Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta
Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ajokortti ei ole enään virallinen henkkari. Kun ei ole enään poliisin myöntämä! Eli pankit ei niitä enään saa hyväksyä!
enään enään enään? Se on enää.
Monet vanhukset pärjäävät kela-kortilla. Esim. äänestystä varten voi hakea poliisilaitokselta tilapäisen henkilökortin.
Mä muistan, kun mummoni oli asunut pikkukylässä, jossa kaikki tunnettiin ja sitten muutti kaupunkiin ja siellä kysyttiinkin henkilötodistusta äänestettäessä. Oli kyllä vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitää erikseen maksaa vielä siitäkin verojen päälle että saan olla maan kansalainen?
Et sinä siitä kansalaisuudesta maksa, vaan todisteista muille ihmisille, että olet kansalainen jossain. Ei pelkästään Suomessa vaan muuallakin. Mielestäni aika perusjuttuja hoitaa kuntoon aikuisena ihmisenä. Se, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa muutamaa kymppiä viiden vuoden välein esim. passista, niin se on sitten jo aikamoinen merkki surkastuneeata maasta ja yhteiskunnan epäonnistumisesta.
Minusta se on merkki epäonnistuneesta yhteiskunnasta jos korkeita veroja maksavaa kansalaista kupataan vielä tällaisessakin asiassa lisäksi.
No ei se kyllä vielä tätä yhteiskuntaa pilaa jos ei muutaman kympin korttia saa maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.
No siinähän sitten arvailevat jos vanha kortti ei käy. Kansalaisella ei ole mitään velvollissuutta kantaa mukanaan henkilökorttia. Jos olisi niin moinen turhake olisi ilmainen.
Jokaisella kansalaisella on velvollisuus pitää henkilökorttia tai passia aina mukana, tämä opetettiin jo kansalaistaidon tunneilla. Taisit nukkua koulussa.
Asut varmaan jossain muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Tässä ei puhuta henkilöllisyystodistuksesta vaan virallisesta tällaisesta. Esim. minulla on vain ajokortti ja sehän ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.
Mulla ei nyt neljään vuoteen ole ollut voimassaolevaa passia tai henkkareita. En ole matkustellut, niin en ole niitä mihinkään tarvinnut. Jos olisin silloin heti ne uusinut, niin nyt ne olisi taas jo menossa vanhaksi. Älytöntä, että ne on voimassa niin lyhyen aikaa. Pitäisi palata takaisin 10v voimasaoloon.
Ajokortti on silkkaa rahastusta. Henkkarina se ei juuri missään enää käy ja Jepet näkee päätteeltään onko sulla ajokorttia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ajokortti ei ole enään virallinen henkkari. Kun ei ole enään poliisin myöntämä! Eli pankit ei niitä enään saa hyväksyä!
Tulit sitten tänne huutamaan asiasta, jonka kaikki jo tietävät. Sä et oo nyt ihan messissä tässä keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.
Harvemmin lapsia ratsataan.
Harvemmin ketään ratsataan. Poliisi ei kaduilla randomisti pysäyttele ja kysele henkareita. Eikä Suomen kansalaisella ole velvollisuutta kantaa henkilöllisyystodistusta mukanaan. Henkilötiedot on kerrottava poliisin kysyessä.
Liikenteessä voi olla ratsioita, ja silloin näytetään ajokorttia. Ajokortti pitää olla mukana kun ajaa autoa, muuten saa sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
No jos haluaa vaikka avata pankkitilin. Tai vaikkapa saman tien vaihtaa pankkia.
Mun pankissa on kelvannut ajokortti. Verkkopankissa asioidaan pankkitunnuksilla.
Pankkia vaihtaessa uusi pankki varmaan haluaisi nähdä viralliset henkilötodistukset (henkilökortti tai passi). Mutta jos tällainenkaan ei ole suunnitelmissa niin aika vähään jää tarve virallisille henkilöllisyystodistuksille.
