Mistä tulee tällainen häiriö jossa aikuinen ihminen teeskentelee tuntevansa kaikki?
Nyt ei puhuta siis mistään epävarmasta teinistä vaan keski-ikäisestä miehestä. Jos luen mediasta jotain juttua jostain ihmisestä niin tämä ilmoittaa että ovat joskus miljoona vuotta sitten olleet esim. samassa koulussa ja ovat ikään kuin kavereita. Alkaa myös aina puhua jostain tapaamistaan ihmisistä heti etunimellä. Joku pankkivirkailija on hänelle heti Minna eikä "se pankin aspa". Kerran tuli kaupan parkkiksella vastaan joku nainen joka vaan nyökkäsi meille eikä edes hymyillyt, mies väitti että "joo toi oli yks mun kaveri". Joo niin varmaan. Mistä tällainen johtuu?
Kommentit (92)
Kiinnostavinta tässä on nyt se, että miksi asia mietityttää, ehkä jopa häiritsee sinua. Mitä kelloa se soittaa sisimmässäsi?
Tuleeko sinulle katkeruutta tai surua, jos itse haluaisit tuntea enemmän ihmisiä, ehkä jopa kateutta?
Ota tämä hetki ja tunteet itsetutkiskelun ja kasvun paikkana, tämä tekee sinusta vahvemman, jopa onnellisemman.
Kuulostaapa ärsyttävältä ihmiseltä 🥱. Tulee mieleen pari työkaveria, ne pikemminkin tunsi kaikki paikat. Tunsi hyvin mun kotikaupunginkin vaikka myöhemmin tuli ilmi, että tuntee paikan sen kautta kun sen miesystävän perhetuttu asuu siellä. Toinen työkaveri kun kysyin siltä onko se ikinä käynyt yhessä paikassa, jossa olin itse käynyt ekaa kertaa vastas se OON ihan pöyristyneen näköisenä, niinku kyl se tuns kaikki paikat.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöinen. Narsisti, huomionhakuinen, psykopaatti. Nuo nyt ensimmäisenä nousevat mieleen. Selvää liene, ettei kukaan normaali toimi noin.
Aha. Ensi kerralla en voi sitten minäkään moikkailla laajaa tuttavapiiriäni, kun se tekee musta narskun :O
Normaalin kirjo on varsin laaja. Tällainen "kukaan normaali ei tunne paljon ihmisiä"- typistäminen kertoo sanojastaan enemmän kuin kohteesta.
Koetko yksinäisyyttä? Elämä ei mennyt kuten olisit toivonut?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavinta tässä on nyt se, että miksi asia mietityttää, ehkä jopa häiritsee sinua. Mitä kelloa se soittaa sisimmässäsi?
Tuleeko sinulle katkeruutta tai surua, jos itse haluaisit tuntea enemmän ihmisiä, ehkä jopa kateutta?
Ota tämä hetki ja tunteet itsetutkiskelun ja kasvun paikkana, tämä tekee sinusta vahvemman, jopa onnellisemman.
En todellakaan jaksa mitään tommosta sosiaalista tuolileikkiä tai seurata sitä, rasittavaa. Joo en tiedä kuka tuo on pitäiskö mun? Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimi juttu on muuten ärsyttävää. Exä oli tuollainen. Jokaisesta virkailijasta, työntekijästä ym. puhui heti etunimellä jos vain näki nimilapunkin.
Ihan hirveää 😅 Tunnen myötähäpeää aina suunnattomasti sekä etunimittelijöistä että namedropping-tyypeistä.
Onko käynyt mielessä että joissakin töissä voi olla pakko toimia noin? Ehkä jopa opetettu koulussa tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöinen. Narsisti, huomionhakuinen, psykopaatti. Nuo nyt ensimmäisenä nousevat mieleen. Selvää liene, ettei kukaan normaali toimi noin.
Höpsistä.
Mikä tarve leimata sosiaaliset ihmiset sairaiksi, psykoiksi tai narskuiksi? Joka toinen ihminen on sinun mielestäsi tuollainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetellut klassikon Ketä saa ystäviä ja vaikutusvaltaa?
Ketä?
https://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034
Aika tunnettu teos. Kannattaisi sunkin lukea jos haluat päästä vielä pois av:lta?
Väitätkö todellakin tosissasi, että tuollainen ketä-kirja on olemassa?
Itse en huomaa enkä muista ihmisiä kovin helposti. Yks kaveri aina tunnisti jos oltiin shoppailemassa vieraita ihmisiä et noi oli äsken samassa kaupassa kun me eikä mulla ollut mitään muistikuvaa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetellut klassikon Ketä saa ystäviä ja vaikutusvaltaa?
