Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalit ja Gen Z ovat lapsivapaita - hyvä asia

Vierailija
05.04.2025 |

Eikö tämä ole hyvä juttu?

Ennen vanhaan lisäännyttiin tilanteesta riippumatta ja häviäjänä oli lapsi. Nykyään nuori sukupolvi haluaa olla taloudellisesti vakaa, ja hoitaa emotionaaliset ongelmat terapiassa ennen kuin dumppaa ongelmansa lapselle. Yksikään lapsi ei ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan joten vähintä on että lapsille tarjotaan paras mahdollinen lähtökohta elämään.

Syntyvyyden kauhistelijat eivät oikeasti välitä lapsista koska heille vain lapsien lukumäärä ratkaisee eikä se millaista elämää lapset tulevat elämään. Lisäksi on ulkopuolisena helppo vaatia muita synnyttämään koska itse ei joudu kantamaan vastuuta lapsesta. Eli tekopyhyys loistaa siinä.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaa tehdä lapsia tänne? 

Vierailija
102/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! En todellakaan halua pilata työllistymismahdollisuuksiani hankkimalla lapsia

N24

Toisinpäin, työnantajan on helppo palkata nainen jonka lapsiluku on jo täynnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syntyvyys ei nouse, koko yhteiskunta romahtaa. Eikä tämä ole vain Suomen tai Euroopan ongelma, syntyvyys on laskenut jatkuvasti maailmanlaajuisesti. 

Jos meille syntyy tarpeeksi lapsia, yhteiskunta toimii ja pysyy tasapainossa. Tämä taas tuottaa sitä vaurautta, hyvinvointia ja tulevaisuudenuskoa. Ihmettelen politiikkojen typeryyttä kun eivät osaa ratkaista asiaa, vaikka yksinkertaisesti lapsilisien moninkertaistaminen hoitaisi koko ongelman lähes itsestään. Jos lasten tekeminen vaikuttaisi positiivisesti elintasoon koko ongelma katoaisi nopeasti. 

Vierailija
104/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syntyvyys ei nouse, koko yhteiskunta romahtaa. Eikä tämä ole vain Suomen tai Euroopan ongelma, syntyvyys on laskenut jatkuvasti maailmanlaajuisesti. 

Jos meille syntyy tarpeeksi lapsia, yhteiskunta toimii ja pysyy tasapainossa. Tämä taas tuottaa sitä vaurautta, hyvinvointia ja tulevaisuudenuskoa. Ihmettelen politiikkojen typeryyttä kun eivät osaa ratkaista asiaa, vaikka yksinkertaisesti lapsilisien moninkertaistaminen hoitaisi koko ongelman lähes itsestään. Jos lasten tekeminen vaikuttaisi positiivisesti elintasoon koko ongelma katoaisi nopeasti. 

Syntyvyys laskee kaikkialla maailmassa ja siihen on vain sopeuduttava. Ne ketkä vinkuu alhaisesta syntyvyydestä ovat juurikin niitä jotka pelkää että täältä loppuu orjat eli ne jotka tekee ne paskahommat. Ongelma on se että nykyään suomessa tai euroopassa kaikille ei riitä töitä eli sellaista työtä mistä maksetaan riittävää palkkaa ja se työ ei ole paskahommaa eli jotain fyysistä. 

Vierailija
105/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultrayksilöllinen yhteiskuntamalli jyllää. Minä minä minä, minun työ ja ura. Minun halut ja tarpeet. Olette astuneet ansaan, onneksi olkoon.

p.s. Usein se kaduttaa silloin kun on jo liian myöhäistä.

Miksi levität väärää tietoa? Tutkimusten mukaan vanhemmat katuvat moninkertaisesti useammin vanhemmuutta kuin lapsettomat lapsettomuuttaan.

