä se asia on noin, kuten kirjoitin. Jokaiselle on eri paikkansa, minne pitää viedä eikä ole mitään pömpeleitä, joihin voi vaan itse laittaa.

Missä on apteekki,  joka ei ota vanhoja lääkkeitä vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet apteekkiin, patterit (teipattuna) kaupan patterikeräyspisteeseen. Elektroniikka yms. sitten sinne keräysautoon tai jotkut noita tuotteita myyvät kaupatkin ottaa vastaan elektroniikkaromua pieniä määriä ja pieniä laitteita.

Kaikilla pienelektroniikkaa myyvillä on velvollisuus ottaa vastaavia käytettyjä vastaan (jos myyvät föönejä ja mureita ottavat niitä myös vastaan, mutta koska eivät myy pesukoneita ei heidän niitä tarvitse ottaa). Eli kyllä toikin on aika helppo, jos asuinpaikassa on esim. Prisma tai Tokmanni tai Gigantti.

Vierailija
104/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella paikalla joka myy paristoja on velvollisuus myös ottaa käytettyjä vastaan. Eli paristojen kierrätys on ainakin helppoa (pienet irralliset akut menee samaan keräykseen), käytännössä voi viedä jokaiseen ruokakauppaan. Useimmissa on sitä varten laatikko tuulikaapissa, käytävällä, kassan läheisyydessä tai lähellä pullonpalautusta (noissa itse sen useimmiten nähnyt). 

Vierailija
105/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole pk-seudulla ollut mitään ongelmia. Vien Giganttiin elektroniikan. Paristot lähikauppaan. 

Vierailija
106/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro missä asut niin selvitellään missä on kierrätyspisteitä. Itse asun tuppukylässä enkä tunnista apn ongelmaa.

Vierailija
107/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro missä asut niin selvitellään missä on kierrätyspisteitä. Itse asun tuppukylässä enkä tunnista apn ongelmaa.

Ap asuu hsy:n alueella eli joko Helsingissä, Espoossa, Vantaalla tai Kauniaisissa. Ei luulisi olevan vaikeaa kierrättää, hsyn sivuilla on tiedot keräyspsikoista ja mitä minnekin viedään. Gigantilla Redissä kävin ja sinne voi viedän niin lamput, paristot kuin pienelektroniikankin. Ja ihan julkisilla menin reppu selässä.

Vierailija
108/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Eli pitäisi sinun mielestä lisää vaan tehdä kalliita kierrätyspisteitä? Ne maksaa rahaa, ja jokuhan senkin maksaa. Meillä on 50 metrin päässä sellainen, minne saa lasipurkit, pahvit, paperit ja uffin vaatekeräys. En muista enää paljonko yksi uusi maksaa, mutta kovat hinnat. Muovi esimerkiksi menee eri paikkaan kuin pahvi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vielä...tarkistapa, mitä tän kevään kierrätysautoon saa viedä. Ja kiitos aloituksestasi, mä tilasin sen vetokärryn nyt, niin saan hommattua toukokuussa uuden mikronkin itselleni, koska nyt saan vietyä vanhan kierrätysautolle :)

https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/sortti-keraysauto/#mitasaatuoda

Vierailija
110/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas vaikeaa. Kannattaa elää niin, että on edes yksi autollinen kaveri, jolle voi maksaa bensat kun vie rikkinäisen telkkarin kierrätyskeskukseen. Jos on vaikka auton akkuja, monet kyselevät torissa onko jollain näitä nurkissa ja hakevat. Tekevät pientä bisnestä myymällä ne romumetallina. Hiuslakat ja kynsilakat yms käytetään loppuun tai suihkutetaan vaikka mainoslehtiseen ja kun se on kuivunut, viedään sekäjätteeseen ja metallipurkki metallinkeräyseen. Se tyhjä ja kuiva kynsilakkapullo kuuluu sekajätteeseen. 

Ystävyyden kriteerinä tuskin kenelläkään on auton omistaminen. Miksi autottomalla ihmisellä lojuisi auton akkuja kotona torissa lahjoitettavaksi?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Eli pitäisi sinun mielestä lisää vaan tehdä kalliita kierrätyspisteitä? Ne maksaa rahaa, ja jokuhan senkin maksaa. Meillä on 50 metrin päässä sellainen, minne saa lasipurkit, pahvit, paperit ja uffin vaatekeräys. En muista enää paljonko yksi uusi maksaa, mutta kovat hinnat. Muovi esimerkiksi menee eri paikkaan kuin pahvi. 

Meillä on tota UFF:ia lukuunottamatta noille muille keräyspisteet taloyhtiön pihassa. Myös metallille. Joskus aikoinaan ei ollut ja silloin kierrättäminen olikin paljon haastavampaa kuin mitä on nyt. 

Vierailija
112/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ongelmia tuottaa kynsilakan hävittäminen. Se on ongelmajätettä, enkä suostu laittamaan sitä sekajätteeseen, mutta missä sen keräys on.

Vierailija
113/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksanu edes lukea mokomaa kitinää. 

Vierailija
114/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saat lääkkeet haettua apteekista, jos et saa sinne toimitetta vanhaksi menneitä? Jokaisen apteekin PITÄÄ ottaa ne vastaan. Monella on erillinen palautuskori ja jos ei ole, sitten annat farmaseutille tai kassalle. Jos joku apteekki ei muka ota, sitten joku valehtelee. 

Apteekki on niin kaukana, että on helpompi tilata lääkkeet netistä oman lähikaupan pakettiautomaattiin.

(Myös reseptilääkkeet voi tilata netistä.)

Vierailija
115/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä oli kaupasta poistettu pienelektroniikka keräys, olisin vienyt usb-johtoja ja käsituulettimen sinne mutta viskasin ne sitten lähimpään roskiin. En lähde kiikuttamaan niitä autottomana 20km päähän.

Vierailija
116/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ongelmia tuottaa kynsilakan hävittäminen. Se on ongelmajätettä, enkä suostu laittamaan sitä sekajätteeseen, mutta missä sen keräys on.

Kierrätysasemalla, joka ottaa ongelmajätettä. Eli todennäköisesti jossain hyvin kaukana ja syrjässä. 

Vierailija
117/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätysasemalla, joka ottaa ongelmajätettä. Eli todennäköisesti jossain hyvin kaukana ja syrjässä. 

Jep, roskiin olen nekin nakannut

Vierailija
118/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta autoton minäkin ja ymmärrän ongelman. Itse en käy apteekissa koskaan eikä reittini kulje apteekin ohi. Tilaan kaikki lääkkeet verkkoapteekista, myös reseptilääkkeet. Netistä tilaaminen on paljon helpompaa.

Vierailija
119/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut pääkaupunkiseudulla,  katso HSYn sivuilta,  milloin kevään kierrätysauto tulee kotinurkillesi ja vie sinne. Ottavat vastaan ongelmajätettä. 

Vierailija
120/166 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jättää kynsilakkapullon korkki auki kuivumaan vaikka parvekkeelle. Täysin kuivuneen kynsilakan saa heittää sekajätteeseen. 

https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas-ja-lajitteluohjeet/jat…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme