Kultaseppä Marko Mäkelällä on Suomen korkein ÄO (185). Miten perusduunari voi omata korkeimman ÄO:n? Ei siinä mitään järkeä ole!
Kun ylioppilaat ja maisterit ovat kuulemma niin pirun fiksuja.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan älykkyystesti ei mittaa älykkyyttä, vaan päättelykykyä.
Milläs sitä älykkyyttä sitten mitataan?
Loogisrationaalinen päättelykyky on vain yksi suppea älykkyyden osa-alue.
Ei pidä paikkaansa. Loogisrationaalinen päättelykyky = älykkyys.
Moniälykkyysteorian tunnetuimman version mukaan ihmisellä on seitsemän erillistä älykkyyden lajia. Nämä ovat (1) kielellinen, (2) matemaattis-looginen, (3) musiikillinen, (4) visuo-spatiaalinen, (5) kehollis-kinesteettinen, (6) intrapsyykkinen ja (7) interpsyykkinen älykkyys.
Mensan testi ei ittaa kuin ehkä tuota matemaattis-loogista ja jollain tasolla kielellistä.
Mensan testissä ei ole matikkaa, eikä kielitaitoa /lukutaitoa vaadita. Muistaakseni ei edes lukutaitoa. Se on loogisen päättelykyvyn testi, eikä mitään muuta. Ja vain siitä testistä voidaan laskea ÄO. Esim musiikillista "älykkyyttä" et oikein voi pisteyttää samalla tavalla. Joo, tarkoituksella laitoin lainausmerkkeihin. Sillä aina kun puhutaan älykkyysosamäärästä, tänne kipataan nämä "on muutakin lahjakkuutta!?!?!" ... no on on, mutta älykkyysosamäärä on loogista päättelykykyä mittaavalla testillä mitattu. Sitä ei muuta mitkään muut testit tai lahjakkuudet.
Niille voi avata oman ketjunsa, heti kun niitä aletaan mittaamaan ja pisteyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella fiksut ihmiset eivät tuollaisiin testeihin mene eivätkä mihinkään Mensaan liity.
Minä meniin aikoinaan näyttämisen halusta, oli koko ikäni haukuttu tyhmäksi tytöksi joten aikuisena käväisin testissä, "siitä saitte".
No ehkä se ei sitten ollut fiksua? En yhdistykseen kuulumisesta saanut mitään, erosin sittemmin.
Itsekään en haluaisi liittyä yhdistykseen, johon minut hyväksyttäisiin jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ei mene niin, että kaikki duunarit ovat tyhmiä ja kaikki korkeakoulun käyneet ovat älykkäitä. Älykäs voi valita tyhmää vapaammin, mitä haluaa tehdä.
No ei tietenkään! Korkeakouluun menevät ihmiset, jotka viihtyvät yliopistomaailmassa. Tykkäävät opiskella.
Toisaalta en usko, että huippuälykäs viihtyy kauan duunariammatissa. Työkavereiden jutut on esteenä.Ne jotka viihtyvät yliopistomaailmassa menevät yliopistoon.
Kaikki korkeakoulut ei ole yliopistoja.
AMK ei ole korkeakoulu.
Valitettavasti on.
Suurin osa Mensan jäsenistä on
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Vierailija kirjoitti:
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
👌
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on siivooja ja Mensan jäsen.
Mahdollista mutta pitänee olla tosi tosi autisti jos jaksaa siivota koko ikänsä. Meneehän siinä terveyskin.
Vierailija kirjoitti:
Kultasepän koulutus ei ole tyhmille ja kädettömille. Ei ole todellakaan mikään perusduunari.
Amislaisiahan ne on.
Vierailija kirjoitti:
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
DI on miesten aatelia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ei mene niin, että kaikki duunarit ovat tyhmiä ja kaikki korkeakoulun käyneet ovat älykkäitä. Älykäs voi valita tyhmää vapaammin, mitä haluaa tehdä.
Ei korkeakoulututkintoa kovin matalalla älykkyydellä suoriteta.
Oletko ihan varma tuosta? Tutkinnot, joitaon vaikeaa päästä opiskelemaan, karsii tyhmemmät tehokkaasti pois joukosta, mutta jäljelle jää paljon muuta. Ei voi olettaa, että kaikki korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Kaikkein tyhmimpiä joukossa tuskin on, mutta gaussin käyrän vasemmalla puolella olevia riittää ihan varmasti.
Mulla on yksi ystävä, joka ei ole älynlahjoilla siunattu. Oikeasti, kompastelee niin paljon logiikassa (päätellen some-julkaisuistaan ja mitä nyt on nuorempana aikaa vietetty yhdessä) Puolisonsa on vielä tyhmempi. Tämä mun ystävä suoritti epäsuositulta humanistiselta alalta maisteritutkinnon. Hänen puolisonsa on amisduunari eikä varmasti pääsisi edes opiskelemaan yliopistoon.
