Miten kiusaaminen saadaan OIKEASTI loppumaan - kiusaaja on 10-vuotias empatiakyvytön poika
Lastani on kiusattu koulussa muutaman vuoden. Kiusaaja on 10-vuotias poika, ihan "tavallisesta" perheestä, äiti töissä päiväkodissa eli ns. ammattikasvattaja.
Poika on ns. pikkukovis, ilmeisesti suht hyvä futiksessa ja isokokoinen, hän pelaa paljon väkivaltapelejä ja tekee näistä pelivideoita ja muutenkin kovin kärkkäästi latailee omia juttujaan luokan WA-ryhmään ja pyrkii dominoimaan.
Oma lapseni on samanikäinen, mutta päätä lyhyempi ja ei niin hyvä futiksessa, mutta pelaa sitä välitunneilla "koska kaikki muutkin." Oma lapseni on tarkka, että sääntöjä noudatetaan, kun taas tämä kiusaaja rikkoo sääntöjä, kun aikuiset eivät ole näkemässä, ja hänellä on uskomaton pokka valehdella aikuisille. Luokan tytöt ovat ihastuneita tähän kovikseen ja opettajakin sanoi, että NN on hyvin suosittu poika. En ymmärrä, miten opettajalle menee manipulointi läpi!
Kiusaaminen on nälvimistä, tahallaan pohkeisiin potkimista, sitä, että ei syötä palloa ja huutaa, että lapseni on pelissä huono, jota sitten koviksen pillit ja pullat (pari poikaa) toistelevat ja ilmeilevät. Kiusaaja huutelee lapselleni rumasti, kun tämä on muutaman kerran vastannut takaisin, on kiusaaja ja pari pilliä ja pullaa mennyt kertomaan tästä vastakommentista opettajalle.
On puhuttu rehtorille, mutta mitään "keskusteluja" kummempaa ei tapahdu. Kiusaajan äitiin olen ollut yhteydessä ja hän on luvannut jutella lapsensa kanssa.
Pojat pelasivat pienempänä samassa säbäjoukkueessa, ja kiusaamista oli jo tuolloin ja valmentaja sanoi hyvin tyhjentävästi, että tuo kiusaaja on oikeasti ilkeänoloinen lapsi.
Sama poika synttäreillä vaatii, että saisi aina tarjoilut ensimmäisenä, ennen päivänsankaria, luokan juhlissa kahmaloi lautaselleen paljon keksejä, varhaiskasvattajaäiti seisoi vieressä ja ei sanonut mitään...
Luokalla muut pojat kivoja tätä kiusaajaa ja paria pilliä ja pullaa lukuun ottamatta, mutta kukaan ei halua joutua kiusaajan kanssa ns. napit vastakkain ja uhmata häntä, nauravat mukana.
Kyseessä siis suht pienet lapset, 10-vuotiaat, mutta selkeästi tämän pojan käytös on hyvin tavoitehakuista ja loukkaamaan pyrkivää. Tuntuu, ettei tässä KiVa-koulut ja juttelut auta. Onko OIKEASTI mitään, mikä saisi kusaamisen loppumaan. Ehdotin lapselleni jo jotain itsepuolustuslajia, jotta oppisi jotain "temppuja", miten mätkiä takaisin, mutta ei kiinnostunut.
Kommentit (192)
Itse lähetin aikoinaan kiusaajan vanhemmille sähköpostin, jossa kerroin, mitä heidän lapsensa on tehnyt, pahoittelin, että jouduin olemaan heihin yhteydessä niin ikävällä asialla sekä kerroin, että jos kiusaaminen vielä jatkuu, teen rikosilmoituksen.
Olethan isompi, joten anna sille kiusaajalle selkään.
Netflixillä on nyt hyvä uusi sarja missä Aasiassa on iso ongelma kouluissa kiusaamisen kanssa. Siellä perustetaan virasto minkä edustajilla on mm. oikeus käydä hakkaamassa kaikki koulukiusaajat ja estämään kaikin tavoin kiusaajia tuhoamasta uhrejaan mm. itsemurhiin yms. Sama pitää saada Suomeen välittömästi. Ja siellä on huomioitu myös eliitin kiusaavat lapset joita kukaan ei saa kuriin, riippumatt perheen asemasta koulukiusaajat saavat turpaansa ja kiusaaminen loppuu siihen.
Itse en tajua miksi vanhemmat laittavat lapsensa kouluun kiusattavaksi. Siis kouluun jossa asialle ei saada stoppia. Itse kärsin koko ala-asteen kiusaamisesta. Vanhemmat vaan voivottelivat että pakko sinne on mennä vaikka illat itkin itseni uneen ja aamulla itkin kun pitää mennä. Elin koko ala-asteen hirveässä stressissä, jännityksessä ja pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua miksi vanhemmat laittavat lapsensa kouluun kiusattavaksi. Siis kouluun jossa asialle ei saada stoppia. Itse kärsin koko ala-asteen kiusaamisesta. Vanhemmat vaan voivottelivat että pakko sinne on mennä vaikka illat itkin itseni uneen ja aamulla itkin kun pitää mennä. Elin koko ala-asteen hirveässä stressissä, jännityksessä ja pelossa.
juuri näin... jos minun lastani aletaan kiusata otan heti pois koulusta ja sen jälkeen pidän huolta siitä että koulun rehtori saa kenkää ensimmäisenä jos ei ole puuttunut kiusaamiseen kaikin tavoin
Mun kokemukseni perusteella ei saa loppumaan ennen kuin kiusattu pääsee kouluun, jossa kukaan ei tiedä että häntä pitää kiusata. Ja huonolla tuurilla joku levittää jutut sinnekin.
Jos kiusaajan vanhemmat ovat yhteistyöhaluisia, heidän kanssaan keskustelu voi toimia. Minun tapauksessani kiusaajan isä oli aikoinaan kiusannut omaa isääni, ja oli ihan samanlainen nilkki kuin tyttärensäkin.
Opettajista ei ole välttämättä apua jos kiusaaja osaa olla mielinkielin kaikille aikuisille ja saa kaikki pillit ja pullat mukaan touhuunsa.
Itse lopetin 9-vuotisen rankan kiusaamisen menemällä lukioon, jonne oli erittäin paha arvosanaraja. Ei tullut yhtäkään kiusaajaa sinne ja sain olla rauhassa siitä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetytti jutussa "ammattikasvattaja" joka on tuppisuuna vieressä kun oma poika käyttäytyy kuin porsas. Tuskin on edes antanut mitään puhuttelua lapselleen tai sitten se on jotain sössönsöötä, millä ei mitään vaikutusta. Luultavasti peli on menetetty jo kauan sitten.
Toiseksi, opettajien, jotka ovat niin uiveloita että antavat lasten manipuloida itseään, ei pitäisi olla opettajia. Tai vielä pahempaa, opettaja on itse mielenvikainen ja ihannoi kyseistä käyttäytymistä.
Minä myös kiinnitin huomiota "ammattikasvattajaan", ja mietin onko hänen kanssaan yritetty tästä tosissaan keskustella. Luulisi tosiaan ammattikasvattajan osaavaan kasvattaa omaa lastaan ja tarttuvan toimeen, jos saa kuulla oman lapsensa olevan koulukiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetytti jutussa "ammattikasvattaja" joka on tuppisuuna vieressä kun oma poika käyttäytyy kuin porsas. Tuskin on edes antanut mitään puhuttelua lapselleen tai sitten se on jotain sössönsöötä, millä ei mitään vaikutusta. Luultavasti peli on menetetty jo kauan sitten.
Toiseksi, opettajien, jotka ovat niin uiveloita että antavat lasten manipuloida itseään, ei pitäisi olla opettajia. Tai vielä pahempaa, opettaja on itse mielenvikainen ja ihannoi kyseistä käyttäytymistä.
Minä myös kiinnitin huomiota "ammattikasvattajaan", ja mietin onko hänen kanssaan yritetty tästä tosissaan keskustella. Luulisi tosiaan ammattikasvattajan osaavaan kasvattaa omaa lastaan ja tarttuvan toimeen, jos saa kuulla oman lapsensa olevan koulukiusaaja.
varsinkin jos kiusaajat tulevat ns. paremmasta perheestä kukaan ei tule puuttumaan kiusaamiseeen... Suomi on niin sairas maa...
Kousaajan vanhrmpiin yhteys. Tosin tuo kuulostaa siltä, ettei poikasi ole erityisen kiusattu vaan tämä kiusaaja on ilkeä ylipäätään.
Meillä isä kävi sanomassa kiusaajalle, että jos tulet 100 metriä lähemmäksi hänen lapsiaan, niin joudut hänen kanssaan tekemisiin. Kiusaaminen loppui siihen.
Jalkapallohaaveet katkeaa siinä missä polvilumpio joutuu vasaran alle.