16v ei käy toisen vanhemman luona ollenkaan, antaisitko rahaa?
16/17v ei ole ollut yhtään yötä vanhemman luona vuoteen.
Vuoden aikana on käynyt muutaman pikaisen käynnin noin 4kertaa.
Välillä ei vastaa viesteihin mitään. Ei vastaa puheluihin.
Rahaa pyytää ajoittain. Antaisitko?
Lapsen/nuoren suhtautuminen vihamielistä toisen vanhemman vieraannuttamisesta johtuen.
Ennen eroa suhde lapsen ja vanhemman välillä oli hyvä.
Suututtaa olla pelkkä pankki. Mutta pelkään, että jos en anna rahaa, katkeaa viimeinenkin ohuen ohut lanka joka meitä pitää yhteydessä ja menetän lapseni lopullisesti.
Kommentit (70)
No pyydä käymään kaakaolla ja anna samalla 50e mukaan kun käy. Saattaa tulla uudelleenkin kylään.
Ero ei ole koskaan lapsen vika. Jos vieraannuttamista oikeasti tapahtuu, sekään ei ole lapsen vika.
Sä olet vanhempi. Suosittelen, että sitkeästi vaan lähettelet viestejä, vaikka et saisikaan vastausta. Se on jo ihan toi ikäkin, kun nuori ei viitsi vastata vanhempien viesteihin. Sitä se on - kasvaminen.
Sä voit huolehtia siitä, että pysyt nuoresi elämässä. Tarjoa sitkeästi esim. yhteisiä tapahtumia, elämyksiä, lounasta, reissua, mikä teidän juttu sitten onkin ja sen mukaan, onko käytettävissä rahaa vai ei.
Älä hylkää omaa lastasi.
Jos ei ole syytä epäillä että rahat menee huumeisiin niin kannattaa antaa. Ap on lapsellisen tuntuinen, kiukuttelee ja vaatii huomiota kuin olisi itse tein. Tuon ikäiset pitää vanhempia pankkeina ja on töykeitä ja se kuuluu normaaliin kehitykseen. Jos vanhempi osoittaa edes vähän välittämistä (edes sillä rahalla) niin lapsi pitää sitä tärkeänä ja muistaa sen kun pääsee niistä vaikeista vuosista. Omien lasteni isä on ihan p-stä ja hylkäsi perheen viinan takia ja selvästi näen että kaikki hänen tekemät pienetkin vanhemmuuden osoitukset on lapsille tärkeitä ja kun hän on niitä pystynyt tekemään niin suhteet eivät ole katkenneet vaan lapset pitävät nyt isompina yhteyksiä.
Kannattaa muistaa sekin, että myös isä on vastuussa lapsen elatuksesta. Ikävää jos lapsi joutuu ruinaamaan rahaa isältään. Ei pitäisi joutua.
🇺🇦🇮🇱
Nyt kekseliäisyys peliin ja heittäydy mukaan!
Mistä lapsesi on kiinnostunut? Tai keksikää jotain uutta kivaa yhdessä!
Elokuvat, retkeily, kiipeily, mitä vain keksitte. Yhdessä tekemisen kautta yhteys voi muodostua uudelleen.
Jos sinulla on todella rahaa, yhteinen matka nuoren valitsemaan kohteeseen, jne. Hän tuskin kieltäytyy.
Käyntien yhteydessä olisi hyvä antaa rahaa pyytämättäkin. Eli nuori käy luonasi ja annat taskurahaa hänen lähtiessään pois. Pieni kannustin, jos muutenkin annat hänelle rahaa, mutta tämä voi lisätä käyntejä.
Tärkeintähän olisi tapaamiset, että opitte tuntemaan toisenne.
Jos vain voit, ajokortin opettaminen opetusluvalla voisi olla kova juttu. Et olisi pelkkä pankki.
Sanoin vieraannutetulle lapselle, että joudun maksamaan hänen äidilleen elareita joten en anna hänelle latiakaan. Sanoin myös että jatkossakaan ei heru mitään. On nykyisin sen verran sekasi, että parempi kun pysyy poissa.
Joo. Mutta jos ette tule toimeen ja vihaatte toisianne, ei kannata olla tekemissä ollenkaan. Pilaatte vain toistenne elämän.
Täällä yksi eroperheessä kasvanut lapsi, jonka äiti vieraannutti isästä todella tehokkaasti. Ikää kohta jo 30 ja nykyään isän kanssa todella hyvät välit. Äidin kanssa ei niinkään.
Laita vaan niitä viestejä ja koita tavata lasta edes välillä, vaikka olisikin lyhyitä tapaamisia. Rahaa voit antaa, mutta koita siinä samalla myös vähän tavata lasta, viet lapsen vaikka syömään tai shoppailemaan (pappa betalar, tietenkin). Pienillä teoilla teet kynnyksestä yhteydenottoon matalamman. Kun lapsi asuu vieraannuttajan kanssa, ei ne vuodet tule olemaan helppoja. Teet kuitenkin lapselle selväksi, että olet aina läsnä ja saatavilla.
Minun ja isän suhde lähti kehittymään vasta sitten, kun muutin omilleni ja isä ilmoitti heti, että hän tulee auttamaan muutossa. Samalla isä toi minulle itse kasvattamansa viherkasvin ja uuden mikron. Viherkasvi on edelleen, yli 10 vuotta sen hetken jälkeen muistuttamassa päivittäin siitä, että isä odotti ja oli valmiina auttamaan heti kun apua tarvittiin. Aikuisena myös ymmärsin ihan uudesta näkökulmasta sen, millaisessa ympäristössä olen joutunut kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Sinähän et ole omalla käytökselläsi mitenkään vaikuttanut vieraannuttamiseen.
Joo, tälleen avioerolapsena olen katkaissut välit toiseen vanhempaani täysin, ei varmaan näe itsessään mitään vikaa. Mitä nyt pistänyt perheensä elämään väkivallan pelossa ja uhkaillut perhesurm4lla. Pahoinpidellyt meitä kaikkia, koiraa myöden ja naapureillakin käynyt uhkailemassa.
Kyllä minä hänen rahansa saan, pitää olla vain kärsivällinen ja odottaa että lentää lusikka nurkkaan ihan virallisesti.
En varmaan antaisi olettaen, että maksat elatusmaksut kuitenkin. Jos lasta näkee niin harvoin, että ei tiedä miten hänellä menee, saattaa rahat mennä vaikka huumeisiin. Ihan lapsen parasta ajatellen en siis antaisi. Saattaa toki mennä, vaikka näkisi usein ja lapsi vaikuttaisi voivan hyvin.