Että mikään kovin välkky ei varsinaisesti tarvitse olla. Jonkun verran toki, että saa graduun tekstiä aikaiseksi. Keskimääräistä älykkäämpi varmastikin on, eli yli 100, mutta sehän ei vielä ole mikään fiksuuden merkki että ylittää keskiarvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei tee mitään yliopistossa. Ei se kannattavaa ole olla älykäs
Pitkä yliopistokoulutus vie aikaa ja ei tuo taloudellista menestystä. Monet älykkäät ihmiset ovat yrittäjiä. Saa nopeammin ja enemmän rahaa. Voi perustaa perheen nuorempana. On varaa matkustella ja rakentaa talo ja mökki.
Hänellä ei tee mitään yliopistossa*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista mutta pitänee olla tosi tosi autisti jos jaksaa siivota koko ikänsä. Meneehän siinä terveyskin.
Ihmiset tykkää eri asioista. Kuka jaksaa istua toimistossa päivät pitkät. Ei kukaan täysijärkinen.
Rikolliset ovat usein älykkäitä. Monilla on neurologisia häiriöitä ja tunne-elämän ongelmia. Mikään tavanomainen ei kiinnosta.
Minä en oikeastaan koskaan ajattele yhdestäkään ihmisestä ammatin tai taustan perusteella, että olisi älykäs tai tyhmä. Kyllä jutut sen kertoo. Sillä ei ole edes merkitystä. Kuin tyyliin brassailla sillä, että tuntee roskakuskin, joka on mensan jäsen.
Opettajissa on eniten huippuälykkäitä kaikista ammattikunnissa. Näkeehän sen tässäkin keskustelussa, että on monenlaista viipoittajaa. Kaikki pitäisi saada putkesta läpi. Se vaatii älykkyyttä ja reaktiokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella fiksut ihmiset eivät tuollaisiin testeihin mene eivätkä mihinkään Mensaan liity.
Minä meniin aikoinaan näyttämisen halusta, oli koko ikäni haukuttu tyhmäksi tytöksi joten aikuisena käväisin testissä, "siitä saitte".
No ehkä se ei sitten ollut fiksua? En yhdistykseen kuulumisesta saanut mitään, erosin sittemmin.
Itsekään en haluaisi liittyä yhdistykseen, johon minut hyväksyttäisiin jäseneksi.
Eihän tuossa noin sanottu. Mtä sinä luulet komppaavasi, "itsekään"? Kyllä mä liityin, jonka voi päätellä siitä kun kerron että "erosin sittemmin".
Ihanaa keskustella tyhmempien kanssa. Aina yhtä ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultasepän koulutus ei ole tyhmille ja kädettömille. Ei ole todellakaan mikään perusduunari.
Amislaisiahan ne on.
Niin, ei siihen akateemista koulutusta vaadita, mutta se on käsityöläis- ja taideammatti, johon ei ole kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Rikolliset ovat usein älykkäitä. Monilla on neurologisia häiriöitä ja tunne-elämän ongelmia. Mikään tavanomainen ei kiinnosta.
Minä en oikeastaan koskaan ajattele yhdestäkään ihmisestä ammatin tai taustan perusteella, että olisi älykäs tai tyhmä. Kyllä jutut sen kertoo. Sillä ei ole edes merkitystä. Kuin tyyliin brassailla sillä, että tuntee roskakuskin, joka on mensan jäsen.
Opettajissa on eniten huippuälykkäitä kaikista ammattikunnissa. Näkeehän sen tässäkin keskustelussa, että on monenlaista viipoittajaa. Kaikki pitäisi saada putkesta läpi. Se vaatii älykkyyttä ja reaktiokykyä.
1) Rikolliset eivät ole älykkäitä - siksi he ovat rikollisia
2) Opettajissa ei ole eniten huippuälykkäitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna menen taas luennolle yliopistoon. Odotan, kauanko pysyn hereillä.
Yliopistomaailma ei ole minua varten. En jaksa kiertelyä ja puhetyyli on raskas. Tosi usein olen lähtenyt luennolta tyhjin käsin pois.
En tiedä, ketä varten se maailma oikein on.Voit opiskella myös tenttimällä, käymättä luennoilla.
Jonkun lakitieteellisen tai kauppiksen voi ahkera lukija käydä 2 vuodessa, mutta esim. lääkiksessä tämä ei ole mahdollista
Itse pärjäsin koulussa hyvin mutta ei kiinnostanut jököttää koulunpenkillä vuosikausia.
Perustin yrityksen...
Vierailija kirjoitti:
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
En muista nähneeni tarkkaa ammattijakaumaa mensan jäsenistä, mutta kai olet varma asiastasi. Mä muistelen että siellä on kaikenlaisia ihmisiä, poliitikoista kampaajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko tuo, että se kaveri on koko ikänsä siivonnut, ettei tee mitään muuta?
Vain?