Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta

Vierailija
03.04.2025 |

Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:

https://yle.fi/a/74-20152773

Kommentit (319)

Vierailija
241/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???

Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.

Pankki, terveyskeskus ja apteekki on paikat jotaka tulevat ensimmäisenä mieleen. Esimerkiksi apteekista et saa reseptilääkkeitä jos ei ole voimassaolevaa henkilökorttia ja terveyskeskuksessa et voi ilmottautua automaatille jos ei ole voimassaolevaa henkilötodistusta. Ja nyt on tulossa että kirjautuaksesi esimerkiksi verolaitoksen, kelan, työvoimapalvelujen tai omakannan sivuille niin lähitulevaisuudessa tarvitset tunnistautumiseen henkkarit ja lukijan sillä mobiilivarmenteella ja pankkitunnuksilla tunnistau

Se sun Kelakortti on todennäköisesti integroituna siinä sun henkilökortissa. Näitäkin on ja silloin ei ole erillistä kuvallista Kelakorttia.

Vierailija
242/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä pankeissa vain tilin muutoksetkin vaatii henkilökortin kun ajokortti tietenkään käynyt minkä pikku muutoksin kyllä saisi henkilökortiksi ja tyhmää kantaa sitten kahta korttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tuollainen henkilö kaksi vuotta. Olen ihan tavallinen keski-ikäinen ja -luokkainen työssäkäyvä nainen. Arki on tasaista, asuntolaina lyhenee kuukausittain tililtä, salkku hoituu nettiportaalissa ja ulkomaan matkoille ei ole tullut lähdettyä useampaan vuoteen. Ajokortti (vieläpä mopokortti, kun henkilöautokorttia en ole koskaan ajanut) on riittänyt kaikkiin niihin todisteluihin mitä on arjessa tarvittu.

En ollut yksinkertaisesti huomannut, että passini on mennyt vanhaksi ja muuta virallista henkilötodistusta minulla ei ollut. Viime kuussa hain uunituoreen passin.

Valehtelette! Mopokorttia ei keski-ikäisillä ole, koska sitä ei vuonna 1985 tai sitä ennen syntynyt tarvitse mopon kuljettamiseen.

Vierailija
244/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???

Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.

Yli ysikymppinen äitini joutui hankkimaan henkilökortin, kun pankissa vaihtui henkilökunta ja rupesivat siellä vaatimaan hölötodistusta. Siinä olikin hommaa kun piti matkustaa isommalle paikkakunnalle valokuvaan ja sormenjäljet jättämään ja sitten vielä hakemaan se todistus.5 vuoden päästä sama rumba kun kortti pitää uusia. Äiti on päättänyt elää hyvinkin satavuotiaaksi.

Yksi paikka minne voi olla vaikea päästä ilman henkkaria lähitulevaisuudessa on äänestyspaikka. Ennen kelpasi ajokortti mutta nykyään käy vain joko henkilöllisyyskortti tai passi. Ne vois kyllä olla voimassa edes sen 10 vuotta niin kuin aikaisemmin.

Vierailija
245/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.

Vierailija
246/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?

Vaikkapa siman ostamiseen. Olen todistanut tapausta, jossa joku selvästi yli 20-vuotias nuori nainen yritti ostaa pullollisen simaa kaupasta. Kassa vaati paperit ja kun asiakas esitti passiaan, niin kassa totesi jotenkin nautinnollisen tuntuisesti, että ei kelpaa kun on vanhentunut. Varmaan sai päivän kiksit siitä...

:D on kyllä ollut typerä kassa tai keksitty juttu. Tuossa tilanteessa on täysin yhdentekevää miten vanhentunut passi on, mikäli kuvasta pystyy henkilön tunnistamaan.

Kauppa saa varoituk

Siman ostamiselle ei ole virallista ikärajaa vaan kyse on kauppaketjujen omasta päätöksestä, ettei edes jotain 0,5% simaa myydä alaikäisille.

Vierailija
247/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon käyttöä.

Vierailija
248/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun ratsiassa poliisi kyselee henkilöllisyystodistusta? Kysyttäessä on sellainen pystyttävä esittämään viranomaiselle.

Harvemmin lapsia ratsataan. 

Vierailija
249/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa ratsiassa kysytään henkkareita? Olen ollut vain sellaisissa, joissa kysytään ajokorttia.

Vierailija
250/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuuleppa kun täällä toisinaan on ihmetelty, että miksi maahan muutta jilla ei on muka papereita mukana kun tulevat. No naapuri kun hyökkää tänne, niin eipä ole sinullakaan papereita kun lähdet evakkoon. 

Vierailija
251/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut tulitikkuja vanhentuneella passilla! 

Vierailija
252/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa hommaa - työnantaja maksaa passin kuvineen, joten miksipä sitä ei uusisi säännöllisesti.

Vierailija
253/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta kertaa olen euroopassa käynyt niin ettei ole missään tarvinnut passia tai henkilökorttia.

Vierailija
254/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinähän sitten arvailevat jos vanha kortti ei käy. Kansalaisella ei ole mitään velvollissuutta kantaa mukanaan henkilökorttia. Jos olisi niin moinen turhake olisi ilmainen.

Vierailija
255/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan olis, jos sosku ei ois aikoinaan sitä maksanut.

Vierailija
256/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tuollainen henkilö kaksi vuotta. Olen ihan tavallinen keski-ikäinen ja -luokkainen työssäkäyvä nainen. Arki on tasaista, asuntolaina lyhenee kuukausittain tililtä, salkku hoituu nettiportaalissa ja ulkomaan matkoille ei ole tullut lähdettyä useampaan vuoteen. Ajokortti (vieläpä mopokortti, kun henkilöautokorttia en ole koskaan ajanut) on riittänyt kaikkiin niihin todisteluihin mitä on arjessa tarvittu.

En ollut yksinkertaisesti huomannut, että passini on mennyt vanhaksi ja muuta virallista henkilötodistusta minulla ei ollut. Viime kuussa hain uunituoreen passin.

Valehtelette! Mopokorttia ei keski-ikäisillä ole, koska sitä ei vuonna 1985 tai sitä ennen syntynyt tarvitse mopon kuljettamiseen.

Sivusta, kyllä nelikymppisen tai sitä lähestyvän voi jo laskea keski-ikäiseksi.

Vierailija
257/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

poliisi pyytää esuím ,tilaisuudet,kadulla jne. joskus posti tnma jos noudat jotain nimellä. kun haet passin rkioskista,todistat että passi kuuluu sinulle. toki voitte ilman,mutta voi tulla ongelmia. passi ei toimi henkilöllisyystodistuksena. korona rokotukseen mentäessä henkilökortti tai kuvallinen kelakortti.

Poliisille kelpaa ajokortti jos heillä tulee tarve kysyä kuka olet. Mikään Gestapo Suomen poliisi ei ole eikä meillä ole katuratsioita, eikä kansalaisten ole pakko kantaa mukanaan henkilöllisyystodistusta.

Passin saa hakea voimassa olevalla tai max vuode

Tai mikä tahansa kortti (siis terveydenhuollossa) missä on sun viivakoodi. Poliisille (jos hankalalla päällä olevat) ei puolestaan kelpaa muuta kun ID-kortti tai passi. Muuten he voivat määrättömäksi ajaksi sulkea selliin kunnes identtiseessesi on varmuudella todettu.

Vierailija
258/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttäessä on sanottava henkilötiedot. Paperit eivät ole pakollisia Suomessa (monessa muussa Euroopan maassa ovat), mutta niiden näyttämisellä asia hoituu nopeammin kuin kyyditys poliisiasemalle kuulusteluun ja tuntomerkkien ottamiseen henkilöllisyyden selvittämiseksi muilla keinoilla.

Vierailija
259/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa siman ostamiseen. Olen todistanut tapausta, jossa joku selvästi yli 20-vuotias nuori nainen yritti ostaa pullollisen simaa kaupasta. Kassa vaati paperit ja kun asiakas esitti passiaan, niin kassa totesi jotenkin nautinnollisen tuntuisesti, että ei kelpaa kun on vanhentunut. Varmaan sai päivän kiksit siitä...

:D on kyllä ollut typerä kassa tai keksitty juttu. Tuossa tilanteessa on täysin yhdentekevää miten vanhentunut passi on, mikäli kuvasta pystyy henkilön tunnistamaan.

En usko että olisi keksitty juttu. Mulle on käyny useastikin niin ettei vanhentunut henkilökorttini ole kelvannut. S-ryhmän kampanjoija joka houkutteli s-marketin aulassa ihmisiä liittymään s-ryhmän asiakkaiksi niin kävin hältä kyselemässä miten erotaan jäsenyydestä ja oltiin siinä jo papereita täyttelemässä asiasta kun hän sai päähänsä kysyä henkkariaja kun huomasi että oli vanhentunut niin huutaen kädet korkealla ilmassa repi sen täytetyn paperin. Toinen kerta kun olin vanhentuneen henkilökorttini kanssa asioimassa oli s-pankissa, sielläkin seisahtui asiointi siihen vanhentuneeseen henkkariin ja postista mut käännytettiin kerran ilman pakettiani jota olin noutamassa.

Vierailija
260/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos osaat henkilötietosi kertoa niin poliisi kyllä löytää sulle nimen ja sotun ja tiedot sinusta. Minä kun hain ensimmäistä henkilökorttiani niin poliisiasemalla henkilöllisyyteni selviteltiin siten että tiskillä ollut nainen kyseli erinäisiä tunnisteasioita minusta, mm. äitini syntymäajan kysyi.