Mitä ihmettä tehdä tällaisen miehen kanssa?
Tapasin viime kesänä mukavan miehen jonka kanssa aloimme tapailla ja tutustua. Kyseessä 35-vuotias mies, joka ei ole koskaan ollut parisuhteessa eikä rakastunut, historiassa vain etäisiä tapailusuhteita jotka eivät ole edenneet. Mies halusi alkuun edetä hitaasti myös minun kanssani ja se sopi minulle elämäntilanteestani johtuen hyvin. Hän ilmaisi vähän aikaa sitten haluavansa aloittaa kanssani vakavan parisuhteen, mutta ei tiedä pystyykö siihen. Hänen on vaikeaa tuntea kiintymystä tai rakkautta ja saattaa ahdistua liian tiiviistä yhdessäolosta. Olen jo pari kertaa ollut lopettamassa juttuamme, mutta saadessaan etäisyyttä hän kykeneekin tuntemaan kaipuuta ja kiintymystä eikä halua lopettaa. Hän tuntuu haluavan parisuhteen ja rakkautta, mutta samalla ahdistuu niistä ja ajoittain kokee ettei pysty edes tuntemaan rakkautta. Itse en ole häntä painostanut mihinkään vaan olemme pitkälti edenneet hänen ehdoillaan.
Olen täysin ymmälläni, onko tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa suhde?
Kommentit (118)
narsisti se mies ihan selvästi ja sulla on nälkähormooni sekasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein jäi aloituksesta puuttumaan. Mitä SINÄ tunnet häntä kohtaan ja mitä SINÄ haluat suhteelta? Miltä SINUSTA tämä tilanne tuntuu?
Minä välitän hänestä kovasti, olen ihastunut ja kiintynyt häneen. Haluaisin hänen kanssaan vakavan sitoutuneen suhteen. Tilanne on sen takia tuntunut välillä todella pahalta, mutta aina kun olen ottanut etäisyyttä hän onkin alkanut tulla lähemmäs ja hetken aikaa on mennyt hyvin. Olen ajatellut, että ehkä ajan antaminen ja yhdessä asioista keskustelu auttaa. Mutta en tiedä onko kaikki vaan ajan hukkaa. Ap
Kiitos vastauksestasi, nyt voin vastata. Itse elän myös ns ei-täydellisen miehen kanssa, tosin meillä hieman eri ongelmat alkujaan. Se vaatii molemmilta paljon.
Minusta on hienoa että mies puhuu sinulle avoimesti asioistaan ja tunteistaan. Iso plussa. Mutta
Tämä hänen avoimuutensa onkin ollut yksi syy miksi olen jaksanut tässä olla. Jos hän olisi täysin puhumaton en olisi tähän jäänyt. Hukassa hän kuitenkin tuntuu olevan. Terapiaa voisin hänelle ehdottaa, mutta epäilen ettei hän siihen suostu. Ap
Siinä on sulle projekti loppuelämäksi. Yrität rakastastaa sen ehjäksi, kokevaksi ja tuntevaksi. Mikään parisuhde tuo ei ole, mutta onhan siinä hankaluuksia ja murhetta kuitenkin kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein jäi aloituksesta puuttumaan. Mitä SINÄ tunnet häntä kohtaan ja mitä SINÄ haluat suhteelta? Miltä SINUSTA tämä tilanne tuntuu?
Minä välitän hänestä kovasti, olen ihastunut ja kiintynyt häneen. Haluaisin hänen kanssaan vakavan sitoutuneen suhteen. Tilanne on sen takia tuntunut välillä todella pahalta, mutta aina kun olen ottanut etäisyyttä hän onkin alkanut tulla lähemmäs ja hetken aikaa on mennyt hyvin. Olen ajatellut, että ehkä ajan antaminen ja yhdessä asioista keskustelu auttaa. Mutta en tiedä onko kaikki vaan ajan hukkaa. Ap
Kiitos vastauksestasi, nyt voin vastata. Itse elän myös ns ei-täydellisen miehen kanssa, tosin meillä hieman eri ongelmat alkujaan. Se vaatii molemmilta paljon.
Minusta on hienoa että mies puhuu sinulle av
Tämä hänen avoimuutensa onkin ollut yksi syy miksi olen jaksanut tässä olla. Jos hän olisi täysin puhumaton en olisi tähän jäänyt. Hukassa hän kuitenkin tuntuu olevan. Terapiaa voisin hänelle ehdottaa, mutta epäilen ettei hän siihen suostu. Ap
Onpa harmillista jos ei suostu. Hänen olonsahan siinä parantuisi ja elämä helpottuisi kovasti. Ja teidän suhteelle tulisi mahdollisuus. Koska silloin mielestäni hänelle voisi antaa mahdollisuuden ja voit hänen tukenaan olla, jos siltä tuntuu. Miksi laittaa hyvä mies "kiertoon", jos mahdollisuuksia muuttumiseen on ja tahtoa molemmilla.
