Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kultaseppä Marko Mäkelällä on Suomen korkein ÄO (185). Miten perusduunari voi omata korkeimman ÄO:n? Ei siinä mitään järkeä ole!

Vierailija
10.04.2025 |

Kun ylioppilaat ja maisterit ovat kuulemma niin pirun fiksuja.

Kommentit (354)

Vierailija
141/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tuossa saattaa olla paljonkin järkeä. Ehkä käden taidot ovat asia, mistä hän nauttii eniten ja hän on riittävän älykäs tajuamaan, että se lopulta merkkaa enemmän kuin toisten määrittelemässä oravanpöyrässä ravaaminen.

Vierailija
142/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on siivooja ja Mensan jäsen.

Mahdollista mutta pitänee olla tosi tosi autisti jos jaksaa siivota koko ikänsä. Meneehän siinä terveyskin.

Sanoiko tuo, että se kaveri on koko ikänsä siivonnut, ettei tee mitään muuta?

Ei sanonut mut ei pitäs esittää sitten mensan jäsenenä pelkkää siivoojaa.  Anteeks tuo pelkkä, ei viittaa itse ammattiin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on monenlaista, matemaattista, sosiaalista, jne. mutta jos ajatellaan yleisellä tasolla niin minusta älykäs pärjää 'alalla kun alalla' keskivertoa paremmin.

Älykkään ei 'tarvitse' kouluttautua tohtoriksi ellei häntä kiinnosta. Mutta älykäs selviää tilanteista paremmin mitä muut.

Esimerkkinä:

Ajatellaan vaikka että äykäs ja 'keskiverto' perustavat omat kampaamot:

-Keskiverto voi ahkeralla työllä ja/tai hyvällä tuurilla menestyä keskimääräistä paremmin, mutta hänellä on tietty 'taso' (älykkyyden takia) mikä rajaa hänen potentiaaliaan.

-Älykäs taas pärjännee vaikeissakin oloissa kampaamonsa kanssa paremmin, koska hänellä on (älykkyyden takia) paremmat resurssit menestyä.

Ja työ menestyminen voi näkyä monella tavalla, esim:

Päivittäisessä työssä (osaa laskea värien suhteet nopeammin/ arvioida käytetyn

Itse asiassa ei. Sosiaaliset ihmiset pärjäävät parhaiten. Kampaajan ammatti on sosiaaliammatti, menee mukavuusalueen yli iholle. Toki pitää olla hyvä kampaaja, mutta sosiaalinen taitavuus + ammattitaito on ratkaisevaa. 

Kyllä rahaa tulee, jos on asiakkaita. Ei tarvi laskea sähkön hintoja yms. 

Vierailija
144/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi ystävä, joka ei ole älynlahjoilla siunattu. Oikeasti, kompastelee niin paljon logiikassa (päätellen some-julkaisuistaan ja mitä nyt on nuorempana aikaa vietetty yhdessä) Puolisonsa on vielä tyhmempi. Tämä mun ystävä suoritti epäsuositulta humanistiselta alalta maisteritutkinnon. Hänen puolisonsa on amisduunari eikä varmasti pääsisi edes opiskelemaan yliopistoon. 

Että mikään kovin välkky ei varsinaisesti tarvitse olla. Jonkun verran toki, että saa graduun tekstiä aikaiseksi. Keskimääräistä älykkäämpi varmastikin on, eli yli 100, mutta sehän ei vielä ole mikään fiksuuden merkki että ylittää keskiarvon. 

Mistä päättelet, että hän on keskimääräistä älykkäämpi? Kuvauksen perusteella ei vaikuta siltä. Monilla on harhaluulo, mitä tarkoittaa keskimääräistä älykkäämpi. Suurin osa

Siitä sen päättelen, että on käynyt koulunsa ja käynyt lukion ja pärjää maailmassa riittävän hyvin. Silloin todennäköisesti ylittää sen keskiarvon eli 100. Ei tietenkään ihan välttämättä. Mutta käsittääkseni lukio ei hänelle ollut aivan hirveän paha rasti. Joten uskoisin että on edes keskiverto .

....Ymmärräthän mitä tarkoittaa, jos älykkyys on alle keskiverron? Silloin puhutaan äkkiä jo heikkolahjaisista (alle 80) tai kehitysvammaisista (alle 50). Ei hän sentään heikkolahjainen ole, vaikka huomaankin hänen olevan minua tyhmempi (anteeksi kun kuulostaa pahalta, mutta sen vaan ... huomaa) (Ja minä siis kuulun mensaan, oman älykkyyteni "tason" tiedän)

Vierailija
145/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan älykkyystesti ei mittaa älykkyyttä, vaan päättelykykyä. 

Milläs sitä älykkyyttä sitten mitataan? 

Empatiaa, sympatiaa, joviaalisuutta etc. Kyky näiden käyttöön on älykkyyttä, vaan on paha mitata...

Vierailija
146/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä tuossa saattaa olla paljonkin järkeä. Ehkä käden taidot ovat asia, mistä hän nauttii eniten ja hän on riittävän älykäs tajuamaan, että se lopulta merkkaa enemmän kuin toisten määrittelemässä oravanpöyrässä ravaaminen.

Se äijä varmaan tykkää tästä ketjusta. No ei. 

Oma asiansa. 

Vierailija
147/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultaseppä on taitoammatti. Vaatinee jonkinlaista älyä ja osaamista. Maanviljelijät taas ovat usein korkeakoulutettuja nykyään, ainakin Suomessa.

Agronomeja...jotkut!

Vierailija
148/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollista mutta pitänee olla tosi tosi autisti jos jaksaa siivota koko ikänsä. Meneehän siinä terveyskin.

Ei sanonut mut ei pitäs esittää sitten mensan jäsenenä pelkkää siivoojaa.  Anteeks tuo pelkkä, ei viittaa itse ammattiin.  

Ihminen on voinut vaikka palaa loppuun aiemmassa vaativammassa työssä, tai opinnoissa, ja siivoaa nyt ja on tyytyväinen. Tai ei vain ole löytänyt muuta antoisampaa alaa. Tai on sössinyt kouluarvosanansa eikä siksi ole päässyt opiskelemaan. Näitä sanotaan alisuoriutujiksi.

Ei siis välttämättä ole "koko ikäänsä siivonnut" vaan on voinut kokeilla muutakin. Ei me tiedetä. 

Vierailija
149/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hoikkana pysyminen olisi hyvä motivaatio. Jos se 2 tuntia kuntoilua päivässä ei riitä. 

Vierailija
150/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs on persujen mediaani älykkyysosamäärässä?

Tere Sammallahti kehui olevansa älykkäämpi kuin 2 % suomalaisista :D 

Vierailija
151/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta kertaa olen kuullut, että älykkäät osaavat ratsastaa tuilla. En usko.

Vierailija
152/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan työ sopii anorektikolle. Riinishän esim. pyörittää sitä majataloa Virossa. Tekee kaiken itse siivouksesta lähtien. Siinähän kalorit jää miinukselle, kun kokopäivän huhkii ympäriinsä. 

Vierailija
153/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Riinis?

Vierailija
154/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan älykkyystesti ei mittaa älykkyyttä, vaan päättelykykyä. 

Milläs sitä älykkyyttä sitten mitataan? 

Loogisrationaalinen päättelykyky on vain yksi suppea älykkyyden osa-alue.

KIITOS tuosta termistä...olenkin aina ihmetellyt tuota seikkaa itsessäni! Sähkärin urani aikana ihmettelin aina kun inssi pisti mut aina kaikkein hankalimmille vika keikoille, ja aina on viat löydetty!

Vierailija
155/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on Riinis?

Riina-Maija Palander, Kalle Palanderin ex-vaimo. Todella hoikassa kunnossa. 

Siivoustyö on lähes ainoa anorektiselle naiselle sopiva työ. Ei pääse rakennuksille tai mihinkään vaarallisen raskaisiin hommiin. Siinä nyt ei voi loukata kuin itsensä, kun imuroi ja moppaa. 

Vierailija
156/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisissa opinnoissa menestyminen vaatii kohtalaista älyä ja hyvin akateemisissa opinnoissa menestyneet ovat poikkeuksetta keskimääräistä älykkäämpiä, matalasti koulutetuista taas keskimäärin löytyy vähemmän älykkäitä, mutta: 

Älykkäät eivät aina jostain syystä kouluttaudu pitkälle, Mensalaisissa on myös vaatimattomasti tällä mittarilla menestyneitä.

Syitä voi olla monia: erikoinen luonne ja omaehtoisuus, kunnianhimon puute, mielenterveysongelmat, koulutusta ylenkatsova kasvuympäristö, neuropsykiatriset poikkeavuudet, tai vain mielenkiinnon suuntautuminen muualle kuin akateemisiin opintoihin/ammatteihin

Mikäs vika kultasepän ammatissa on?

Älykäs ei välttämättä käytä älyään maksimoidakseen oman työmääränsä, stressinsä ja vastuunsa.

Älykäs voi myös olla muuten laiskansutjakka persoona ja haluaa ehkä vain päästä mahdollisimman helpolla elämästä.

Vierailija
157/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perusduunarilla voi olla korkein ÄO?

(Omata ei ole suomea.)

Kultaseppä, etenkään Kalevala Korussa erityisiä juttuja tekevä kultaseppä, ei ole ns perusduunarin homma. Vertaisin häntä vähintään dippainssiin tai jopa tohtoriin ottaen huomioon alansa taitamisen. Rähmäkäpälä ei kelpaa tuohon virkaan.

Vierailija
158/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään olla "älykkyyden sweet spot" porukassa. Siinä, missä älykkyydestä on enemmän hyötyä kuin haittaa ja pystyy keskustelemaan myös keskivertoälykkkäiden kanssa.

Vierailija
159/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun älykkyysosamääräni on 138, eikä se näy tällä hetkellä varallisuutena tai korkeana sosiaalisena statuksena. Minulla on yliopistotutkinto, mutta olen koko elämäni kärsinyt mielenterveysongelmista. On minulla toki hyvinä aikoina ollut huippuhetkeni.

Vierailija
160/354 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on monenlaista, matemaattista, sosiaalista, jne. mutta jos ajatellaan yleisellä tasolla niin minusta älykäs pärjää 'alalla kun alalla' keskivertoa paremmin.

Älykkään ei 'tarvitse' kouluttautua tohtoriksi ellei häntä kiinnosta. Mutta älykäs selviää tilanteista paremmin mitä muut.

Esimerkkinä:

Ajatellaan vaikka että äykäs ja 'keskiverto' perustavat omat kampaamot:

-Keskiverto voi ahkeralla työllä ja/tai hyvällä tuurilla menestyä keskimääräistä paremmin, mutta hänellä on tietty 'taso' (älykkyyden takia) mikä rajaa hänen potentiaaliaan.

-Älykäs taas pärjännee vaikeissakin oloissa kampaamonsa kanssa paremmin, koska hänellä on (älykkyyden takia) paremmat resurssit menestyä.

Ja työ menestyminen voi näkyä monella tavalla, esim:

Päivittäisessä työssä (osaa

Itse asiassa ei. Sosiaaliset ihmiset pärjäävät parhaiten. Kampaajan ammatti on sosiaaliammatti, menee mukavuusalueen yli iholle. Toki pitää olla hyvä kampaaja, mutta sosiaalinen taitavuus + ammattitaito on ratkaisevaa. 

Kyllä rahaa tulee, jos on asiakkaita. Ei tarvi laskea sähkön hintoja yms. 

Itse asiassa ei tähänkin. Se on muutakin kuin kampaajan ydinosaamista, useimmat ovat yrittäjiä. Yrittäminen, tai siinä onnistuminen, vaatii muutakin kuin sosiaalisuutta, jotta pärjää muuttuvissa tilanteissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi