Haluttomuus
En kaipaa nyt miesten tai naisten tuomitsevia viestejä tähän, tai sellaista "Minä ainakin haluan joka päivä 10 X päivässä, terv. 70-vuotias hyvä Vaimo" Kaipaan vertaistukea lähinnä. Tai jotain vinkkejä, että mistä poterosta halua löytyisi lisää.
Olen siis 49-vuotias nainen ja haluttomuus vaivaa. Takana vuosikymmenten pitkä liitto saman kumppanin kanssa. Olen jotenkin tosi kyllästynyt koko seksiin. En edes kaipaa mitään kumppanin vaihtoa tai vaihtelua, jotenkin koko touhu vain väsyttää. Ei ole siis kyseessä se, että kaipaisin toisia miehiä, ajattelen että samaa seksiä se olisi muidenkin kanssa. Minua kiinnostaa vaan ihan kaikki muu seksiä enemmän.
Hormonikorvaus ei tule kysymykseen, aikaisemmin sairastettujen depressioiden takia. Estrogeni tekee minulle masennusta.
Tuntuu, että seksiin menee tosi kauan aikaa, en jaksaisi enää mitään roolijuttuja ja otan koko homman vähän sellaisena suorituksena. Samaan aikaan kuitenkin haluan miellyttää miestä ja enemmän kuin usein suostun vain siksi, että parisuhderauha säilyy. En myöskään halua menettää miestä.
Olen huono kumppani, tiedän.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan ihanaa, kun käy noin päin nro 38. Tuntuu ihan utopistiselta minulle. ;)
Ymmärrän hyvin myös kommenttisi siitä, ettei avoin suhde auttaisi asiaa. Ajattelin asian liian teknisesti.
Olen iän myötä muuttunut entistä herkemmäksi, ja sellainen "kova seksi" ei oikein enää sytytä, saati liian yhdyntäkeskeinen seksi. Näistä asioista on tosi vaikea puhua, mies loukkaantuisi herkästi. Lähden helposti miellyttämään miestä ja unohdan omat toiveeni. Ja pelkkä ajatuksin jostain anaalijutuista tekee pahaa, mitä taas mies toivoisi. :(
Eli se oikea ongelmien lähde on jo siinä kommunikoinnissa ja yhteydessä. Erilaisissa tarpeissa ja kenties jopa melkoisista persoonallisuuden eroista. Ne sitten heijastuvat tietenkin siihen intiimiin läheisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas heräsin todella haluamaan seksiä vasta nelikymppisenä ja nytkin reilu 50v ikäisenä se pyörii vähän väliä mielessä. Kyllä sitä nuorena oli enemmän, mutta en osannut itse siitä nauttia niin paljoa. Vaikka keskusteluyhteys oli silloin hyvä, niin en ehkä kuitenkaan osannut ilmaista itseäni rehellisesti enkä ehkä olisi tiennytkään mitä olisin halunnut.
Nykyään tuntuu vaikealta puhua toiveista, vaikka mieskin (sama kuin nuorena) kysyy aina tuntuuko hyvältä. Seksissä on myös monesti pitempiä taukoja, monen syyn takia. Lomareissuilla yms yritetään kyllä ottaa vahinko takaisin.
En ymmärrä teitä jotka kehotatte avoimeen suhteeseen, tai antamaan miehelle luvan käydä vieraissa. Oletatteko, että kaikille miehille on ihan sama ketä käy panemassa, kunhan vaan seksiä on riittävästi? Minä kyllä uskon, että moni mies haluaa nimenomaan sitä omaa vaimoa eikä mtään vieraita naisia.
Sorry ap, meni vähän ohi enkä
Minulta katosi _kaikki_ mielenkiinto ja halu seksiin viisikymppisenä. Ja ihan on estrogeeni käytössä vaihdevuosioireisiin. Käytännössä lisääntymisen biologinen kaari on eletty, ja libido on hoitanut tehtävänsä. En kaipaa seksiä, en edes mieti sitä koskaan. Elän täyttä ja tyydyttävää elämää. Enkö todellakaan haaveile/kuvittele, että minusta vielä vanhuusvuosina kehkeytyy himoköyrijä. Kyllä tämä oli tässä, ja hyvä näin.
Mun äitini on nyt täyttämässä 70v ja on sanonut, että vasta nyt on alkanut halut hiipumaan. Toivon tosiaan, että näin menisi itselläkin. Mulla on pari vuotta vanha parisuhde ja musta on todella ihanaa, että on molemminpuolista halua ja himoa, on välillä rauhallista ja intiimiä seksiä ja välillä sitten vähän rajumpaa (vaikka ei me mitään SM-tyyppejä olla.)
Mulle seksi on tosi tärkeää, toki tiedostan, että tilanne muuttuu sitten vanhempana. Mutta aion nauttia niin kauan kuin vain mahdollista. Itselleni parhaat vuodet asian suhteen ovat olleet eron jälkeen 41-vuotiaasta eteenpäin. Nautin
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 v nainen ja sinnittelin vuosia parisuhteessa vaikka seksiä kohtaan kiinnostus oli nolla. Toki alussa halusin. Otin eron koska ahdisti velvollisuus seksi. Elän nyt elämäni parasta aikaa ja elämä on upeaa ilman seksuaalista halua. Energia on täysin erilaista ja näen ihmiset ihmisinä sukupuolesta riippumatta. Tuntui kuin jokin teini-iästä lähtien ollut rooli poistui ja tämä on se mikä oikeasti olen. Itsetyydytän silloin tällöin mutta en oikeastaan koskaan tuntenut himoa toista ihmistä kohtaan.
Olisinpa tajunnut asian jo aiemmin, vuosia meni turhaan seksijuttujen kanssa kun näin myöhemmin olen ymmärtänyt että se on ollut enemmän hyväksynnän hakemista. Tuskin ap:lla tästä kysymys mutta kerroin nyt oman kokemukseni. Kaikkea hyvää ap:lle ja muista että olet itse elämäsi päähenkilö ja meillä on vain tämä yksi elämä, parisuhteessa ei tarvitse olla jos se aiheuttaa ahdistusta.
Ja sitten niin moni sinun kaltainen nainen väkisin haluaa perheen. Miksi tuollain pitää huijata ihmisiä?
"Tuntuu että tuossa on se sinun isoin ongelmasi: teidän seksinne ei ole sellaista josta sinä tykkäisit vaan sellaista josta mies tykkää. Eikä mies kunnioita sitä millainen sinä olet ja mikä tuntuu sinusta hyvältä.
Jos ajattelen itseäni niin en ole koskaan ollut kauhean seksuaalinen ihminen eikä seksi ole minulle erityisen tärkeää.
Uskon että se täysi luottamus, turvallisuus ja rakkaus on minulle se avain siihen että halut voivat syttyä. Jos mieheni haluaisi jotain joka vaikka sattuisi niin en usko että haluaisin enää seksiä ollenkaan."
Juuri näin koen, kiitos että ymmärsit. Kaipaan seksiin enemmän turvallisuutta ja kunnioitusta, mies rikkoo usein rajoja ja yrittää pakottaa esim. anaaliin, vaikka hyvin tiedostaa, että pidän pelkkää ajatustakin ällöttävänä. Lisäksi juuri se yhdyntäkeskeisyys aiheuttaa paineita ja ihan fyysistä kipuakin. Yhdistänkin usein seksin mielessäni kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten haluatko vai et, riittää että pyllistät ja annat toisen hoitaa hommat!
Riippuu miehestä. Ex-vaimon kanssa alkoi mennä tuohon ja ei se nyt tuntunut missään. Minä nautin naisen kiihkeydestä ja orgasmeista.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, että joillain on sua huonommin asiat. Asuvat savimajassa, ei ole puhdasta vettä, eikä ruokaa. Tuohon nähden asiasi ovat hyvin😊
Ulkoiset puitteet ovat huonommat, mutta se ei tee automaattisesti onnettomaksi. Afrikassa nussitaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Alat olla siinä iässä, että alat nähdä sen harhan läpi, että seksi on jotain ihanaa ja uskomatonta. Sitähän lehdetkin tuuttaa koko ajan yrittäen aivopestä nuoria naisia. Todellisuudessa koko seksi on vain miehen miellyttämistä. Nainen pärjäisi ihan hyvin ilman tai satisfyer prolla. Mieti ennemmin miksi sinun elämäntehtävänä olisi pitää mies tyytyväisenä?
Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?
Ap, ei seksi ole vain miestä varten, vaan molempien toiveita tulisi kuulla. Jos mies suuttuu toiveiden esittämisestä, niin ongelma on kyllä hänen korvien välissä.
Ei meilläkään mitään supersuorittamista ole, vaan aika yksinkertaisella kaavalla mennään ja joka kerta samalla kaavalla. Meillä tulee vähän anatomiat vastaan jossain kohtaa, joten näillä mennään nyt. Miehellä myös välillä ongelmia seisokin kanssa, joten ihan huoletta en pääse nauttimaan omien halujen kanssa elosta. Mutta eipä mieskään ole ehkä tästä syystä vaatimassa mitään uusia temppuja, vaikka saattaisi toki myös kaivata vaihtelua.
Ap, muista nyt ihmeessä ajatella myös itseäsi. Jos saisitte rauhassa puhuttua ja pääsitte yhteisymmärrykseen siitä mikä on ok ja mikä ei, niin ehkä itsekin nauttisit jatkossa edes vähän enemmän ilman paineita.
-38
Vierailija kirjoitti:
Miksi se herättää aina niin paljon aggressiivisuutta, ettei nainen ole halukas?
Miten niin? Nainen saa olla ihan vapaasti haluton. Sitä en vain ymmärrä miksi itketään aviomiesten perään, jotka ovat joutuneet vuosia elämään puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samoin, joskus 45v kieppeillä. Menetin halut kokonaan ja lopulta se johti avioeroon. En ole sen jälkeen enää ollut kenenkään kanssa, koska ajatuskin seksistä tympäisee. Harmittaa siinä mielessä, että kumppani olisi kiva, mutta eihän kukaan mies platonista suhdetta halua. Olen tyytynyt kohtalooni ja vietän varmaan loppuelämäni seksittömänä sinkkuna. N61
On olemassa aseksuaaleja ihmisiä, jos löytäisit sellaisen? Heillä taitaa olla joku oma yhdistyskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se herättää aina niin paljon aggressiivisuutta, ettei nainen ole halukas?
Ap kertoi ettei halua miehensä kanssa, jotta suhde on vituroillaan, eikä keski-ikäiset miehet ymmärrä millätavoin naisen seksuaalisuus muuttuu.
Kyllä miehet varmasti ymmärtää ja kokeekin sen. Mutta naisten pitäisi ymmärtää, että miehet eivät välttämättä halua jäädä tällaiseen suhteeseen.
Sanompa nyt kuitenkin: itse olen vaihdevuosi-ikäinen ilman korvaushoitoa, eikä halut ole hävinneet minnekään. Eli kyse on jostain muusta kuin hormoneista ehkä. Ehkä olet vaan kyllästynyt, kun olet ikäsi saanut. Oleppa kolme vuotta seliaatissa, niinkuin minä ja tuu sitten kertomaan. Olen tahattomasti sinkku. En vain jakele enää kenelle tahansa.
"Juuri näin koen, kiitos että ymmärsit. Kaipaan seksiin enemmän turvallisuutta ja kunnioitusta, mies rikkoo usein rajoja ja yrittää pakottaa esim. anaaliin, vaikka hyvin tiedostaa, että pidän pelkkää ajatustakin ällöttävänä. Lisäksi juuri se yhdyntäkeskeisyys aiheuttaa paineita ja ihan fyysistä kipuakin. Yhdistänkin usein seksin mielessäni kipuun."
Kuulostaa aika kamalalta. Rakastaako miehesi sinua oikeasti vai miksi hän ei kunnioita sitä mikä sinusta tuntuu hyvältä?
43:lle, en saa lainattua oikein. Uskon, että olen vähän harvinaisempi tapaus kyllä ja on tosiaan myös luonnollista, että halut vähenevät iän myötä. Toivottavasti toki parisuhteessa vähenisi molemmilla silloin.
Itselläni ei vielä vaihdevuosia, joten en tiedä miten tulee vaikuttamaan. Esivaihdevuodet olleet jo monta vuotta eikä ole vaikuttaneet vielä mitenkään. Toivon kyllä, että jatkossakin haluja on, mutta aika näyttää. Estrogeenin vaikutuksesta en osaa sanoa, itse en edes saa käyttää. Mutta tartuin siihen lähinnä, kun joidenkin mielestä siitä voisi olla apua.
-38
Olen viiskymppinen nainen ja ensimmäistä kertaa minulla on kumppani (nainen, kuten edellisetkin) joka ei painosta eikä vihjaile että minun pitäisi tehdä sängyssä asioita, joista en erityisemmin pidä. Se on todella vapauttavaa ja vaikuttaa halukkuuteeni suuresti.
Ap, pääsisittekö seksuaaliterapeutille puhumaan rajoista? Luulen, ettei sinulla ole mitään muuta mahdollisuutta löytää haluasi kuin saada suhde jossa rajojasi kunnioitetaan. Pystyykö miehesi siihen, sen näkisi siellä seksuaaliterapeutin luona.
Mun mies pitää seksissä ensisijaisena naisen nautintoa, ihana mies. Ei ole ollut kertaakaan mielessä kieltäytyä.
Voisitteko etsiä jonkun sopivan parin jossa halut on toisinpäin ? Halukkaat voisi purkaa yhdessä paineita ja muut katsoa vaikka elokuvaa tai keskustella henkeviä ?
Jo tämä keskustelun avaus auttoi alkuun. Yritän pitää seksuaalisuutta yllä paremmin jatkossa lukemalla esim. kirjallisuutta. Yritän avata keskustelua oman mieheni kanssa, vaikka asia kyllä pelottaakin paljon. Uskon kyllä, että mieheni rakastaa minua. Hän ei ole vain kovin herkkä tai hienotunteinen, enemmän sellainen vanhan ajan mies monilta osin.
Kiitos niille, jotka ymmärsivät, ja pystyivät samaistumaankin. Kiitos myös heille, jotka herättelivät ajattelemaan itseäni enemmän. Yritän opetella paremmin omien rajojen asettamista. Kaikenlainen pakottaminen tappaa kyllä helposti loputkin seksihalut.
Tuntuu että tuossa on se sinun isoin ongelmasi: teidän seksinne ei ole sellaista josta sinä tykkäisit vaan sellaista josta mies tykkää. Eikä mies kunnioita sitä millainen sinä olet ja mikä tuntuu sinusta hyvältä.
Jos ajattelen itseäni niin en ole koskaan ollut kauhean seksuaalinen ihminen eikä seksi ole minulle erityisen tärkeää. Mutta koska minulla on aivan ihana mies joka on aina halunnut että minusta tuntuu hyvältä ja emme tee asioita joista en tykkää, on seksi ollut osa elämäämme ja suhdettamme kaikki 30 vuotta. En juuri aktiivisesti halua seksiä mutta mies kyllä onnistuu herättämään aika usein minussa ne uinuvat halut kun vain ryhdymme "hommiin".
Uskon että se täysi luottamus, turvallisuus ja rakkaus on minulle se avain siihen että halut voivat syttyä. Jos mieheni haluaisi jotain joka vaikka sattuisi niin en usko että haluaisin enää seksiä ollenkaan.