Narsismi ei ole hirviöyttä jos haluaa parantua. Käyn terapiassa ja osallistun vertaiskeskusteluihin esim redditissä
Uskon että vasta tämä nykyajan julkisuusryöpytys on mahdollistanut että tunnistaa piirteitä itsessään jotka ei ole normaaleja ja terveitä ja kuinka ne johtaa pahaan oloon, sosiaalisten suhteiden tuhoutumiseen jne.
Redditissä on hyvä ryhmä ja sieltä viimeisin kovaa iskenyt ajatus on että on ehkä liian nopeasti tajunnut mikä itsessä on vikana ja se tavallaan vie enemmän siihen itseinhoon joka ruokkii käytöstä.
Minulla pääasialliset piirteet on hierarkkinen ajattelu, mietin että kuka on hierarkiassa korkeammalla ja kuinka pääsen sen ihmisen piiriin ja suosioon, kuka on minun alapuolella ja miten pidän sen siellä. Eniten kitkaa tulee samantasoisten kanssa koska sitä ei voi olla, ärsyynnyn jos sellaiset pärjää paremmin ja teen kaikkeni painaakseni ne alapuolelle.
Fantasioin ja dissosioin suuruudesta, siitä että joku päivä kaikki tajuaa kuinka poikkeuksellinen olen ja tietenkin myös ansaitsen sen. Jos jokin muuttaa tätä mielikuvaa niin vajoan syvään itseinhoon. Sitten haluan validointia ja huomiota sille pahalle olollekin. Mustavalkoisesti minun pitää olla suurin ja hienoin tai sitten saada paljon sääliä surkeuksistani..
Kehuskelen paljon, mutta olen oppinut hillitsemään sitä. Ylipäätään tunnen että olen oppinut elämään narsisimin kanssa mutta oikeasti olen oppinut vain maskaamaan, olen umpiraivona sisältä jos joku saa paremman työpaikan tms mutta en vain näytä sitä. Koska eniten haluaisin että minulla on ystäviä, tavallaan koska sekin on jotain mikä minulle kuuluisi mutta myös koska tuntuu että minun pitää oppia uusia tapoja.
Minua on pahoinpidelty huonoissa oloissa lapsena, opin valehtelemaan, hakemaan huomiota älyttömillä jutuilla jotta minusta pidettäisiin jne jne. Sieltä tämä kumpuaa.
Toivottavasti mekin alkaisimme saamaan hyväksyntää sille että tarvitsemme ja haluamme apua jos vaan ymmärrämme sen
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä musta tuntuu että tää paraneminenkin on asia josta haluan validaatiota ja huomiota. Yksi toinen keskustelu jossa eräs sanoi että ei voi pitää päiväkirjaa ajattelematta että joku joskus lukee ne ja pitää niitä mahtavina, on tärkeimpiä syitä motivoitua pitämään niitä ja jos sitä mahdollisuutta ei ole niin mielenkiinto menee. Nämä ajatus- ja toimintamallit vaan on aika syvällä ja lisäksi kaikki ei ole pelkkää negatiivista. Mä esimerkiksi olen hemmetin aikaansaava koska haluan olla paras ja haluan saada siitä sen palkinnon.
Mutta esim töissä (olen vaihtanut muutamia kertoja kun en ole saanut ylennyksiä tai olen tullut targetoiduksi ominaisuuksieni vuoksi) ajaudun konflikteihin koska mielestäni mun pitäisi saada se tunnustus ja asema kyvyistäni jotka ensin kyllä huomataan mutta sitten joku aina muutaman kuukauden päästä muuttuu. Ilmeisesti paras ei ole sopiva johtaja jos joku muu on samaa pestiä odotellut, jonkun sopivan kaveri tm
Voitko ap kertoa lisää tuosta totuuden puhujan mustamaalaamisesta, miten sen teit ja miten oikeutit sen itsellesi? Ja tuo unohtaminen -ihan oikeastikin unohdit että olet tällaista tehnyt? Aidosti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä musta tuntuu että tää paraneminenkin on asia josta haluan validaatiota ja huomiota. Yksi toinen keskustelu jossa eräs sanoi että ei voi pitää päiväkirjaa ajattelematta että joku joskus lukee ne ja pitää niitä mahtavina, on tärkeimpiä syitä motivoitua pitämään niitä ja jos sitä mahdollisuutta ei ole niin mielenkiinto menee. Nämä ajatus- ja toimintamallit vaan on aika syvällä ja lisäksi kaikki ei ole pelkkää negatiivista. Mä esimerkiksi olen hemmetin aikaansaava koska haluan olla paras ja haluan saada siitä sen palkinnon.
Mutta esim töissä (olen vaihtanut muutamia kertoja kun en ole saanut ylennyksiä tai olen tullut targetoiduksi ominaisuuksieni vuoksi) ajaudun konflikteihin koska mielestäni mun pitäisi saada se tunnustus ja asema kyvyistäni jotka ensin kyllä huomataan mutta sitten joku aina muutaman kuukauden
Kysyt sairaalta oikeituksista?
