Paljon saat testistä? Pakko-oireet, odc
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/pakko-oirekysely-oci-r
Miten hordaaminen kuuluu pakko-oireisiin?
Kommentit (52)
Onpa surkea testi. Esimerkiksi vaikka sinulla olisi vakava keräilypakko, saat vain 8 pistettä. Eli testi olisi negatiivinen, ellei olisi jotain muitakin oireita.
Ihan täysi vitsi siis😯
34 pistettä, mutta luulen vain ajattelevani asioita liikaa ja siksi stressaan niistä, ei oikeasti häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Outo testi, minulla on todettu yli 20 vuotta sitten voimakas pakko-oireinen häiriö mutta se ilmenee pelkkinä pakkoajatuksina, ilman minkäänlaisia pakkotoimintoja. Sain testistä siis 12 pistettä, mutta melkoista lääkeannosta olen joutunut vetämään kaikki nämä vuodet ja KELA on maksanut yhteensä 6 vuotta terapiaa.
6vuotta terapiaa?
Aika kauan. Toki,jos ajatukset vaikeita ja voimakkaita niin ehkä ymmärtän. Tai siis en ota kantaa,kun en tiedä juuri mitään.
41 pistettä. Tuo on aika lailla tuhonnut elämäni...
Vierailija kirjoitti:
Outo testi, minulla on todettu yli 20 vuotta sitten voimakas pakko-oireinen häiriö mutta se ilmenee pelkkinä pakkoajatuksina, ilman minkäänlaisia pakkotoimintoja. Sain testistä siis 12 pistettä, mutta melkoista lääkeannosta olen joutunut vetämään kaikki nämä vuodet ja KELA on maksanut yhteensä 6 vuotta terapiaa.
Hei!
Terveiset täältä Kelasta, tulemme perimään maksetut jo korvaukset takaisin.
19 pistettä, en koe että minulla olisi minkäänlaista ongelmaa näiden suhteen.
Tuo oireyhtymä luetaan ahdistuneisuus häiriöön ja se ei ole välttämättäasioiden tarkistamista tai käsien pesua.
Vierailija kirjoitti:
34 pistettä, mutta luulen vain ajattelevani asioita liikaa ja siksi stressaan niistä, ei oikeasti häiriötä.
Mitä muutakaan pakko-oireilu olisi kuin asioiden liikaa ajattelemista?
Vierailija kirjoitti:
Onpa surkea testi. Esimerkiksi vaikka sinulla olisi vakava keräilypakko, saat vain 8 pistettä. Eli testi olisi negatiivinen, ellei olisi jotain muitakin oireita.
Ihan täysi vitsi siis😯
Hmmm. Kuuluuko se pakkohäiriöön? Vai onko oma diagnoosinsa hordaamiselle?
Itse itselleni asiaan käski tutustua juuri mielenterveystalon sivuilta psyk.sh. siellä myös omahoito-ohjelma. Käynnit hoitsulla lopetetaan.
39 pistettä. Olen bakteerikammoinen, tarkastan aina hanat, ulko-oven ja hellan nupit monta kertaa, tavaroiden tulee olla tietyllä tavalla eivätkä jotkut jutut saa koskea toisiinsa. Esim. tuoli ei saa osua pöytään tai toiseen tuoliin.
Vierailija kirjoitti:
19 pistettä, en koe että minulla olisi minkäänlaista ongelmaa näiden suhteen.
Ja 8 pistettä voi tarkoittaa vakavia ongelmia, vaikka testin mukaan niitä ei numeroiden mukaan olisi😁
Mulla tuo on vaikken saanut pisteitä erityisen paljon. Se ilmenee eri tavoin ihmisillä.
36 pistettä. Minulla on diagnosoitu pakko-oireinen häiriö joka tosin on nyt olla monta vuotta melko hyvänä. Stressi ja väsymys sekä elämänmuutokset pahentavat oireiluani ja toisinaan oireet ovat hyvin vähäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6vuotta terapiaa?
Aika kauan. Toki,jos ajatukset vaikeita ja voimakkaita niin ehkä ymmärtän. Tai siis en ota kantaa,kun en tiedä juuri mitään.
Onhan se, ensimmäisen kerran 20-23 -vuotiaana ja toisen kerran 32-35 -vuotiaana. Terapian tarkoituksena ei siis ollut "parantaa" pakkoajatuksista, koska en päässe niistä eroon koskaan, vaan tulemaan paremmin toimeen niiden kanssa. Lääkitys hillitsee pakkoajatuksiani, mutta sellaista kombinaatiota tai annosta ei ole löytynyt joka ne kokonaan hiljentäisi. Nyt ikää 42v.
30... Tiedän, että mulla on OCD, mutta sitä ei ole tietääkseni diagnooseissani. Yleinen ahdistuneisuushäiriö taas on ainakin joskus lukenut siellä. Jännä homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muutakaan pakko-oireilu olisi kuin asioiden liikaa ajattelemista?
Tekoja?
Taitaa aika laaja skaala olla tuon puolella.
Itse esim. Olen todella tarkka käsihygieniasta. Enkä halua käydä julkisessa vessassa etc. (Korona muuten pahensi potenssiin 100). Muuten yksin ollessa kotona taas en juuri ajattele asiaa.
Joillain taas kai todella vaikeita ajetteluja pelkästään. Siis pelkää vaikka satuttavansa jotakuta tms.
Ap
Vain 16, eli lieviä pakko-oireita ja siinäkin skaalan alapäässä. Tämä on yllätys, koska pidän itseäni aika neuroottisena monissa asioissa ja mm. toisen ihmisen kanssa asuminen on mahdotonta, koska menen tolaltani jos asiat ja esineet eivät ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysi vitsi siis😯
Hmmm. Kuuluuko se pakkohäiriöön? Vai onko oma diagnoosinsa hordaamiselle?
Itse itselleni asiaan käski tutustua juuri mielenterveystalon sivuilta psyk.sh. siellä myös omahoito-ohjelma. Käynnit hoitsulla lopetetaan.
Eikö kaikki pakkoteot ja pakkoajatukset kuulu?
Mutta testi ei toimi kuin laaja-alaisemmissa muodoissa esiintyviin häiriöihin.
25 eli merkittäviä oireita. No, olen hyvin ahdistunut ja masentunut, eikä tuo ole yllätys. En tarkistele mitään, mutta olen jonkin verran bakteerikammoinen ja pesen käsiä paljon. Sen lisäksi kaiken pitää olla aina järjestyksessä ja symmetrisesti, jos vaikka matto on vähän vinossa, on pakko suoristaa se. Myös pakkoajatuksia tulee usein mieleen.