Ketä?
https://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034
Aika tunnettu teos. Kannattaisi sunkin lukea jos haluat päästä vielä pois av:lta?
Väitätkö todellakin tosissasi, että tuollainen ketä-kirja on olemassa?
Luen mieluiten alkuperäiskielellä
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kokoomuslaiset tuntee satoja ihmisiä äkkiseltään.
Se on eräänlainen elämäntapa verkostoitua.
Ihminenhän kykenee tuntemaan nimeltä ainakin sata ihmisetä siten että yhdistää ne kasvoihin ja tietää heistä vähän.
Parhaimmillaan ihmisen kylään tai pieneen perheeseen mahtuu noin 300 henkilöä. Tämä on jo maksimi muistamisessa ja vaatii sosiaalisen perusluonteen oppia niin paljon ihmisiä. Yleensä henkilö on silloin diplomaatti ja osaa myös kieliä.
Hyvin lahjakaita ihmisiä. Näitä on joukossamme eivätkä he tee siitä numeroa.
Mietipä vaikka lessuja. Jollain voi olla jopa 100 lastenlasta, sen lisäksi ne omat lapset, sisarukset, serkut, seuratutut...
Minulla on n.1100 Facbook kaveria, ja tunnen ja muistan nimeltä kaikki, toki hetken pitää miettiä muutaman kohdalla. Olen tavannut heidät jokaisen jossain vaiheessa elämääni, joka on ollut hyvin sosiaalista ja on edelleen.
Koko ajan tulee uusia tuttuja väkisinkin työni ja harrastusteni kautta, halusin tai en. Toki olen sosiaalinen ja rakastan ihmisiä, mutta en nyt haali lisää tuttavia koko ajan.
Hyviä, todella läheisiä ystäviä minulla on sitten vain 5, kiitollinen jokaisesta.
Täälläkin on monesti näitä ihme hörhöjä jotka kuvittelee tuntevansa kaikki kun yleistävät joka asiassa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa mitään tommosta sosiaalista tuolileikkiä tai seurata sitä, rasittavaa. Joo en tiedä kuka tuo on pitäiskö mun? Ei kiinnosta.
Eikä sinun tarvitsekaan jaksaa.
Pointti on, et jos jaksaa tuomita toisenlaisia ihmisiä, niin siinä voisi olla itsereflektion paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä.
Mikä tarve leimata sosiaaliset ihmiset sairaiksi, psykoiksi tai narskuiksi? Joka toinen ihminen on sinun mielestäsi tuollainen...
Nämä tähän tyyliin kommentoineet eivät ymmärrä, mistä tässä on kyse. Ei siis siitä, että tuttavapiiri olisi erikoisen laaja, vaan siitä, että ihminen todellakin esittää tuntevansa kaikki, vaikka ei oikeasti tunne. Siinä on kyse itsensä korostamisen tarpeesta ja heikosta itsetunnosta.
Siinä ei ole mitään vikaa, jos tuntee paljon ihmisiä. Mutta jos esittää tuntevansa, eikä oikeasti tunne, niin se on oikeasti ärsyttävää, ja osa jotain ongelmaa luonteessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en huomaa enkä muista ihmisiä kovin helposti. Yks kaveri aina tunnisti jos oltiin shoppailemassa vieraita ihmisiä et noi oli äsken samassa kaupassa kun me eikä mulla ollut mitään muistikuvaa heistä.
Anopin äiti oli dementian kynnyksellä just tuollainen. Ajattelin, että yrittää peitellä sitä, ettei oikeasti muista enää mitään🤯. Rauha hänen sielulleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin. Itselläni on loistava kasvomuisti ja törmään samoihinkin ihmisiin kaikkialla, just vaikka kaupassa :D
Nimimuistini on sitten huono, ja se on vähä noloakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimi juttu on muuten ärsyttävää. Exä oli tuollainen. Jokaisesta virkailijasta, työntekijästä ym. puhui heti etunimellä jos vain näki nimilapunkin.
Ihan hirveää 😅 Tunnen myötähäpeää aina suunnattomasti sekä etunimittelijöistä että namedropping-tyypeistä.
Onko käynyt mielessä että joissakin töissä voi olla pakko toimia noin? Ehkä jopa opetettu koulussa tuohon?
Sinulle opetettiin koulussa namedroppingia? Erikoinen koulu! Minulle opetettiin, että tuo on sekä käytöksenä että tehokeinona säälittävää.
Ihan hirveän hauska kuvaus! En tiedä mistä johtuu mutta eikö ole hauskaa että keskuudessamme on persoonallisia yksilöitä kun ovat harmittomia kuitenkin?
Olen tällainen tavallinen 60+ ukkeli. Tunnen nyt vaan sattumoisin paljon ihmisiä.