99,9% narsisteista ei halua parantua, eikä heillä omasta mielestään edes ko. ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta esim töissä (olen vaihtanut muutamia kertoja kun en ole saanut ylennyksiä tai olen tullut targetoiduksi ominaisuuksieni vuoksi) ajaudun konflikteihin koska mielestäni mun pitäisi saada se tunnustus ja asema kyvyistäni jotka ensin kyllä huomataan mutta sitten joku aina muutaman kuukauden
Isabel Viljanen on tämä narsisti joka mustamaalaa minua, aidosti estynyttä totuushäiriöistä. Olisin suuresti yllättynyt jos hän vihdoin on tajunnut narsisminsa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa mitään hirviöyttä mistään syystä. Luonteenpiirteille ei voi mitään eivätkä ne ole vikoja vaan ominaisuuksia.
toki olen esimerkiksi käyttänyt muita ihmisiä hyväkseni paljon
Millä lailla?
Jäin myös miettimään sitä, että et pysty hyväksymään vertaisia, jotka menestyvät, ja tarvetta painaa muita alas. Miksi haluat tehdä niin? En pysty eläytymään tähän, mutta kiinnostaa, sillä tunnen joitain sellaisia ihmisiä. Joistain oikein huokuu kateus ja raivo, kun vertainen menestyy, ja tarve painaa muita alas. Miksi? Miksei voi toivoa hyvää muille?
Vaikea selittää. Vaikea myös ymmärtää etteikö kaikki olisi samanlaisia. Mielestäni minä ansaitsen sen koska olen muita parempi ja haluan huomiota siitä.
Kehun sua nyt sen verran (vaikkei ehkä narsistia pitäisi), että suurin osa narsisteista vaikuttaa aika typeriltä, sinulla vaikuttaisi olevan älyä sen verran, että sen avulla voit saada tuon piirteesi hallintaan, ehkä jopa joskus oppia aitoon onnellisuuteen jonkun toisen puolesta.
Tuntuu erikoiselta lukea avautumistasi, itsellä kun on lähinnä päinvastainen ongelma ja ylitsepursuva tunteellisuus, josta on joissakin tilanteissa jopa haittaa. Olen myös liiankin empaattinen ja tämän vuoksi helposti stressaantuva. Ihan samantyyppinen prosessi tuntuu olevan senkin kanssa tarpeen: etääntyminen itsestä ja omista reaktioista, ja vaihtoehtoisten toimintatapojen etsiminen.
Toivottavasti onnistut.
Terapia voi olla ihan hyvä ja tarpeellinen alkuunsa, mutta sehän on useimmiten myös korostunutta itsestään puhumista.
Parasta lääkettä niin narsistille kuin kenelle hyvänsä muullekin on muiden auttaminen ja itsensä unohtaminen. Keskittyä enemmän muihin ja vähemmän itseensä. Puhua enemmän muista kuin itsestään. Tavoitella enemmän muiden onnea kuin omaa onneaan. Se on todennäköisesti ainoa tie ulos pienemmästä ja suuremmasta narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa mitään hirviöyttä mistään syystä. Luonteenpiirteille ei voi mitään eivätkä ne ole vikoja vaan ominaisuuksia.
toki olen esimerkiksi käyttänyt muita ihmisiä hyväkseni paljon
Millä lailla?
Jäin myös miettimään sitä, että et pysty hyväksymään vertaisia, jotka menestyvät, ja tarvetta painaa muita alas. Miksi haluat tehdä niin? En pysty eläytymään tähän, mutta kiinnostaa, sillä tunnen joitain sellaisia ihmisiä. Joistain oikein huokuu kateus ja raivo, kun vertainen menestyy, ja tarve painaa muita alas. Miksi? Miksei voi toivoa hyvää muille?
Tuo on se piirre joka työpaikoilla tekee joistain ihmisistä sietämättömän työkaverin. Mitenkään ei voi keskittyä omaan työhönsä ja antaa toisten tehdä omansa. Kun se toinen tekee pian liian hyvin ja näyttää paremmalta kuin hän, niin tottakai sitä pitää sabotoida.
On jopa menestyneitä minävaurioisia, jotka tuhoavat nousevat uudet osaajat, koska kateus on tuhoavaa. Ikään kuin heistä tulisi huonoja, jos joku muu osaa hyvin työssä/opiskelussa. Valta-asema ei sovi näille ollenkaan, mutta juuri sinne he haluavat. Yliopistolla näitä on paljon valitettavasti, sillä ne on pienet piirit Suomessa. On proffia, jotka varastavat opiskelijansa hienot työt omiin nimiinsä ihan kylmän viileästi ja minkäs mahdat. Tai torppaavat kilpailijaksi kokemansa opiskelijan tien täysin.
Vierailija kirjoitti:
Terapia voi olla ihan hyvä ja tarpeellinen alkuunsa, mutta sehän on useimmiten myös korostunutta itsestään puhumista.
Parasta lääkettä niin narsistille kuin kenelle hyvänsä muullekin on muiden auttaminen ja itsensä unohtaminen. Keskittyä enemmän muihin ja vähemmän itseensä. Puhua enemmän muista kuin itsestään. Tavoitella enemmän muiden onnea kuin omaa onneaan. Se on todennäköisesti ainoa tie ulos pienemmästä ja suuremmasta narsismista.
Kyllä Isabel puhui ihan kuule uhreistaan ja keskittyi heidän elämänsä pilaamiseen. Narsismiin kuuluu ylikorostunut interpersoonallinen "diilien teko"-älykkyys kuten Donald Trumpilla on.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Narsismi ei ole luonteenpiirre vaan selviytymiskeino. Taustalla on varhainen trauma.
Vierailija kirjoitti:
On jopa menestyneitä minävaurioisia, jotka tuhoavat nousevat uudet osaajat, koska kateus on tuhoavaa. Ikään kuin heistä tulisi huonoja, jos joku muu osaa hyvin työssä/opiskelussa. Valta-asema ei sovi näille ollenkaan, mutta juuri sinne he haluavat. Yliopistolla näitä on paljon valitettavasti, sillä ne on pienet piirit Suomessa. On proffia, jotka varastavat opiskelijansa hienot työt omiin nimiinsä ihan kylmän viileästi ja minkäs mahdat. Tai torppaavat kilpailijaksi kokemansa opiskelijan tien täysin.
Siksi jo Kekkonen sanoi, ettei kokoomusta pidä päästää hallitukseen. Ylimielisiä ja harhaisia osaamisensa suhteen ja tuhoavat koko kansantalouden ja hyvinvointivaltion.
"Voitko ap kertoa lisää tuosta totuuden puhujan mustamaalaamisesta, miten sen teit ja miten oikeutit sen itsellesi? Ja tuo unohtaminen -ihan oikeastikin unohdit että olet tällaista tehnyt? Aidosti kiinnostaa."
Kun heidän mielestään säännöt, sopimukset, normit ja laki eväti koske heitä. He kokevat niiden kuuluvan vain tyhmille. Ja itse kokevat olevansa neroja. Katos vakaata neroa valtameren takana, joka on saanut tyhmät (oikeasti tyhmät) äänestämään itseään. Heillä on kaksoistietoisuus ja sinne he tunkevat kaiken sen, mikä ei sovi heidän omaan vääristyneeseen minäkuvaansa. Siis pohjaton musta aukko, joka täynnä myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Narsismi ei ole luonteenpiirre vaan selviytymiskeino. Taustalla on varhainen trauma.
Myös hemmotteleva, pettymyksiltä suojeleva kasvatus voi tehdä ihmisestä narsistin. Ja tämäkin on toki laiminlyöntiä vanhemmilta.
Tällaisia lellittyjä, jopa täysin empatiakyvyttömiä lapsia ja nuoria on tänä päivänä niin paljon, että olen oikeasti hyvin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
"Ap:lle pisteet siitä, että on tunnistanut liiallisia narsistisia piirteitä itsessään ja hakee apua, jotta voisi välttää satuttamasta muita jatkossa."
Kun saa itsensä tasapainoon, niin välittää oikeesti itsestään ja toisista. Ja voi oppia nauttimaan ja iloitsemaan pienistäkin asioista. Ihmisen aivot kun ovat sellaiset, että mielihyvän kokeminen yhdessä toisten kanssa on ihan todella ihanaa. Ja tärkeää.
Mutta narsisti ei tuohon pysty.
Narsistisuutta on meissä kaikissa ja pitääkin olla, eihän täällä muuten hengissä selviä.
AP ei kuulosta narsistilta, vaikka narsistisia piirteitä ja käytömalleja onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ap:lle pisteet siitä, että on tunnistanut liiallisia narsistisia piirteitä itsessään ja hakee apua, jotta voisi välttää satuttamasta muita jatkossa."
Kun saa itsensä tasapainoon, niin välittää oikeesti itsestään ja toisista. Ja voi oppia nauttimaan ja iloitsemaan pienistäkin asioista. Ihmisen aivot kun ovat sellaiset, että mielihyvän kokeminen yhdessä toisten kanssa on ihan todella ihanaa. Ja tärkeää.
Narsistisuutta on meissä kaikissa ja pitääkin olla, eihän täällä muuten hengissä selviä.
Siksihän narsisti haluaa tuhota muiltakin ilon. Kerta minä en saa, niin ei saa muutkaan. Ja vielä panee kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Yhteiset tavoitteet? Ei! kyllä se on itseltä pois jos joku onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jälleen kerran: väärin
Terapeutti havaitsee kyllä narsismin narsistisessa henkilössä, tai sanotaanko että näin pitäisi tapahtua. Se koska asiaa aletaan työstämään potilaan kanssa on eri asia, koska narsistisuuden paljastaminen ei välttämättä palvele mitään tarkoitusta itsessään, ennen kuin potilas on siihen valmis.
Okei.. miten tämä sinun tietoosi oikein tuli jos saa kysyä?