Opintoihin liittyvä työharjoittelu (ilmainen orjatyö)
6 viikkoa oman alan ilmaistyötä, eikä mitään korvausta makseta. Tähän pitäisi tulla muutos.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Aikuis iällä kävin ammattitutkinnon omaan alaani liittyen, takana melkein 30v kokemusta alastani. Opintojaksoon kuului 6 viikon "työssäoppimisjakso" josta ei maksettu penniäkään ja ihan töissä oltiin.
Mikset tehnyt tutkintoa työpaikallasi vaikka oppisopimuksella? Hienoa ilman muuta että jaksoit opiskella alasi tutkinnon 30 vuoden työkokemuksen jälkeen, mutta oppisopimus tai harjoittelu omalla työpaikalla olisi ollut varmaan parempi ratkaisu.
Kuusi viikkoa on niin lyhyt aika että ymmärrän että se on palkaton. Noin lyhyen jakson aikana ei ehdi oppimaan töitä niin hyvin että harjoittelijasta olisi työnantajalle oikeasti hyötyä. Jos pitäisi maksaa niin jäisi harjoittelupaikat saamatta. Pidemmät yli 2 kuukauden harjoittelujaksot pitäisi mielestäni kyllä olla palkallisia.
Vierailija kirjoitti:
Olet opiskelija, et pätevä. Miksi taidottomuudesta pitäisi maksaa!
Miksipä ei käyttäisi ilmaista työvoimaa, kun sitä on laillisesti tarjolla. Hulluhan palkkaa maksaisi, kun kerran ilmaisia tekijöitä on tarjolla. Yksi kun lähtee, niin tulijoita on jo jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei käyttäisi ilmaista työvoimaa, kun sitä on laillisesti tarjolla. Hulluhan palkkaa maksaisi, kun kerran ilmaisia tekijöitä on tarjolla. Yksi kun lähtee, niin tulijoita on jo jonossa.
Työvoimasta pitäisi ilman muuta maksaa. Mutta ainakin omassa työpaikassa (ihan suorittavan tason perustyö) harjoittelijat ovat todella avuttomia, he eivät kykene itsenäiseen työntekoon (eikä tietenkään tarvitsekaan) ja käytännössä he vievät työaikaa meiltä muilta, kun heitä pitää ohjata ja antaa lisää työtehtäviä, auttaa niissä ja välillä sitten korjata työn jälkeä. Ihan mukavia nuoria ovat, ei sillä, mutta jos heille pitäisi maksaa palkkaa niin meille ei enää harjoittelijoita otettaisi, kun välillä ei ole resursseja ottaa edes palkattomia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän palkattoman työharjoittelun. Työharjoittelija on yrityksille rasite. Jos palkkaa pitäisi maksaa niin harjoittelupaikat vähenisivät selvästi.
Palkattomuus takaa myös sen, että opiskelijalla itsellä on oikeus valita niitä työtehtäviävomien tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijaa ei siis voi käyttää työvoimana ja käskyttää tekemään jotain paskahommaa päiviksi, koska ei saa palkkaakaan.
Itse olen sairaanhoitaja ja kyllä ne kerrat kun on ollut ohjaajana harjoittelijalle niin ovat olleet työläitä. Työpäivä loppuu kesken, ja hommat tekemättä. Aikaa menee paljon ohjaukseen. Loppupäivästä se opiskelija on aina pakko "jättää omilleen" ja sanoa, että vastaile vaikka potilaskutsuihin. On pakko nopeasti itse soittaa puhelut ja hoitaa asiat.
Harjoittelemattako itse opit ammattisi? Menisitkö potilaaksi tai asiakkaaksi harjoittelemattoman kynsiin? Teoriatunneilta suoraan ammattilaiseksi pätevöityneen saliin umpisuoltasi poistattamaan, hiukset värjäämään ja leikkauttamaan tai vaikka teorian selvittäneen ja simulaattorilla harjoitelleen bussikuskin kyytiin. Jos ei harjoittelija saa ohjausta, eikä ohjaajalla ole aikaa, vika on systeemissä eikä nuorissa. Nuoret ovat aina olleet samanlaisia ja seniorit ovat aina heitä haukkuneet. Niin silloinkin, kun itse olin nuori ja niin nyt, kun itse olen vanha.
Miksi pitäisi maksaa? Me ei enää oteta opiskelijoita, vaikka ilmaiseksi saisi, koska heidän ohjaaminen on niin raskasta. Miksi siitä pitäisi vielä maksaa? Opiskelija on opiskelija. Hänellä on oikeus saada ohjausta työhönsä, joka taas työllistää muita. Itse olen myös sitä mieltä, että työnantajalle tulisi maksaa siitä, että hän järjestää ohjauksen opiskelijalle. Joissain työpaikoissa on käytäntönä maksaa korkeampaa palkaa työntekijälle, joka on vastuussa opiskelijan ohjaamisesta. Meilläkin työntekijät vaativat korkeampaa palkkaa siltä ajalta, kun piti ohjata opiskelijaa, jolloin päädyttiin sitten siihen, että enää ei oteta opiskelijoita ollenkaan. Kyseessä sote-ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän palkattoman työharjoittelun. Työharjoittelija on yrityksille rasite. Jos palkkaa pitäisi maksaa niin harjoittelupaikat vähenisivät selvästi.
Palkattomuus takaa myös sen, että opiskelijalla itsellä on oikeus valita niitä työtehtäviävomien tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijaa ei siis voi käyttää työvoimana ja käskyttää tekemään jotain paskahommaa päiviksi, koska ei saa palkkaakaan.
Itse olen sairaanhoitaja ja kyllä ne kerrat kun on ollut ohjaajana harjoittelijalle niin ovat olleet työläitä. Työpäivä loppuu kesken, ja hommat tekemättä. Aikaa menee paljon ohjaukseen. Loppupäivästä se opiskelija on aina pakko "jättää omilleen" ja sanoa, että vastaile vaikka potilaskutsuihin. On pakko nopeasti itse soittaa puhelut ja hoitaa asiat.
Harjoittelemattako itse opit ammattisi? Menisitkö potilaaksi tai asiakkaaksi harjoittelemattoman kynsiin? Te
Mitä ihmettä tarkoitat? Kirjoitin, että opiskelija lisää työmäärää, jos ohjaa koko päivän. Opiskelijalla on kuitenkin oikeus ohjaukseen. Itse en ole koskaan köskyttänyt harjoittelijoita itsenäisesti lääkehoitoon, soittaan puheluita tai tekeen tehtäviä, joista olen vastuussa. Siksi ei harjoittelijalle palkkaa ainakaan hoitotyössä pidä maksaa, koska se työ, jota opiskelija voi itsenäisesti tehdä on perushoitoa ja se on sairaanhoitajan työssä paikasta riippuen vain osa työtä.
Itse opiskelijana työharjoittelussa tein paljon itsenäisesti. En tajua miten ohjaajat vain käskivät tehdä ja itse istuivat kahvihuoneessa. Se ohjaaja on kuitenkin vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuis iällä kävin ammattitutkinnon omaan alaani liittyen, takana melkein 30v kokemusta alastani. Opintojaksoon kuului 6 viikon "työssäoppimisjakso" josta ei maksettu penniäkään ja ihan töissä oltiin.
Et sitten tajunnut hyväksilukea tai suorittaa pelkkää näyttöä kyseisestä harjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Työpaikoille pitäisi tosiaan maksaa että huolehtivat päivähoitomaisesti näistä "emmäviittiemmäjaksa"- nuorista ja opettavat ihan sitä että miten tullaan ajoissa paikalle ja miten puhelin lasketaan kädestä kun tehdään töitä.
Meillä oli keittiössä kerran työntekijän tytär työharjoittelijana. Likka vaan nojaili (makasi) työtasoihin, räpläsi puhelintaan eikä ymmärtänyt edes väistää vaikka pyydettiin. Äitinsä teki myös tyttären työt ja kaiken huipuksi keittiöpäällikkö kirjoitti harjoittelusta huippupaperit, vaikka likka ei oppinut edes porkkanaraastetta tekemään.