Lisäksi: vapaaehtoisesti lapsettomat laittavat lapsen edun edelle koska eivät tuo epätoivottua lasta maailmaan. Lisäksi eivät kuormita ilmastoa. Se on erittäin epäitsekästä.

Tuo viittaamasi "minun halut minä minä" sen sijaan kuvastaa ajatusmallia jossa vanhemmat haluavat hankkia lapsia ihan sama mikä tilanne olisi, ja jos lapselle tulee huonot olosuhteet, niin "aivan sama". Onneksi on lastensuojelu olemassa! (Velat eivät kuormita lastensuojelua joten kiitos siitäkin

Ketä kohtaan vela on itsekäs, kun jättää lapset tekemättä? Ei ole lasta, jota kohdella itsekkäästi. Ja velan keho kuuluu hänelle itselleen eikä kellekään muulle. On absurdia sanoa velaa itsekkääksi kun ei lisäänny koska vela nimenomaan poistaa riskin että lapsi voisi syntyä huonoihin olosuhteisiin.

Vanhempi ei voi koskaan tietää, kasvaako lapsesta ongelmainen, jääkö työttömäksi, saako rakkautta, saako ikinä työpaikkaa, saako lapsenlapset työpaikkaa, joutuuko onnettomuuteen, jne. Se on arpapeliä.

Lapsen hankkimatta jättäminen on suurin yksittäinen ilmastoteko mitä ihminen voi tehdä (hiilijalanjäljen mittauksessa). Saa lentää paljon lentokoneella elämän aikana, jotta saavuttaa saman kulutustason. Googlettamalla löytyy tilastot. Tässä ei tietenkään huomioida sitä jos lapsi saa lapsenlapsen, niin se taas luo kerrannaisvaikutukset ilmastopäästöihin.

Velat eivät kuormita julkista terveydenhuoltoa vaan itseasiassa maksavat tällä hetkellä tuplamaksua soten ylläpitämisestä: maksavat oman ja lapsiperheellisten sotekulut eivätkä tuo omia lapsia sote-jonoja pidentämään. Lapsiperheet ovat tässä edunsaajana; ei velat. Tämä ei ole tasa-arvoa. Siksi olisi hienoa jos jokainen ihminen perhetaustaan katsomatta saisi valinnanvapauden ja maksaisi vain omasta terveydenhuollostaan, jotta saavutettaisiin yhdenvertainen kohtelu lain edessä.

Vierailija
106/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, kirjoitin jo tuonne edelliselle sivulle miksi en itse aio ikinä hankkia lapsia.

Ärsyttää aivan suunnattomasti niiden puolesta jotka kertovat että haluavat ensin saavuttaa tiettyjä asioita elämässään ennen kuin hankkivat lapsia, esim. oma koti tai tietty tulotaso, ja joku tulee siihen viisastelemaan että ei se vauva vaadi omaa taloa tai muuta vastaavaa. No shit Sherlock? Mutta tämä aikuinenpa haluaa ja hänen toiveillaan ja haaveillaan on väliä. En ymmärrä miksi pitää tulla sanomaan että et sinä sitä omakotitaloa tarvi, asut nyt vuokrakaksiossa kunhan pyöräytät niitä mukuloita ulos, se on tärkeintä  Eiköhän nämä ihmiset itsekin tiedä että ihmisen lisääntymisaika on rajallinen kun ovat päättäneet että ensin haluavat sen omakotitalon ja sen jälkeen lapsia. Ei kaikille ole maailmanloppu jos ei niitä saa. Varmaan ne joille se on ykkösprioriteetti osaavat tehdä ne ilman neuvoja niihin olosuhteisiin jotka silloin sattuvat olemaan. 

Toinen on auto. Montakohan kertaa täälläkin olen lukenut kommentin että ei sille lapselle ole väliä millä autolla ajaa. Joo ei varmasti ole mutta jos haluaa ajaa hyvällä autolla niin kyllä siihen on oikeus  

N30 

Vierailija
107/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syntyvyys ei nouse, koko yhteiskunta romahtaa.

