Pahasti masentuneelle yleisin neuvo: Mene ulos kävelemään se auttaa
Ei auta ja nytkin vaikka näköhavainto kertoisi jollekin että siellä on hieno ilma itse näen vain synkkää tyhjyyttä ulkona sama onko ulkona tai sisällä sama olo.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Allergia, siitepöly, katupöly... Yäk.
Koiranpaskat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täälläkin joko luuseri yritäää invalidate mun tunteita 💩💩💩💩 ihmiset on ihan 🤮🤮🤮🤮🤮 elämä on paskaa 💩💩💩💩💩 paskaa paskaa paskaa 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 kukaan ei ikinä ymmärrä mua en kelpaa koskaan kenellekään 😭😭😭😭😭😭😭
Lopeta tuo naurettava emojien viljely ja kirjoita oikeaa suomea, niin sut saatetaan ottaa vakavammin.
shuddup aina sanotaan et oo oma ittes ja sitkun oot niin tää on vastaanotto 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 ihmiset on tekopyhiä 💩💩💩💩 sanovat valheita vaikka tarkoittaa toista 🤮🤮🤮🤮 VIHAAN KAIKKIA 😡😡😡😡😈😈😈😈
Sinä taas vaikutat niin pyhältä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon paremmin auttaa, kun jättää ryyppämisen tietty kävely tukena siihen.
Miksi oletusasetus on, että masennus johtuu juomisesta?
Mulla se alkoi ainakin jo lapsuudessa, aina monia vuosia ennenkun join pisaraakaan ja tiedän useita masentuneita absolutisteja. Ei se elämä ihmeellisesti sillä auennutkaan että laittoi korkin kiinni.
Ystäväni jätti juomisen monta vuotta sitten ja on niin toivoton että välillä toivoisin että vetäis kännit jotta sais edes hetken paon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raitis ilma auttaa ja kun lähdit sinne. Hyvä, hyvä. Ruokavalio kuntoon myös.
Tai siivoa kaappi huomaat että pikkuhiljaa pystyt ja kykenet. Pienin askelin eteenpäin.
Millaiset ihmiset täällä oikein antaa ohjeita? Ei vakavasti masentunut ole sama asia kuin apea ja saamaton, jolle nuo neuvosi voivatkin tepsiä. Minulla on diagnosoitu vain keskivaikea masennus työuupumuksen seurauksena ja jossain vaiheessa jo pelkkä kauppareissu vei liikaa voimia. Syömään sai itsensä pakottaa, silloin on tärkeintä saada alas edes jotain. Sitten kun itselläsi on asiasta kokemusta, voit miettiä uudelleen onko sinulla jotain sanottavaa aiheeseen.
Kyllähän se auttaa. Masentuneet usein vain kiukuttelevat muille, ettei muka muut osaisi auttaa tai heitä ei saisi neuvoa, vaikka masentuneet itse ovat osaltaan huonoilla elämäntapavalinnoillaan olleet usein myötävaikuttamassa masennuksen syntyyn ja sen pysyvyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täälläkin joko luuseri yritäää invalidate mun tunteita 💩💩💩💩 ihmiset on ihan 🤮🤮🤮🤮🤮 elämä on paskaa 💩💩💩💩💩 paskaa paskaa paskaa 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 kukaan ei ikinä ymmärrä mua en kelpaa koskaan kenellekään 😭😭😭😭😭😭😭
Lopeta tuo naurettava emojien viljely ja kirjoita oikeaa suomea, niin sut saatetaan ottaa vakavammin.
shuddup aina sanotaan et oo oma ittes ja sitkun oot niin tää on vastaanotto 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 ihmiset on tekopyhiä 💩💩💩💩 sanovat valheita vaikka tarkoittaa toista 🤮🤮🤮🤮 VIHAAN KAIKKIA 😡😡😡😡😈😈😈😈
Sinä taas vaikutat niin pyhältä.
aina kin oon aito itselleni toisin kuin eräät 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😈😈😈😈😈😈 vaikka erilaisuudesta pilkataan ja kiusataan 🥹🥹🥹🥹🥹💩💩💩💩💩
Masennus on elimellinen sairaus. Erilaiset hormonit vaikuttavat masentuneisuuteen. Tasapaino on saatava toiminaan lääkkeillä. Lääkärien on uskottava, psykiatrit voivat määrätä lääkkeitä, olisi hakeuduttava psykiatrin vastaanotolle.