Meillä on siivoaja työharjoittelussa. Joko myöhässä tai koko päivän poissa. 😠
Aluksi olin että jee, kiva kun ei tarvitse ihan ummikkoja aloittaa ensimmäistä työpäivää.
Kollegat oli lähinnä ongelmia.
Ei ollut aikaa opettaa, ei halua opettaa, olivat itse epäammattimaisia, , asiattomia, typeriä, inhottavia tolloja. Sitten oli näitä: Sähän tiedät jo kaiken tai sun pitäis tietää kaiken jo. En tietenkään ottanut tosissasi. Tiesin kyllä, että olin älykkäämpi kin tuo tyyppi, jos oikein aletaan testaamaan.
Kaiken huippu, että nämä vielä arvostelivat työharjoittelun!
Koulu on kuitenkin aika heppoista verrattuna työharjoitteluun. Naurettavaa että käytännön töitä ei opetettu lähes ollenkaan koulussa. Opettajat pääsivät helpolla.Hyvä kun sai edes sähköpostilla kiinni joskus.
Monilla aloilla on vaikea päästä edes ilmaiseen työharjoitteluun ja opinnot jää monilla kesken tämän takia. Jos työnantajat velvoitettaisiin maksamaan vielä harjoittelijoista niin tilanne pahenisi huomattavasti. Joku äly näihin aloituksiin.
Tämä pitäisi mennä opiskelijan omien resurssien mukaan.
Opiskelijan pitäisi saada itse etsiä harjoittelupaikkansa ja valita vapaasti, silloin hän voisi hakea ihan töitä ja saada palkkaa ja hyväksilukea tämän työnteon harjoitteluna.
Jos taas taidot ja osaaminen eivät riitä työn tekemiseen niin miksi ihmeessä pitiäsi maksaa palkkaa.
Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi ja suoritin pitkiä harjoitteluja, niin minua kyrsi se, kun minun odotettiin tekevän melkein kaikki viikonloput harjoittelua ja laittavan oman elämäni pauselle moneksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Työpaikoille pitäisi tosiaan maksaa että huolehtivat päivähoitomaisesti näistä "emmäviittiemmäjaksa"- nuorista ja opettavat ihan sitä että miten tullaan ajoissa paikalle ja miten puhelin lasketaan kädestä kun tehdään töitä.
En ole nuori eikä mulle tartte tuollaisia opettaa.
T. 50-v
Poikani oli ilmaisessa työharjoittelussa, hoiti työnsä todella tunnollisesti ilman palkkaa. Sai kiitettävän arvosanan ja kesätyön palkaksi. Pääsee kyseiseen yritykseen myös oppisopimuskoulutukseen viimeisenä opiskeluvuotena ja saa siitä palkkaa. Kyseessä iso ruotsalainen yritys maailman johtava kaivos- ja urakointiteollisuudessa.
Hyvät pääsee elämässä eteenpäin, huonot valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikani oli ilmaisessa työharjoittelussa, hoiti työnsä todella tunnollisesti ilman palkkaa. Sai kiitettävän arvosanan ja kesätyön palkaksi. Pääsee kyseiseen yritykseen myös oppisopimuskoulutukseen viimeisenä opiskeluvuotena ja saa siitä palkkaa. Kyseessä iso ruotsalainen yritys maailman johtava kaivos- ja urakointiteollisuudessa.
Oletko kehitysvammainen? Luuletko että niitä paikkoja riittää kaikille jotka tuossa puljussa orjatyötä joutuvat tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Onko pojan isä kyseisessä firmassa johtotehtävissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpanoksesta pitäisi aina maksaa.
Sehän on osa koulutusta ja samalla tavalla siitä maksetaan opintotukea kuin muustakin opetuksesta.
Pakollinen palkaton opetusharjoittelu + opintotuet käytetty on oikeasti aika huono kombo. Luentokurssien aikaan sentään pystyi käymään palkkatöissä.
ohis
Sossun luukulta saa tuossa kohtaa rahaa.