Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milleniaalit ja Gen Z ovat lapsivapaita - hyvä asia

Vierailija
05.04.2025 |

Eikö tämä ole hyvä juttu?

Ennen vanhaan lisäännyttiin tilanteesta riippumatta ja häviäjänä oli lapsi. Nykyään nuori sukupolvi haluaa olla taloudellisesti vakaa, ja hoitaa emotionaaliset ongelmat terapiassa ennen kuin dumppaa ongelmansa lapselle. Yksikään lapsi ei ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan joten vähintä on että lapsille tarjotaan paras mahdollinen lähtökohta elämään.

Syntyvyyden kauhistelijat eivät oikeasti välitä lapsista koska heille vain lapsien lukumäärä ratkaisee eikä se millaista elämää lapset tulevat elämään. Lisäksi on ulkopuolisena helppo vaatia muita synnyttämään koska itse ei joudu kantamaan vastuuta lapsesta. Eli tekopyhyys loistaa siinä.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella iloinen, että olen saanut valita lapsettoman elämän! Muussa tapauksessa elämänlaadustani ei olisi mitään jäljellä, ja planeetan sietokyky on kiistaton argumentti. Mutta yksi pieni pyyntö: ei aleta käyttää kammottavaa anglismia lapsivapaa. Se on yhtä huonoa suomea kuin vaikkapa proteiinirikas tai tapahtumaköyhä. Tähän ei langeta! Aate kaunis, sana kamala.

Jatkakaa!

Vierailija
82/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon millenniaali. Joitain ekana mieleeni tulevia syitä miksi en ole tehnyt lapsia:

Omat huonot kokemukset lapsuudesta, en halua mitään haavojen suolausta oman lapsen tai lapsien kanssa.

Ei ole tukiverkkoa. Vaikka sattuisinkin pärjäämään yksin lapseni kanssa, niin surettaa kuvitella minkälaista hänellä olisi ihan yksin aikuisena!! Nykyajan kavereihin ei voi luottaa ja aidot ystävät on kiven alla.

En halua sitoutua niin vastuulliseen asiaan mitä ei voi peruuttaa.

En usko että olisin hyvä äiti. Enkä koe mitään kutsumusta olla äiti enkä edes pidä lapsista.

Lapseen liittyvät isot riskit: entä jos hän olisin tosi sairas tai vammainen tai hänestä jostain syystä tulisi ongelmainen aikuinen??

Hirvittää minkälaisessa yhteiskunnassa ja maailmassa hän joutuisi elämään. Minkälaisia oppilaita olisi hänen luokalla? Saisiko mahdollisuuden käyttää koko potentiaalinsa oppimiseen? Minkälaista työelämä olisi kun hän on sen ikäinen? Luulisin että hänestä otettaisiin vielä enemmän irti kuin itsestäni nykyään. Ja yleinen ilmapiiri on jo nykyään menossa huonoon suuntaan.

Ilmastonmuutos ahdistaisi varmasti lasta vielä enemmän kuin itseäni ja ihan syystäkin.

Maailma on menossa ihan hulluksi. Nykymeno vois olla huono vitsi ellei se ois totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LAPSETON EIKÄ MIKÄÄN 'LAPSIVAPAA'

Lapseton tarkoittaa, että jotain puuttuu, ja haluaisi kuitenkin saada sen. Esim. raha-TON, kodi-TON.

Vapaaehtoisesti lapsettomalta eli velalta ei puutu mitään, koska tarvetta lapsille ei ole. Sen sijaan lasten saaminen on velalle negatiivinen asia, koska se huonontaisi elämänlaatua. Siksi kyseessä on lapsi-vapaa ihan kuten tauti-vapaa, jne... eli asia, jota ei halua ja jota ilman on paljon parempi. Eli kyllä kyseessä on lapsivapaa ihminen, kun tarvetta lapsille ei ole.

Lopulta kyse on siitä, haluaako ihminen, että muilla ihmisillä on valinnanvapaus omasta kehostaan. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: Kyllä vai ei? Vaikka eletään vuotta 2025, jotkut oikeasti vieläkin haluavat itsekkäistä syistä päättää toisten synnyttämisestä ja pakottaa muut synnyttämään vastoin tahtoa. Antaisi ihmisten vaan olla rauhassa. En tajua, miksi jot

Olen samaa mieltä sisällöstä mutten kielenkäytöstä. Eihän kivutonkaan tarkoita, että ihminen on vastoin tahtoaan ilman kipua. Tämän johdoksen käyttö on kieliopillisesti oikein, sen sijaan lapsivapaa on kammottava anglismi. Valinnanvapaus on tärkeää, mutta niin on oikeakielisyyskin. Suojellaan kaunista kieltämme ja puhutaan kauniista asiasta, valinnanvapaudesta, oikein!

