Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi tituleerata itseään edelleen kotiäidiksi, jos nuorinkin on kohta 18?

Vierailija
04.04.2025 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011135406.html

Onko tällainen ihminen mielestään kotiäiti vielä silloinkin kun yksikään lapsista ei asu kotona? 

Kommentit (215)

Vierailija
81/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen on työtön. 

Kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaan lapsen hoitoon. Siihen asti, kun lapsi täyttää 3 vuotta, nainen on kotiäiti. Sen jälkeen työtön.

Ja minulla on itselläni 3-vuotias lapsi. Mielestäni olen työtön, enkä mikään kotiäiti. 

Jos ei nosta työmarkkinatukea niin ei ole "työtön työnhakija". Jos nostaa niin silloinkaan se "työttömyys" ei ole se, mitä henkilö tekee, vaan se mitä henkilö ei tee -> hän ei tee työtä. Se mitä tämä tekee on toinen asia.

Vierailija
82/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät saa kaikki oli töissä tai ei. Ja minä en enää ole kotiäiti vaan se "kotirouva" joten 7 vuoteen ei ole enää lapsilisää saatu. Lapset siis aikuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on työtön, mikäli korvauksia saa.

Vierailija
84/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä sosiaaliturvasta nauttiviin kohdistuvan vihapuheen ja -rikosten aikana on turvallisempaa sanoa olevansa vaikka kerjäläinen kuin työtön. Vaikka täysin laillista onkin olla työtön tai saada vaikka toimeentulotukea, toisin kuin se vihaaminen niiden perusteella.

Vierailija
85/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että kodittomaksikin joutuu jos tulee ero? No minä ainakin omistan kodistamme puolet joten tällä puolikkaalla saa katon pään päälle. Tai sitten ostan miehen ulos ja jään tähän nykyiseen kotiin. Yhä porukat kuvittelee että kotiäiti/rouva on köyhä.

Vierailija
86/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kyllä huippu että kotiäiti siivoaa miehen sotkuja ja on miehen pantavana. HUH! Minulla on kyllä fiksu aikuinen mies joka ei mitään sotke eikä kuvittele elävänsä täysihoitolassa. Ja kai töissäkäyvilläkin on seksielämä? Vai viekö työ kaikki voimat? Ja ehkä se mies onkin minun pantavana...no ei vaiskaan...ihan yhdessä sekin homma toimii.

Vierailija
87/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti olette sitä mieltä että ei olisi yhtään erikoista kuulla jonkun kohta kotoa muuttavan abin äidiltä, että tämä on kotiäiti? Siis mitä se kotiäitiys nyt enää käytännössä edes pitää sisällään kun sitä "lasta" ei välttämättä enää liiemmin edes näy kotona kuin syömässä ja nukkumassa? Mitä sellaista työtä se sisältää, mitä jokainen työssäkäyvä vanhempi ei tee? 

En minä ainakaan keksi mitä se kotiäidin "työ" tässä elämäntilanteessa on. Mun päivät on ainakin aika tylsiä ja joutilaita, vaikka on omakotitalo ja pihakin. 

Se 17-vuotiaan äiti, joka on kotona työttömänä. 

Noh, tittelit ovat vähän mitä ovat. Voisi tuo varmaan sano olevansa myös "työtön" jos nostaa työmarkkinatukea. Jos ei ole koulutusta eikä harjoita ammattia, niin mitäpä muuta siinä jää jäljelle. Ihminen? Suomen kansalainen? Nainen? Olento?

Kotirouva? 

Vierailija
88/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen on työtön. 

Kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaan lapsen hoitoon. Siihen asti, kun lapsi täyttää 3 vuotta, nainen on kotiäiti. Sen jälkeen työtön.

Ja minulla on itselläni 3-vuotias lapsi. Mielestäni olen työtön, enkä mikään kotiäiti. 

Jos ei nosta työmarkkinatukea niin ei ole "työtön työnhakija". Jos nostaa niin silloinkaan se "työttömyys" ei ole se, mitä henkilö tekee, vaan se mitä henkilö ei tee -> hän ei tee työtä. Se mitä tämä tekee on toinen asia.

Minusta ihminen voi olla työtön, vaikkei nostaisi mitään tukia. Ei 18-vuotiaassa ainakaan ole mitään hoitamista. Sehän tässä tarkoitus on, esittää olevansa yhteiskunnalle hyödyllinen kotiäiti, vaikkei oikeasti tee mitään. Ei 18-vuotiaassa ole mitään hoitamista. 

Vierailija
89/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen on työtön. 

Minusta ihminen voi olla työtön, vaikkei nostaisi mitään tukia. Ei 18-vuotiaassa ainakaan ole mitään hoitamista. Sehän tässä tarkoitus on, esittää olevansa yhteiskunnalle hyödyllinen kotiäiti, vaikkei oikeasti tee mitään. Ei 18-vuotiaassa ole mitään hoitamista. 

Tätä minäkin. Henkilöllä on jokin ylemmyyskompleksi. Ei pysty määrittämään itseään työttömäksi, vaikka kaikki muut näkee hänet sellaisena. 

