Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee tällainen häiriö jossa aikuinen ihminen teeskentelee tuntevansa kaikki?

Vierailija
09.04.2025 |

Nyt ei puhuta siis mistään epävarmasta teinistä vaan keski-ikäisestä miehestä. Jos luen mediasta jotain juttua jostain ihmisestä niin tämä ilmoittaa että ovat joskus miljoona vuotta sitten olleet esim. samassa koulussa ja ovat ikään kuin kavereita. Alkaa myös aina puhua jostain tapaamistaan ihmisistä heti etunimellä. Joku pankkivirkailija on hänelle heti Minna eikä "se pankin aspa". Kerran tuli kaupan parkkiksella vastaan joku nainen joka vaan nyökkäsi meille eikä edes hymyillyt, mies väitti että "joo toi oli yks mun kaveri". Joo niin varmaan. Mistä tällainen johtuu? 

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nimi juttu on muuten ärsyttävää. Exä oli tuollainen. Jokaisesta virkailijasta, työntekijästä ym. puhui heti etunimellä jos vain näki nimilapunkin. 

Ihan hirveää 😅 Tunnen myötähäpeää aina suunnattomasti sekä etunimittelijöistä että namedropping-tyypeistä. 

Onko käynyt mielessä että joissakin töissä voi olla pakko toimia noin? Ehkä jopa opetettu koulussa tuohon?

Sinulle opetettiin koulussa namedroppingia? Erikoinen koulu! Minulle opetettiin, että tuo on sekä käytöksenä että tehokeinona säälittävää.

Pyrkyreiden tehokurssi yrittämiseen ja myyntiin 😂

Vierailija
42/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en huomaa enkä muista ihmisiä kovin helposti. Yks kaveri aina tunnisti jos oltiin shoppailemassa vieraita ihmisiä et noi oli äsken samassa kaupassa kun me eikä mulla ollut mitään muistikuvaa heistä.

Anopin äiti oli dementian kynnyksellä just tuollainen. Ajattelin, että yrittää peitellä sitä, ettei oikeasti muista enää mitään🤯. Rauha hänen sielulleen.

Ei ole mitään dementiaa, olen nuori ihminen. Mulle vieraat ihmiset kaupassa ovat vaan yhtä kiinnostavia kun kivet kadulla. Eikä mulla oo hyvää kasvomuistia, ehkä joku lieväasteinen kasvosokeus. En ole sosiaalinen tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriöinen. Narsisti, huomionhakuinen, psykopaatti. Nuo nyt ensimmäisenä nousevat mieleen. Selvää liene, ettei kukaan normaali toimi noin. 

Hyvin on feminismi-aivopesu sinuunkinnm uponnut.

Vierailija
44/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioita: on normaalia tuntea paljonkin ihmisiä.

On epänormaalia heti yrittää omia toisten kaverit itselleen tai jäädä kaupan kassan kanssa juttelemaan viideksi minuutiksi kuvitellen, että olette ystäviä.

Ei ole ok namedropata. Minusta jos tuntee jonkun, oli hän julkkis tai ei, ja joku alkaa puhua kyseisestä henkilöstä, on ihan tyylikästä vaieta kokonaan siitä, että tuntee kyseisen henkilön.

Jotkut haalivat joka paikasta kertakäyttökavereita, jotka pyörivät mukana noin vuoden, sitten heidät unohdetaan. Se ei mielestäni ole ihan normaalia.

En itse ala puhua aspoista nimillä, mutta saatan puhua "yhdestä Maijasta" häntä tuntemattomalle lyhyesti, jos olen vaikka tulossa tapaamisesta Maijan kanssa.

Vierailija
45/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetellut klassikon Ketä saa ystäviä ja vaikutusvaltaa?

Ketä?

Kikä, kökä tai käkä.

Vierailija
46/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en huomaa enkä muista ihmisiä kovin helposti. Yks kaveri aina tunnisti jos oltiin shoppailemassa vieraita ihmisiä et noi oli äsken samassa kaupassa kun me eikä mulla ollut mitään muistikuvaa heistä.

Anopin äiti oli dementian kynnyksellä just tuollainen. Ajattelin, että yrittää peitellä sitä, ettei oikeasti muista enää mitään🤯. Rauha hänen sielulleen.

Ei ole mitään dementiaa, olen nuori ihminen. Mulle vieraat ihmiset kaupassa ovat vaan yhtä kiinnostavia kun kivet kadulla. Eikä mulla oo hyvää kasvomuistia, ehkä joku lieväasteinen kasvosokeus. En ole sosiaalinen tyyppi.