Vierailija
84/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin oli ennen vanhaan? Mitä ap tietää esim. omien vanhempiensa todellisista motiiveista?

Ainakin minun vanhemmillani oli tuulen huuhtoma prse eikä paljon muuta. Mutkun oli niin kova vauvakuume.

Joopa joo. En päässyt päivähoitoon, vaan psykiatriseen sellaiseen. 

Vierailija
85/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon millenniaali. Joitain ekana mieleeni tulevia syitä miksi en ole tehnyt lapsia:

Omat huonot kokemukset lapsuudesta, en halua mitään haavojen suolausta oman lapsen tai lapsien kanssa.

Ei ole tukiverkkoa. Vaikka sattuisinkin pärjäämään yksin lapseni kanssa, niin surettaa kuvitella minkälaista hänellä olisi ihan yksin aikuisena!! Nykyajan kavereihin ei voi luottaa ja aidot ystävät on kiven alla.

En usko että olisin hyvä äiti. Enkä koe mitään kutsumusta olla äiti enkä edes pidä lapsista.

Lapseen liittyvät isot riskit: entä jos hän olisin tosi sairas tai vammainen tai hänestä jostain syystä tulisi ongelmainen aikuinen??

Hirvittää minkälaisessa yhteiskunnassa ja maailmassa hän joutuisi elämään. Minkälaisia oppilaita olisi hänen luokalla? Saisiko mahdollisuuden käyttää koko potentiaalinsa oppimiseen? Minkälaista työelä

Pitkälti samaa mieltä, mutta kouluissa on oikeasti päästy valovuosia henkisesti eteenpäin. Jo omien milleniaalilasten kohdalla ja nyt vielä enemmän. Teen töitä siinä ympäristössä, eikä voi verrata entiseen. Jopa tunnetaitoja opetellaan erikseen. Työelämä sitten taas. Onneksi olen jo päälle 50.

Vierailija
86/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton tarkoittaa, että jotain puuttuu, ja haluaisi kuitenkin saada sen. Esim. raha-TON, kodi-TON.

Vapaaehtoisesti lapsettomalta eli velalta ei puutu mitään, koska tarvetta lapsille ei ole. Sen sijaan lasten saaminen on velalle negatiivinen asia, koska se huonontaisi elämänlaatua. Siksi kyseessä on lapsi-vapaa ihan kuten tauti-vapaa, jne... eli asia, jota ei halua ja jota ilman on paljon parempi. Eli kyllä kyseessä on lapsivapaa ihminen, kun tarvetta lapsille ei ole.

Lopulta kyse on siitä, haluaako ihminen, että muilla ihmisillä on valinnanvapaus omasta kehostaan. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: Kyllä vai ei? Vaikka eletään vuotta 2025, jotkut oikeasti vieläkin haluavat itsekkäistä syistä päättää toisten synnyttämisestä ja pakottaa muut synnyttämään vastoin tahtoa. Anta

Se ja se -vapaa tulee ruotsin kielestä. Yleistyi 1960 -luvulla. Silloin lanseerattiin vitsikäs "älyvapaa. "

Vierailija
87/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvää kehitystä, koska oikeasti koko planeetta ei ihmistä edes tarvitse. Kaikki muut argumentit on silkkaa narsismia.

Suomessakin olisi jo aika herätä ja lopettaa lisääntyvien heteroiden suosiminen taloudellisilla kannustimilla. Täydellinen ristiriita vihervasemmistolta huutaa ilmastonmuutosta ja samalla jakaa rahaa erilaisiin tukiin ja etuuksiin, jotka johtaa vain maailmaa tuhoavaan ylikulutukseen.

Tasa-arvoa ei millään tavoin edistä sekään, että lapsettomat ovat nettomaksajien asemassa eikä Suomi tarjoa heille kovan verotuksen vastineeksi yhtään mitään.

Lapsivapaat kansalaiset valitettavasti on laitettu kakkosluokan kansalaisen rooliin, maksamaan muiden talpudelliset edut. Jos tilalle laitettaisiin mikä tahansa muu vähemmistö, se taatusti herättäisi keskustelua syrjinnästä ja rasismista. On ihan oikeutettua kysyä miksi veloja rankaistaan heidän henk.

Olen hankkinut 2 lasta, mutta tehnyt paljon ylläpitävää työtä. Lapset on nyt fiksuja aikuisia. He eivät todennäköisesti hanki omia jälkeläisiä. Se on ihan ok. 

Vierailija
88/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta kyse on siitä, haluaako ihminen, että muilla ihmisillä on valinnanvapaus omasta kehostaan. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: Kyllä vai ei? Vaikka eletään vuotta 2025, jotkut oikeasti vieläkin haluavat itsekkäistä syistä päättää toisten synnyttämisestä j

Kiitos tarkennuksesta, niinhän se taitaa olla!

Vierailija
89/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultrayksilöllinen yhteiskuntamalli jyllää. Minä minä minä, minun työ ja ura. Minun halut ja tarpeet. Olette astuneet ansaan, onneksi olkoon.

p.s. Usein se kaduttaa silloin kun on jo liian myöhäistä.

Ja lapsiako ei tehdä, koska minäminäminä haluaaaaaa lapsen? Pahimmat tekevät siksi, että olisi joku vanhuudenturva. Sehän ei ole itsekästä ollenkaan.

Vapaaehtoinen lapsettomuus on yksi epäitsekkäimpiä valintoja, mitä ihminen voi tässä ylikansoittuneessa maailmassa tehdä. Se on aina harkittu päätös toisin kuin monilla lapsen hankkiminen. Hyvin usein ihminen alkaa yrittää lasta, koska haluaa -täysin itsekkäästi, miettimättä lainkaan, onko hänellä edes resursseja huolehtia lapsesta- vanhemmaksi. Nämä ihmiset eivät mieti, millaisen elämän pystyvät lapselle tarjoamaan, koska heillä on niin hirveä vauvakuume ja pakko päästä jatkamaan sukua. He eivät mieti, missä jamassa maailma on sitten, kun lapsi on aikuinen tai kun mahdolliset lapsenlapset ovat aikuisia. Heitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma, itsekäs halunsa lisääntyä.

Vierailija
90/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää minkälaisessa yhteiskunnassa ja maailmassa hän joutuisi elämään. Minkälaisia oppilaita olisi hänen luokalla? Saisiko mahdollisuuden käyttää koko potentiaalinsa oppimiseen? Minkälaista työelä

Täällä toinen milleniaali, joka allekirjoittaa kaikki nämä syyt, miksen ole yrittänyt saada lasta. Tärkein syy on tietenkin, etten halua lapsia ja sen yksistään pitäisi riittää, mutta koska lapsettomuuspäätöstä joutuu perustelemaan, toisin kuin päätöstä hankkia lapsia, vaikka sille nimenomaan pitäisi olla todella vankat perusteet, tässä ovat ne syyt.

Vierailija
91/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kysymyksiä. Lapsen tulevaisuutta ei voi yksikään vanhempi taata (ellei ole miljonääri), eli se on kolikon heittoa joutuuko pitkäaikaistyöttömäksi, tms...

Vierailija
92/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kun milleniaalina koko lapsuutensa kuunteli vanhempaa väkeä, että pitikin mennä lapsia tekemään ja VMP ja sitä s*tanan loputonta tappelua rahanmenosta, kyllähän siinä mietti, että v*uako menitte tekemään. Enkä todellakaan ole itse samaa virhettä tehnyt.

Se on kyllä jännä miten vanhemmat voi uhriutua/valittaa elämäntavasta jonka ovat itse valinneet. Lapsi syntyy hedelmöityksen myötä ja se vaatii aktiivisia toimenpiteitä toteutuakseen. Vanhemmuus ei ole sattumaa/tuuria. Vanhemmuutta ja lapsenkasvatusta koskevia kirjoja on olleet kirjastot pullollaan vuosikymmenet ja nyt googlesta saa kaiken tiedon. Se ei voi tulla kellekään yllätyksenä että vanhemmuus on rankkaa. Ainoa looginen selitys on että ihmiset ei lue lastenkasvatuskirjoja tai perehdy vanhemmuuden koulutusmateriaaleihin etukäteen vaan ne kaivetaan esiin vasta sitten kun lapsi on syntynyt (jos silloinkaan).

NIIN-PÄ

Vierailija
93/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, niin copypastasin sen its. Nro 85: Pitkälti samaa mieltä, mutta kouluissa on oikeasti päästy valovuosia henkisesti eteenpäin. Jo omien milleniaalilasten kohdalla ja nyt vielä enemmän. Teen töitä siinä ympäristössä, eikä voi verrata entiseen. Jopa tunnetaitoja opetellaan erikseen. Työelämä sitten taas. Onneksi olen jo päälle 50.

Nykyään kouluissa ongelma saattaa olla inkluusio. Jos samalla luokalla on normaaleita ja erityisluokalle kuuluvia, on kai väistämätöntä, että oppimistulokset heikkenevät. Ja sitten sellaisia ihan Suomessa syntyneitä lapsia, jotka eivät puhu sen vertaa suomea, että oikeasti pärjäisivät sillä. Pääsevät madallettua rimaa hipoen luokalta toiselle. Hesarihan teki tuosta jutunkin, oli kamalaa luettavaa. 

Vierailija
94/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vapaaehtoista lapsettomuutta pidetään liikaa esillä mediassa. Suomi tarvitsee suomalaisia.

Pitäisi näyttää että elämä lasten kanssa voi olla hyvää.

Aiemminkin on hankittu lapsia epävarmoihin olosuhteisiin.

Väitän että nykyään halutaan enemmän luoda uraa ja nauttia omasta ajasta ja harrastuksista.

Toki jos ei ihan oikeasti halua lapsia niin sitten niitä ei kenenkään tarvitse hankkia.

Vierailija
95/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vapaaehtoista lapsettomuutta pidetään liikaa esillä mediassa. Suomi tarvitsee suomalaisia.

Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat suomalaisia. Heillä on oikeus olla esillä kuten vanhemmilla. Kaikilla on sama ihmisarvo. Velat eivät todellakaan ole liikaa esillä. Enemmän tv:stä tulee lastenohjelmia/perheohjelmia kuin vela-ohjelmia.

Pitäisi näyttää että elämä lasten kanssa voi olla hyvää.

Jokainen vanhempi voi sitä esimerkkiä itse näyttää.

Aiemminkin on hankittu lapsia epävarmoihin olosuhteisiin.

Niin on, koska vanhemmat ovat niin päättäneet. Ei lapsi syntymäänsä päätä. Onko se vastuullista, ettei lapselle voida taata perusasioita ja lapsi joutuu kasvaa puutteellisissa oloissa?

Väitän että nykyään halutaan enemmän luoda uraa ja nauttia omasta ajasta ja harrastuksista.

Sitä ja paljon muuta. Jokainen päättää itse, mikä on itselle tärkeää.

Toki jos ei ihan oikeasti halua lapsia niin sitten niitä ei kenenkään tarvitse hankkia.

Juuri näin. Jos ei halua niin ei halua. Ei se ole sen ihmeellisempää.

Vierailija
96/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ajatuskin ahdistaa vastuusta ja valtavasta stressistä. Kyllä lapsettomana on kivempi kun voi matkustella ja juoda viiniä

Vierailija
97/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultrayksilöllinen yhteiskuntamalli jyllää. Minä minä minä, minun työ ja ura. Minun halut ja tarpeet. Olette astuneet ansaan, onneksi olkoon.

p.s. Usein se kaduttaa silloin kun on jo liian myöhäistä.

Miksi levität väärää tietoa? Tutkimusten mukaan vanhemmat katuvat moninkertaisesti useammin vanhemmuutta kuin lapsettomat lapsettomuuttaan.

Lisäksi: vapaaehtoisesti lapsettomat laittavat lapsen edun edelle koska eivät tuo epätoivottua lasta maailmaan. Lisäksi eivät kuormita ilmastoa. Se on erittäin epäitsekästä.

Tuo viittaamasi "minun halut minä minä" sen sijaan kuvastaa ajatusmallia jossa vanhemmat haluavat hankkia lapsia ihan sama mikä tilanne olisi, ja jos lapselle tulee huonot olosuhteet, niin "aivan sama". Onneksi on lastensuojelu olemassa! (Velat eivät kuormita lastensuojelua joten kiitos siitäkin!)

Kyllä minä jopa arvostan sitä, että kuinka kovasti velat yrittävät näyttää paremmilta kuin muut, ja väkisin yrittävät tehdä itsestään epäitsekkäitä. Asioiden kauniiksi selittäminen on LinkedIn -tasolla. Kyllä velatkin tekevät päätökset itsekkäistä syistä, vai onko niin, että epäitsekkyydessään jättävät matkailun, hyvät viinit ja liharuoat pois, koska nämähän kuormittavat luontoa myös. Tai ulkoistavat itsensä pois julkisen terveydenhuollon piiristä, jotteivät kuormittaisi ylikuormittunutta terveydenhuoltoa. Velat ovat yhtä itsekkäitä kuin lapselliset, tai yhtä epäitsekkäitä kin lapselliset. Vanhemmat myyvät käytännössä oman elämänsä seuraavaksi kahdeksi vuosikymmeneksi toisen pienen ihmisen eteen. Tai ottavat raskauden kautta vakavankin terveysriskin, taloudellisen riskin ja menetyksen jne. Eli ei se mikään itsekäs tie ole. Velat eivät tätä tee, koska eivät halua elää toisen ihmisen hyväksi, sekään ei ole itsekästä. Tai sitten kumpikin on yhtä itsekästä.

Vierailija
98/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meen vähäks aikaa kimppaan yh äipän kanssa jos tekee mieli kokea lapsielämää.Sitten voi taas palata normi lapsettomaan arkeen kun kyllästyttää katsella lapsiarkea. 

Vierailija
99/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan halua lapsia tälläiseen yhteiskuntaan, tämä yhteiskunta on surkea ja mennyt aina vain huonompaan suuntaan koko 2000 luvun ajan. Myös se vaikuttaa asiaan että palkkani ei ole riittävän hyvä, monet saa parempaa palkkaa työstä joka ei tuota mitään eli siinä työssä vaan istutaan tietokoneella. Myös se vaikuttaa lapsettomuuteeni että viihdyn sinkkuna enkä ole edes koskaan seurustellut, mihin siihen naista edes tarvitsee kun ole pystynyt elämään jo 34 vuotta ilman naista?

Itse keskityn työhöni, en kuluta rahaa mihinkään jotta voin säästää ja sijoittaa että pääsen pois työelämästä aikaisemmin. 

Vierailija
100/128 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan lapsesta saakka tiennyt etten halua lapsia. Kun kuvittelin elämääni aikuisena niin siihen ei koskaan kuulunut miestä tai lapsia, saatika punaista omakotitaloa. Aina olen ajatellut että haluan tehdä hyvän uran, asua yksin hienossa asunnossa, matkustella paljon ja tehdä hauskoja juttuja ystävien kanssa. Koko ajan kun tulee ikää lisää (vaikka olenkin vielä nuori) elämä paranee ja vaihtoehtojen määrä kasvaa. 

Joskus lapsena sain joltain sukulaiselta lahjaksi sellaisen BabyBorn-nuken ja jo silloin se vähän ällötti minua enkä leikkinyt sillä ollenkaan. Kerran kysyin äidiltä että mitä tällä pitää tehdä ja äiti sanoi että sitä voi pitää sylissä ja heijata ja jutella tai laulella. Varmaan viisi sekuntia kokeilin ja heitin nuken nurkkaan ja sinne se sitten jäi:D Eli jo silloin huomasi ettei minulla ole minkäänlaista kiinnostusta mihinkään vanhemmuuteen tai lapsiin liittyvään. En jaksa esim. seurata somevaikuttajia jotka puhuvat paljon lapsistaan tai niihin liittyvistä jutuista. Kerran erehdyin kuuntelemaan lyhyen pätkän jotain podcastia jossa puhuttiin jostain perhepedissä nukkumisesta tms. ja teki mieli työntää sukkapuikko korvaan. 

Ja mulla on muuten erittäin hyvä äiti, on yksi mun parhaimmista kavereista. Ollaan hyvissä ja läheisissä väleissä, käydään tapahtumissa ja ollaan kesällä lähdössä kahdestaan reissuun. Vanhemmalla siskolla on myös lapsia ja nyt kun ne on isompia niin voin silloin tällöin keskustella heidän kanssaan, mutta en todellakaan ole pitänyt heitä sylissä tai mitään silloin kun olivat pienempiä. Olen siis seurannut lapsiperheen elämää aika läheltäkin eikä se ole muuttanut mieltäni. Sisko ja miehensä ovat normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, ihan tällainen keskiluokkainen perhe että ei ole kyse siitä että olisivat joku Supernanny-ohjelmaan sopiva kauhukaaos joka olisi minut säikäyttänyt. 

Varmaan sitä miehenä saisi enemmän anteeksi sen ettei ole kiinnostunut lapsista missään muodossa. Usein tuntuu että ellei halua omia lapsia niin täytyy olla vähintään joku hauska täti tai ainakin rakastaa lapsia ja vähän kuin voivotella ettei niitä ole. Mua vaan kiinnostaa lapset ja perhe-elämä yhtä paljon kuin kepit ja kivet eli ei yhtään. 

N30