Vierailija
90/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tittieli pitäisi nykyisellään olla kotirouva, tai jos ei ole naimisissa, niin työtön tai loinen.

Vierailija
91/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se korvauksiin liittyy? Työtön on työikäinen henkilö, jolla ei ole työtä. Toki joku voi myös olla työkyvyttömyyseläkeläinen. 

Vierailija
92/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tittieli pitäisi nykyisellään olla kotirouva, tai jos ei ole naimisissa, niin työtön tai loinen.

Oli naimisissa tai ei, niin on työtön. 

Vierailija
93/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, joka on täysi-ikäisen erityislapsensa avustaja.

Tiedän toisen, joka on todellisuudessa työkyvytön mutta ei päällepäin näkyvästä syystä.

Tiedän kolmannen, joka on työskennellyt koko ajan puolisonsa yrityksessä vaikka päällepäin näyttää olevan kotona lasten kanssa.

Tiedän neljännen, joka opiskelee.

Vierailija
94/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No  kun lapset muuttaa kotoa, nainen on sen jälkeen kotirouva, jos ei hakeudu muihin hommiin.

Vaikka lapset ovatkin muuttaneet kotoa on heidän äitinsä silti edelleen äiti. Paremmissa piireissä esitellään itsensä mm. sanomalla "olen puoliso ja äiti". Mikä siinä on vikana? Onko taas kateus päällä joillakin joille ei sovi, ettei joku käy töissä? Eikö ihmisten voi antaa olla ihan rauhassa jos heillä rahaa on riittämiin, ettei toisen tarvitse käydä töissä. 

Vierailija
95/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtihan tuolla kotiäidillä on, että hänelle pitäisi maksaa siitä 18-vuotiaan hoitamisesta. 

On se jännä että pitäis maksaa jostain minkä muut ihmiset tekee palkkatöiden päälle. Eihän normaalia 18-vuotiasta edes näy kotona juurikaan. 

Ei tässä ole kyse maksamisesta tai kenen kuuluu saara rahaa ja kenen ei, vaan kyse vain siitä, että käytetään oikeata "titteliä".

Tukien varassa elävä on työtön, oli sillä lapia tai ei ja kotiäiti on sellainen joka elää usein miehen palkalla, mutta pointti on, että ei nosta tukia.

Vierailija
96/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No  kun lapset muuttaa kotoa, nainen on sen jälkeen kotirouva, jos ei hakeudu muihin hommiin.

Vaikka lapset ovatkin muuttaneet kotoa on heidän äitinsä silti edelleen äiti. Paremmissa piireissä esitellään itsensä mm. sanomalla "olen puoliso ja äiti". Mikä siinä on vikana? Onko taas kateus päällä joillakin joille ei sovi, ettei joku käy töissä? Eikö ihmisten voi antaa olla ihan rauhassa jos heillä rahaa on riittämiin, ettei toisen tarvitse käydä töissä. 

Eihän tässä yhtään kukaan ole väittänyt että aikuisten lasten äiti ei ole äiti. Nyt puhutaan siitä että aikuisten lasten äiti määrittää itsensä kotiäidiksi. Se on perin outoa. Tuollainen on työtön tai kotirouva, jos on työikäinen vielä. 

Vierailija
97/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden, joka on täysi-ikäisen erityislapsensa avustaja.

Tiedän toisen, joka on todellisuudessa työkyvytön mutta ei päällepäin näkyvästä syystä.

Tiedän kolmannen, joka on työskennellyt koko ajan puolisonsa yrityksessä vaikka päällepäin näyttää olevan kotona lasten kanssa.

Tiedän neljännen, joka opiskelee.

Mihin tämä liittyy? Ensimmäinen lienee omaishoitaja, toinen työkyvyttömyyseläkeläinen, kolmas lasketaan ainakin Kelan näkökulmasta yrittäjäksi. 

Vierailija
98/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se sulle kuuluu? :D 

🤓

Vierailija
99/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtihan tuolla kotiäidillä on, että hänelle pitäisi maksaa siitä 18-vuotiaan hoitamisesta. 

On se jännä että pitäis maksaa jostain minkä muut ihmiset tekee palkkatöiden päälle. Eihän normaalia 18-vuotiasta edes näy kotona juurikaan. 

Ei tässä ole kyse maksamisesta tai kenen kuuluu saara rahaa ja kenen ei, vaan kyse vain siitä, että käytetään oikeata "titteliä".

Tukien varassa elävä on työtön, oli sillä lapia tai ei ja kotiäiti on sellainen joka elää usein miehen palkalla, mutta pointti on, että ei nosta tukia.

Kotiäiti hoitaa lapsia. Ei sellainen ole mikään kotiäiti jolla ei ole huollettavia lapsia. Kotirouvaksi voi kutsua. 

Vierailija
100/215 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Substantiivi

kotiäiti

äiti, joka ei ole vieraan töissä, vaan on kotona ja hoitaa lapsia