Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluttomuus

Vierailija
07.04.2025 |

En kaipaa nyt miesten tai naisten tuomitsevia viestejä tähän, tai sellaista "Minä ainakin haluan joka päivä 10 X päivässä, terv. 70-vuotias hyvä Vaimo" Kaipaan vertaistukea lähinnä. Tai jotain vinkkejä, että mistä poterosta halua löytyisi lisää. 

Olen siis 49-vuotias nainen ja haluttomuus vaivaa. Takana vuosikymmenten pitkä liitto saman kumppanin kanssa. Olen jotenkin tosi kyllästynyt koko seksiin. En edes kaipaa mitään kumppanin vaihtoa tai vaihtelua, jotenkin koko touhu vain väsyttää. Ei ole siis kyseessä se, että kaipaisin toisia miehiä, ajattelen että samaa seksiä se olisi muidenkin kanssa. Minua kiinnostaa vaan ihan kaikki muu seksiä enemmän.

Hormonikorvaus ei tule kysymykseen, aikaisemmin sairastettujen depressioiden takia. Estrogeni tekee minulle masennusta.

Tuntuu, että seksiin menee tosi kauan aikaa, en jaksaisi enää mitään roolijuttuja ja otan koko homman vähän sellaisena suorituksena. Samaan aikaan kuitenkin haluan miellyttää miestä ja enemmän kuin usein suostun vain siksi, että parisuhderauha säilyy. En myöskään halua menettää miestä. 

Olen huono kumppani, tiedän. 

Kommentit (344)

Vierailija
121/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenin puute aiheuttaa sitä masennusta, ei estrogeeni.

!Estrogeenilla on suora yhteys mieleen, sillä se vaikuttaa aivojen hermovälittäjäaineisiin eli muun muassa serotoniiniaineenvaihduntaan. Serotoniini on mielihyvähormoni, joka nostaa mielialaa. Sen puute puolestaan laskee sitä.

Kun estrogeenin määrä vähenee, se romahduttaa aivojen serotoniinipitoisuuden, Maija Kajan sanoo."

https://www.terve.fi/artikkelit/vaihdevuodet-sekoittavat-tunteet-ja-paan

Vierailija
122/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut oltua korsetti päällä, on tullut harrastettua anaalia, 69, piiskaa ja käsirautoja. Kumma kyllä on ollut aina tosi ihanaa ja välillä naurettukin kun touhuttu jotain. Kyllä mulla vaan kiinnostaa kokeilut vielä näin viiskymppisenä ja libido ei ole laskusuunnassa. Äitini kanssa taannoin juteltiin ja hän totesi, että kivaa on ollut vielä lähes 70-vuotiaanakin petipuuhissa

No me emme ole mitään käsirautoja tai piiskaa harrastaneet, mutta kaikenlaista muuta hauskaa kyllä. Olemme aina viettäneet aikaa myös kahdestaan, kun lapset olivat pieniä. Tuntuu ihan mahdottomalta ajatus, että nyt, vähän yli viisikymppisenä, pitäisi seksielämä lopettaa! Nautin seksistä todella paljon. Mutta koko hommasta ei varmaan tulisi mitään ilman hormonikorvaushoitoa. Minulla on hormonikierukka, estrogeenigeeli ja -puikot. Jos limakalvot ohenevat ja kuivuvat ja yhdyntä sattuu, kai sitä kaikilla halut loppuvat. Ehkäisypillerit aiheuttivat nuorena vaikka mitä ikäviä oireita, hormonikierukasta ei ole koskaan tullut mitään. Vielä ei miehelläkään ole havaittavissa mitään halujen tai kykyjen vähenemistä. 

N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi samoin, joskus 45v kieppeillä. Menetin halut kokonaan ja lopulta se johti avioeroon. En ole sen jälkeen enää ollut kenenkään kanssa, koska ajatuskin seksistä tympäisee. Harmittaa siinä mielessä, että kumppani olisi kiva, mutta eihän kukaan mies platonista suhdetta halua. Olen tyytynyt kohtalooni ja vietän varmaan loppuelämäni seksittömänä sinkkuna. N61

Eihän ikäisilläsi miehillä suurimmalla osalla edes ota eteen.

Nyt vaan reippaasti kumppania etsimään!

Vierailija
124/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hawn, 79, on myös aiemmin sanonut, että E! Newsille, että pitkän suhteen salaisuus on hyvä seksi.

Seksi yhdistää ja luo yhteenkuuluvuutta. Seksi luo myös lämpöä ja läheisyyttä, Hawn sanoi muutama vuosi."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/9bc55f62-a491-4f4c-a9b5-689b51…

Vierailija
125/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se syy apn haluttomuuten on, ukko vaihtoon niin halutkin tulee takaisin. On muuten käsittämättömän yleistä että juuri se mies ne halut vie. Katsotaan peiliin, siat.

Tämä on juuri se juju.

Vierailija
126/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tuota kun kirjoitit että sinulla on vatsakipuja kun pelkäät/jännität seksiä niin paljon. Minulla on ollut vatsakipuja ja pahoinvointia kun tapailin miestä joka vaikutti kaikin puolin todella hyvältä, mutta en vain halunnut häntä yhtään. Yritin todella ja olisin halunnut haluta, mutta joka kerta kun tapasimme ja tiesin, että kohta pitäisi edetä seksiin, keksin aina jonkun selityksen ja lähdin. Eli kehoaan ei voi aina huijata haluamaan...

Mutta teillä on joku yhteys ollut olemassa aikanaan, toivottavasti löydätte sen uudelleen.

Vierailija
127/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
128/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla myös miesten haluttomuudesta? Eihän tää nyt voi olla vain naisten juttu

Vierailija
129/344 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla myös miesten haluttomuudesta? Eihän tää nyt voi olla vain naisten juttu

No perustakoot oman keskustelun. Tässä keskitytään apn haluttomuuteen yksilönä ja vertaistukea naisilta jotka kokeneet samaa. Miehille omat keskustelut.

Vierailija
130/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on määrätty estrogeeniä ensimmäisen kerran avioeron jälkeiseen masennukseen. Ei siis mihinkään seksihaluttomuuteen. Toisen kerran määrättiin masennushoitojen yhteydessä ja taaskaan ei ollut parisuhde kyseessä. En siis ymmärrä ihmisiä, jotka eivät hoida itseään/parisuhdettaankaan, kun on olemassa hoito siihen. Jos mun mies olisi haluton/kyvytön eikä suostuisi sitä hoitamaan, niin ottaisin eron. Se on kuitenkin niin iso asia ja niin pienellä vaivalla hoidettavissa. Mutta jokainen tyylillään.

Miksi luonnollista asiaa pitäisi lähteä hoitamaan? 

Hoidetaanhan syöpääkin. Ja hampaita.

Haluttomuus ei ole sairaus, jotain järkeä nyt näihin kommentointiin🙄

Vierailija
131/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on määrätty estrogeeniä ensimmäisen kerran avioeron jälkeiseen masennukseen. Ei siis mihinkään seksihaluttomuuteen. Toisen kerran määrättiin masennushoitojen yhteydessä ja taaskaan ei ollut parisuhde kyseessä. En siis ymmärrä ihmisiä, jotka eivät hoida itseään/parisuhdettaankaan, kun on olemassa hoito siihen. Jos mun mies olisi haluton/kyvytön eikä suostuisi sitä hoitamaan, niin ottaisin eron. Se on kuitenkin niin iso asia ja niin pienellä vaivalla hoidettavissa. Mutta jokainen tyylillään.

Estrogeenin puutteeseen sitä käytetään. Ja se puute aiheuttaa monenlaisia ja jopa työkyvyttömyyttä aiheuttavia vaivoja. Ja jos limakalvot ovat niin kuivat, että yhdyntä sattuu, niin eikö sitä pitäisi sun mielestä hoitaa? Voi aiheuttaa myös virtsatieinfektioita eli ihan sairauksia. Hanki tietoa äläkä ulise.

Vierailija
132/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on harvemmin järkeä. Tällaisen ihmeellisen sairausoletuksen on luonut jäätävän typerä yleistys ihmisestä Seksuaalisena Olentona Koko Elämän, ja tämän lisäksi libidon ja seksuaalisuuden loputon priorisointi ja tyrkytys. Ikävä paluu elukkatasolle tällä osiolla. Tiedän jopa seksuaalineuvojan, joka hokee, että ei vaihdevuosissa seksuaalinen halu pääty naisen _kuivuuteen_. Ihanko totta 🙄 Yleensä se päättyy lisääntymisiän biologisen kaaren päättymiseen. 

En oikeasti halua edes kohdata tuollaista debiiliä, joka kehtaa verrata halukkuutta syöpään. Kaikkea se leipä elättää.

Vierailija
133/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta hörhöt saapuvat sankoin joukoin tarjoamaan tantraa.

Vierailija
134/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluttomuus ei ole sairaus, jotain järkeä nyt näihin kommentointii

Joo, ei sitä pelkkään haluttomuuteen käytetä. "Estrogeeni hoitaa emättimen limakalvo-oireita, muun muassa limakalvojen kuivuutta, virtsatietulehduksia ja virtsankarkailua. Nämä oireet alkavat helpottua ensimmäisinä hoitokuukausina. Paikallishoito on limakalvo-oireiden hoidossa yhtä tehokas kuin suun tai ihon kautta toteutettu hormonihoito."

"Hormonihoidolla on vaihdevuosioireiden tehokkaan poiston lisäksi luuta suojaava vaikutus, ja se estää osteoporoosiin liittyviä murtumia. Estrogeeni estää murtumia tehokkaammin kuin voisi päätellä luuntiheysarvojen perusteella. Tämä liittynee siihen, että estrogeeni vaikuttaa muillakin mekanismeilla: se lisää lihasvoimaa ja ehkäisee kaatumisia, eli vaikuttaa murtumien eri riskitekijöihin. Vaihdevuosien hormonihoitotutkimuksissa on todettu, että estrogeenihoito vähentää nivelten kipua ja turvotusta."

