Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintoihin liittyvä työharjoittelu (ilmainen orjatyö)

Vierailija
08.04.2025 |

6 viikkoa oman alan ilmaistyötä, eikä mitään korvausta makseta. Tähän pitäisi tulla muutos.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan AMK-tutkintoon kuului 360 päivää praktiikkaa, (paikasta riippuen) erittäin todennäköisesti tekee varsinaiseen tutkintoon liittymätöntä ilmaista orjatyötä, ellei ollut sitten työsuhteessa tekemässä varsinaiseen tutkintoon liittymätöntä palkkatyötä.

Vierailija
62/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Kuuluu opintoihin niin ei palkkatyötä varsinaisesti. Senni-Jooseppi ei nyt saakaan 5000 e / kk harjoittelusta, on se niin väärin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi maksaa? Me ei enää oteta opiskelijoita, vaikka ilmaiseksi saisi, koska heidän ohjaaminen on niin raskasta. Miksi siitä pitäisi vielä maksaa? Opiskelija on opiskelija. Hänellä on oikeus saada ohjausta työhönsä, joka taas työllistää muita. Itse olen myös sitä mieltä, että työnantajalle tulisi maksaa siitä, että hän järjestää ohjauksen opiskelijalle. Joissain työpaikoissa on käytäntönä maksaa korkeampaa palkaa työntekijälle, joka on vastuussa opiskelijan ohjaamisesta. Meilläkin työntekijät vaativat korkeampaa palkkaa siltä ajalta, kun piti ohjata opiskelijaa, jolloin päädyttiin sitten siihen, että enää ei oteta opiskelijoita ollenkaan. Kyseessä sote-ala.

Asia on juuri näin. 

Vierailija
64/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että! Kuuluu opintoihin niin ei palkkatyötä varsinaisesti. Senni-Jooseppi ei nyt saakaan 5000 e / kk harjoittelusta, on se niin väärin. 

Kuka on sanonut että pitäisi saada tuollaista palkkaa? Itse sain harjoittelusta 1300 e/kk ja olin siihen tyytyväinen.

Vierailija
65/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisellä aikuisopiskelijalle on kyllä haastavaa etenkin hoitoalalla tehdä samalla koulun palkatonta harjoittelua ja siihen päälle sitten ilta- ja viikonlopputöitä että pystyy elättämään perheensä. 

Niin ja kun se perhe/lapsetkin vaativat aikaa ja huomioita...     

Vierailija
66/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy noin 10-15 harjoittelijaa per vuosi, kyseessä on duunariammatti ja siihen tähtäävä tutkinto. 

Työnantajan yhteiskuntavastuun kantamiseen saa luvan riittää se, että harjoittelupaikkoja tarjotaan. Homma loppuisi hyvin pian, jos heille pitäisi maksaa. Työpanoksesta tai hyödystä ei useimpien kohdalla voi edes puhua. 

Vuosittain näistä harkkareista löytyy yksi tai kaksi helmeä, jotka sitten pyritään palkkaamaan vähintään kesätöihin. Enemmistö ei kuulu näihin helmiin.

Vierailija
67/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eipä moni edes ilmaitteeksi halua harjoittelijaa koska varsinkin alussa se syö enemmän resursseja kuin antaa tai parhaimmillaan hyöty on minimaalista"

Aivan yhtä yleistä on se että työnantajan panos työnohjaukseen on aika olematon ja harjoittelijan ajatellaan vain olevan yksi työntekijöistä, toki ilman palkkaa. 

Vierailija
68/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työpanoksesta tai hyödystä ei useimpien kohdalla voi edes puhua. "

Työnohjauksessa ja työn järjestämisessä on kyllä yrityksenkin puolella vikaa jos harjoittelijoista ei saada minkäänlaista hyötyä irti.

Vierailija
69/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden pitäisi olla koulussa opiskelemassa eikä ilmaisina orjina työpaikoilla! Poraat yhtä reikää 8h/pvä monta kuukautta, sitten ihmetellään, kun valmistuneet eivät osaa mitään! Koulu on oppimista varten eikä työpaikka ole mikään koulu!

Vierailija
70/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnohjauksessa ja työn järjestämisessä on kyllä yrityksenkin puolella vikaa jos harjoittelijoista ei saada minkäänlaista hyötyä irti."

Jos harjoittelijalla on asenneongelma tai oppimisvaikeuksia tms. erityisyyttä, niin ei siinä työnohjaus paljoa auta. Kaikista ei ole kaikkiin töihin. Jos asenne on huono, niin ei mihinkään työhön. Ihmisen asennetta tai ominaisuuksia et voi muuttaa työnohjauksella. Työnohjaus on myös niin kallista, että sitä harvoin järjestetään edes vakihenkilöille, joten ei sitä harjoittelijoille osteta.

Vierailija
71/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ja työharjoittelu johtaa johonkin osaamiseen eli ammattiin . Niin se on aina ollut. Alussa on pienempi palkka kunnes on oppinut työtehtävän vastuun ja osaa itsenäisesti hoitaa tehtävät.  Sitten palkka nousee vuosien saatossa. 

Vierailija
72/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahajumalan vaatii. Mitä paremmin tekee työn sen parempi palkka lopulta. Huolellisuutta ! 

Vierailija
73/92 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijaa koskevat eri määräykset kuin työntekijää. 

Työntekijä voi tehdä ja olla yksin vastuussa kokonaisuuksista, 

mutta harjoittelijaa pitää neuvoa ja opastaa eikä hän saa vastata mistään yksin.

Koululla tulisi olla velvollisuus järjestää harjoittelupaikka ilman, että opinnot venyvät sitä paikkaa odotellessa. 

Vierailija
74/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin sairaanhoitajaopinnot kesken juuri näiden ilmaisten harjoitteluihin takia. Kolme harjoittelua vuodessa ja en niiden aikana pystynyt käymään töissä, joten rahat loppui. En pystynyt elättämään itseäni ja lapsia.

Vierailija
75/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet opiskelija, et pätevä. Miksi taidottomuudesta pitäisi maksaa!

Työpanoksesta pitäisi aina maksaa.

Tekemättä ei opi. Itse olen tarkkaan katsonut millaiselle harjoittelijalle voi mitäkin vastuuta jakaa. On niitä harjoittelijoita, jotka nurisee, tämä näkyy myös käytännön ja teorian kohtaamisessa. Sitten on niitä, jotka haluavat kehittyä ja ottaa harjoittelusta kaiken irti.

Vierailija
76/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hienoa kokemusta orjajaksoista. Suoritin tutkinnon osan x iät ja ajat sitten. Se on arvioitu ja pois päiväjärjestyksestä. Mitäs sitten sain tehdä jaksolla? No sitä jo iät ja ajat sitten päiväjärjestyksestä pyyhkäistyä tutkinnon osaa. Minullahan ei ole mitään velvollisuutta tehdä arvioituja tutkinnon osia moneen kertaan, ja pidän siitä kiinni etten tuhlaa aikaani, energiaani ja rahaani tuollaiseen. Kun osa on ok, se on ok eikä sitä tarvitse enää tehdä. Koulutussopimus on yksi iso vitsi, ei yksikään yritys siihen sitoudu. Paljon puhutaan paskaa siitä miten saa tehdä sitä ja saa tehdä tätä, mutta se on oikeasti vain teatteria koulun edustajien edessä. Aivan järjetön tuo idea, että ulkoistetaan opetus jollekin random yritykselle, joka ei mitään todellisuudessa edes opeta. 🙄 kiusallista tunkea työpaikalle, johon ei edes kuulu. Kiusallista ja outoa. 

Vierailija
77/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi maksaa? Me ei enää oteta opiskelijoita, vaikka ilmaiseksi saisi, koska heidän ohjaaminen on niin raskasta. Miksi siitä pitäisi vielä maksaa? Opiskelija on opiskelija. Hänellä on oikeus saada ohjausta työhönsä, joka taas työllistää muita. Itse olen myös sitä mieltä, että työnantajalle tulisi maksaa siitä, että hän järjestää ohjauksen opiskelijalle. Joissain työpaikoissa on käytäntönä maksaa korkeampaa palkaa työntekijälle, joka on vastuussa opiskelijan ohjaamisesta. Meilläkin työntekijät vaativat korkeampaa palkkaa siltä ajalta, kun piti ohjata opiskelijaa, jolloin päädyttiin sitten siihen, että enää ei oteta opiskelijoita ollenkaan. Kyseessä sote-ala.

Asia on juuri näin. 

Minä kuulun niihin hoitajiin, joka mielellään ohjaa ja opettaa, en ole vaatinut lisää palkkaa. 

Vierailija
78/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä viikkoa riittäisi aivan mainiosti harjoittelujaksojen pituudeksi. Siinä ajassa näkee mitä duunit todellisuudessa ovat. 

Vierailija
79/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työnohjauksessa ja työn järjestämisessä on kyllä yrityksenkin puolella vikaa jos harjoittelijoista ei saada minkäänlaista hyötyä irti."

Jos harjoittelijalla on asenneongelma tai oppimisvaikeuksia tms. erityisyyttä, niin ei siinä työnohjaus paljoa auta. Kaikista ei ole kaikkiin töihin. Jos asenne on huono, niin ei mihinkään työhön. Ihmisen asennetta tai ominaisuuksia et voi muuttaa työnohjauksella. Työnohjaus on myös niin kallista, että sitä harvoin järjestetään edes vakihenkilöille, joten ei sitä harjoittelijoille osteta.

No sama riskihän se on työntekijän palkkaamisessa. Silti sille maksetaan täyttä liksaa myös koeajalta.

Vierailija
80/92 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen harjoittelu mikä mulla on ollut on ollut puhdasta hyväksikäyttöä. Ei ohjausta vaan itsenäistä työntekoa missä itsenäisesti täytyy ottaa vastuuta. Jos oon vaatinut että haluan ohjausta ja perehtyä rauhassa sellaisiin mistä en vielä tiedä nauretaan päin naamaa että hommiin siitä eikä laiskotella ei me muutkaan keretä. Jos sanoo että haluaisin katsoa tämän toimenpiteen suututaan ettei harkkari saa kieltäytyä vaan kaikki täytyy tehdä mitä ohjaaja käskee. Koululle ei voi edes valittaa koska harkka paikkoja on niin vähän niin pitää mielistellä niitäkin paikkoja joissa käytetään hyväksi opiskelijoita ja ollaan ilkeitä. 

Nykyään ei ole niin pahoja harjoitteluja kuin 14 vuotta sitten sanottiin ettei harkkarille kuulu ruokatauot ja päiväkodissa olin yksin vastuussa kaikista lapsista ulkona. Näin jälkikäteen sitä tajuaa että oli laitonta hommaa. Itse kun ohjaan opiskelijoita pyrin siihen että selitetään auki asioita ja neuvon ja ohjaan. Se on tuhat kertaa raskaampaa kuin vain laittaa tekemään omat hommat mutta eipä niitä tulevia kollegoita tule jos vaan pitää orjatyövoimana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme