Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta
Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.
No siinähän sitten arvailevat jos vanha kortti ei käy. Kansalaisella ei ole mitään velvollissuutta kantaa mukanaan henkilökorttia. Jos olisi niin moinen turhake olisi ilmainen.
Jokaisella kansalaisella on velvollisuus pitää henkilökorttia tai passia aina mukana, tämä opetettiin jo kansalaistaidon tunneilla. Taisit nukkua koulussa.
Tämä on pötypuhetta, ei todellakaan opetettu eikä tuo ole edes totta. Kaikkea potaskaa täällä kirjoitellaankin.
Nykyään ajokortti ei ole enään virallinen henkkari. Kun ei ole enään poliisin myöntämä! Eli pankit ei niitä enään saa hyväksyä!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ajokortti ei ole enään virallinen henkkari. Kun ei ole enään poliisin myöntämä! Eli pankit ei niitä enään saa hyväksyä!
Niin, tämähän me tiedetään, väittikö joku että olisi? Tämän keskustelun aiheena on viralliset henkkarit, eikä kukaan väitä että ajokortti olisi sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
Vaikkapa siman ostamiseen. Olen todistanut tapausta, jossa joku selvästi yli 20-vuotias nuori nainen yritti ostaa pullollisen simaa kaupasta. Kassa vaati paperit ja kun asiakas esitti passiaan, niin kassa totesi jotenkin nautinnollisen tuntuisesti, että ei kelpaa kun on vanhentunut. Varmaan sai päivän kiksit siitä...
:D on kyllä ollut typerä kassa tai keksitty juttu. Tuossa tilanteessa on täysin yhdentekevää miten vanhentunut passi on, mikäli kuvasta pystyy henkilön tunnis
Kaupoilla on oma laki koska Suomen alkoholi laki on liian lepsu eikö kaupasta saa ostaa simaa ilman henkilötodistusta tai jos on alaikäinen vaikka laki sen sallisi sillä kauppojen tiukemmat säännöt eivät sitä salli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.
Yli ysikymppinen äitini joutui hankkimaan henkilökortin, kun pankissa vaihtui henkilökunta ja rupesivat siellä vaatimaan hölötodistusta. Siinä olikin hommaa kun piti matkustaa isommalle paikkakunnalle valokuvaan ja sormenjäljet jättämään ja sitten vielä hakemaan se todistus.5 vuoden päästä sama rumba kun kortti pitää uusia. Äiti on päättänyt elää hyvinkin satavuotiaaksi.
Yksi paikka minne voi olla vaikea päästä ilman henkkaria lähitulevaisuudessa on äänestyspaikka. Ennen kelpasi ajokortti mutta nykyään käy vain joko henkilöllisyyskortti tai passi. Ne vois kyllä olla voimassa
Älä jaa väärää informaatiota. Ajokortti käy oikein hyvin äänestyspaikalla henkilöllisyyden todistamiseen. Vaalit.fi on hyvä paikka tarkistaa
11. Miten todistan henkilöllisyyteni äänestyspaikalla?
Sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi kuvallisella asiakirjalla, esim. henkilökortilla, passilla tai ajokortilla.
Jos sinulla ei ole tällaista asiakirjaa, voit hakea tarvittaessa lähimmältä poliisilaitokselta äänestämistä varten maksutonta väliaikaista henkilökorttia. Tarvitset siihen passikuvan, joka ei saa olla kuutta kuukautta vanhempi.
Mun henkilökortti vanheni viime kesänä. En ole saanut hommattua uutta, kun en ole sitä mihinkään tarvinut. Pakettejakin kun hakee Postista, niin nykyään tulee puhelimeen koodi, jota näyttämällä saa paketin. Ei tarvi siihenkään enää henkkareita. Kaupassa en tarvi, kun olen nelikymppinen enkä mitenkään näytä enää alle kolmikymppiseltä. Ulkomailla ei ole ollut nyt varaa käydä.
Suomessa on niin paljon väkeä, jota ei tunneta ja jonain vuonna varastettiin 200 000 henkilökorttia.Eiköhän tämä nykyinen vaatimus liity siihen, että tiedettäisiin ketä täällä on. Kun vielä se henkilöllisyys usein varmistetaan poliisin luona käynnillä ennen virallista esim passin antamista.
Ajorkotti ei ole enää virallinen henkilötodistus, pitää olla poliisin vahvistama, ajokortin myöntää trafi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tuollainen henkilö kaksi vuotta. Olen ihan tavallinen keski-ikäinen ja -luokkainen työssäkäyvä nainen. Arki on tasaista, asuntolaina lyhenee kuukausittain tililtä, salkku hoituu nettiportaalissa ja ulkomaan matkoille ei ole tullut lähdettyä useampaan vuoteen. Ajokortti (vieläpä mopokortti, kun henkilöautokorttia en ole koskaan ajanut) on riittänyt kaikkiin niihin todisteluihin mitä on arjessa tarvittu.
En ollut yksinkertaisesti huomannut, että passini on mennyt vanhaksi ja muuta virallista henkilötodistusta minulla ei ollut. Viime kuussa hain uunituoreen passin.
Valehtelette! Mopokorttia ei keski-ikäisillä ole, koska sitä ei vuonna 1985 tai sitä ennen syntynyt tarvitse mopon kuljettamiseen.
Sivusta, kyllä nelikymppisen tai sitä lähestyvän voi jo laskea keski-ikäiseksi.
Jep. 35-vuotiaasta alkaen on virallisesti keski-ikäinen. Eli 86-90-syntyneet on jo keski-ikäisiä. Niin se aika menee.
Se on niin typerän vähän aikaa voimassa koko henkilökortti, että osoitan mieltäni ja venytän sen hommaamista aina vuodella. Nyt on taas sellainen venytysvuosi menossa. Kyllä se pitäis saada kerralla kymmeneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun henkilökortti vanheni viime kesänä. En ole saanut hommattua uutta, kun en ole sitä mihinkään tarvinut. Pakettejakin kun hakee Postista, niin nykyään tulee puhelimeen koodi, jota näyttämällä saa paketin. Ei tarvi siihenkään enää henkkareita. Kaupassa en tarvi, kun olen nelikymppinen enkä mitenkään näytä enää alle kolmikymppiseltä. Ulkomailla ei ole ollut nyt varaa käydä.
Hä, kyllä mä oon joutunut henkkaria vielä vilauttamaan sen lisäksi kun olen hyllypaikan postityypille kertonut. Vai mikä ihmeen koodi siellä nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.
Poliisille riittää ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin paljon väkeä, jota ei tunneta ja jonain vuonna varastettiin 200 000 henkilökorttia.Eiköhän tämä nykyinen vaatimus liity siihen, että tiedettäisiin ketä täällä on. Kun vielä se henkilöllisyys usein varmistetaan poliisin luona käynnillä ennen virallista esim passin antamista.
Ajorkotti ei ole enää virallinen henkilötodistus, pitää olla poliisin vahvistama, ajokortin myöntää trafi.
Edelleenkään kukaan ei ole väittänyt, että ajokortti on virallinen henkilötodistus. Ja passin saa ilman mitään virallista henkilötodistusta. Mistä ihmeen nykykäytännöstä puhut?
Osaakohan kukaan täällä vastata tähän kysymykseen, ja en nyt kaipaa mitään mutuilua, tai mielipidettä, vaan tietoa.
Luin joskus nimittäin väitteen, että esim. passi ei ole henkilön omaa omaisuutta koskaan, vaan aina valtion omaisuutta, siitä riippumatta, että se on sinulle myönnetty haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä, kyllä mä oon joutunut henkkaria vielä vilauttamaan sen lisäksi kun olen hyllypaikan postityypille kertonut. Vai mikä ihmeen koodi siellä nykyään on.
Itse en ole joutunut. Siinä Postin viestissäkinhän oikein lukee, että henkilötodistusta ei tarvita, kun näyttää sen koodin puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä hommasin kuukausi sitten passin. Auto kortti ollu, mut nyt piti passi tai henkilökortti olla että saa Norjaan veronumeron. Eipä tarvii Suomessa työskennellä, eikä vero maksella. Ikää siis 34v
Hoono soomi ja tuma iho riitä tunistautu
Jos se on pakollinen asia, niin silloinhan sen pitäisi olla ilmainen kaikille ja voimassaolo vähintään 10 vuoteen. Tai miksi ei koko elämäksi? Tunnisteeksi kasvokuvan sijaan sormenjälki tms.
Vierailija kirjoitti:
Sanon etteipä valtio sellaista minulle ole tarjonnut vaikka olen Suomen kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
No jos haluaa vaikka avata pankkitilin. Tai vaikkapa saman tien vaihtaa pankkia.
Mun pankissa on kelvannut ajokortti. Verkkopankissa asioidaan pankkitunnuksilla.
Pankkia vaihtaessa uusi pankki varmaan haluaisi nähdä viralliset henkilötodistukset (henkilökortti tai passi). Mutta jos tällainenkaan ei ole suunnitelmissa niin aika vähään jää tarve virallisille henkilöllisyystodistuksille.
Jos pankissa asioi paikan päällä, ihan varmasti nykyään pitää olla passi tai henkil
Mihin pankki tarvii?
Matkahullollakin on ollut jo jonkun aikaa käytössä tuo noutokoodi. Ei tarvi henkkareita paketteja hakiessa.
https://www.matkahuolto.fi/news/noutokoodi-korvaa-henkilollisyystodistu…
Jokaisella kansalaisella on velvollisuus pitää henkilökorttia tai passia aina mukana, tämä opetettiin jo kansalaistaidon tunneilla. Taisit nukkua koulussa.