Mutta. Vuosia tällaisten asioiden kanssa parisuhteessa painineena sanon kyllä että jos mies ei ammattiapua halua, ei kannata jatkaa suhdetta. Päästä hyvä ystävä itsesi helpommalla, kuin minä tein.
Ymmärrän, että tilanne on sinulle todella hämmentävä ja haastava. On hienoa, että olet ollut kärsivällinen ja antanut miehelle tilaa edetä omassa tahdissaan. Tämä osoittaa, että välität hänestä ja haluat hänen parastaan.
Miehen käytös voi johtua monista syistä. Koska hänellä ei ole aiempaa kokemusta vakavista parisuhteista, hän saattaa tuntea epävarmuutta ja pelkoa sitoutumisesta. Tämä voi ilmetä ahdistuksena ja vaikeutena tuntea kiintymystä tai rakkautta. On myös mahdollista, että hänellä on omia henkilökohtaisia haasteita tai menneisyyden kokemuksia, jotka vaikuttavat hänen kykyynsä muodostaa läheisiä ihmissuhteita.
Yritä keskustella miehen kanssa avoimesti ja rehellisesti tunteistasi ja huolistasi. Kerro hänelle, että haluat ymmärtää hänen tunteitaan ja ajatuksiaan paremmin. Tämä voi auttaa teitä molempia selventämään, mitä kumpikin haluaa suhteelta.
Jos tilanne ei parane keskustelun jälkeen, voi olla hyödyllistä hakea apua ulkopuoliselta taholta, kuten pariterapeutilta. Terapeutti voi tarjota teille molemmille työkaluja ja tukea suhteenne kehittämiseen.
On tärkeää, että kuuntelet omia tunteitasi ja tarpeitasi. Jos tunnet, että suhde ei tuo sinulle sitä, mitä tarvitset, on hyvä pohtia, mikä on sinulle parasta pitkällä aikavälillä.
Muista, että ansaitset suhteen, jossa tunnet olosi rakastetuksi ja arvostetuksi. Onko sinulla muita kysymyksiä tai tarvitsetko lisäapua? Olen täällä tukemassa sinua. 😊
Kokeile noita mainitsemiasi ihmeitä.
Jos ette aijo mennä naimisiin niin parempi olla täysin erillään. Ajan haaskausta. Kaikki tommonen näpertely. Kaikki tai ei mitään. Ja jos ei mitään niin sitte ohi ja eteenpäin!
MINULLA ON MYÖSKIN VASTAAVA ONGELMA, EN SAA SUHTEESSA EDES SEKSIÄ LAINKAAN- EN YMMÄRRÄ,MIKSI KESTÄN TÄTÄ
Mulla samanlaisia ongelmia kuin tuolla miehellä ja omasta mielestäni olisi ollut epäreilua ryhtyä suhteeseen, kun ei "kykene" rakastamaan. Kyllä tuollaiset blokit pitää hoitaa muualla, tarvittaessa ammattiavulla. Toki riippuu siitäkin, mihin mahdollinen kumppaniehdokas on valmis. Itse en rakkauteen kykenemätöntä myöskään huolisi kumppaniksi, menisi mielestäni koko tarkoitus suhteelta.
Vierailija kirjoitti:
Samaan kiinnitin huomiota. Ap on nyt selvästi ottanut täydellisen vastuun miehen tunteista ja keskittyy vain miehen hyvinvointiin. Jotkut tekevät niin. Hoivaajarooli tuntuu olevan heille parisuhteen ydin ja korkein tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vetäydyt kauemmas niin hän tulee lähemmäs, kun hän on lähellä niin kohta hän vetäytyy kauemmas tai vaatii sinua vetäytymään kauemmas. Kun sinä taas vetäydyt kauemmas niin hän tulee lähemmäs. Tämä on tyypillinen kuvio ihmiselle jolla välttelevä kiintymistyyli. Tällainen käytös ei siis ole merkki siitä että edistystä tapahtuisi pikemminkin päin vastoin. Muista ettet voi rakastaa ketään ehjäksi. Itse en jäisi tuohon suhteeseen rikkomaan itseäni, parempaakin on tarjolla. Miehelläsi on vielä sen verran ikääkin että jos hän ei ole tähän mennessä ongelmiinsa puuttunut niin tuskin tulee tekemään sitä jatkossakaan. Eiköhän tämä ongelma ole suurin syy siihen miksi hänellä ei ole ollut vakavampia suhteita. Suurin kysymys onkin kauanko sinä haluat hakata päätäsi seinään hänen takiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen push-pull, alkaa ahdistaa kun toinen tulee lähelle ja pelottaa menetys kun toinen vetäytyy. Pitäisi pureutua juurisyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvää sinä oikein tuossa miehessä näet?