Ei romahda vaan yhteiskunnat sopeutuvat muutoksiin. Sitten tehdään asioita vaan eri tavoilla kuin ennen.

Eikä tämä ole vain Suomen tai Euroopan ongelma, syntyvyys on laskenut jatkuvasti maailmanlaajuisesti.

Liikakansoitus, ympäristön saastuminen ja ylikulutus on oikea ongelma. Maapallo ei kestä nykyistä menoa.

Jos meille syntyy tarpeeksi lapsia, yhteiskunta toimii ja pysyy tasapainossa. Tämä taas tuottaa sitä vaurautta, hyvinvointia ja tulevaisuudenuskoa.

Jokainen päättää itse miten vaurautta, hyvinvointia ja tulevaisuudenuskoa hankkii. Lapsen hankkiminen ei ole edellytys näiden toteutumiselle.

Ihmettelen politiikkojen typeryyttä kun eivät osaa ratkaista asiaa, vaikka yksinkertaisesti lapsilisien moninkertaistaminen hoitaisi koko ongelman lähes itsestään.

Ei ratkaise. Pohjoismaissa on maailman avokätisimmät perhetuet mutta silti erityisesti Suomessa syntyvyys laskee muita nopeammin. Myös Etelä-Koreassa on erittäin aktiivinen lapsiperhepolitiikka, eikä se tehoa. Siellä missä on vähiten tukia (kehitysmaat), lisäännytään eniten. Lahjominen ei siis toimi eikä se kuulosta eettiseltä että velkarahalla laitetaan ihmiset lisääntymään kun ei muuten haluta. Sen pitää lähteä vapaasta harkitusta tahdosta, koska muuten on katumisen riski.

Jos lasten tekeminen vaikuttaisi positiivisesti elintasoon koko ongelma katoaisi nopeasti.

Nimenomaan "jos". Ei ihmisiä voi syyttää siitä, että he eivät halua laskea omaa elintasoaan. Jokaisella on siihen. Ei kukaan ole velvollinen uhraamaan itseään siksi että ihmiskunta pelastuu. Sellainen kuulostaa aika dystooppiselta ja neuvostoliittomaiselta, että ihmisen tärkein funktio on uhrautua Suuren Järjestelmän hyväksi, vaikka sitten vastentahtoisesti. Tässä ajattelussa kuka jää viimeiseksi? Lapsi.

Vierailija
108/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä. Lapsia tehköön he ketkä sitä oikeasti haluavat ja keillä on henkiset ja taloudelliset resurssit. 

Itse tein yhden lapsen ja enempään ei ole mitään mahdollisuutta. En halua enää tässä kohtaa katkoa työuralle enkä taloudelle. Nyt on yhden lapsen kanssa hyvin varaa kaikkeen ja kertyy jopa säästöjä. Lapsi on jo iso koululainen niin on myös jaksamista ja aikaa omillekin jutuille. 

Vierailija
109/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluatte tehdä töitä kasikymppiseksi asti, niin sehän on ihan teidän oma valintanne.

Vierailija
110/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, kirjoitin jo tuonne edelliselle sivulle miksi en itse aio ikinä hankkia lapsia.

Ärsyttää aivan suunnattomasti niiden puolesta jotka kertovat että haluavat ensin saavuttaa tiettyjä asioita elämässään ennen kuin hankkivat lapsia, esim. oma koti tai tietty tulotaso, ja joku tulee siihen viisastelemaan että ei se vauva vaadi omaa taloa tai muuta vastaavaa. No shit Sherlock? Mutta tämä aikuinenpa haluaa ja hänen toiveillaan ja haaveillaan on väliä. En ymmärrä miksi pitää tulla sanomaan että et sinä sitä omakotitaloa tarvi, asut nyt vuokrakaksiossa kunhan pyöräytät niitä mukuloita ulos, se on tärkeintä  Eiköhän nämä ihmiset itsekin tiedä että ihmisen lisääntymisaika on rajallinen kun ovat päättäneet että ensin haluavat sen omakotitalon ja sen jälkeen lapsia. Ei kaikille ole maailmanloppu jos ei niitä saa. Varmaan ne joille se on ykkösprioriteetti osaavat tehdä ne ilman neuvoja niihin olosuhteisiin jot

Samaa mieltä. Ja maailma on julma, lapsi voi joutua kiusatuksi tai syrjityksi jos hänellä on huonompaa kuin muilla Oon lukenut ihan tarpeeksi monesta sellaisesta raukasta. Esim. jos kaverit käy kylässä niin näkevät kodin ja ehkä autonkin. Ei ole mitään väärää jos haluaa säästää lapsensa sellaiselta. Pahimmillaan lapseen vois iskostua joku elämänmittainen häpeä jos kavereilla on kaikkea hienompaa! Lapset(kin) osaa olla julmia. 

Vierailija
111/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluatte tehdä töitä kasikymppiseksi asti, niin sehän on ihan teidän oma valintanne.

Siksi minä sijoitan ja säästän että voin jäädä pois töistä 60 vuotiaana. En kuluta rahojani turhuuteen joten saan joka kuukausi säästettyä ja sijoitettua. 

Vierailija
112/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivinen sijoittaminen, ahkera työnteko ja säästäväinen vela-elämä, niin tilillä on seitsemännumeroinen luku n. 50-55-vuotiaana. Silloin voisi harkita eläköitymistä. Mutta tarvittaessa voi alkaa himmailla työnteossa vähän aiemminkin, koska ei elämä pelkkää työntekemistä tarvitse olla. Saa elämästä kai nauttiakin kun kerran täällä vain eletään.

Vierailija
113/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultrayksilöllinen yhteiskuntamalli jyllää. Minä minä minä, minun työ ja ura. Minun halut ja tarpeet. Olette astuneet ansaan, onneksi olkoon.

Miksi levität väärää tietoa? Tutkimusten mukaan vanhemmat katuvat moninkertaisesti useammin vanhemmuutta kuin lapsettomat lapsettomuuttaan.

Lisäksi: vapaaehtoisesti lapsettomat laittavat lapsen edun edelle koska eivät tuo epätoivottua lasta maailmaan. Lisäksi eivät kuormita ilmastoa. Se on erittäin epäitsekästä.

Tuo viittaamasi "minun halut minä minä" sen sijaan kuvastaa ajatusmallia jossa vanhemmat haluavat hankkia lapsia ihan sama mikä tilanne olisi, ja jos lapselle tulee huonot olosuhteet, niin "aivan sama". Onneksi on lastensuojelu olemassa! (Velat e

Juurihan sanoin, että velan yritys kääntää itsensä paremmaksi kuin muut ja yrittää näyttää epäitsekkäältä, on suorastaan liikuttavaa. Toki onko motiivi siinä, että velat kohtaavat arvostelua ja alentamista valintojen takia. Minulle on ihan sama, mitä ihmiset tekevät omalla elämällään ja minkälaisia valintoja. En ketään tuomitse, mutta silti huvittaa tämä selittely. Olette yhtä itsekkäitä kuin lapselliset, tai yhtä epäitsekkäitä kuin lapselliset. Ei se muuksi muutu. Annoin vain esimerkkejä. Olemme kuitenkin jokainen oletusarvoltaan ilmastopäästöjä ja osa liikakansoitusta, osa julkisen terveydenhuollon tai neuvolan jonoja. Ei meistä kukaan kuitenkaan äitiään tai isiään kritisoi valinnoista. Siihen toki voi vaikuttaa se, että silloin veloilta jäisi tämä kaunis, lahjaksi saatu elämä elämättä. Ei pääse lentämään, harjoittelemaan lapsentekoa toisen rakkaan ihmisen kanssa, nauttimaan elämästä. Siksi en pidä järkevänä, että velat kritisoivat lapsellisten valintoja, tai että lapselliset kritisoivat velojen valintoja. Se on aika lapsellista. Mutta en myöskään arvosta sitä, että yritetään selittää mustaa valkoiseksi.