Masentuneisuus ei parane edes paikan vaihdoksella.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksessa on oireena juuri se, ettei saa mentyä ja tehtyä mitään. Joten neuvo on sen takia ihan hölmö, vaikka aurinko ja ulkoilu tutkitusti vaikuttavatkin mielialaan suotuisasti. Masentunut tarvitsisi jonkun, joka suostuttelee kanssaan ulos. Masenetunut itse luultavasti jää korkeintaan ikkunan ääreen huokailemaan ja katsomaan ulos. Jos ylipäänsä on pystyasennossa.
Tuo on laiskuutta, ei masennusta. Kyllä nyt sen verran pitää vaivautua että lähtee ulos kävelylle.
Kiitos vinkistä. Odotan että on pilkkopimeää, käyn sitten hoitamassa masennusta ulkona kävelemällä pientä ympyrää asunnon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Itsesäälissä piehtarointi kannattaa lopettaa ja miettiä, miksi on masentunut. Jotain elämässä täytyy muuttaa, mikä se konsti on, tietysti vaihtelee yksilöiden välillä.
Aina ei ole kauhean helppo muuttaa elämäänsä. Miten se sairas tekee niitä muutoksia yksin, kun voimavarat eivät riitä? Tai elämäntilanne ei ole muutettavissa. Terapiaakaan ei ole saatavilla riittävästi.
Kyse on ihan fysiologisesta mekanismista. Kun kroppa, verenkierto ja hengityselimistö saadaan liikkeelle, ajatus alkaa juosta kirkkaammin, kortisolin määrä vähenee ja katekolamiini (innostushormoni) lisääntyy. Mieli seuraa ruumiin liikettä; jos liikut innostuneesti, mieli innostuu.
Kuulostaa naurettavalta mutta näin se vaan menee eikä siihen tarvitse edes uskoa.
Tästä tulee sanonta mitä monet käyttävät; tunti liikuntaa tuo kaksi tuntia lisää aikaa päivään. Tämä johtuu siitä että tekemisen laatu on aivan eri tasolla liikkumisen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon paremmin auttaa, kun jättää ryyppämisen tietty kävely tukena siihen.
Miksi oletusasetus on, että masennus johtuu juomisesta?
Mulla se alkoi ainakin jo lapsuudessa, aina monia vuosia ennenkun join pisaraakaan ja tiedän useita masentuneita absolutisteja. Ei se elämä ihmeellisesti sillä auennutkaan että laittoi korkin kiinni.
Ystäväni jätti juomisen monta vuotta sitten ja on niin toivoton että välillä toivoisin että vetäis kännit jotta sais edes hetken paon siitä.
Täällä on masentunut absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhin neuvo ikinä, ei ole parantanut ketään masennuksesta.
Kyllä muuten on, siitä on ihan tutkimuksia että luonnossa kävely keventää mieltä.
Keventää myös mahaa, mutta ei vie masennusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Pillu poistaa masennuksen
Ei kyllä vaikuta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oikeasti auttaa : Viina ja kuuma villi seksi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä, jos sinua ei ymmärretä. Masennussairaus ei ole sinun syysi. Ja tärkeää saada ilmaista tunteet, eikä esittää hyvinvoivaa. Toivottavasti saisit jotain hyvää ammattiapua, jos haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Masennus on elimellinen sairaus. Erilaiset hormonit vaikuttavat masentuneisuuteen. Tasapaino on saatava toiminaan lääkkeillä. Lääkärien on uskottava, psykiatrit voivat määrätä lääkkeitä, olisi hakeuduttava psykiatrin vastaanotolle.
Masentuneisuus ei parane edes paikan vaihdoksella.
Olen samaa mieltä.
Kävelen ulkona suurin piirtein 362 päivänä vuodessa. Yleensä kahdesti tai kolmesti.
Sairastuinpa silti vakavaan masennukseen. Ensin kävelin normaalia enemmän, purkaakseni ahdistusta. Sitten vähemmän, kun olin uupunut. Sitten kaikkein vähiten, kun siitä katosi mielihyvä. Ja nyt taas enemmän, kun mielihyvä on alkanut palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten on, siitä on ihan tutkimuksia että luonnossa kävely keventää mieltä.
Nää neuvot ei toimi vakavasti masentuneella, kyllä se tarvitsee jotain muutakin apua.
Vielä kevät. Kaikki puhkeaa kukkaan ja alkaa vihertämään ja elää elämäänsä. Itse ei vaan kykene ja haluais pois.
Tepsiikin vain lievästi-keskivaikeasti masentuneille.
Vaikeasti masentuneet tarvitsevat lääkehoidon tuekseen.
Sama ongelma Rahikaisella... Näissä tilanteissa yleensä minulla toimii hyvän podcastin kuunteleminen kävellessä, mutta sekin edellyttäisi ensin takapuolen nostamista sohvalta.