Jos pankissa asioi paikan päällä, i
Mihin pankki tarvii?
Koska lain mukaan pankin täytyy tuntea asiakkaansa.
Miten henkkarin voi hankkia ihminen, joka asuu 80 km päässä ko viranomaisesta. Hänellä ei ole autoa eikä ko paikkakunnalla ole enää julkista liikennettä. Kaupassa käy toistaiseksi polkupyörällä 10 km päässä. Kesällä kauppa-autossa.
Pankkiin voi joskus tarvita henkilöllisyyspaperit, muuten ei. Miksi ei voisi olla kiertävää henkkariautoa kuten rokotebussi tms.
On siis oikeasti ihmisiä, jotka eivät pääse niitä papereita hankkimaan. Asia, joka vaaditaan kaikilta, pitäisi olla saatavana helposti.🤨
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on silkkaa rahastusta. Henkkarina se ei juuri missään enää käy ja Jepet näkee päätteeltään onko sulla ajokorttia vai ei.
Mun arjessa ajokortti kelpaa kaikkeen tarvittavaan henkilötodistuksena.
Vierailija kirjoitti:
Ratsiassa kelpaa edelleen se virallinen henkilökorttia = ajokortti.
Vajaat 5 v. sitten hankkimallani henkilökortilla ei ole minulle ollut muualla käyttöä kuin äänestystilanteessa, jossa joutuu todistamaan henkilöllisyytensä. Aika kallis kustannus äänestämisestä joka mielestäni pitäisi jo tähän maailman aikaan saada hoidettua netissä mobiilivarmennetta käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla? Kaikki eivät matkustele, vaan pysyvät kotiseudullaan, jossa kaikki tuntevat toisensa. Suomessa asuu myös tuntematon määrä laittomia maahanmuuttajia, joilla ei ole mitään henkilöllisyyspapereita.
Pankissa asioiminen edellyttää virallisen henkilöllisyystodistuksen. Toisaalta jos on kerran saanut tilin auki, niin aika harvoin tarvitsee fyysisesti mennä pankkikonttoriin. Itse olin muutama vuosi sitten pari vuotta ilman virallista henkilöllisyystodistusta, kun ei tullut matkusteltua ja pankissakaan ei ollut tarvetta käydä minkään asian takia. Kaupoissa ja postissa kelpaa kuitenkin ajokortti todistamaan henkilöllisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitää erikseen maksaa vielä siitäkin verojen päälle että saan olla maan kansalainen?
Et sinä siitä kansalaisuudesta maksa, vaan todisteista muille ihmisille, että olet kansalainen jossain. Ei pelkästään Suomessa vaan muuallakin. Mielestäni aika perusjuttuja hoitaa kuntoon aikuisena ihmisenä. Se, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa muutamaa kymppiä viiden vuoden välein esim. passista, niin se on sitten jo aikamoinen merkki surkastuneeata maasta ja yhteiskunnan epäonnistumisesta.
Minusta se on merkki epäonnistuneesta yhteiskunnasta jos korkeita veroja maksavaa kansalaista kupataan vielä tällaisessakin asiassa lisäksi.
Terveydenhoito, koulutus, toimiva infra, palvelut, sosiaaliturva. . . Ei, yhteiskunta on epäonnistunut kun pitää maksaa henkilökortista 60€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei puhuta henkilöllisyystodistuksesta vaan virallisesta tällaisesta. Esim. minulla on vain ajokortti ja sehän ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.
Niin minäkin voisin ajaa autoa sinun ajokortilla, ja kun virkavalta pysäyttäisi, niin menisi täydestä läpi, kun ei voi millään tietää kuka henkilö on kyseessä!!!
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen pääsee ulkomaille, jolla ei ole henkkaria?
Sellainen kuten minä ei halua käydä ulkomailla.
Ei 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella hommata passia, ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.