Asiakkaan kassit pengottiin Prismassa, onko oikein tehty?
Asiakas osti Prisman pikakassalla 10 sentillä pian myyjä penkoi kassia https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011140064.html
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on, että tehdään pistokokeita. Pakkohan se on, kun jotkut varastaa.
No tuolla tavallako varastaminen estetään? Onko koskaan saatu pistokokeissa kiinni varkaita, onko kauppojen hävikki vähentynyt?
Onhan noita juttuja ollut, kuinka on osteltu pleikkari perunan hinnalla jne. Yleisin tapahan on juuri varastaa käyttämällä eri tuotteen viivakoodia.
Vierailija kirjoitti:
- Myyjä tuli paikalle penkomaan ostoksiani. Kun kysyin, että miksi kone vaati myyjää, hän sanoi, että koska ostokseni oli niin halpa. Hän jatkoi vielä, että koska ostin niin vähän inkivääriä, se aiheutti varasepäilyn. En ollut siis tehnyt mitään väärää, mutta varkaaksi haukkui sekä kone että myyjä, sillä perusteella, että en ostanut enempää!-
Kauppa toimi väärin.
Ei ole ensimmäinen kerta. Mikä poliisi kaupasta on tullut? Pää kiinni ja lihat tiskiin.
Onko kaikki vauvan mammat varkaita kun kauhea puolustelu. No en ihmettele.
Kaunis myyjätär onneksi tutki kassini tooosiii-tarkkaan takahuoneessa. Olin onnesta soikeana ja sitten lähti ooorrrkkkuuuuuu ööörggghhhböörhhoiiiiiiiiiihhaaaaahhhh
Ei tuosta kannata hermostua voidaan ne kassit tutkia tullissakin.
En usko että tuon draamakuningattaren laukkua nyt on edes pahemmin pengottu. Pyydetty avaamaan.Kertoo ihmisestä jos tekee tuosta lehtijutun 🙄
Joskus aikoinaan kun olin teini ostin karkkia ja kassa punnitsi ne, edellä ja takana tulevilla aikuisilla oli hedelmiä eikä niitä tarkistuspunnittu. Kyllähän se vähän otti päähän, että ilmeisesti vain minua epäiltiin väärin tekemisestä, mutta en soittanut lehtiin. Ne on juuri nuo punnittavat missä ihmiset huijaa, lisätään tavaraa punnituksen jälkeen tai punnitaan avokaadot perunoina. Tai paniikkihäiriön takia vahingossa liimatan se 50 sentin perunan hintalappu kalafileen viivakoodin päälle, niinkuin tämä yksi julkkis. Ymmärän kyllä, että tietyissä tapauksissa herää epäilyjä ja onhan se ikävää, mutta vika on niissä ihmisissä mitkä pöllii ja sitten rehellisetkin asiakkaat joutuu epäillyksi.
Kuuluuhan kaupan perussääntöihin että jos sinulla on kassalle tullessa esim ostoksia muualta tai laukku niin joko itse osoitat ettei ole mitään salattavaa tai pyydettäessä näytät. Ainahan näin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuhan kaupan perussääntöihin että jos sinulla on kassalle tullessa esim ostoksia muualta tai laukku niin joko itse osoitat ettei ole mitään salattavaa tai pyydettäessä näytät. Ainahan näin on ollut.
En avaa enkä näytä sellaisissa liikkeissä, jotka eivät tarjoa asiakkaille mahdollisuutta laukun säilytykseen.
Sen takiahan sitä pinkoodiakin maksupääte satunnaisesti kysyy että väärinkäytökset minimoitsisiin. Ei se maksupääte sitä sun naaman perusteella kysy.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän faktaa joka perustuu lakiin eikä mihinkään mammojen mutuiluun. Vartijoilla ei ole viranomaisvaltuuksia, eikä heillä ole oikeutta estää kenenkään poistumista kaupasta elleivät he ole nähneet omin silmin näpistystä, tai valvontakamerasta. Mikään myyjän pyyntö kassintarkastuksesta kieltäytymisestä ei todellakaan oikeuta ottamaan henkilöä kiinni. Vartija voi pyytää avaamaan kassin, voi sanoa että poliisit on tulossa ja voi sanoa että odotellaan tässä poliiseja. Mutta sinun ei tarvitse sitä totella, koska tiedät itse että et mitään näpistänyt joten vartijalla ei ole mitään oikeutta ottaa kiinni. Eikä todellakaan tarvitse lähteä mihinkään vartijankoppiin, riippumatta siitä oletko näpistänyt vai et.
Voit siis sanoa että sepä kiva juttu, minä lähden nyt kuitenkin kotiin. Jos vartija käy käsiksi niin sitten tulee oikeusjuttu häntä vastaan. Vapaudenriisto ja pahoinpitely olisivat rikossyytteet.
Vaikka näin on, niin mitään merkitystä tuollaisilla oikeusjutuilla ei ole. Oikeuslaitokset ovat aina vartijoiden ja järjestyksenvalvojien puolella ja sitten joutuu itse maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.
Jos on kuuma naismyyjä, niin mun kasseja saa penkoa koska tahansa
T: mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avaa enkä näytä sellaisissa liikkeissä, jotka eivät tarjoa asiakkaille mahdollisuutta laukun säilytykseen.
Minä avaan. Mitä salattavaa sulla siellä kassissa on 😅
Ei myyjät saa pelkoa kenenkään kasseja. Siihen pitää kutsua poliisi. Kannattaa muistaa tämä. Itse en asioisi myymälässä jossa tällaista palvelua saa jos ostaa vain yhden tuotteen.
Kassin penkominen on RIKOS, ellei sitä suorita poliisi, ja hänkin vain indisiolla 'syytä epäillä'. Jos kauppaketju tai myyjän esimies vaati myyjää tekemään sellaista, syyllistyy myös rikokseen.
Sellaisten hälytysjärjestelmien asentaminen tai ohjelmoiminen, jossa syytön voi joutua epäillyksi, on niin ikään rikos.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.
Ei kannata pyytää poliisia paikalle itse. Kauppa voi ottaa sinut kiinni epäiltynä näpistyksestä, tai päästää sinut menemään. Jos tulet kiinniotetuksi, se on aina poliisiasia ja kaupan tulee kutsua heidät. Siinä voi sitten mennä pari kolme tuntia selvitellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaivautuu kauppaan pienen inkivääripalan takia? Outo tyyppi.
Varsinkin isoon kauppaan. Kyllä ostaisin samalla muutakin.
Sama täällä. Ostaisin vaikka säilykkeitä, jos en muuta tarvitsisi. Erikoista käydä katkaisemassa vaan pala inkivääriä. Onkohan ollut aikomus lähteä varkaisiin ja ei sitten ole onnistunut?
Se mitään erikoista ole. Jos se on oleellinen makuosa tulevaa ruokaa ja unohtunut ostoksista. Eniten harmittaa sitä unohtajaa. Itse ostanut isoja viikonlopun ostoksia, ja tullut mieleen vasta ehkä autolla, että unohtui. Ja ei kun takaisin, ja usein uusi jonotus. Pikakassojen ilmaantuminen vähentää omaa ärsytystä ylimääräisestä vaivasta ja kuluneesta ajasta.
Joillakin voi se Prisma olla lähikauppa, mihin on matkaa 50m. Minä käyn useinkin hakemassa kaupasta vain yhden tuotteen, mitä huomaan tarvitsevani. Matkaa on kyllä lähemmäs 100 m, eikä kyseessä ole Prisma. Mutta lähimmän Prisman luona on kerrostalo ihan Prisman vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta kannata hermostua voidaan ne kassit tutkia tullissakin.
Tulli saa tutkia, kassatyttö ei. Siinä ero.
Mä ostin useita purkkeja samanlaisia kosmetiikkatuotteita. Silloin tuli tarkempi syyni. Ei haitannut. Syynä se että ostn niitä vähävaraisten keräykseen ja siksi monta. Satunnainen tarkistus tulee välillä ja mitä sitten, ei haittaa yhtään.
Olen kerran joutunut itsepalvelukassalla maksamaan varkaan ostokset joten minun puolesta jokaisen epäilyttävän saa vaikka riisua alasti.
No tosin sain rahani takaisin mutta siinä oli myyjillä suht iso homma siinäkin.
Joku oli leimannut ostokset ja kävellyt ulos maksamatta. En itse huomannut sitä kun olin ostamassa jotain pientä ja aloin koodata vain omaa ostostani.