"Hormonihoidon vaikutus sepelvaltimotaudin ja muiden valtimosairauksien riskiin riippuu siitä, minkä ikäisenä hoitoa käytetään ja missä vaiheessa menopaussiin nähden hoito aloitetaan. Hormonihoito vähentää sydäntapahtumia, jos se aloitetaan alle kymmenen vuotta menopaussin jälkeen, mutta hoitoa ei suositella pelkästään sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyyn. Hormonihoito näyttää myös vähentävän riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Tutkimuksissa on todettu, että vaihdevuosien yhdistelmähormonihoidon käyttäjillä on noin 20 % muita pienempi riski saada paksu- tai peräsuolisyöpä. Tämä riskin aleneminen liittyy yhdistelmähoitoon mutta ei pelkkään estrogeenihoitoon."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00178

Vierailija
135/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluttomuus ei ol

On aivan selvää että vaihdevuorioireita hoidetaan, mutta pelkän haluttomuuden hoidon (keski-ikäisellä ihmisellä) vertaaminen syöpähoitoihin on idiotismia ja mautonta. Tästä oli kyse.

Vierailija
136/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn niin samaistumaan aloittajaan. Ei minkäänlaisia haluja itsellänikään. En edes ajattele seksiä. Siinä ei ole mitään ajattelemista. Olen naimisissa mutta mieheni (tässä tapauksessa voi sanoa, että "onneksi") on niin sairas, ettei hän fyysisen tilansa takia ole enää niin seksin perään. Vuosikausia annoin säälistä, mutta nyt sekin taakka saatiin pois mielen päältä. Ja mulle ihan sama, vaikka mies lähtisi maksullisiin, kunhan minun ei koskaan enää tarvitse häneen "siinä mielessä" koskea. 

Vierailija
137/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn niin samaistumaan aloittajaan. Ei minkäänlaisia haluja itsellänikään. En edes ajattele seksiä. Siinä ei ole mitään ajattelemista. Olen naimisissa mutta mieheni (tässä tapauksessa voi sanoa, että "onneksi") on niin sairas, ettei hän fyysisen tilansa takia ole enää niin seksin perään. Vuosikausia annoin säälistä, mutta nyt sekin taakka saatiin pois mielen päältä. Ja mulle ihan sama, vaikka mies lähtisi maksullisiin, kunhan minun ei koskaan enää tarvitse häneen "siinä mielessä" koskea. 

Sama. Minä en halua enää koskaan koskea yhteenkään olentoon *siinä mielessä*. Ajatuskin oksettaa.

Vierailija
138/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle lääkäri on määrännyt estrogeeliä ja hoidon laatu on kirjattu, että kyseessä sairauden hoito. Olenkin akateeminen nainen ja ymmärrän hieman laajemmin näitä hoitoja kuin jotkut vänkääjät vauvapalstalla. Lähinnä ajattelen niitä naisia, jotka turhaan kärsivät erinäisistä vaivoista estron puutteen takia. Debiiliksi haukkuja voi ohittaa tällaiset kommentit, jos niin tökkii.

Vierailija
139/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle lääkäri on määrännyt estrogeeliä ja hoidon laatu on kirjattu, että kyseessä sairauden hoito. Olenkin akateeminen nainen ja ymmärrän hieman laajemmin näitä hoitoja kuin jotkut vänkääjät vauvapalstalla. Lähinnä ajattelen niitä naisia, jotka turhaan kärsivät erinäisistä vaivoista estron puutteen takia. Debiiliksi haukkuja voi ohittaa tällaiset kommentit, jos niin tökkii.

Tuossahan tuo jo luki aiemmin. Minäkin käytän estrogeeliä vaikeisiin vaihdevuosioireisiin. Sen sijaan haluttomuuden hoidon vertaaminen syöpähoitoihin on pimeää. Ihan akateeminen minäkin, joskaan se ei kenestäkään parempaa tee - osalla vain tarve korostaa tällä(kin) itseään.

Vierailija
140/344 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaus liittyi sairauden hoitoon. Ja siihen, että luonnollisuutta jos korostetaan, niin silloin ei hoideta mitään lääketieteellisin/kemiallisin keinoin. Ja sitä paitsi estrogeeni on naisen luonnollinen hormoni, joka vähentyessään aiheuttaa monelle todellisia haittoja. Työelämässäkin joutuu selviytymään näiden kanssa ja siksi hoto on monelle tarpeen. Lisäksi tämä hkh parantaa elämänlaatua ja pitää mielenkin virkeänä ja ei ärsyynny. Muuten ihokin on pysynyt hyvänä hoidon vuoksi, samoin hiukset. Ja halut ovat pysyneet kaiken muun lisäksi. Moni ystäväni on menettänyt sen entisen halunsa ja juurikin vaahtoavat sitten luonnollisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä