Narsismi ei ole hirviöyttä jos haluaa parantua. Käyn terapiassa ja osallistun vertaiskeskusteluihin esim redditissä
Uskon että vasta tämä nykyajan julkisuusryöpytys on mahdollistanut että tunnistaa piirteitä itsessään jotka ei ole normaaleja ja terveitä ja kuinka ne johtaa pahaan oloon, sosiaalisten suhteiden tuhoutumiseen jne.
Redditissä on hyvä ryhmä ja sieltä viimeisin kovaa iskenyt ajatus on että on ehkä liian nopeasti tajunnut mikä itsessä on vikana ja se tavallaan vie enemmän siihen itseinhoon joka ruokkii käytöstä.
Minulla pääasialliset piirteet on hierarkkinen ajattelu, mietin että kuka on hierarkiassa korkeammalla ja kuinka pääsen sen ihmisen piiriin ja suosioon, kuka on minun alapuolella ja miten pidän sen siellä. Eniten kitkaa tulee samantasoisten kanssa koska sitä ei voi olla, ärsyynnyn jos sellaiset pärjää paremmin ja teen kaikkeni painaakseni ne alapuolelle.
Fantasioin ja dissosioin suuruudesta, siitä että joku päivä kaikki tajuaa kuinka poikkeuksellinen olen ja tietenkin myös ansaitsen sen. Jos jokin muuttaa tätä mielikuvaa niin vajoan syvään itseinhoon. Sitten haluan validointia ja huomiota sille pahalle olollekin. Mustavalkoisesti minun pitää olla suurin ja hienoin tai sitten saada paljon sääliä surkeuksistani..
Kehuskelen paljon, mutta olen oppinut hillitsemään sitä. Ylipäätään tunnen että olen oppinut elämään narsisimin kanssa mutta oikeasti olen oppinut vain maskaamaan, olen umpiraivona sisältä jos joku saa paremman työpaikan tms mutta en vain näytä sitä. Koska eniten haluaisin että minulla on ystäviä, tavallaan koska sekin on jotain mikä minulle kuuluisi mutta myös koska tuntuu että minun pitää oppia uusia tapoja.
Minua on pahoinpidelty huonoissa oloissa lapsena, opin valehtelemaan, hakemaan huomiota älyttömillä jutuilla jotta minusta pidettäisiin jne jne. Sieltä tämä kumpuaa.
Toivottavasti mekin alkaisimme saamaan hyväksyntää sille että tarvitsemme ja haluamme apua jos vaan ymmärrämme sen
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ap:lle pisteet siitä, että on tunnistanut liiallisia narsistisia piirteitä itsessään ja hakee apua, jotta voisi välttää satuttamasta muita jatkossa."
Kun saa itsensä tasapainoon, niin välittää oikeesti itsestään ja toisista. Ja voi oppia nauttimaan ja iloitsemaan pienistäkin asioista. Ihmisen aivot kun ovat sellaiset, että mielihyvän kokeminen yhdessä toisten kanssa on ihan todella ihanaa. Ja tärkeää.
Mutta narsisti ei tuohon pysty.
Narsistisuutta on meissä kaikissa ja pitääkin olla, eihän täällä muuten hengissä selviä.
AP ei kuulosta narsistilta, vaikka narsistisia piirteitä ja käytömalleja onkin.
En kyllä tunne ketään aikuista normaalia ihmistä joka olisi säännöllisesti oman suuruutensa päiväunien parissa, kyllähän tuo jo jostain per
et asu Espoossa
On olemassa hyvää ja huonoa narsismia. Kumpaa sinä olet?
Hyvä narsisti käyttää omaa ylivertaisuuttaan muiden auttamiseen. Esimerkiksi kirurgi
Huono narsisti käyttää omaa ylivertaisuuttaan muiden vahingoittamiseen. Esimerkiksi huijari.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä narsisti käyttää omaa ylivertaisuuttaan muiden auttamiseen. Esimerkiksi kirurgi
Huono narsisti käyttää omaa ylivertaisuuttaan muiden vahingoittamiseen. Esimerkiksi huijari.
Tarkoitat että kompensoi olemattoman itsetuntonsa tyhjyyden jollain tavalla, joko hyvällä tai huonolla. Ei narsismi tee ihmisestä ylivertaista vaan yksioikoisen sinnikkään niitä asioita kohtaan joista olettaa saavansa sosiaalista ja rahallista pääomaa piiriensä yli.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ylivertaisuutta? Narsisti on rikkinäinen, eli aina vähemmän kuin ihminen jolla ei ole persoonnallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ylivertaisuutta? Narsisti on rikkinäinen, eli aina vähemmän kuin ihminen jolla ei ole persoonnallisuushäiriötä.
Hän taisi olla narsisti.
En kyllä tunne ketään aikuista normaalia ihmistä joka olisi säännöllisesti oman suuruutensa päiväunien parissa, kyllähän tuo jo jostain persoonan vinoumasta kertoo