Miten joku voi tituleerata itseään edelleen kotiäidiksi, jos nuorinkin on kohta 18?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011135406.html
Onko tällainen ihminen mielestään kotiäiti vielä silloinkin kun yksikään lapsista ei asu kotona?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
No kun lapset muuttaa kotoa, nainen on sen jälkeen kotirouva, jos ei hakeudu muihin hommiin.
Voihan se olla vapaaherratarkin, jos mies on kyllin rikas.
Kotini lähellä asuu vapaaherra ja vapaaherratar, mutta heitä sanotaan parooniksi ja paroonittareksi Suomessa.
Jos nykyään mies voi tituleerata itsensä valheellisesti naiseksi, miksei äiti voi tituleerata itsensä kotiäitidiksi, varsinkin jos on sellainen ollut vuosia.
Kotiäiti on ihminen, joka on kotona ja hoitaa hoitoa tarvitsevia pieniä lapsia. 18-vuotias ei ole enää lapsi, eikä häntä tarvitse hoitaa. Eli äiti ei ole silloin kotiäiti, vaan kotirouva tai työtön.
Ei alakoululaistakaan enää tarvitse hoitaa siinä merkityksessä kuin pikkuvauvaa tai taaperoa. Koululainen pärjää päivän yksin kotona, käy itse vessassa, syö itse, pukee itse, kulkee kouluun ja harrastuksiin itse jne. Kotiäiti on äiti, joka hoitaa alle 3-vuotiasta lasta kotona. Muut ovat kotirouvia tai työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti on ihminen, joka on kotona ja hoitaa hoitoa tarvitsevia pieniä lapsia. 18-vuotias ei ole enää lapsi, eikä häntä tarvitse hoitaa. Eli äiti ei ole silloin kotiäiti, vaan kotirouva tai työtön.
Ei alakoululaistakaan enää tarvitse hoitaa siinä merkityksessä kuin pikkuvauvaa tai taaperoa. Koululainen pärjää päivän yksin kotona, käy itse vessassa, syö itse, pukee itse, kulkee kouluun ja harrastuksiin itse jne. Kotiäiti on äiti, joka hoitaa alle 3-vuotiasta lasta kotona. Muut ovat kotirouvia tai työttömiä.
Höpö höpö. 😂
Mun mielestä itsensä nimittäminen kotiäidiksi alkaa muuttua melko oudoksi jo siinä vaiheessa kun lapset ovat yläkouluikäisiä. Ihan hiton noloksi se muuttuu siinä vaiheessa kun peruskouluikä on ohi ja lapset melkein aikuisia. Täytyy olla melkoinen tyhjän pesän syndrooma sitten lopulta tuollaisella ihmisellä, jolla ei ilmeisesti ole mitään muuta identiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. 😂
No nyt oli muuten ihan jäätävän älykäs kommentti, hattu päästä!
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti olette sitä mieltä että ei olisi yhtään erikoista kuulla jonkun kohta kotoa muuttavan abin äidiltä, että tämä on kotiäiti? Siis mitä se kotiäitiys nyt enää käytännössä edes pitää sisällään kun sitä "lasta" ei välttämättä enää liiemmin edes näy kotona kuin syömässä ja nukkumassa? Mitä sellaista työtä se sisältää, mitä jokainen työssäkäyvä vanhempi ei tee?
Ei olisi outoa kuulla. Toki nyky-yhteiskunnassamme tuo ei ole kovin yleistä enää, että siinä mielessä ehkä, että on vähän poikeavaa valtavirrasta. Mutta ei olisi outoa missään mielessä käyttää kotiäiti -nimitystä. Ja vasinkin jos tiedän, että on kasvattanut pian neljä lasta aikuisiksi. Kyllä siinä aiempina vuosina on kiirettäkin pitänyt ja puuhaa ja vaivaa riittänyt.
Kaikki järjelliset myös ymmärtävät, ettei tuossa elämänvaiheessa, kun viimeinenkin lapsi on aikuistumassa, enää mitään pikkulapsiarkea ja ruuhkavuosia eletä.
Mikä tuossa sinusta on erikoista, siis kotiäitiydessä? Siis muu, kuin ettei noin pitkä kotiäitys useampine lapsineen, ole enää yleistä. Tai ettei monellekaan perheelle olisi tuollaista järjestelyä tai työnjakoa taloudellisesti edes järkevästi mahdollista toteuttaa. Onhan se aika normi, että molempien vanhempien palkka tarvitaan perheen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä itsensä nimittäminen kotiäidiksi alkaa muuttua melko oudoksi jo siinä vaiheessa kun lapset ovat yläkouluikäisiä. Ihan hiton noloksi se muuttuu siinä vaiheessa kun peruskouluikä on ohi ja lapset melkein aikuisia. Täytyy olla melkoinen tyhjän pesän syndrooma sitten lopulta tuollaisella ihmisellä, jolla ei ilmeisesti ole mitään muuta identiteettiä.
Miksi se olisi noloa? Jos tuo järjestely taloudellisesti onnistuu perheessä, ja sitä halutaan. Eihän kaikki tietenkään kaikille sovi, vaan kukin tavallaan. Onko pitkä kotiäitiys jotenkin aina huono asia mielestäsi sitten jokaisen kohdalla? Ja voisitko perustella, jos mielestäsi näin on?
Eihän kotiäitiys myöskään tarvi sitä tarkoittaa, etteikö elämässä voisi olla muutakin tärkeää, varsinkin sitten, kun lapset ovat jo vähän isompia. Tai että kotiäitiys identiteettinäkään tarvisi olla jotenkin kaikki mitä on. Kotiäidilläkin voi olla vaikka tärkeitäkin harrastuksia, järjestötoimintaa, poliittista toimintaa, ystäviä jne. Samalla tavalla työidentiteettikään ei myöskään ole ainoa asia mikä ihmisen määrittää.
Millä nimityksellä itse sitten kutsuisit tuollaista äitiä, joka ei ole työelämässä eikä hae töitä (toimeentulo tulee muualta, kuten vaikka perinnöstä, säästöistä, sijoituksista, pääomatuloista, puolison palkasta, jne), ja lapset ovat jo vähintään yläkoulussa, mutta ainakin osa siis kuitenkin vielä alaikäisiä ja asuvat kotona?
Toki sitten joku voi olla myös työtön kotiäiti, eli etsii töitä ja on työttömänä, ja ennen kuin työnsaanti onnistuu, hän samalla toimii kotiäitinä. Joku voi myös vaikkapa opiskella kotiäitiyden ohessaa jotakin, jonka siihen pystyy yhteensovittamaan, eikä ole siis kokopäiväopiskelua. On mielestäni silloin äidin oma valintansa, mitä nimitystä haluaa itsestään "ja toimenkuvastaan" ensisijaisesti käyttää.
On lasten äiti ja ei käy töissä = kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
On lasten äiti ja ei käy töissä = kotiäiti.
Ookoo. Eli jos lapsi on esimerkiksi kuollut tai huostaanotettu niin onko töissä käymätön äiti silloinkin kotiäiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kotiäiti/rouva ei maksa veroja? Minä ainakin maksan joka vuosi pääomaveroja! Ja 2 kertaa on tullut jo perintöverotkin maksettua. Ja sama miehellä. Mitään tukia ei siis saada eikä tarvita.
Koroillaeläjät ne vasta loisia onkin. Pääomaverotus on aivan mitätöntä verrattuna työn verotukseen.
Kannattaa äänestää vaikkapa Vasemmistoiittoa sitten, jos tuota mieltä on ja asiaan haluaa muutosta. Suosittelenkin lämpimästi.
Se ei muuta sitä tosiseikkaa miksikään, että varat elämiseen voi saada useammalla muullakin tavalla, kuin omasta palkasta tai KELAn tuista.
Vierailija kirjoitti:
No voidaan jättää ne pääomaverot maksamatta jos ei kerran kelpaa! Ainahan voi muuttaa Suomesta pois niinkuin moni varakas tekee.
Vätkyti vätkyti. Siinähän muutat, mutta älä pliis roiku enää myöskään suomalaisilla keskustelupalstoilla vaan kotoudu siltäkin osin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nainen on työtön.
Kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaan lapsen hoitoon. Siihen asti, kun lapsi täyttää 3 vuotta, nainen on kotiäiti. Sen jälkeen työtön.
Ja minulla on itselläni 3-vuotias lapsi. Mielestäni olen työtön, enkä mikään kotiäiti.
Ymmärrän, mutta sinähän haet ilmeisesti töitä, olet ilmoittanunut työttömäksi työnhakijaksi ja olet valmis sitä työtä vastaanottamaan ja saat työttömyysturvaa.
Saat tietenkin ihan itse määrittää, mitä pääsääntöisesti katsot olevasi.
Joku toinen tosin samassa tilanteessa saattaa silti kokea olevansa myös kotiäiti. Kaikki kotiäidit eivät kuitenkaan ole työttömiä työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon sellainen hypoteettinen kotiäiti. Mulla ei ole lapsia, mutta olis ehkä voinut olla.
Identifioidun itsekin täten kotiäidiksi. Olen keski-ikäinen mies jonka lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa, mutta olisin teoriassa voinut myös olla äiti ja tykkään olla enimmäkseen kotona joten olen kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon sellainen hypoteettinen kotiäiti. Mulla ei ole lapsia, mutta olis ehkä voinut olla.
Identifioidun itsekin täten kotiäidiksi. Olen keski-ikäinen mies jonka lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa, mutta olisin teoriassa voinut myös olla äiti ja tykkään olla enimmäkseen kotona joten olen kotiäiti.
Juuri näin. 👍 Työttömänä ja lapsettomana arkeni on pitkälti samanlaista kuin lukioikäisen kotiäidillä, joten olen siis tietynlainen kotiäiti minäkin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ja tätä ajattelin jo aamulla lehteä lukiessani. Ihan hemmetin noloa kutsua itseään aikuisten lasten kotiäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on työtön, mikäli korvauksia saa.
Mitä se korvauksiin liittyy? Työtön on työikäinen henkilö, jolla ei ole työtä. Toki joku voi myös olla työkyvyttömyyseläkeläinen.
Jos sanot olevasi työtön, mutta sinulla ei ole aikomustakaan hakea palkkatöitä, etkä nosta työttömyystukea, ja elät muilla tuloilla, niin kyllä se nimitys silloin johtaa harhaan ja on yksinkertaisesti väärä ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ja tätä ajattelin jo aamulla lehteä lukiessani. Ihan hemmetin noloa kutsua itseään aikuisten lasten kotiäidiksi.
Ja oli vielä vaatimassa itselleen arvostusta, lol. Jos oikeasti vielä edes pyykit pyykkää lähes täysi-ikäiselle ja kaikki ruuat laittaa ja eteen passaa, niin tekee lapselleen todella ison karhunpalveluksen eikä siitä todellakaan mitään arvostusta ansaitse.
Ok eli oikeastaan myös jotakuinkin jokainen vaimo on miehensä kotiäiti. 👍