Miksi ihmeessä tuhlaisit aikaasi mieheen joka ei pysty tuntemaan kiintymystä eikä rakkautta. Minusta tuo on jopa pelottavaa.
Mitä mies tekee sinun hyväksesi? Itse näköjään taivut kaikkiin miehen oikkuihin. Missä asioissa mies huomioi sinut?
Mitä saat häneltä? Paitsi lupauksia että hän ei ehkä koskaan tunne sinua kohtaan mitään, mutta toisaalta saattaapa tunteakin.
Saanko muuten arvata? Sinä pyykkäät, siivoat ja laitat ruokaa. Mies ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen ei kuulu lähtökohtaisesti olla vaikeaa. Jos ihmiset sopivat oikeasti yhteen niin suurimman osan asioista pitäisi tapahtua aika lailla omalla painollaan ilman suurempia ahdistuksia ja vaikeiluja. Joten ei jatkoon.
Tässä on vahvasti kyse todennäköisesti välttelevästä kiintymystyylistä ja se ei maagisesti poistu ja asiat tapahdu omalla painollaan vaikka tapaisi kuinka sopivan tyypin. Asiat eivät näissä lutviudu oikean henkilön tapaamalla vaan nuo reagointitavat seuraavat suhteesta toiseen niin kauan kuin ihminen itse tiedostaa asian ja alkaa tehdä työtä sen eteen.
Oman kokemukseni mukaan välttelevällä itsellään ei ole mitään ongelmaa, vaan syy ongelmiin on toisessa "ku mä nyt vaan oon tällainen". Välttelevät ei myöskään koe jäävänsä paitsi mitään, koska eihän hän tarvitse mitään, paitsi ehkä joskus hetkittäin, esim seksiä.
Kannattaa ihan huomioda sekin mahdollisuus että mies inhoaa naisia mutta haluaa parisuhteen edut. Eli ilmaisen kodinhoitajan, kulujen maksajan ja seurustelevan miehen statuksen.
Naista tarvitaan vain noihin edellä mainittuihin, muuten nainen on ärsyttävä häiriötekijä. Mies sanoo asiat joita on pakko sanoa, että saa naisen jäämään.
Kaikki miehet ovat huonoja ja pahoja, mutta kaikki naiset ovat hyvä ja jaloja. Me tiedämme tämän jo wanharouva Tyhjäpää.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen ei kuulu lähtökohtaisesti olla vaikeaa. Jos ihmiset sopivat oikeasti yhteen niin suurimman osan asioista pitäisi tapahtua aika lailla omalla painollaan ilman suurempia ahdistuksia ja vaikeiluja. Joten ei jatkoon.
Juuri näin. Huonoitsetuntoiset ihmiset vaan kuvittelee, että suhde pitää jotenkin "ansaita" sillä, että ensin sietää kaikenmaailman vetkuiluja ja sen jälkeen maagisesti auvo aukeaa. Juu ei. Ei pidä sietää huonoa käytöstä missään vaiheessa, ei alussa eikä myöhemmin. Muuten opetat tyypin siihen, että sinulle saa olla hankala.
Jos joku haluaa kanssasi olla, niin silloin hän osoittaa sen. Jos ei halua, niin sitten saa lähteä litomaan.
Ihmiset kertovat kyllä mitä he ovat, kannattaa uskoa ensimmäisellä kertomalla.
Minusta on hienoa että mies puhuu sinulle avoimesti asioistaan ja tunteistaan. Iso plussa. Mutta, hankalan suhteen kokeneena (ja siinä edelleen elävänä vaikka nyt asiat onkin paremmin) sanon, että älä suostu suhteeseen, ellette hae ammattiapua.
Onko mies koskaan yrittänyt purkaa ongelmaansa ammattilaisen kanssa? Jos ei, nyt on sen aika, jos parisuhteen haluatte. Mies luulostaa myös siltä että voisi ehkä ammattiapuun suostua, kun kerran sinullekin avoimesti asiasta puhuu.
Minusta se olisi tässä nyt ainoa oikea askel, jos molemmat haluaisitte parisuhteen. Jos taas mies ei tähän suostu, ei hän valitettavasti ole valmis sitoutumaan. Silloin jatkaisin sinuna matkaa.