*^*ELOISAT keskellä viikkoa*^*
Kommentit (83)
Heti alkuun SUURET ONNITELUHALIT VÄPÄLLE ja JUSTIINALLE! Aina se vauvauutisten kuuleminen on yhtä ihanaa!
Sisaruus: Mulla on kaksi veljeä, vanhempi ja nuorempi. Kummankin kanssa olen joka kuukausi tekemisissä vaikka toisella paikkakunnalla asustavatkin, siitä ollaan yhdessä sovittu ja halutaan kaikki, että meidän lapsemme (serkut) tulisivat toisilleen tutuiksi ja kavereiksi. Kesäkuussa ollaan porukalla Italiaankin lähdössä, joten hyvissä väleissä ollaan. Kyllähän sitä lapsena tapeltiin ja välillä ärsytti suunnattomasti molemmat veljet. Siskoa olisin kaivannut minäkin ja kyllä sen huomaa, että veljet ovat enemmän toistensa kanssa puheissa ja heillä on omat juttunsa, johon ei sisko kuulu. Mun puoleen käännytään, kun on jotain lapsiin liittyvää tai sitten muita naistenjuttuja. Molempien veljieni vaimot ovat ei-suomalaisia, joten eivät tiedä esim. päivähoitoasioita tai kelan juttuja. Olen aina halunnut kaksi lasta juuri sisarussuhteen vuoksi. Se on kauaskantava voima ja mielestäni myös paljolti vanhemmista kiinni millainen suhde lapsille muodostuu.
Meilläkin on nyt opittu ryömimisen salat. Eilen illalla lähti mittarimato liikkeelle ja tänään jatkanut siitä mihin eilen jäi. Täällä myös ensin mennään konttausasentoon heilumaan mutta ei vielä uskaltauduta liikkeelle. Istumaankin yrittää konttausasennosta mennä, syöttötuolissa ja rattaissa istuu mutta lattialla ei vielä. Kaatuu melkein heti tai haluaa mennä mahalleen. Ei siis viihdy tuettunakaan istuallaan. Kai ne menohalut on niin kovat.
Meilläkin syötiin tänään koko purkki lihasosetta ja maitoakin vielä päälle. Kaupan soseet taitavat maistua paremmalle tai sitten mun tekemät on liian rakeisia mutta pääasia että söi.
No, niin nyt vaunuissa herättiin. Vielä jäi jotain kommentoimatta mutta joku toinen kerta sitten.
Huhti
kaitpa väpän arvoitus on muille ratkennunna, vuan ei miulle..Tai on mulla kyllä vahva aavistus:)
Tuotanuinniin, tää suomen kieli ja erilaiset sanonnat ja murresanat aiheuttaa känää miulle ja ukkoselle harvasen päivä..
Ja muistampa kerran kun serkkupoika (silloin 3-4v) oli mummulla hoidossa ja mummu siinä sitten päivän mittaan tietysti samalla höpötteli kun päivän viettivät yhdessä..
mm. Laittoi poroja kahvinkeittimeen ja lakaisi lattialta porot, ihmetteli kun postikuski ajo niin vihasee, taivasteli tiellä olevia kuralaukkuja jne jne..
Poika parka oli aivan sekaisin kun pääsi kotiin ja ihmetteli miksi postikuski oli vihainen, ja että kun porot kerta asuu lapissa niin kuinka ne mummun eteisen lattialla, saatikka kahvinkeittimessä oli... Ja kuralaukku ei kans auennu kun tiellä ei ollu ku veslätäköitä!
Näistä kinaamme miehen kanssa:
-semmonen vanha kaappi, mihin sai vadin ja saippuan, mielestäni se on pesukomuutti ja ukko vänkää kivenkovaan että se on pesukomuri!
-heinäseipääthän me kaikki tiedämme, mutta silloin kun heinät on seipäällä se on heinäkykkä, ukon mielestä vain heinäseiväs..
-ukko ei ymmärrä ollenkaan että sanon ylhäällä ja alhaalla (niin ei kuulemma kukaan sano!?!..)
Ja näitä siis riittää...On niin paikallisia nuo murresanat että notta niit ei muut sitten ymmärrä..
Oli muuten hauska siellä Virossa kun olimma niin siellä tutustuimme ihan umpisavolaisiin ukkoihin..illan alussa vaan taivasteltiin kun samassa baarissa istuimma, niin että on onhan tosi kovaäänisiä paikallisia..No eikö ne sitten paljastunu savolaisiks ja ihan yhtä vaikia oli jutella niitten kun paikallisten kanssa...
no niin ,...nyt taas pois..eemeli sirkuttaa sitterissä " kakkakakkahhhkakka.." että meilläkin päivän sana on kakka!
keru ja emputus
ja naurusta ei tule loppua :) Syynä siis tuo Erian aiempi kirjoitus ja siinä ollut lausahdus " olisiko siellä vaihtopäitä huudettavana" . Kyllä on joskus ihan samat fiilikset täällä :) Poikakin katsoo lattialta äitiä kummissaan, kun yksin täällä hihittelen...
Pumpulin galluppiin erikoisesta tavasta voin sanoa, että myös meillä syödään Pumpulin ja Pepperin tavoin keitettyjä perunoita / perunaa yleensäkin todella, todella harvoin. Luulin jo aktivoituvani perunoiden syönnin ja keittämisen suhteen, kun Tuomaksen kanssa alkuun kiinteitä maistellessa keitin hänelle aina perunan. Mutta viikon jälkeen sekin jäi ja nyt peruna tulee soseisiin pakastimesta oolannin muussipussista...Täytyisi varmaan taas aktivoitua!
VIIMEKSI LUETTU KIRJA: Pakko tunnustaa, mutta en edes muista.
RYTMI: Meillä herätään myös kuuden ja seitsemän välillä. Seitsemän on vielä ihan ok, mutta kuusi ihan liian aikaisin. Tosin sunnuntaina nukutaan yleensä puoli kahdeksaan, mistä kummasta lie johtuu!
SISARUKSET: Mulla yksi sisarus ja meillä ikäeroa vähän reilu vuosi. Paljon meistä oli lapsena seuraa toisillemme. Silloin tuli tosin joskus mieleen, että olisinpa ainut lapsi, jolloin olisin saanut tavaroita yms. paljon enemmän. Se oli sellaista lapsen ajattelua. Nyt vanhempana olisi kiva, jos sisaruksia olisi paljon enemmän.
Kerutukselle pitkää pinnaa syönnin suhteen. Mulla alkoi epätoivo iskeä jo vajaan viikon aikana, kun poika lopetti syömisen ja juomisen. Nyt ollaan edistytty sen verran, että soseita on tänään upottunut tosi hyvin, mutta maitoa ei. Tissi ei kelpaa edes unisena, eikä nokkamuki eikä muukaan kippo. Aamulla suostui kerran tissiä onneksi ottamaan. Maito menee siis tällä hetkellä pääosin pakkosyöttönä ruiskun avulla, kun muuten en sitä saa suuhun menemään. Toivottavasti tämä on vain jotain väliaikaista, tuntuu tuo ruiskusyöttö niin ikävältä tavalta...
Justiina ja Väpä: Ihania uutisia, oikein paljon onnea!
Eloeppu
Ilta-Sanomissa se totuus taas oli: " Kotiäitikin voi olla seksikäs" . Siis VOI. Hehheh, vaikka välillä tämä koti- ja puistolook on kaikkea muuta kuin hemaiseva niin on se lohduttavaa kuulla, että minäkin voin, siis on mahdollista, että jopa minä olen seksikäs =)
Tiedättekö sen tuoksun, kun aurinko porottaa ikkunanpelteihin? Kevään tuoksu, se tuoksuu nyt nenään.
PIA HUHUU! Käytkö laittaas mulle meiliä kippura at koti.luukku . com
Pumpuli taas
Justiinalle Suuren Suuret Onnittelut Vauva Uutisten johdosta =)
Tätä auringon paistetta olen odottanut mutta nyt ahdistaa kun kaikki lika ja sotku näkyy :( Vielä voi puolustella ikkunan likaisuutta lapsilla. Siis kyllähän meillä ikkunat pestää mutta KUN tuo esikoinen käy ne lääppimässä. Mun täytyy kehitellä uus tekosyy ennenkuin lapset kasvavat ;)
Sisaruksista Jamssa kyseli. Minulla on 13 vuotta vanhempi isoveli ja 1v8kk nuorempi pikkuveli. Isoveljen kohtalo oli toimia aina tarvittaessa lapsenvahtina kun vanhemmat tekivät vuorotyötä. Pikkuveljen kanssa pienenä tapeltiin kamalasti mutta kyllä veikasta oli leikkikaveriksikin. Nykyään pikkuveljen kanssa ei juuri tule pidettyä yhteyttä. Elämän arvomme ovat hyvin erilaiset. Isoveljen kanssa olemme säännöllisesti yhteydessä, minulla on aivan ihana veljenvaimo, isosisko jota minulla ei koskaan ole ollut :)
Vaaleissa aijon äänestää. Ehdokas ja puolue vielä hakusessa mutta eiköhän se sunnuntaiksi valkene.
Lehdistä sen verran, että mies aina manaa, että minä olen lehtimyyjän unelma. Minulleko soittaa niin aina saa lehden myytyä... siis miehen mukaan. Nyt olen kehitellyt uuden tavan vastata puhelimeeen. Annan lehtimyyjän ensin puhua litaniansa ja sitten sanon: " Just nyt en ajatellut tilata lehteä mutta tosi kiva kun soitit." useimmiten uskovat kerralla. Siis tällä hetkellä tulee Kaksplus, vauva, kotivinkki ja Nalle Puh. Miehelle joku remontti lehti ja sitten tulee Pirkka ja yhteis hyvä.
Ja puolet noista jää ajanpuutteen vuoksi minulta lukematta.
Annilla risaiset yöt jatkuvat ja tänään herättiin tytön kanssa viideltä. Taitaa olla sukuvika, isäni aina muistelee kuinka minä heräsin pienenä ennen kukon laulua. Esikoinenkin oli pienempänä aamu kukkuja, nykyään osaa nukkua jo seitsemään. Pari vuotta niin meilläkin ehkä nukutaan aamut " pitkään" jollei olisi sitten " pikku kolmonen" herättelemässä äitiä uuteen aamuun. Hitsi, tässähän alkaa jo vauvakuume nostaa päätään kun lukee muiden plussa uutisia. Jos mies tietäisi niin taitaisi ottaa kannettavan mukaan töihin. Joskus leikillään kutsuu meidän pinoja Propaganda-kanavaksi :) ....kuume sen kun nousee...
Nyt tekemään jotain yleishyödyllisiä kotitöitä :(
pubu ja Anni 2908
Oliskohan kellään ja varmasti löytyy, niin ensikäden tietoa, että kuinka nopeesti sulavien tikkien pitäs sulaa? ja en nyt tarkota ristipistotöitä ;D
Minen oo ollenkaan varma, että mitkä tikit tohon bellikkään on ommeltu. Mutta toisaalta, eihän mulla tikkejä olekaan, ainakaan minut kotiin lähettäneen sairaanhoito-opiskelijan mukaan. Kerkesin siinä vaan tohinassa ihmetellä, että pikaliimallako ne...?
Eria
Tiedätkö kunka monta tikkiä sinulle on laitettu? Ymmärtääkseni yleensä mahaan ommellaan ihan tavalliset tikit jotka poistetaan 5-10 vuorokauden kulutua. Soita osastolle missä operaatio tehtiin niin sieltä osaavat neuvoa. Jos tikit pitää poistaa niin kysy terveysasemalta terkkarille aikaa niin hän katsoo samalla leikkaushaavan kunnon.
Onnittelut väpälle ja justiinalle raskautumisen johdosta! Ei mullekkaan avautunut toi väpän salanimi, mutta palstailutaukoa on ollut kuukauden verran. Kai se väpä joskus paljastaa itsensä, kun uskaltaa, meille tyhmemmillekkin!?!?
Munkin täytyy hehkuttaa, ei raskautumista, vaan meillä neiti söi tänään pari teelusikallista äiskän tekemää kanasosetta!! Neuvolassa ei olleet vielä huolestuneita tuosta meidän huonosti syövästä neidistä, tissillä om hyvin kuulemma kasvanut! Sentti oli vaan tullut pituutta lisää ja 300g painoa kuukaudessa! Meillä taitaa löytyä kaikista lyhyin elokuinen nyt 6 kk iässä mitat olivat vaivaiset 64.5 cm ja 8080g. Kauheasti vierasti neuvolan tätiä ja ei meinannut leikkimisestä yms. taitojen näyttämisestä tulla mitään!
Ihania ilmoja on pidellyt, ihanaa kun kevät on alkanut. Kesää odotellessa, olen saanut itsestäni irti sen, että olen alkanut käymään kunnon lenkillä ihan itsekseen. Kiloja olisi vähän tiputettavana ja nyt ei minua haittaa vaikka tuo imetyskin hiipuisi jo pikku hiljaa kilojen karistessa.
Eipäs nyt enempää, jaksamisia kaikille!
Teippi ja Iiris 090906
Voi älkää vaan lukeko, että tyhminä niitä ei-hoksanneita pitäisin. Eieieiiiii. Mutta ei kai täällä ole muita kuin Eria ja tää yks, jotka puhuu " mie" täällä joukossa. Hokshokshoksottimet käyntiin =) Enempää en uskalla paljastaa.
KERU: Hauska tuo kertomas juttu. Meillä kanssa mies on välillä muka kuin ei mua ymmärtäis, kun käytän jotain murresanaa. Lisäks se mollaa aina, kun mun perheessä on käytössä perheen omia sanoja, kuten talvisoppa ja talvipuuro (talvisia siksi, että ovat valkoisia ja talvipuuroa vielä talvella syödäänkin) ja liuta monia muitakin. Muka jännityksellä aina miettii, mitä mahtaa anoppilassa eli mun vanhempien luona olla tarjolla, kun jotain ihan oudolta kuulostavaa on luvassa.
Mitähän muuta mun pitikään..en muista, joten lähdenpä taas kiskomaan noita rukkasmateriaaleja tuonne auringonpaisteeseen.
Pumpuli
kakshan noita tossa on :)
Jaakolla on ma neuvola, että jos mie sitte sillon noita esittelen tuossa.
Se sairaanhoidonopiskelija oli muutenkin vähän pihalla. Kysy multa, että tarvitko särkylääkereseptiä, johon mie että juu, ni sen vastaus oli, että syöt sitte kotona jotaki tulehuskipulääkettä, että ei reseptiä?
Ja yhelle toiselle naiselleki se sano, että ei näin operaation jälkeen voi pyytää hoitaneelta lääkäriltä reseptiä, kun se olis pitäny pyytää ennen operatsuunia, ni sitte. Kysysitkö omalta lääkäriltä, jos se kirjottas? Tais olla todella osaava tämä tytteli :)
Tosi ISOT onnittelut väpälle (hoksasin kuka:)) ja justiinalle raskautumisen johdosta!!!
Sisaruksista: Mulla on pikkusisko (mua 3v.nuorempi) ja pikkuveli (mua 9v.nurempi) Ja pois heitä en vaihtais!!! Siskon kans tuli toki pienempänä tapeltua ja paljon leikittyä, veljen kans sen verran ikäeroa, et en kyl muista et ois tarvinnu tapella.. Nykyään siskon kans ollaan tosi tosi läheisiä, soitellaan päivittäin ja nähdään ainaki kerran viikkoon. Veljen kans ei nyt päivittäin soitella, mut melkein kerran viikkoon nähdään. Ja iki onnellinen oon et on niin hyvät välit ja perintöki ollaan jo tappelematta etukäteen jaettu :D
Ja tosiaan oon niin kauan ku muistan, nii miettiny et kun saan lapsia, niin toivottavasti useamman kuin yhden. Ja nyt lapsia on kolme ja isommat pojat kyl täällä hetkellä enempi tappelee ku ovat kaveteita, mutta toivon että joskus heilläkin yhtä hyvät välit, ku mulla omiin..
No nii tulipa paasattua aiheesta vissiin ihan tarpeeksi. Nyt lähdettävä anopille saunomaan! Illanjatkoja kaikille!
Katita ja poitsut
Kirjoittelin pitkästi alkuviikon pinoon, mutta nettiyhteys pätkäisi ja viesti hävisi. Uutta en jaksanut väkertää.
Meillä on pikku-ukko tosi kipeä. 40 asteessa kuume vetelee jo neljättä päivää. Eilen käyti9in päivystyksessä, kun Nooa oli niin käheä ja hengitys vinkui. Päivystyksestä saatiin lähete lastenklinikalle. Siellä kului odottaessa iloiset 6 tuntia, mikä ei ollut herkkua kuumeisen lapsen kanssa. Viimein päästiin lääkärille ja Nooa sai maskilla adrenaliinia hengityksen helpottamiseksi. Virustauti, joten mitään kuuria ei saatu. Edelleen on kuume korkea ja hengitys vaivalloista. Meillä on sitten vielä vesirokkouhka päällä tässä muutaman päivän sisään. Toivon todella, että siltä säästytään, koska Nooa on kuumeensa kanssa ollut kovilla jo useamman päivän. Kaksi yötä nukkunut sitterissä, kun siinä saa päädyn nostettua kunnolla. Saimme ohjeeksi jatkaa.
Itsekin olen kuumeessa ja kurkku kuin raastinrauta. Esikoinen yskii taukoamatta, mutta on kuumeeton. Sen sijaan sitäkin kiukkuisempi.
Sisaruksista: Minulla on 2 vuotta nuorempi veli ja 6 vuotta nuorempi sisko. Siskon kanssa ollaan tosi läheisiä ja soitellaan monta kertaa viikossa, vaikka asunkin eri maassa; näkyy puhelinlaskussa. Veljen kanssa ollaan oltu välillä enemmän tekemisissä ja välillä tullut vähän taukoakin. Pienenä ollaan leikitty yhdessä tosi paljon, kun naapurustossa ei juuri muita samanikäisiä asunut. Vielä kouluiässäkin meillä oli osittain yhteiset kaveripiirit. Ammatinvalinnat ovat hiukan ohjanneet meitä erisuuntiin. Itse olen lukenut pääaineena psykologiaa ja veli on DI. Sisko on terveydenhuoltoalalla ja sitä kautta ehkä samat kiinnostukset, mitä työelämään tulee. Toistaiseksi vain minulla on lapsia. Nähtäväksi jää miten sisarussuheet elävät, kun nuoremmat alkavat perustaa perhettä.
Velho78 sairastuvalta
meikä otti ja alkoi leipoo pullia :P en oo vissiin kun viimeks köksän tunnilla leiponu :D saa nähä mitä tulee ;)
eipä sen ihmeempiä,iidalla pakki löytyny..
öitä vaan kaikille..Zzzzz
Jospa minäkin muutaman rivin pitkästä aikaa kirjottelisin, lukemassa olen kyllä käynyt melkein päivittäin mutta en o saanu aikaseks sen enempää.
Paljon onnea väpälle (tunnistin;) ja justiinalle raskautumisen johdosta!
sisarussuhteet; minulla noita on yhteensä neljä mutta kaikki puolikkaita, joten sehän tekee kaksi kokonaista...:D No joo, ikäeroa on kyllä paljon kun kaksi siskoista ovat nyt lukiossa ja veli parikymppinen pojankloppi, sitte on sisko jonka kaa meillä vähiten ikäeroa eli 7 v minua nuorempi. Mutta kaikki ovat rakkaita ja läheisin näistä kuitenkin tuo pienimmällä ikäerolla oleva sisar, hänellä lapsiakin joten ollaan lähes viikottain tekemisissä. Muistan lapsuudesta että välillä ärsytti kun tää oli tuppautumassa mun huoneeseen kaiken aikaa eikä saanu hetken rauhaa siltä " kakaralta" , muiden syntyessä olinkin jo murrosiän kynnyksellä/murrosiässä, joten vauvoja sain hoitaa jo sillonkin:) Nää lukioikäset siskot on jääny vieraammiksi kun ei olla asuttu samassa taloudessa, mutta kyllä heihinkin on henkinen side vahva tänäpäivänä. Mutta kyllä olis elämä paljon köyhempää ilman sisaruksia! Mä muuten lapsena muistan haikailleeni isosiskoa jonka kanssa sais teininä vaihdella vaatteita ja isoveljeä jolla olis hyvännäkösiä kavereita paljon...:))
Meillä poika pyörii lattialla kun väkkärä napansa ympäri, mutta ei vielä mene eteen eikä taakse päin. Kädet suorina välillä pitkiäkin aikoja reenailee, eiköhän se siitä vielä. Ruoka maistuu hyvin ja tänään syötiin ekan kerran myös välipala, eli aamuin ja illoin puuro, 2 lämmintä ateriaa ja välipala menee. Maitoa tissistä päälle kans, ja yöllä silti vaan tissitellään ainakin 2 kertaa, kipeenä paljon useemmin.
Paranemistoivotukset teille sairastaville, täälä on kans sairasteltu ja nytkin päällä sitkeä flunssa pojalla ja mulla toista viikkoo jo kestäny. Itelläni epäilen jotain kurkkutulehdusta, huomenna on lääkäri saa sit nähdä tuleeko kuuri. On tää kevättalvi ollu yhtä sairastelua sairastelun perään, toivottavasti alkais jo helpottamaan tältä erää!!! On meinaan ollu elämäni rankimpia viikkoja täs ku lapset ollu kipeenä ja itekki puolikuntonen ja mies viikot pois...Välillä ei o tienny itkeäkkö vai nauraa, mut naurun puolelle kallistuu ainakin täl hetkellä:)
Mutta pitemmittä puheitta (justiin joo...)lopettelen ja alan valmistautua yöpuulle, kauniita unia!
emppusimppu ja elmeri tänään 7kk tasan
Heti alkuun onnea Väpä(luulen tunnistaneeni) ja Justiina!!! =) Tääläkin alkaa olla vauvakuumetta ilmassa, liekö tarttuva tauti! ;) Mutta eipä taida toi isäntä olla ihan viä innoissaan toisesta, vaikkakin se ollaan päätetty että ainakin kaks lasta ois kiva! =) Tosin eipä ne lapsetkaan ihan pyhästä hengestä sikiä, että eipä taida olla ees vahingosta täälä päin pelkoo...
Sitten gallupit...
LEHDET/KIRJAT: Vauva, Regina, Lapsen Maailma ja Aamulehti(määräaikasena tosin) tulee tällä hetkellä. Kirjoista olen viimeksi lukenut C.S.I.:n ekan kirjan ja tykkäsin kyllä tosi paljon! Ajan puutteen takia jää vähän toi lukeminen, mutta tykkäisin kyl enemmänkin lukee.
PERHEEN OUDOT TAVAT: En ihan äkkii keksi mitään yksittäistä erityistä asiaa, mutta jos joku ns. ulkopuolinen meitä päivänkin seurais, niin passittais varmaan johonkin hoitolaan! =D
Sitten hieman valitusta.. Mä en voi käsittää miten kelassa voidaan tehä asiat niin keleen monimutkaseks!!! Ne on nyt keksiny, että oisivat mukamas maksaneet mulle vuonna 2005 liikaa opintotukee! Sillon siis päättyivät opiskeluv 1.6. ja aloitin työt 30.4. ja tukea sain vielä toukokuulta, mutta kävin jo sillon varmistamssa ettei sen yhen kuun tulot vaikuta mitenkään mihinkään! Ja nyt ne sit vaatii kaiken maailmaan selvittelyjä, kun oon pyytäny asian uudelleen käsittelyä! Ja mä en käsitä miks ne vaatii palkkatietoja kesäkuun alusta vuoden loppuun, kun enhän mä oo ees sillon enää opiskellu!!! Hajoo pää ton kelan kanssa...
Siinä olikin päivän purkaus! =)
Josko sitä menis kattoon jotain suuhun pantavaa ja sit nukkuun! =)
-Mömmeli/Lauri-
Kiva kuulla Emppusimpusta, voimia arjen ja sairastuvan pyörittämiseen. Eiköhän se pian helpota tautien osalta.
MÖMMELI: todentotta, niin se vaan on, että vaikka valmistut toukokuussa tai missä hyvänsä kuussa niin loppuvuoden palkkatulot vaikuttavat saatuihin tukiin. Minäkin oon aikanaa maksanut takaisin, kun loppuvuoden tulot ylittävät sallitut rajat vuositasolla. Eli tammi-huhtikuun tukia nostaessa pitää osata arvioida koko loppuvuoden tulot ja nostaa vain niihin oikeutettu määrä. Kerpeleet lensi silloin munkin susta, ihan älytön homma.
TAPAAMINEN: KÄykäähän ilmoittautumassa ja ottakaa kantaa, mahdutaanko me Johtoon.
HANHIKKI: Oletko tulossa seuraavaan tapaamiseen? Lupasin eilisessä pinossa noutaa sut Jumbosta, jos haluat tulla.
Pumpuli
Huisit onnittelut Väpälle ja Justiinalle!
Meillä myös heräillään 06-07 välillä, seiska on äiteelle ihan ok, mutta 6 vähän liian aikaisin.
galluppeja on ollut taas kovasti....
Oudot tavat
mekään ei syödä keitettyjä perunoita ja esikoinen ei syö perunaa missään muodossa ei edes muusina. Meillä taas riehutaan ja painitaan koko perheen voimin ;) Tällä äidillä on joskus ihmeellinen testosteroniylipurkaus ja pitää vähän " otella" ;)
Viimeksi luettu kirja
Tosi vähän tulee itse luettua kirjoja. Tulee luettua psykologiaan liittyviä kirjoja...kasvatuksesta ja parisuhteesta, koiran käyttäytymisestä myös.
Sisarukset
mulla on 6v nuorempi sisko ja 6v vanhempi veli. Lapsuudessa ei meistä ollut juuri leikkikaveria toisillemme suuren ikäeron vuoksi. Kateusajatuksiakaan en muista olleenkaan vaan ainoastaan kaipuuta että olis suht samanikäisiä sisaruksia. Nykyään olen tekemisissä molempien kanssa, mutta erityisen läheisiä ei olla.
Miehelläni on 12v nuorempi veli ja 5v vanhempi sisko ja ovat todella läheisiä keskenään kaikki vaikka elämäntilanteet ovat varsinkin veljen kanssa hyvin erilaiset.
Nyt täytyy suunnata untenmaille, mutta TEIPILLE vielä että toiseksi jäitte lyhyyskisassa ;) tää meijän kirppu kirppunen oli 7kk ikäisenä 64cm ;)
mut ensin ihmettelen et mikä Väpä? Mulla on vissiin jääny jotkut pinot lukematta kun en ole nimimerkkiä enkä uutista edes huomannu.
No anyway, ERIA, jos et jo heittäny toivoas sen huuto.netin kanssa niin miulla olis ehdotus. Meiltähän ei sinne Hygeen ole kun kivenheitto jo lauantaina ollaan sielläpäin synttäreillä... mut palataan astialle vaikka huomen aamupäiväl jos satutaan yhtaikaa koneelle.
Justiinako se oli raskautunu, Suuren suuret onnittelut sinne! Sori muuta kommenttia ei ny kerkee kun väsyttää ja oli taas niin pitkä pino et ei jaksanu lukea loppuun (hyi laiska minä).
Pitkästä aikaa minäkin täällä, on ollu jotenkin hässäkkää tässä, joten on tullu pideltyä taukoa. Nyt tuntuu, että olen ihan pihalla kaikkien jutuista. Onnittelut Justiinalle ja Väpälle - mäkään en päässy pikaluvulla kärryille että kuka se väpä on, kertokaapa! Mieletöntä ajatella että ei mene kauaa kun teillä on taas pieni tuhiseva nyytti käsissä. Niin nämä eloisat on minusta kasvaneet hurjasti, en tajua minne se aika on menny!
Mitäs vielä, lukaisin kyllä tämän päivän pinon, mutta silti tuntuu että olen ihan pihalla. Mua kiinnostais tietää, että minne se Peevelin mies vei sut kun teillä oli se päivä helmikuussa? Ja että mitä lääkäri sanoi Jamssalle ja joko yöt sujuu paremmin?
Meillä on alettu ryömimään jo kovasti, erityisen mielenkiintoisia on kaikki muut kuin lelut. Esim. mun varvas on kova juttu. Samaten esikoisen leikkijuna jossa vilkkuu eriväriset valot. Ruokaa menee ihan tolkuttomat määrät, loistavaa silti että on ruokahalua!
LUKEMISESTA - mäkin luen Meidän perhettä, se on musta ihan ykköslehti. Harvassa lehdessä on silleen että voi lukea jokaisen jutun. Sit meille tulee seiska...aikuisten aku ankka se on! Ja näkee telkkuohjelmat. Sunnuntaihesari tulee myös, en oo tosin lukenu sitäkään aikoihin. En tiedä minne se aika menee. Kirjoja en oo lukenu nyt, pitäis aloittaa kyllä taas. Pitäis vaan löytää joku takuuhyvä, muuten ei jaksa. Syksy kun meni noita jatko-opintokirjoja lukiessa. Da Vinci koodi piti kyllä ahmia parissa päivässä.
Me ollaan lähdössä viikonloppuna Kanarialle. Ostin just tänään poitsun ruoat ja pakkasin ne lentolaukkuun ihan vaan nähdäkseni, että pysyykö laukku kasassa - ihme kyllä, ihan ok oli vielä vetää sitä. Eniten mua mietityttää, että miten jaksamme kannella poikaa kentällä ja koneessa kaikkien kapsäkkiemme kanssa, mutta otan rintarepun ja miehellä on vahvat kädet. Poitsu kun ei vielä istu joten semmosia rattaita ei oikein voi käyttää ja rintareppukin kyllä on siinä rajoilla voiko enää käyttää.
Uskomattominta näiden lento/nestevouhotusten lisäks on se, että esikoiselle ei voi ottaa enää viinirypäleitä koneeseen! Ne luokitellaan nesteeksi...Kun asiaa vielä Ilmailulaitokselta tarkensin, kuulemma sitte voi ottaa jos laittaa semmoseen litran uudelleensuljettavaan pussiin...Auta armias, kyllähän mä täällä olen väsännyt joo pommin jonka olen pistellyt viinirypäleiden sisälle;( Huh. No, pitää vaan ajatella että kaikkien hyväksihän tässä toimitaan kun tarkkoja ovat.
Nyt pitää mennä kattoon Greyn anatomia nauhalta, öitä kaikille!
Papuna
Nettiriippuvuuttako, en tunnusta! Alkuviikon pino kyllä osoittaa sellaista olevan ilmassa muuallakin...joten ei pelkoa, että pinot kuihtuisi. Tänne tehtyjen visiittien määrä on kyllä mun kohdalla riippuvainen päivän muusta ohjelmasta, eli jos ei olla kylillä ihmisten joukossa niin täällä sitten kalkatan senkin edestä =)
Ilmestyihän se aurinkokin meidän ulkoilua sulostuttamaan, huippua! Otettiin esikoisen fillari varastosta ja vähän pihassa testailtiin sitä. Ajamista kivempaa oli kuitenkin pyörän korjaaminen, kun renkaissa oli kuulemma jotain vikaa noiden pikkumiesten mielestä.
On tämä suomen kieli niin vaikeaa, nyt sen huomaan kun omat sitä aktiivisesti harjoittelee. " Hake vasara" , komentaa Keskari isoveljeään. Minä vieressä, että " Hae vasara" . Esikoinen siihen, että " Minä hai jo" . Hakea-haen-hain-hait-haki. " Äiti, mitä teket?" " Minä teen ruokaa" " Minu tee kanssa" " Sinä voit tehdä leikisti ruokaa" " Minu tehee äitin kanssa...Oho, riisi putosi vesi" " Niin, äiti kaatoi riisit veteen" " Vete on poppa" " Juu, vesi on tosi kuumaa" " Minu tahtoo vesi" " Ai haluatko juoda vettä?" . ESikoinen sanoo usein vieläkin, että " kalat ui vesi" , kun se vedessä-muoto on kai liian outo. Toki menee usein oikeinkin, mutta välillä tuntuu, että saako toinen ikinä niitä positiivisia kokemuksia, että sanoi oikein, kun aina sanojen muoto vaihtuu lauseyhteydestä.
Eelissä on alkanut näkymään omaa tahota myöskin. Eilen Keskari otti lelun Eelin kädestä ja ekaa kertaa Eeli alkoi itkeä harmitustaan. Itku loppui, kun lelu palautettiin takaisin. Tänään lounaalla Eeli halusi pitää lautasestaan kiinni. Käsi oli ojossa ja kun yritin laittaa lusikkaa suuhun, toinen suuttui ja kurkotteli vain lautasta kohden. Saas nähdä, mikä tahtojen taistelu tulee tämän pikkumiehen kanssa tulevaisuudessa.
SISARUKSISTA: Viha on musta outo ilmaisu, liian voimakas. Tuskin moni nyt tuntee vihaavansa siasrusta, vaikka onhan elämä kai sellaista taistelua vanhempien huomiosta ja voi olla rankkaakin, mikäli vanhemmat tekevät olot lapsille taistelutantereeksi vaikka huomioimalla enemmän yhtä tai antamalla erivapauksia toiselle tms. Eikös ne perinnönjakokiistat ole juuri hyviä esimerkkejä siitä, että lapset mittaavat omaa asemaansa vanhempien silmissä läpi elämän. Mulla on niin iso ikäero sisaruksiini, että me ollaan painittu aina eri viivalla. Siskoni on kyllä kertonut, että hänen oli todella vaikea pitää musta syntymäni jälkeen, koska esim. riparilla häntä oli alettu kiusaamaan siitä, että hän olisi minun äiti =) Minä olen aina ollut siskonkipeä, että olis ollut suht samanikäinen sisko, jonka kanssa leikkiä nukkumaanmenoon asti nukeilla, barbeilla ja juteltu niitä hassuja juttuja, joita aina juteltiin, kun joku kaveri oli yökylässä. Olen kanssa sitä mieltä, että on luonteesta kiinni, miten sisarukset ovat pieninä tai isoina tekemisissä keskenään, mutta pohjimmiltaan uskon, että samaa sukupuolta keskenään olevat sisarukset ovat läpi elämän katsottuna läheisempiä kuin eri sukupuolta olevat. Miehillä on miehinen maailmansa ja naisilla omansa. Kerran kysyin mieheltäni, että onko hän ikinä veljensä kanssa jutellut esim. synnytyskokemuksista. Miehen vastausta en osaa tähän kirjoittaa, sillä se oli sellainen hurja nauruntyrskäys " no ei todellakaan" . Enkä minäkään juttele veljeni kanssa äitiydestä tms. Summa summarum, sisaruus on myös minun mielestä parasta mitä lapselleen voi antaa. Silloin on aina joku, jolla on sama pohja elämälle ja samasta muotista tehty kuin minä. Se kestää läpi elämän jossakin muodossa.
Hassua, että Väpän takaa ei kaikille auennut, kuka siellä kirjoittelee =) Hän on kuitenkin ihan vakkarikirjoittelija. Tulehan sitten paljastamaan kaikille, kuka olet.
Kiva oli kuulla Kerustakin ja että Eemeli voi jo paremmin!
Nyt adios!
Pumpuli