Vierailija
114/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää aivan suunnattomasti niiden puolesta jotka kertovat että haluavat ensin saavuttaa tiettyjä asioita elämässään ennen kuin hankkivat lapsia, esim. oma koti tai tietty tulotaso, ja joku tulee siihen viisastelemaan että ei se vauva vaadi omaa taloa tai muuta vastaavaa. No shit Sherlock? Mutta tämä aikuinenpa haluaa ja hänen toiveillaan ja haaveillaan on väliä. En ymmärrä miksi pitää tulla sanomaan että et sinä sitä omakotitaloa tarvi, asut nyt vuokrakaksiossa kunhan pyöräytät niitä mukuloita ulos, se on tärkeintä  Eiköhän nämä ihmiset itsekin tiedä että ihmisen lisääntymisaika on rajallinen kun ovat päättäneet että ensin haluavat sen omakotitalon ja sen jälkeen lapsia. Ei kaikille ole maailmanloppu jos ei niitä saa. Varmaan ne joille se on ykkösprioriteetti osaavat tehdä ne ilman neuvoja niihin olosuhteisiin jot

Ja koitapa saada yksin-/yhteishuoltajana riittävää asuntolainaa, kun tosiaan lapsen hankkinut ennen asunnonostoa, ja sitten kaikki ei menekään kuin elokuvissa.

Voin todennäköisesti ostaa elämäni ekan asunnon vasta sitten, kun ainokaiseni aikanaan muuttaa omilleen. 

Vierailija
115/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, milleniaalit ja gen x ajattelevat vähän pidemmälle eivätkä tod halua lapsia mihin tahansa tilanteeseen ja olosuhteisiin. Ihan oikein ja vastuullista. Kuvottaa vanhojen setien ja tätien opportunistiset synnytystalkootjorinat. Oman eläkkeen maksuturva ja hoiva niillä on vain mielessä.

Tämäkin.

Vierailija
116/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen milleniaali, ja lapsuudesta eniten jäänyt mieleen äidin jatkuva hermojen kireys, kun ei sanojensa mukaan jaksanut meitä lapsia.

Samoin se, kuinka olin rahasta huolissani jo ihan liian nuorena, koska äiti sätti jatkuvasti miten meihin meni rahaa. Liian pienissä vaatteissa tuli kuljettua, uusia ei uskaltanut pyytää. Sitten kun jotain tarpeellista minulle ostettiin, niin kassalla tunsin isoa mielipahaa siitä, kuinka perheen vähiä rahoja joudutaan nyt minuun tuhlaamaan. 

Nyt aikuisena ajattelen, että äiti ei tainnut koskaan edes haluta lapsia. Mutta oli silti hankkinut useamman, ja me saimme sitten jatkuvasti kuulla miten paljon vaivaa meistä hänelle oli.

Oma äiti oli samanlainen. Lisäksi katseli väkivaltaista juoppoa ja toljotti vierestä, kun se kävi meihin lapsiin käsiksi. Oli varmaan vaan tyytyväinen, että ei itse joutunut nyrkkien tielle. Lapsista viis.<

Itse hankin yhden lapsen, ja ainoaksi jää. Koin ja koen, että yksi lapsi on se johon henkiset ja taloudelliset resurssini riittävät. Ja tarkoitan taloudellisilla resursseilla, että elämä on muutakin kuin pakolliset laskut ja halvimmat ruoat ja eikun odottamaan hartaasti seuraavaa palkkapäivää.

Koen ylpeyttä siitä, että hänelle voin suoda erilaista lapsuutta mitä itse sain, vaikkakin tässä matkan varrella ymmärtänyt yhä vahvemmin sen, ettei oma äitini tosiaan tainnut lapsia koskaan edes haluta. En suoraan sanoen muista äitini koskaan sanoneen, että rakastaa minua.

Mutta tätä yksilapsisuuttakin jaksettiin aikansa ihmetellä. Kun lapsi tuli kouluikään, niin sitten vasta oikeastaan alkoi loppua ne "milloinkas sisko/veli syntyy? :)" -utelut.

Vierailija
117/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viittaamasi "minun halut minä minä" sen sijaan kuvastaa ajatusmallia jossa vanhemmat haluavat hankkia lapsia ihan sama mikä tilanne olisi, ja jos lapselle tulee huonot olosuhteet, niin "aiva

En tiedä oletko elänyt kuplassa, mutta maailmassa on paljon ihmisiä, jotka kritisoivat vanhempiaan, koska olivat päättäneet lisääntyä. Lapsi on esim. saanut perintönä hyvin vakavan sairauden vanhempien tietäessä riskin etukäteen, on ollut kodittomuutta, lapsi on joutunut SA:n kohteeksi yms traumatisoivaa. Nämä ovat erittäin surullista luettavaa koska ei sellaista toivo kenellekään. On siis paljon syitä, miksi lapset kyseenalaistavat omien vanhempiensa lisääntymisvalintaa.

Nyt kun täällä kerran ollaan -- emme ole itse sitä voineet päättää -- niin päätetään nyt edes niistä asioista, jotka ovat omissa käsissämme. Silloin on loogisinta vaikuttaa niihin asioihin, joilla on kaikkein isoin vaikutus ympäristökuormitukseen. Velat tekevät näin.

Vierailija
118/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viittaamasi "minun halut minä minä" sen sijaan kuvastaa ajatusmallia jossa vanhemmat haluavat hankkia lapsia ihan sama mikä tilanne olisi,

Jos ilmastoasiat ja ympäristökuormitus pelottavat, niin ainahan voi aloittaa harventamisen itsestään. Se on epäitsekästä ja ympäristöteko. Voi konkreettisesti vaikuttaa siihen, että väestö vähenee. Mutta en usko, että itsekkäistä syistä kukaan niin tekee, kun arvostaa kuitenkin omaa elämää yli oman ympäristökuormituksen. 

Mitä sitten tulee näihin syihin kritisoida, niin kategorisoin oman kommenttini siihen viitekehykseen, että elämässä on kuitenkin kaikki hyvin ja on saanut hyvän lapsuuden. Sitä minäkin toivon jokaiselle syntyvälle lapselle, että on toivottu, terve ja saa hyvän ympäristön elää. Kyllä kannatan iahn samanlaista vakavaa harkintaa, että onko oikein saada lasta, jos oma elämä on huono, sairastaa, tai tietää, että ei voi tarjota lapselle hyvää elämää. Siitä ollaan varmasti jokainen samaa mieltä. 

Vierailija
119/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi muualla maailmassa ja sitten yrittävät liikalisääntymisensä seuraukset siirtää muille. On se naiminen niin mukavaa, vaikka olisi huutava nälkä eikä yhtään ruokaa.

Syntyvyys on laskenut koko maailmassa, joten mitä ihmettä yrität taas sössöttää?

Vierailija
120/128 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi muualla maailmassa ja sitten yrittävät liikalisääntymisensä seuraukset siirtää muille. On se naiminen niin mukavaa, vaikka olisi huutava nälkä eikä yhtään ruokaa.

Syntyvyys on laskenut koko maailmassa, joten mitä ihmettä yrität taas sössöttää?

Mitä sössötät? Maailman väkiluku jatkaa kasvuaan ainakin 2100-luvulle saakka maltillistenkin ennusteisen mukaan. Sitten meitä on jo yli 10 miljardia tällä pallolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän