Milleniaalit ja Gen Z ovat lapsivapaita - hyvä asia
Eikö tämä ole hyvä juttu?
Ennen vanhaan lisäännyttiin tilanteesta riippumatta ja häviäjänä oli lapsi. Nykyään nuori sukupolvi haluaa olla taloudellisesti vakaa, ja hoitaa emotionaaliset ongelmat terapiassa ennen kuin dumppaa ongelmansa lapselle. Yksikään lapsi ei ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan joten vähintä on että lapsille tarjotaan paras mahdollinen lähtökohta elämään.
Syntyvyyden kauhistelijat eivät oikeasti välitä lapsista koska heille vain lapsien lukumäärä ratkaisee eikä se millaista elämää lapset tulevat elämään. Lisäksi on ulkopuolisena helppo vaatia muita synnyttämään koska itse ei joudu kantamaan vastuuta lapsesta. Eli tekopyhyys loistaa siinä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kiina haluaa, että jokainen nainen synnyttää 3 lasta
The Chinese government has been encouraging people to have three children since 2021
https://yorkshirebylines.co.uk/news/world/chinas-three-child-policy-imp…The three-child policy
China - three children in major policy shift
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57303592Vihreät ja Putin haluaa, että Suomeen ei 💀
Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota
Kiinassa on sama tilanne kuin joka puolella muuallakin, naiset sanovat että ei kiitos.
Yhden lapsen politiikka määrättiin aikana kun sinkkuus ei ollut hyväksytävää. Nyt kun se on, naisia ei saa enää kirveelläkään synnyttämään miesten ja laitosten omistukseen. Ennen korkea syntyvyys johtui siis siitä, että naiset pakotettiin avioliittoihin ja lapsia vaan tuli kun r aiskikset liiton sisällä olivat laillisia.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän maksetut trollit toimivat anonyymeillä keskustelupalstoilla levittäen lännessä ja Suomessa lapsivihamielistä narratiivia (ja valheita koronarokotteista). Hyödyntäen mm. väestömäärä valhetta.
Samalla ihmisten luottamusta lännessä instituutioihin yritetään heikentää.
Reuters"Putin urges Russians to have more kids, says ethnic survival at stake"
https://www.reuters.com/world/europe/putin-urges-russians-have-more-kid…
Mediuutiset
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tutkimusloyto-venajan-trollit-ja-rok…YLE
https://yle.fi/a/74-20012427🤯
Putin sanoi Uralsin alueella sijaitsevan panssarivaunutehtaan työntekijöille, että kahden lapsen saaminen perhettä kohti on vähimmäismäärä, mikäli Venäjän kansat haluavat säilyt
Suomen haIIitus sen tekee ihan itse. Ehkä he ovat Pu ti nin kätyreitä
Alieeni kirjoitti:
Kos tan yhteiskunnaIIe olemallaa hankkimatta lapsia, koska en oIe saanut töitä vaikka olen kohta 30 vuotias ja olen joutunut kituuttamaan köyhänä ja kärsimään kohta 10 vuotta sen takia. Ja muka naiset saa helposti töitä. Ja pas kat
Kosteat itsellesi
On kaksi niin ihanaa ja rakasta, että haluaisin vielä kolmannenkin. Parasta, mitä elämässä voi olla! Antavat suurinta merkityksellisyyden tunnetta, toisaalta on ihana asettua lasten tasolle yhdessä ihmettelemään maailmaa uusin silmin. Ihanaa tutustua, millaisia tyyppejä näistä omistani on kasvamassa, mistä he ovat kiinnostuneita ja mihin vielä elämässään pääsevät. On tietenkin myös rankkaa ja sitovaa, sekä suuri huoli aina omistaan, mutta kaiken sen arvoista ja antaa niin paljon enemmän kuin ottaa, vaikka molempia tietenkin paljon. Anna mennä!
Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan 💕
Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.
Maailmassa syntyy liian vähän lapsia globaalisti ja väestöromahdus on tulossa.
Erityisesti Suomessa syntyy liian vähän lapsia. Olen patriootti ja mielestäni supisuomalaisten tulisi yrittää hankkia neljä lasta.
Vihreät on kuoleman kultti ja haluaa valheillaan näivettää Suomen, jotta venäjä voisi tuhota vanhusten yhteiskuntamme.
Tämäkin keskustelu osoittaa sen, että lapset nähdään liian usein vain välineinä, esineinä, tilastollisena sivumerkintänä. Muttei ihmisenä, jolle pitäisi tarjota hyvä elämä ja joka ansaitsee syntyä haluttuna.
Se on ero sivistysmaan ja tyrannian välillä: sivistysmaassa lapsia hankitaan rakkaudesta, mutta tyrannioissa kuten Venäjällä lastenhankintaa lobataan jotta saadaan sotilaita laittomiin hyökkäyssotiin. Helppo Putinin huudella 8 lapsen perään kun ei itse kasvata ja synnytä niitä. Ei ole hääppöinen ihmisen elämän arvo Venäjällä.
#childfree elämällä ei ole mitään tekemistä Venäjän trollitehtaiden kanssa. Slava Ukraini. Eläköön valinnanvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.
Olisin äärettömän onneton, jos en olisi äitiyttä saanut kokea, en ikinä ikinä antaisi tai vaihtaisi sitä kokemusta, onnea ja rakkautta pois.
T. 2 nuoren aikuisen äiti
Mun vauvat ovat kasvaneet teineiksi. Ovat niin rakkaita. Vauva-ajat muistoissa, nyt nautin täysillä teineistä. Ovat ihan parasta seuraa. Ovat mahtavia tyyppejä ja niiden jutuille saa nauraa. Tehdään paljon kaikkea yhdessä, välillä on toki takkujakin, mutta kenen elämässä ei muka olisi!? Onneksi olen tehnyt lapsia, ovat tosiaan elämän suola!
Vierailija kirjoitti:
#childfree eli tietoinen lapsettomuus on helpoin yksittäinen rahan ansaitsemiskeino, mitä tavallinen pulliainen voi tehdä. 100-200k€ puhtaana käteen 18v ajalta, per syntymätön lapsi. #childfree mahdollistaa sosioekonomisen aseman nousun ja köyhyyskierteen katkaisun.
Aina kun joku ulisee kuinka itsekästä vapaaehtoinen lapsettomuus on, voisi kysyä että ketä kohtaan? Ei ole ketään, jota olisi kohdeltu itsekkäästi. Sen sijaan on olemassa vanhempia, jotka haluavat lapsia itsekkäistä syistä: halutaan mini-minä, "perintö", nimen jatkaminen, pitää tehdä lapsenlapsia, jne...
Kun nuorten eläkkeet menee boomerien eläkkeiden maksuun, jollain pitäisi pystyä elämään vanhana. Tämä on yksi tehokas selviytymiskeino siihen. Ehkäisy ei ole rakettitiedettä.
Siis kuka tämän 200 tonnia sinulle maksaa, jos sitä sinulla ei ole?
2020-luvun statussymbolit listattiin näillä asioilla erottaudut rahvaasta
Iso lapsiluku
Mahdollisuus kasvattaa monta lasta on jo luksusta, ja kunnon katras tarjoaa myös tilaisuuden kerskua oman jälkikasvun saavutuksilla.
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/466f676d-4a61-4dfd-a11e-1d4910bbbda3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että nykyinen sosiaalinen ilmapiiri tukee yksilöllistä menestyjää. Eteenpäin pyrkivää ekstroverttia. Nyt ei tyydytä vähempään, on saatava kaikki. Minä ja minun loputtomat tarpeet.
Ei ennenkään elintasolla juhlittu, silti lapsia tehtiin. Onko nuorilla hormonit sekaisin kun ei lapsen teko maistu?
Miksi sitten lapsilla on ilmainen terveydenhuolto, hammashuolto, koulutus aikuiseksi saakka, kouluruoka ym.? Onko se lapsisvastaisuutta mielestäsi? Tai pitkät äitiyslomat ym.
Sanoisin, että Suomen ilmapiiri on työn tekemistä vastaan samalla kun töihin patistetaan. Menet töihin, että muut saa makoilla kotona lasten kanssa. Aika ristiriitaista kasvattaa työntekijöitä ja veronmaksajia tällä mallilla.
Sinä itse olet saanut lapsena samat edut kuten lapsilisän, ilmaisen terveydenhoidon, kouluruuan, koulutuksen, asumislisän ja opintorahan. Ja joku on hoitanut sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa syntyy liian vähän lapsia globaalisti ja väestöromahdus on tulossa.
Erityisesti Suomessa syntyy liian vähän lapsia. Olen patriootti ja mielestäni supisuomalaisten tulisi yrittää hankkia neljä lasta.
Vihreät on kuoleman kultti ja haluaa valheillaan näivettää Suomen, jotta venäjä voisi tuhota vanhusten yhteiskuntamme.
Montakos olet itse synnyttänyt, hoitanut ja kasvattanut?
Sain omat lapseni silloin kun Suomi alkoi nousta 1990-luvun talouslaman suosta Nokian ansiosta. Hankimme tietoisesti lapsemme lama-aikana kurjuudesta huolimatta siksi, ettei minunkaltaiselleni vastavalmistuneelle olisi ollut töitä muutenkaan tarjolla. Ajattelimme, että antaa lasten tulla jos ovat tullakseen.
Aika oli siinä mielessä toisenlainen, ettei silloin ollut yhtä kovia ulkoisia paineita hankkia lapsille uutena merkkituotteita eikä kodin tarvinut olla vastavalmistuneella parilla kuin sisustuslehdestä. Oli ihan ok, että vauvalla tai lapsella oli kirppikseltä ostettuja vaatteita leikkipuistossa jne. Kukaan normaali ihminen ei sorsinut siihen aikaan siksi, ettei ollut kalliita merkkituotteita. Muistan vain yhden äipän päiväkodista, joka naputti minulle siitä ettei lapsillani ollut merkkituotteita. Huomautan, että siihen aikaan lastenvaatteidenkin laatu oli ihan basic-markettuotteissakin nykystandardien mukaan huippua.
Vitsailimme monesti, että ehdimme kyllä hankkia paremman sohvan ja sohvapöydän jne sitten kun vietämme ensimmäisen lapsemme valmistujaisia. Me emme kokeneet olevamme millään tavalla muita huonompia, koska kaikilla oli samanlaista eli ei-sisustuslehtityylistä sisustusta ja matkan varrella hankittuja huonekaluja. Isompi ruokapöytä ja tuolit ostettiin kirpputorilta ensimmäisen lapsen kaverisynttärien vuoksi.
2000-luvulla materialismi ja ulkonäkökeskeisyys ovat muuttuneet valtavirtatrendeiksi. Kyllä minua on surettanut se, että tavallisen näköiset lapseni ovat kipuilleet oman ulkonäkönsä vuoksi. Se lamauttaa heitä myös parisuhderintamalla ja he myöntävät kyllä tuntevansa mielenkiintoisia ihmisiä ja olevansa heidän kanssaan tekemisissä, mutteivat uskalla ottaa ratkaisevaa askelta. Sen lisäksi heillä on ollut koko ikänsä huoli kesätyöpaikan, opiskelupaikan jne saamisesta ja opintojen suorittamisesta. Nykyään ei ole mitenkään itsestäänselvää, että edes STEM-alalle valmistuessaan saisi töitä.
Lapseni ymmärtävät sen, että heidän on jopa mahdotonta saavuttaa samanlaista hyvinvointia ja elintasoa kuin vanhempansa, jotka ovat saaneet 1990-lamavuosista huolimatta kuitenkin olla varsin tiiviisti työelämässä. Sitä ei toki tiedä, että näytetäänkö nyt oranssin idiootin aiheuttamassa talouskaaoksessa myös meille Gen-Z:n vanhemmille ovea. Emme ole vielä varsinaisesti eläkeikäisiä. Olisi kuitenkin ihanaa nauttia lapsenlapsista silloin kun itsellä riittää kunto ja pää toimii. Se, että olisimme itse 75+-ikäisiä dementikkoja, joilla olisi myös fyysistä toimintakykyä vahingoittavia sairauksia, olisi surullista myös potentiaalisille lapsenlapsillemme. Siinä vaiheessahan milleniaalien ja Gen-Z:n pitää uskaltaa tehdä eduskunnassa päätöksiä vanhuksien hoivasta jne.
Vierailija kirjoitti:
#childfree eli tietoinen lapsettomuus on helpoin yksittäinen rahan ansaitsemiskeino, mitä tavallinen pulliainen voi tehdä. 100-200k€ puhtaana käteen 18v ajalta, per syntymätön lapsi. #childfree mahdollistaa sosioekonomisen aseman nousun ja köyhyyskierteen katkaisun.
Aina kun joku ulisee kuinka itsekästä vapaaehtoinen lapsettomuus on, voisi kysyä että ketä kohtaan? Ei ole ketään, jota olisi kohdeltu itsekkäästi. Sen sijaan on olemassa vanhempia, jotka haluavat lapsia itsekkäistä syistä: halutaan mini-minä, "perintö", nimen jatkaminen, pitää tehdä lapsenlapsia, jne...
Kun nuorten eläkkeet menee boomerien eläkkeiden maksuun, jollain pitäisi pystyä elämään vanhana. Tämä on yksi tehokas selviytymiskeino siihen. Ehkäisy ei ole rakettitiedettä.
Voit säästää eläkettäsi varten vaikka kuinka paljon, jos huoltosuhde on pilalla, on rahasi siinä tilanteessa arvotonta.
En tule ikinä lisääntymään ja nautin siitä, kun tämä päätökseni kiukuttaa joitakin ;)
N22
Vierailija kirjoitti:
Jokainen
Nainen haluaa Suomessa keskimäärin ainakin yhden lapsen
Ja hankkii ainakin yhden lapsen
Jokainen
Hyi helvetti 😂🤣🥱🤢
Vierailija kirjoitti:
Haista paska ha tunge tuo sun propagandas perseeseesi!
Täällähän on oikein Pietarin trollien kokoontumisajot!
Kos tan yhteiskunnaIIe olemallaa hankkimatta lapsia, koska en oIe saanut töitä vaikka olen kohta 30 vuotias ja olen joutunut kituuttamaan köyhänä ja kärsimään kohta 10 vuotta sen takia. Ja muka naiset saa helposti töitä. Ja pas kat