Mulla oli toi sama ja myöhemmin diagnosoitiin etuotsalohkon dementia, joka on todennäköisesti käynnistynyt laittomista nyrkkeilyotteluista parikymppisenä thaimaasa, parkkipaikoilla ja parkkihalleilla, salilla,  sekä just samaan aikaan nautitut noin 7 annosta alkoholia joka lauantaina. Alkoholin käytön aloitin ollessani 21v. Älkää ikinä juoko alkoholia säännöllisesti viikonloppuisin, jos suvussa on etuotsalohkon dementia tapauksia. Voitte viivästyttää dementian alkamista eläkeikään jättämällä alkoholit pois elämätänne. Minun dementia alkoi kun olin 33v.

Lääkäri totesi että alkoholi on todennäköinen syy dementian käynnistymiseen, koska olen niin taitava nyrkkeilijä että mitään päävammoja tai kasvovammoja ei ole havaittu röntgenillä otetuissa kuvissa. Todennäköistä on että osumia on tullut paljon, koska olen joutunut tappelemaan ihan pienestä pojasta asti ja tulen kuolemaan tähän vammaan hyvin kuten muinaiset soturit tekivät kaikessa hiljaisuudessaan vetäytyessään pois näkyvistä.

Eliniän odote on noin alle kymmenen vuotta. Tuosta se dementia alkaa. Kasvot, nimet ja kiinostus kaikkea kohtaan on kuin kivet. Joudut ponnistelemaan että saat kiinnostuksen panna kalsarit jalkaan postia hakiessa. Tämä tulee menemään siihen että haen postin munasiltani jossain vaiheessa.

Käsien tärinä tulee mukaan kuvioihin ja aamuisin on tosi jäykät nivelet. Toisinaan tuntuu ettei muista hengittää ja jää tuijottelemaan ympäristöön, eikä muista edes mitä ihan äsken ajatteli, vaikka hymy on huulilla. Jos satut olemaan monikielinen ihminen, niin paikkailet unohtuneita sanoja toisella kielellä ja muut ihmettelee mitä oikein sönkötät. Saat äkkipikaisia raivokohtauksia pienistä asioista ja hermosi tuntuu olevan tosi kireellä, koska olet väsynyt kognitiiviseen tietotulvaan mitä ympäristö lähettää. Et voi prosessoida kaikkea entiseen tapaan.

Oma isäni menehtyi tähän tautiin. Hän ei ollut alkoholisti, mutta korkea verenpaine ja aivoinfarkti laukaisi prosessin. Hän menehtyi alle viisikymppisenä. Samasta syystä minäkin aloin oireilla ja hakeuduin ongelmiin jo varhain isättömänä nuorukaisena. Äidin piti monesti pyyhkiä kyyneleet pöytäliinan reunaan vuokseni. Aiheutin niin paljon harmeja ja häpeää perheelleni, seurakunnalleni ja kotikadulleni.

Vierailija
47/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementia tulee mullakin mieleen jos ei oikeasti tunne enää ihmisiä. Normaalisti ihmisen lähipiiriinhän kuuluu noin sata ihmistä. Dementia on myös alkanut, jos lähipiirissä ei ole ihmisiä ja ei koe tarvetta heille.

Vierailija
48/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä?

https://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034

Aika tunnettu teos. Kannattaisi sunkin lukea jos haluat päästä vielä pois av:lta?

Väitätkö todellakin tosissasi, että tuollainen ketä-kirja on olemassa? 

Luen mieluiten alkuperäiskielellä

Koska et näköjään osaa suomea

Vierailija
49/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä?

https://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034

Aika tunnettu teos. Kannattaisi sunkin lukea jos haluat päästä vielä pois av:lta?

Väitätkö todellakin tosissasi, että tuollainen ketä-kirja on olemassa? 

Luen mieluiten alkuperäiskielellä

Koska et näköjään osaa suomea

Pieni osa suomalaisistakin osaa sitä 100%.

Vierailija
50/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyytyskellot soimaan: patologinen valehtelija, jolla heikko itsetunto ja haluaa näin kohottaa itselleenkin omaa minäkuvaansa ja sinulle omaa karismaa. Hän voi kuvitella että sinä pidät hänestä enemmän jos hän on jotenkin cool ja hänellä on paljon ystäviä ja tuttuja ja nämä "kaikki" tuntevat myös hänet. Todellisuudessa voi olla ainakin joskus kärsinyt yksinäisyydestä tai tullut syrjityksi tms ja on ottanut tuollaisen selviytymiskeinon.

Vierailija
51/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriöinen. Narsisti, huomionhakuinen, psykopaatti. Nuo nyt ensimmäisenä nousevat mieleen. Selvää liene, ettei kukaan normaali toimi noin. 

Hyvin on feminismi-aivopesu sinuunkinnm uponnut.

Hmm, millä tavalla tämä liittyisi feminismiin? Olen nainen ja tunnen valtavasti ihmisiä. Korreloi missä kohtaa nämä asiat?

Vierailija
52/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta tuli mieleen viime vuonna firmastamme eläkkeelle jäänyt konekuski. Mukava ja lupsakka mies, joka tunsi paljon ihmisiä ja oli monessa mukana.

Aika pian tutustuttuamme sain huomata, että hän 'tunsi' kaikki ihmiset, joita puhuttiin, oli asiayhteys mikä tahansa. Lisäksi hän oli ollut mukana joka ikisellä maanrakennustyömaalla naapurimaakuntia myöden edellisen 50 vuoden aikana. Tehnyt tietä vähän joka suuntaan, maapojat tälle ja tuolle talolle, lentokentille, rautatielle... Kaivanut suunilleen kaikki vastaan tulevat ojat. Kollegan kanssa laskeskeltiin, että olisi vaatinut ainakin 200 miestyövuotta ehtiä mukaan kaikille väitetyille työmaille.

Jollain ihmisillä on tuollainen kumma tarve liioittelulle. Jonkinlainen big fish -syndrooma.

Vierailija
53/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa meistä on sellaisia, ettei energiaa vaan riitä tutustua kuin hyvin pieneen määrään ihmisiä. Siksi ihmettelen, kuinka jotkut jaksavat jakaa huomiota niin moneen suuntaan, muistaa niin monien nimet ja ulkonäön jne. Ovat jotenkin hyvin kiinnostuneita muista ihmisistä.

Vierailija
54/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tällaisen naisen. En tiedä mistä tuo vaiva johtui että muka tunsi kaikki julkkikset joista tulinpuhe, mutta rasittava tyyppi on. 

Vierailija
55/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulin maalta Helsinkiin joskus 1980-luvulla, tervehdin kaikkia vastaantulijoita kadulla. Mutta äkkiä opin olemaan tervehtimättä. Kotikyläni tavat eivät soveltuneet Helsinkiin.

Vierailija
56/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et sä tie ketä mä ooon ??! " Narsisti.

Vierailija
57/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tällaisen naisen. En tiedä mistä tuo vaiva johtui että muka tunsi kaikki julkkikset joista tulinpuhe, mutta rasittava tyyppi on. 

Julkkikisia tervehdin aina kun mahdollista.

Vierailija
58/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kommentoijista ei selvästikään ole lainkaan ymmärtänyt aloitusta. Tässähän ei ole kyse ihmisestä joka oikeasti tuntisi paljon ihmisiä vaan sellaisesta joka yrittää teeskennellä että kaupan kassakin on melkein kuin kaveri. Eri asia. 

Vierailija
59/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et sä tie ketä mä ooon ??! " Narsisti.

Näitä voi kehottaa kirjoittamaan nimensä käteensä, jotta voi sitten katsoa nimensä dementiakohtauksen yllättäessä.

Vierailija
60/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. 

Mikä tarve leimata sosiaaliset ihmiset sairaiksi, psykoiksi tai narskuiksi? Joka toinen ihminen on sinun mielestäsi tuollainen...

Nämä tähän tyyliin kommentoineet eivät ymmärrä, mistä tässä on kyse. Ei siis siitä, että tuttavapiiri olisi erikoisen laaja, vaan siitä, että ihminen todellakin esittää tuntevansa kaikki, vaikka ei oikeasti tunne. Siinä on kyse itsensä korostamisen tarpeesta ja heikosta itsetunnosta. 

Siinä ei ole mitään vikaa, jos tuntee paljon ihmisiä. Mutta jos esittää tuntevansa, eikä oikeasti tunne, niin se on oikeasti ärsyttävää, ja osa jotain on

Tämä. Osalla menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin tai sitten ei vain ole kohdannut ap:n kuvailemaa ihmistyyppiä.

Osa tuntee tai tietää eri yhteyksistä paljon porukkaa, eikä siinä tietenkään ole mitään narsistista, häiriintynyttä tms. Mutta joillakin on sitten tarve esittää tuntevansa kaikki ja puhua hyvinkin tuttavalliseen sävyyn ihmisistä, joita ei todellakaan tunne. Kyseessä on yleensä jollakin tavalla huono itsetunto, itsensä korostaminen, jopa persoonallisuushäiriö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi